Решение по дело №2226/2023 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2342
Дата: 20 декември 2023 г.
Съдия: Величка Атанасова Георгиева
Дело: 20237180702226
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 4 септември 2023 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 2342/20.12.2023г.

Гр. Пловдив,  20.12.2023 год.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛОВДИВ, XXIV касационен състав, в публично съдебно заседание на двадесет и девети ноември през две хиляди двадесет и трета година, в състав:   

                                                             ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЗДРАВКА ДИЕВА

ЧЛЕНОВЕ:           ВЕЛИЧКА ГЕОРГИЕВА  

      АДРИАН ЯНЕВ          

 

при секретаря Г.Г. и с участието на прокурора Светослава Пенчева, като разгледа докладваното от съдия Георгиева КАНД № 2226 по описа на съда за 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.63в от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/ и глава дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по касационна жалба на И.С.Л. против решение № 1197/02.07.2023г., постановено по АНД № 5889/2022г. на Районен съд – Пловдив, ХХІ наказателен състав, с което е изменено наказателно постановление /НП/ № 206 от 15.09.2022г., издадено от директор на Регионална дирекция по горите гр.Пловдив, за наложено на И.С.Л. административно наказание „глоба“ в размер на 400 лв. на основание чл.257, ал.1, т.2 от ЗГ, за нарушение по чл.257, ал.1, т.2, във вр. с чл.211, ал.1 от Закон за горите /ЗГ/, във вр. с чл.9а от Наредба № 1/30.01.2012г. за контрола и опазването на горските територии, във вр. с т.1.1 от Заповед № 1019/17.11.2021г. на изпълнителния директор на ИАГ, като е намален размерът на наказанието „глоба“ на 300 лв. и е потвърдено наказателното  постановление в останалата му част.

Касаторът – И.С.Л., чрез процесуалния си представител адв. Н. сочи, че твърдяното административно нарушение по ЗГ, за което е ангажирана отговорността на нарушителя, не е доказано. Сочи допуснати при издаване на АУАН и НП съществени процесуални нарушения, довели до нарушаване правото му на защита. Посочват се като неправилни, необосновани и неподкрепени с доказателства изводите на районния съд.  Иска се отмяна на оспорваното решение и присъждане на разноски за касационното производство. Подробно доводи се излагат в писмени бележки.

Ответникът – директор на регионална дирекция по горите – Пловдив, чрез процесуалния си представител юрк. Маркова, моли касационната жалба да бъде оставена без уважение като неоснователна, а решението на районния съд да бъде потвърдено като правилно и законосъобразно. Подробни доводи излага във възражение по касационната жалба. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение за настоящата инстанция и прави възражение за прекомерност на размер на  разноските на другата страна.

Участвалият по делото прокурор, представител на Окръжна прокуратура - гр. Пловдив дава заключение за неоснователност на касационната жалба и счита, че обжалваното решение следва да бъде оставено в сила.

Административен съд Пловдив, след като обсъди събраните по делото доказателства, наведените от жалбоподателя касационни основания, доводите и становищата на страните и като извърши на основание чл.218, ал.2 от АПК служебна проверка на валидността, допустимостта и съответствието на обжалваното съдебно решение с материалния закон, намира за установено следното:          

Касационната жалба е подадена в рамките на предвидения за това преклузивен процесуален срок и при наличието на правен интерес. При това положение същата се явява ДОПУСТИМА.

            Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

За да постанови решението си районният съд, въз основа на събраните доказателства е приел за установено следното:

На 26.10.2021г. И.С.Л. бил назначен на длъжност „горски стражар“ в Държавно горко стопанство – Хисар и вписан в регистъра по чл.235 от ЗГ на физически лица, упражняващи лесовъдска практика - Удостоверение № 7246/25.06.2012 г.

Със заповед № ЗАП-1019/17.11.2021 г. на изпълнителния директор на ИАГ бил утвърден образец на превозен билет, който да се издава при първото транспортиране на дървесината от временния склад или мястото на добив.

С позволително за сеч № 0648345 в полза на „Бергин 13“ ООД, ЕИК: ********* било разрешено извършването на сеч в отдел 185, подотдел „г“, находящ се в землището на с.Старосел, общ.Хисаря. В позволителното за сеч било посочено, че материалите от добитата дървесина следва да се извозят до временен склад съгласно одобрения технологичен план.

С технологичен план № 1 за добив на дървесина от отдел 185, подотдел „г“ в землището на с.Старосел, общ.Хисаря било определено местоположението на временния склад за този подотдел. Временният склад попадал на територията на сечището и не съвпадал със складовете за някой от другите подотдели в отдел 185. За подотдел 185 „г“ в технологичния план не бил предвиден изнесен временен склад, който да е разположен на повече от 1000 метра от границите на насаждението.

На 24.06.2022 г. в 14:15 часа Л. издал превозен билет с № 12950/00386/24062022/141550 - CC44XED за дървесина, добита въз основа на позволителното за сеч № 0648345 в полза на „Бергин 13“ ООД. В превозния билет било вписано, че дървесината е добита и се транспортира от подотдел 185 „г“, но билетът не бил издаден от временния склад определен за този подотдел съгласно технологичния план. Вместо това превозният билет бил издаден от място с координати LAT: 42.51198301, LON: 24.56378801, които обективно попадали в землището на с.Старосел, но съответствали на изнесен временен склад за подотдел 185 „е“, отстоящ на около 4 км от мястото, където се намирал временният склад за подотдел 185 „г“.

На 02.07.2022 г. в резултат на извършена проверка на територията на ТП ДГС – Хисар в отдел 185, подотдели „б“, „г“, „д“, „е“ и „ж“, било установено, че процесният превозен билет с № 12950/00386/24062022/141550 - CC44XED е издаден от И.Л. извън временните складове, отразени в технологичния план към позволителното за сеч за добив на дървесина в подотдел 185 „г“ на ТП ДГС - Хисар, находящ се в землището на с. Старосел.

На 11.07.2022 г. срещу Л. бил съставен акт за установяване на административно нарушение (АУАН) с бл. № 002728, в негово присъствие и в присъствието на двама свидетели. Препис от акта бил връчен на жалбоподателя срещу разписка. Последният на 13.07.2022г. е подал писмено възражение, което е прието за неоснователно от административно-наказващия орган, който въз основа на съставения АУАН издал обжалваното в първоинстанционното производство НП.

За да измени НП районният съд е приел, че при съставянето на АУАН и издаването на НП не са допуснати съществени процесуални нарушения и съдържанието им съответства на изискванията на чл.42 и на чл.57 от ЗАНН. Съдът е констатирал съответствие между установените факти и правни изводи в АУАН и в НП. Прието е за установено по категоричен начин, че Л. е извършил административното нарушение, за което е издадено обжалваното НП. Изпълнителното деяние на нарушението, според РС, е осъществено чрез действие и представлява издаването от Л., в качеството му на длъжностно лице, на превозен билет за транспортирането на дървен материал, който е добит от подотдел 185 „г“, но същевременно превозният билет е издаден не от временния склад за този подотдел, а от друг такъв. Посочено е, че лицето е извършило деянието виновно, с оглед оповестената му по-рано Заповед № 1019-17.11.2021г. на изпълнителния директор на Изпълнителна агенция по горите, с която са утвърдени образци на превозни билети по чл.211, ал.1 и ал.4 от ЗГ и правилата за издаването им. Според РС, Л. е признал във възражението си срещу АУАН, че е бил запознат и с Технологичния план за добив на дървесина от подотдел „г“ на ТП ДГС – Хисар. В тази връзка съдът е приел, че твърдението на лицето, че деянието му е в резултат на погрешна представа за месторазположението на временния склад за подотдел 185 „г“, не изключва отговорността му. Прието е, че от обективна страна нарушението е формално и е довършено с факта на осъществяване на изпълнителното му деяние, без необходимост от настъпването на определен вредоносен резултат.

Относно  правната квалификация на извършеното нарушение РС е приел, че надлежно е изпълнено задължението на наказващия орган по чл.57, ал.1, т.6 от ЗАНН и няма основание да се приложи правомощието си по чл.63, ал.7, т.1 от ЗАНН. Изложени са съображения, че деянието не представлява маловажен случай на административно нарушение. Според районния съд правилно е определена приложимата санкционна норма, но в НП не са посочени мотиви относно начина на определяне размерът на наказанието. Прието е, че съвкупността от установените по делото смекчаващи и отегчаващи обстоятелства, не налага определяне на наказание над минималния размер. Съдът е заключил, че в случая не са настъпили вредоносни последици – не е доказано дървесината, за транспортирането на която е издаден процесният превозен билет, да е била предмет на незаконна сеч. В тази връзка е прието, че определеното в НП наказание е явно несправедливо, тъй като разкрива типичната, а не по-ниска степен на обществена опасност за този вид нарушения, тъй като се засяга отчетността на извършваната дейност и се препятства ефикасния контрол.

По тези съображения Районен съд Пловдив е изменил процесното НП в частта си относно размера на наложеното наказание „глоба“ до предвидения в закона минимум от 300 лева, а в останалата си част наказателното постановление е потвърдено.

При служебната проверка на решението настоящата касационна инстанция установи, че същото е валидно, допустимо и правилно, и постановено при липсата на пороци, които доведат до отмяната му. Обсъдени са подробно и задълбочено възраженията на жалбоподателя като съдът е дал мотивиран и изчерпателен отговор на всяко едно от тях.

По отношение на въведените в обстоятелствената част на касационната жалба възражения, районният съд е изложил подробни и задълбочени мотиви. Фактите по делото са обсъдени поотделно и в тяхната съвкупност. Съобразени са в пълнота както писмените доказателства, така и събраните гласни доказателства по делото. Фактическите констатации се подкрепят от събраните доказателства. Въз основа на правилно установената фактическа обстановка, районният съд е направил обоснован изводи относно приложението както на материалния, така и на процесуалния закон.

Не се спори между страните че касаторът - Л. е работил като горски стражар в ТП ДГС – Хисар, като в това му качество и по силата на заповед № 1019-17.11.2021г. на изпълнителния директор на Изпълнителна агенция по горите на основание чл.211, ал.2, т.1 от ЗГ, е бил оправомощен да издава превозни билети за транспортиране на добита дървесина от временен склад.

В КЖ са повторени възраженията изложени в първоначалната жалба по отношение на осъществената на 02.07.2022г. проверка на територията на ТП ДГС Хисар, като се подлага на съмнение извършването на същата. Видно обаче е от събраните по делото писмени и гласни доказателства, които не се опровергават от насрещната страна, че свидетелят Жеков действително е извършил така проверка в горепосоченото горско стопанство и за резултатите от нея е съставил доклад, като констатациите в същия не са оспорени по делото.

Съобразно чл.257, ал.1, т.2 от ЗГ, наказва се с глоба от 300 до 5000 лв., ако не е предвидено по-тежко наказание, длъжностно лице или лице, упражняващо лесовъдска практика, което съгласува, одобри или издаде документ в нарушение на този закон, на подзаконовите актове по прилагането му или на одобрените горскостопански планове и програми. Нормата на чл.211, ал.2, т.1 от ЗГ, регламентира, че превозните билети се издават от лицата, упражняващи лесовъдска практика за дървесината, добита от собствените им гори, както и от горските територии, за които са упълномощени от собственика.

Нормата на чл.9а от Наредба№ 1 от 30.01.2012г. за контрола и опазването на горските територии, вменява в задължение на лицата, издаващи или попълващи документи по ЗГ или подзаконовата нормативна уредба, са длъжни да спазват реда и условията за тяхното получаване, попълване, водене, издаване, отчитане и съхранение, определени със заповедите за определяне на съответните образци.

Необосновано е възражението на касатора за нарушение на нормата на чл.42, т.5 от ЗАНН при издаване на процесното НП. Правната квалификация е правилна и е ясно и посочена в акта, като по никакъв начин не е налице от същата да е породено нарушение в правото на защита на санкционираното лице.

Изводите на районния съд по отношение на издаването превозния билет, съдържанието му и целта на неговото издаване са обосновани и се базират на останалите документи по административната преписка.

Не се спори межди страните, че местоположението от което е издаден превозния билет не е конкретният временен склад, съгласно съответния Технологичен план. Този факт е достатъчен, за да обоснове ангажиране на отговорността на длъжностното лице, оправомощено да издава превозни билети, съгласно чл.211, ал.2, т.1 от ЗГ. В тази връзка касационната инстанция изцяло споделя извода на районния съд, че въз основа на събраните доказателства в хода на административно-наказателното и в хода на съдебното производство безспорно е установено, че Л. в качеството си на лице по чл.211, ал.2, т.1 от ЗГ, е нарушил чл. 9а от Наредба №1/30.01.2012г. за контрола и опазването на горските територии и че правилно, обосновано и законосъобразно административно-наказващият орган за така извършеното административно нарушение е ангажирал отговорността на нарушителя, налагайки наказание на основание чл.257, ал.1, т.2 от ЗГ.

По отношение на изложените в КЖ доводи относно субективната страна на деянието, настоящата инстанция намира за доказано по делото, че Л. е бил запознат с технологични план за добив от отдел 185 и подотдел „г“ на ТП ДГС – Хисар. Този факт е признат от лицето във възражението му срещу АУАН. Ето защо неоснователно от страна на касатора се поддържа твърдение пред първоинстанционния съд, а и пред настоящата касационна инстанция, че деянието е извършено невиновно и „е в резултат от погрешна представа“ на санкционираното лице. Несъмнено издаването на превозен билет за извоз на добита дървесина от място, което не е определено в действащия и технологичен план представлява нарушение на нормата на чл.9а от Наредба №1/ 30.01.2012г. и е основание за ангажиране отговорността на нарушителя на основание чл.257, ал.1, т.2 от ЗГ.

Не се установяват и сочените в жалбата в съдържанието на процесното НП. Последното съдържа съществените обстоятелства, при които е установен и извършено нарушението, в съответствие с отразената в АУАН фактическа обстановка. Опитите на жалбоподателя за всяване на съмнения относно безспорно установената фактическа обстановка, чрез въвеждане на доводи за спорни изводи на съда относно законния произход на превозената дървесина и валидността на превозния билет не обосновават неправилност и незаконосъобразност на съдебното решение.

Некоректно е позоваването от страна на касатора на нормата на чл.28 от ЗАНН. Настоящата инстанция изцяло споделя мотивите на районния съд в тази връзка.

Правилно е приетото от районния съд, че в НП липсват мотиви от страна на административно-наказващия орган за размера на определено наказание на Л.. Същото е прието да е над минимума, без посочване на конкретни мотиви в текстовата част на НП и очевидно се явява явно несправедливо и както правилно е възприето от първоинстанционния съд, санкция в минималния размер ще постигне целта на въздействие върху нарушителя.

От изложеното до тук следва, че като е изменил издаденото наказателно постановление, районният съд е постановил валиден, допустим и правилен съдебен акт, който следва да бъде оставен в сила.

Предвид изхода на делото на ответника следва да се присъдят сторените съдебни разноски за юрисконсултска защита. По реда на чл.63, ал.3 от ЗАНН във вр. с чл.78, ал.8 от ГПКчл.37 от Закона за правната помощ и чл.27е от Наредба за заплащането на правната помощ, настоящият състав определя юрисконсултско възнаграждение в размер на 80 (осемдесет) лева.

Ето защо, Административен съд Пловдив, ХХІV състав,

 

Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА решение № 1197/02.07.2023г., постановено по АНД № 5889/2022г. на Районен съд – Пловдив, ХХІ наказателен състав.

ОСЪЖДА И.С.Л. с ЕГН ********** с адрес: *** да заплати на Регионална дирекция по горите - Пловдив, сумата от 80 (осемдесет) лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение.

Решението е окончателно.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ :

 

 

 

ЧЛЕНОВЕ :      1.

 

 

                 2.