Решение по дело №81/2025 на Районен съд - Смолян

Номер на акта: 41
Дата: 22 април 2025 г. (в сила от 22 април 2025 г.)
Съдия: Гергана Кузманова
Дело: 20255440200081
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 6 февруари 2025 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 41
гр. Смолян, 22.04.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СМОЛЯН в публично заседание на деветнадесети
март през две хиляди двадесет и пета година в следния състав:
Председател:Гергана Кузманова
при участието на секретаря Веселина Младенова
като разгледа докладваното от Гергана Кузманова Административно
наказателно дело № 20255440200081 по описа за 2025 година
Производството е по чл. 59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба на Я. В. П. срещу Наказателно постановление *г. на * на *,
с което на жалбоподателя за нарушение на чл14б ал.3 т.1,2,3 във вр. с чл.14б ал.1 т.1 и чл.14б
ал.6 от Наредба №1/30.01.2012г. за контрола и опазването на горските територии, на
осн.чл.270 от Закона за горите му е наложено административно наказаниие- глоба в размер
на 50,00лв. В жалбата се излагат доводи за нарушение на материалния и процесуалния закон
и се иска отмяна на обжалваното наказателно постановление.
В съдебно заседание жалбоподателят лично и с пълномощника си адв.Н.П.
поддържа жалбата и излага подробни доводи в писмени бележки.Претендира и за разноски.
Наказващият орган се представлява в съдебно заседание от юриск.Джиков, който
оспорва жалбата и изразява становище, че наказателното постановление следва да бъде
потвърдено. Претендира разноски.
Съдът след като обсъди поотделно и в тяхната съвкупност събраните по
делото писмени и гласни доказателства, оплакванията в жалбата и доводите и
становищата на страните, приема за установено следното:
Свидетелят Д. ст.горски инспектори в *, който отговарял за район * при
извършена формална проверка в * в електронната система Модул Регистър GPS и
деловодния регистър установил, че на 08.10.2024г. на жалбоподатея от * е издаден
превозем билет, въз основа на който е транспортирал дървесина с товарен автомобил-
камион, негова собственост, без да е поставил „GPS“ на товарния автомобил. Според
свитетеля по „GPS“ координати по превозния билет и направените снимки на автомобила са
установили, че част от маршрута бил в горска територия. Жалбоподателят прЕ.
1
транспортаране на дълвесината е трябвало да регистрира в * „GPS“ -а, като необходимите
документи за това са удостоверение от фирмата монтирала „GPS“, онлайн достъп с
потребителско име и парола и големия талон на автомобила. Съставили контативен
протокол от 30.10.2024г..
За така констатираното нарушение, на30.10.2024г. в * от свидетеля *, в
присъствието на свиделетя Ч. , бил съставен АУАН серия МА, №* , в който е описано, че Я.
В. П., в качеството му на собственик на товарен автомобил малка и модел „*“, видно от
свидетелдсство за регистрация с №*/20.12.2022г. и с рег.№*, с горепосочения превозен билет
№* от 08.10.2024г. на основание позволително за сеч №* без да е изпълнил изискванията на
чл.14б ал.3 т.1,2,3 във вр. с чл.14б ал.4 т.1 и чл.14б ал.6 от Наредба №1/30.01.2012г. за
контрола и опазването на горските територии, а именно като собственик на товарен
автомобил, видно от направената стправска в деловодния регистър на РЯДГ Смолян не е
преедоставил в РДГ Смолян, на чиято територия е адресната му регистрация следните
документи, прЕ. товарния автомобил да се използва за транспортиране на дълвесина:1.копие
от регистрациовев налон на превозното средство, снабдено с GPS устройство, 2.Документ
удостоверяващ монтирането и функционирането на GPS устройството, 3.Удостоверение,
издадено оот фирмата, монтирала GPS устройството и доставяща услугите, съдържащо
потребителско име и парола за достъп в реално време до информацията на GPS устройство
.Нарушението е извършено на 08.10.2024г., място на извършване на нарушението- *, *.
Варушеинето е открито на 30.10.2024г. Като текст на нарушението е посочен чл.14б ал.3
т.1,2,3 във вр. с чл.14б т.1 и чл.14 б ал.6 от Наредба №1/30.01.2012г. за контрола и опазването
на горските територии. Актът е връчен на нарушителя в *, на същата дата , на който е
съставен , като нарушителя е направил възражение, че товарния амтобомил не е до 3,5 Т.
На 12.12.2024 г. е издадено обжалваното НП № 58/12.12.2024г. на * на *, с което за
описаното по-горе нарушение, възприето изцяло от АНО, на чл.14б ал.3 т.1,2,3 във вр. с
чл.14б ал.4 т.1 и чл.14б ал.6 от Наредба №1/30.01.2012г. за контрола и опазването на
горските територии., на осн.чл.270 от Закона за горите е наложено административно
наказания Глоба в размер на 50,00лв.
При така установеното от фактическа страна съдът направи следните правни
изводи:
Жалбата е процесуално допустима, подадена от лице имащо правен интерес да
обжалва издадения акт в законоустановения 14-дневен срок от връчването.
Разгледана по същество жалбата се явява НЕОСНОВАТЕЛНА.
Обжалваното наказателно постановление е издадено от компетентен орган, видно
от представената Заповед № РД49- 171/23.05.2024 година на *.
Както в АУАН, така и в НП е описано, че констатираното деяние е нарушение на
чл.14б ал.3 т.1,2,3 във вр. с чл.14б т.1 и чл.14б ал.6 от Наредба №1/30.01.2012г. за контрола и
опазването на горските територии.
Съгласно чл. Чл. 14б. (Нов – ДВ, бр. 79 от 2015 г., в сила от 1.01.2016 г.) (1)
2
Товарните превозни средства, транспортиращи дървесина и недървесни горски продукти,
както и мобилните обекти по чл. 206 ЗГ, трябва да бъдат снабдени с изправни и
функциониращи устройства за позициониране и проследяване на движението им (GPS
устройства).
(2) (Изм. – ДВ, бр. 89 от 2019 г. )GPS устройството по ал. 1 следва да осигурява
непрекъснат запис на данните за местоположението и маршрутите на товарните превозни
средства и мобилните обекти по чл. 206 ЗГ, съответните дата и час, с възможност за
последващо разглеждане на записите, като съхранява данните за последните 90 дни.
(3) (Изм. – ДВ, бр. 89 от 2019 г., в сила от 13.02.2020
г.) Собствениците/ползвателите на товарни превозни средства и мобилни обекти по чл. 206
ЗГ са длъжни да осигуряват непрекъснато функциониране на GPS устройството и да
предоставят в съответната РДГ:
1. копие от регистрационните талони на съответните превозни средства, снабдени с
GPS устройства;
2. заверено копие на документ, удостоверяващ монтирането и функционирането на
GPS устройството;
3. удостоверение, издадено от фирмата, монтирала GPS устройствата и доставяща
услугата, съдържащо потребителско име и парола за достъп в реално време до
информацията от GPS устройствата – важи за собственици/ползватели на товарни превозни
средства и мобилни обекти по чл. 206 ЗГ, които транспортират обла дървесина и дърва за
огрев.
(4) (Изм. – ДВ, бр. 66 от 2016 г., бр. 89 от 2019 г. , в сила от 13.02.2020 г.) Лицата
по ал. 3 предоставят документите, посочени в същата алинея, в съответната РДГ:
1. на чиято територия е данъчната регистрация на юридическото лице, съответно
адресната регистрация на физическото лице, собственик или ползвател на товарното
превозно средство;
2. където е регистрирана производствена марка – за мобилните обекти по чл. 206
ЗГ.
(5) (Нова – ДВ, бр. 89 от 2019 г. ) При промяна в данните по ал. 3 съответните лица
са длъжни да уведомят писмено и/или по електронна поща в съответствие с изискванията на
Закона за електронния документ и електронните удостоверителни услуги съответната РДГ за
датата и часа на промяната и предоставят новите данни на РДГ.
(6) (Нова – ДВ, бр. 89 от 2019 г. )Данните по ал. 3 и 5 се предоставят, прЕ.
товарното превозно средство да се използва за транспортиране на дървесина и недървесни
горски продукти.
Наредба № 1 от 30.01.2012 г. за контрола и опазването на горските територии
представлява подзаконов нормативен акт, чиято цел е детайлно да доразвие и урЕ.
обществените отношения, свързани с осъществяване на дейностите по контрол и опазване на
3
горските територии. Като такъв тя е издадена на основание Закона за горите. В разпоредбата
на чл. 148, ал. 12 от ЗГ изрично е разписано, че редът за предоставяне на достъп до
информацията за движението на превозните средства се определя с наредбата по ал. 11 на
чл. 148. Безспорно също така, че както чл. 148, ал. 12 от ЗГ, така и чл. 14б, ал. 1 от
Наредбата въвеждат изрично изискване товарните превозни средства, транспортиращи
дървесина и недървесни горски продукти, както и мобилните обекти по чл. 206 от ЗГ да
бъдат снабдени с изправни и функциониращи устройства за позициониране и проследяване
на движението им (GPS) и това е задължение на техните собственици, съответно наематели
или ползватели, съобразно текста на чл. 14б, ал. 3 и ал. 4 от Наредбата.
Не се спори между страните, че собственик на проверявания т.а. рег. №* е
жалбоподателя Я. В. * с адрес *, ул.“*., което е видно и от приложената справка от
19.09.2024г.,от С-р *.
В хода на административнонаказателното производство, а и в съдебното, е
безспорно установено, че товарният автомобил,собственост на жалбоподателя не е
отговарял на изискванията на чл. 14б, ал. 1 от Наредбата, тъй като като собственик на
товарния автомобил не е изпълнил задължението си , прЕ. товарното превозно средство да
се използва за транспортиране на дървесина и недървесни горски продукти,въз основа на
издадения на 08.10.2024г. от * превозен билет, посочен в АУАН и НП, да предостави в РДГ
Смолян документите, визирани в чл.14б ал.3 т.1-3, удостоверяващи, че превозното средство,
с което е транспортирана дървесината е снабдено с изправно и функциониращо устройство
за позициониране и проследяване на движението му (GPS устройство).
Според съда, задължението за снабдяване с GPS устройство е относно всички
товарни превозни средства, които транспортират дървесина и недървесни горски продукти,
независимо на каква територия, по какви пътища, между какви обекти и с каква цел се
осъществява превоза. Няма никакво съмнение, че ако законодателят е искал това задължение
да възниква само и Е.нствено по отношение на транспортиране на дървесина и недървесни
горски продукти в рамките на горските територии, то това щеше да бъде изрично указано в
нормативния текст. В случая такова указание липсва. Обратно, посочено е , че освен за
товарните превозни средства, транспортиращи дървесина и недървесни горски продукти,
задължението да са снабдени с изправни и функциониращи устройства за позициониране и
проследяване (GPS), се отнася и за мобилните обекти по чл. 206 от ЗГ. Според &1, т. 1 от ДР
на Наредба № 1/30.01.2012 г. за контрола и опазването на горските територии "Превозни
средства, от които се извършва продажба на дървесина, както и мобилна техника за
преработка на дървесина" са мобилни обекти по смисъла на чл. 206 от ЗГ. Дейността на
мобилните обекти, съставляващи превозни средства от които се извършва продажба на
дървесина се осъществява основно в рамките на населените места, тоест извън горските
територии, а цитираните по – горе разпоредби са категорични, че мобилните обекти
безусловно, трябва да бъдат снабдени с GPS устройство. С оглед на така установеното,
съдът намира, че задължението за снабдяване с изправни и функциониращи устройства за
позициониране и проследяване е относимо към всички превозни средства и мобилни обекти,
4
осъществяващи транспорт, продажба и преработка на дървесина и недървесни горски
продукти, независимо дали тази деятелност се осъществява в рамките на горска територия
или извън нея, поради което направените в тази насока възражения от страна на
процесуалният представител на жалбоподателя, се явяват неоснователни.
Процесното нарушение е било установено от контролните органи на 30.10.2024г.
на базата на документална проверка в *, а събраните в хода на административно-
наказателното производство доказателства по безспорен и несъмнен начин установяват
извършеното нарушение и неговото авторство.
При съставянето на акта и при издаването на наказателното постановление не са
допуснати съществени процесуални нарушения. Обстоятелството, че АУАН е съставен в
присъствието само на Е.н свидетел, не е съществен порок, тъй като съгласно чл. 43 ал. 1 от
ЗАНН е необходимо актът да бъде подписан поне от Е.н от свидетелите, посочени в него,
което е достатъчно за неговата валидност. Критерият за същественост или не на
процесуалното нарушение е обстоятелството дали нарушението е от категорията на тези,
допускането на които е ограничило правата на някоя от страните в процеса. В случая липсата
на втори свидетел в акта не води до тази хипотеза. Аргумент в тази насока е и факта, че
самият закон прави отстъпление относно свидетелите на нарушението, тъй като съобразно
чл. 40 ал. 3 от ЗАНН при отсъствие на свидетели на нарушението актът се съставя в
присъствието на други двама свидетели. Тоест тези свидетели са свидетели на съставянето
на акта, а не на нарушението и не са очевидци на самото нарушение. Нещо повече в чл. 40
ал. 4 от ЗАНН законодателят е предвидил възможност актът да се състави в отсъствието на
каквито и да е свидетели. В този смисъл ролята на свидетелите е декларативна, тяхното
присъствие или отсъствие не накърнява правото на защита на нарушителя, като
същевременно не води и до съществен порок на акта.
АУАН и наказателното постановление съдържат изискуемите в чл. 42 и чл. 57, ал.
1 от ЗАНН реквизити. Както в акта, така и в наказателното постановление пълно и точно е
описано нарушението, датата и мястото на извършване, обстоятелствата, при които е било
извършено и законовите разпоредби, които са нарушени.
С оглед на така установеното от фактическа страна, съдът намира, че
жалбоподателят Я. В. П., както от обективна, така и от субективна страна, е осъществил
състава на вмененото му във вина административно нарушение , за което правилно е
санкциониран на основание чл. 270 от ЗГ с глоба в размер на 50,00 лв. Размерът на
наложеното наказание е правилно определен в минимално предвидения в разпоредбата в
размер, като същият се явява съответстващ на степента на обществена опасност на
деянието и на дееца.
Не са налице и обстоятелства за прилагане на чл. 28 от ЗАНН, доколкото
процесното нарушение няма такива индивидуализиращи признаци, които да го определят
като такова с по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обичайните нарушения
от този вид.
5
По тези съображения съдът намира, че обжалваното наказателно постановление
следва да бъде потвърдено като правилно и законосъобразно.
При този изход на делото жалбоподателят следва да заплати на АНО разноски за
юрисконсулско възнаграждение в размер на 80, 00 лева.
Водим от гореизложеното и на осн. чл. 63, ал. 2, т. 5 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление *г, издадено от ** на *, с което на
Я. В. П., ЕГН ********** с адрес *, общ.* ул.“* за нарушение на чл.14б ал.3 т.1,2,3 във вр. с
чл.14б ал.1 т.1 и чл.14б ал.6 от Наредба №1/30.01.2012г. за контрола и опазването на
горските територии, на осн.чл.270 от Закона за горите е наложено административно
наказаниие- глоба в размер на 50,00лв., като ПРАВИЛНО И ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
ОСЪЖДА Я. В. П., ЕГН ********** с адрес *, общ.* ул.“* да заплати на *
разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 80,00 лв.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен съд-
Смолян в 14- дневен срок, считано от съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Смолян: _______________________
6