Решение по дело №45/2020 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 11 август 2020 г.
Съдия: Павлина Димитрова Георгиева-Железова
Дело: 20207210700045
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 март 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е    74

 

гр. Силистра, 11.08.2020 г.

 

В     И  М  Е  Т  О     Н А     Н  А  Р  О  Д  А

 

Административен съд гр.Силистра, в открито съдебно заседание на седемнадесети юли, две хиляди и двадесета година в състав – съдия Павлина Георгиева-Железова, при участието на секретаря Румяна Пенева, разгледа докладваното от съдията АД № 45 / 2020 г. по описа на Административен съд Силистра, и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и следващите от Административно-процесуалния кодекс /АПК/, във вр. с чл. 215, ал. 1 от Закона за устройство на територията /ЗУТ/.

Образувано е по жалба на кооперация„ ОПЗК ФАР“ - гр. Силистра, ЕИК: *********, чрез адв. А., срещу Заповед № ДК-02-СС-3 / 19.12.2019 г. на Началника на РДНСК - Силистра, с която е разпоредено премахването на строеж „открит земно-насипен канал”, преминаващ през ПИ с идентификатори: №66425.18.1, №66425.18.604; №66425.28.73 и №66425.28.627 по КККР на гр. Силистра, местност „***“, община Силистра на основание чл. 225, ал. 1 от ЗУТ, извършен без необходимите строителни книжа - инвестиционен проект и строително разрешение в нарушение на чл. 137, ал. 3 и чл. 148, ал. 1 от ЗУТ.

Счита се, че заповедта е издадена при съществено нарушение на административно-производствените правила. Не е спазена предвидената от закона форма - липсва посочване на наименованието на органа, който я издава, както и адресата на акта. Поддържа се незаконосъобразност поради противоречие с материално-правните разпоредби и несъответствие с целта на закона като се претендира за отмяната й и за присъждане на разноски.

Ответната страна - началник на РДНСК – Силистра, чрез процесуален представител юрисконсулт С. - лично в съдебно заседание и в депозирана писмена защита, оспорва жалбата като неоснователна по подробно изложени съображения. Претендира и присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Заинтересованите лица: М.К.Д. и Р.ДД.оспорват жалбата като неоснователна и молят за отхвърлянето й.

Заинтересованите лица: Р.К.Д., Х.В.В., Министърът на земеделието храните и горите на Р България и Община Силистра - не се представляват и не изразяват становище по жалбата.

След като разгледа оплакванията, изложени в жалбата, доказателствата по делото, становищата на страните и в рамките на задължителната проверка по чл. 168 от АПК, Административният съд гр. Силистра приема за установено следното от фактическа страна:

Предмет на оспорване в настоящото производство е унищожаемостта на Заповед № № ДК-02-СС-3 / 19.12.2019 г. на Началника на РДНСК - Силистра, с която е разпоредено премахването на строеж „открит земно-насипен канал”, преминаващ през ПИ с идентификатори:№66425.18.1; ПИ №66425.18.604; ПИ №66425.28.73 и ПИ №66425.28.627 по КККР на гр. Силистра, местност „***“, община Силистра, област Силистра на основание чл. 225, ал. 1 от ЗУТ, извършен без необходимите строителни книжа - инвестиционен проект и строително разрешение - в нарушение на чл. 137, ал. 3 и чл. 148, ал. 1 от ЗУТ.

От събраните по делото доказателства се установява, че в периода от началото до дванадесето число на месец април, 2019 г. по трасе, преминаващо през имоти с идентификатори: №66425.18.1 /собственици – Р.Д. и М.Д. - нотариален акт от 1997 г./; ПИ №66425.18.604 /собственик Х.В. съгласно договор за доброволна делба от 2013 г./, ПИ №66425.28.73/ собственик – държавата  съгласно чл.27,ал.3 от ЗГ/и ПИ №66425.28.627/ собственик община Силистра съгласно чл. 56, ал. 2 от ЗОС/ по КККР на гр. Силистра е изграден строеж, който представлява: канал - хидромелиоративно съоръжение на техническата инфраструктура, земен изкоп с дълбочина 2 м., ширина 2 м., дължина 142,4 м., с площ от 284,8 кв.м; Преминава през четири поземлени имота,посочени по-горе. Прокопан е в участък на естествен водосбор, извън трасето на съществуващия канал, свързан с преливниците на два язовира и перпендикулярно на него. Каналът не е облицован. Страните му са грубо изсечени със земекопна техника и в някои участъци пръстта се рони вътре в канала. Посочената пръст е натрупана странично от канала. Трасето на новоизградения канал е неправолинейно. В момента на огледа – месец юни, 2020 г., е видимо, че по дъното му тече бистър слой вода с дълбочина 15-20 см. Водният поток се влива в отвор, избит в долната част на бетоновия пръстен на съществуваща шахта, изградена преди тридесетина години за дъждовна канализация на бивш строеж на крайградска болница. Тази шахта е свързана с общинската дъждовна канализация, преминаваща през целия град като водата се зауства в р. Дунав.

Съгласно приетата без възражения съдебно-архитектурна експертиза процесният канал е хидромелиоративно съоръжение на техническата инфраструктура. Представлява строеж по смисъла на § 1, т. 38 от ЗУТ, за извършването на който се изисква инвестиционен проект и разрешение за строеж /чл .59 от ЗУТ и Наредба № 19 за строителството в земеделски земи без промяна на предназначението им. Извън границите на урбанизираните територии застрояване се допуска при спазване на предвижданията на действащия общ устройствен план за територията на общината или за част от нея и въз основа на парцеларен план за елементите на техническата инфраструктура, след промяна предназначението на земята, когато това се изисква по реда на специален закон. Преди прокопаването на процесния канал е следвало да се изработи и одобри парцеларен план през четирите поземлени имота, след който, да се издаде строително разрешение, каквито в настоящия случай липсват.

Строежът е трета категория, като хидромелиоративно съоръжение на техническата инфраструктура /чл. 137, ал. 1, т. З, буква „б“ от ЗУТ и чл. 6, ал. 2, т. 5 от Наредба № 1 за номенклатурата на видовете строежи/, която категория обуславя и материалната компетентност на издателя на оспорения акт - Началникът на РДНСК-Силистра.

Строежът е извършен от ОПЗК „Фар“ – Силистра. Тези факти са установени въз основа на приложените по делото: Уведомително писмо от 12.04.2019 г., подадено от управителя на кооперацията П.К. до община Силистра с вх.№3269 / 12.04.2019 г. /л. 67/ ,от сигнал с вх. № СС-162-00-249 / 10.04.2019 г. от Р.ДД.- съсобственик на имот, през който преминава строежът, декларация на Р. *** /л. 68/, декларация от наемателя на имот с идентификатор № 018001 – В.Н./л. 69/ и от материалите по досъдебно производство, образувано по повод сигнал за извършено престъпление по чл. 216, ал. 1 от НК /противозаконно повреждане на ограда, мрежа и порта, принадлежащи на Р. Д./, както и по чл. 216а, ал. 1 от НК /повреждане на чужда вещ - шахта – част от градска канализация /л. 318/.

На 20.06.2019 г. е извършена проверка от контролните органи на РДНСК-Силистра, обективирана в Констативен протокол /л. 31/ и Констативен акт №СС-162-2 от 05.07.2019 г. /л. 34/ с отразяване на фактически установявания за извършен от кооперация „ОПЗК ФАР“ ЕООД незаконен строеж - земнонасипен, необлицован, открит, отводнителен канал с размери - ширина 2,00м., дълбочина - 2м. и обща дължина - 142,40 м. Отразено е, че така оформеният открит канал отвежда повърхностни и дъждовни води, които се заустват в съществуваща канализационна шахта - част от канализационен колектор по ул. „***на гр. Силистра за дъждовни и повърхностни води от канализационната мрежа на гр. Силистра. Посочено е, че строежът е извършен в периода от началото на месец април 2019 г. до 12 април 2019 г., видно от сигнал от 10.04.2019 г., уведомително писмо от 12.04.2019 г., 20.06.2019 г. от декларации от РД.от 21.06.2019 г. и В.Н.от 20.06.2019 г.

Страните са уведомени за започнатото административно производство. На 26.08.2019 г. и съответно на 18.09.2019 г. длъжностни лица от РДНСК - Силистра са посетили обявения в търговския регистър адрес на управление на жалбоподателя и са констатирали, че на посочения адрес: гр. Силистра, ул. “***№* не се намира представител на кооперацията, служебно лице, както и технически обезпечена структура /деловодство или друга организация/ за входиране/приемане на кореспонденция.

На 19.12.2019 г. Началникът на РДНСК - Силистра е издал оспорената Заповед № ДК-02-СС-3, с която е наредено премахването на процесния строеж поради липса на инвестиционен проект и разрешение за строеж на основание чл. 225, ал. 1 от ЗУТ във връзка с чл. 137, ал. 3 и чл. 148 от ЗУТ.

 

При така установената фактическа обстановка съдът намира от правна страна следното:

Изложените по-горе факти за категоризация на строежа – трета, определят издателя на акта – Началникът на РДНСК - Силистра за материално, териториално и по степен компетентен орган да разпореди процесните действия, тъй като приложената по делото Заповед за делегация № РД-13-171 / 13.06.2019 г. /л. 98/ в изпълнение на чл. 222, ал. 1,т.10 от ЗУТ оправомощава началниците на РДНСК да издават заповеди за премахване на незаконни строежи от първа до трета категория включително. Оспореният акт попада в посочената хипотеза като акт за премахване на незаконен строеж, издаден от Началник на РДНСК. Не е налице отменителен порок по чл. 146, т. 1 от АПК -нищожност на акта поради липса на компетентност.

По преписката не се разпознават признаци на допуснати нарушения във формата. Актът е мотивиран не само с фактическите обстоятелства, вписани в същия, а и със съдържащите се в преписката доказателства – констативен протокол от проверка, констативен акт, сигнали, декларации, материали от досъдебно производство. Фактическите обстоятелства предоставят възможност за анализиране съдържанието на волеизявлението и осигуряват възможност за преценка за приложението на материалния закон. Не е налице отменителен порок по чл. 146, т. 2 от АПК за нищожност и за унищожаемост.

Не са налице и съществени нарушения на процесуалните правила. Правото на участие на жалбоподателя е обезпечено; волеизявлението е формирано след събиране и анализиране на всички факти, относими към въпроса за законността на строежа съгласно разпоредбите на чл. 35 - чл. 37 от АПК. Не е налице отменително основание по чл. 146, т. 3 от АПК за унищожаемост на акта.

Проверка за приложението на материалния закон:

Установените по делото факти – строеж от трета категория, представляващ елемент от техническата инфраструктура – открит земнонасипен канал за отвеждане на отпадни води, изпълнен без инвестиционен проект и без разрешително за строеж, представляват материално-правни предпоставки, обуславящи правомощието на Началника на РДНСК – Силистра да издаде процесната заповед за премахване съгласно чл. 225, ал. 1 във връзка с чл. 137, ал. 3 и чл. 148, ал. 1 от ЗУТ. Съгласно посочените текстове строежи могат да се извършват само ако са разрешени, а липсата на надлежните волеизявления и документация се санкционира със заповед за премахване.

Периодът на извършване на строежа - април 2019 г., поставя казусът извън преценка за търпимост на строежи, изпълнени преди 07.04.1987 г. /§16 от ПР на ЗУТ/.

Не е налице отменителен порок по чл. 146, т. 4 от АПК - материална незаконосъобразност.

Не е налице и несъответствие с целта на закона. Оспорената Заповед е издадена в съответствие със законово-установената цел-да се регулират обществените отношения,свързани със строителството, като не се допуска изграждането на строежи без предварителното им съобразяване с действащия общ устройствен план, респ. без парцеларен план,без проектиране и разрешение, а съответно- съществуващите незаконни строежи – да се премахват.

В обобщение, съдът намира, че оспореният индивидуален административен акт не страда от пороци, водещи до неговата унищожаемост, поради което оспорването следва да се отхвърли като неоснователно.

При този изход на спора, предвид направеното своевременно искане и съгласно чл. 143, ал. 4 от АПК съдът намира, че на ответната страна следва да се присъдят разноски за юрисконсултско възнаграждение, изчислено съобразно чл. 8, ал. 2, т. 1 от Наредба № 1 от 09.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения в размер на 200 лв.

Съответно, искането на жалбоподателя за присъждане на разноски следва да се отхвърли като неоснователно.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2, предл. последно от АПК, Административен съд - гр. Силистра

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Кооперация „ОПЗК ФАР“ - гр. Силистра, ЕИК: *********, чрез адв. А.,***, офис № 2 срещу Заповед № ДК-02-СС-3/19.12.2019 г. на Началника на РДНСК - Силистра, с която е разпоредено премахването на строеж „открит земно-насипен канал”, преминаващ през ПИ с идентификатори: №66425.18.1, №66425.18.604; №66425.28.73 и №66425.28.627 по КККР на гр. Силистра, местност „***“, община Силистра на основание чл. 225, ал. 1 от ЗУТ, извършен без необходимите строителни книжа - инвестиционен проект и строително разрешение в нарушение на чл. 137, ал. 3 и чл. 148, ал. 1 от ЗУТ.

ОСЪЖДА Кооперация „ОПЗК ФАР“ - гр. Силистра, ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление: гр. Силистра, ул. “***№ * съдебен адрес:***, офис № * ДА ЗАПЛАТИ на Дирекцията за национален строителен контрол - гр. София, бул. „***“ № *, ЕИК: ********* 200 /двеста/ лв. за юрисконсултско възнаграждение.

ОТХВЪРЛЯ искането на Кооперация „ОПЗК ФАР“ - гр. Силистра, ЕИК: ********* за присъждане на разноски.

По делото участват и заинтересовани лица: 

1.    Р.К.Д. с адрес: ***;

2.    М.К.Д. с адрес: ***;

3.    Р.Д.Д., с адрес: ***№ *;

4.    Х.В.В. с адрес: ***;

5.     Министър на Министерство на земеделието, храните и горите с административен адрес: гр. София, бул. ***.

6.    Община Силистра с административен адрес: гр. Силистра, ул. ***.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: