Решение по дело №147/2021 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 18 октомври 2021 г.
Съдия: Лора Рангелова Стефанова
Дело: 20217160700147
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 3 август 2021 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

                                                119                         

гр. Перник, 18.10.2021 г.

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

         АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЕРНИК, в публично съдебно заседание на двадесет и девети септември две хиляди двадесет и първа година, в състав:

                                                

                                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВАЙЛО ИВАНОВ

                                                          ЧЛЕНОВЕ: СЛАВА ГЕОРГИЕВА

                                                                             ЛОРА СТЕФАНОВА

                  

         При секретаря А.М., с участието на прокурора БИСЕР КОВАЧКИ, като разгледа, докладваното от съдия Стефанова КАНД № 147/2021 г. по описа на Административен съд – Перник, за да се произнесе взе предвид следното:

         Производството е по реда на чл. 208 – чл. 228 от АПК, във вр. с чл. 63, ал. 1 от ЗАНН.

         Образувано е по касационна жалба, подадена от Ц.В.С., ЕГН ********** *** против Решение № 260320/21.06.2021 г., постановено по КАНД № 606/2021 г. по описа на Районен съд – Перник, с което е потвърден електронен фиш серия К № 4557433, издаден от Областна дирекция – Перник на Министерство на вътрешните работи, с който на основание чл. 189, ал. 4, във вр. с чл. 182, ал. 1, т. 4 от ЗДвП е наложено административно наказание глоба в размер на 400 лв. за нарушение по чл. 21, ал. 2, във вр. с ал. 1 от ЗДвП.

         В касационната жалба са изложени оплаквания за незаконосъобразност на обжалвания съдебен акт, поради допуснати съществени нарушения на процесуалните правила и неправилно приложение на закона – касационни основания по чл. 348, ал. 1, т. 1 и т. 2 от НПК, във вр. с чл. 63, ал. 1 от ЗАНН. Сочи, че протоколът по чл. 10, ал. 1 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. не отговаря на изискванията на цитираната разпоредба, както и че не е изготвен снимков материал по чл. 10, ал. 3 от Наредбата, който да удостоверява мястото, на което е извършван контрол на движението. Искането към касационния състав е да отмени обжалваното решение и да постанови друго, с което да отмени електронния фиш. Заявена е претенция за присъждане на направените разноски.

         В срока по чл. 213а, ал. 4 от АПК ответникът – ОДМВР – Перник  не е представил писмен отговор.

         В съдебно заседание касационният жалбоподател, чрез процесуалния си представител - адвокат М., поддържа жалбата. Искането към касационния състав е да отмени решението на Районен съд – Перник и потвърдения с него електронния фиш. Претендира присъждане на разноски.

         В съдебно заседание ответникът по касационната жалба – ОДМВР – Перник, чрез процесуалния представител юрисконсулт В., оспорва жалбата. Искането към касационния състав е да остави в сила обжалваното решение.

         В съдебно заседание представителят на Окръжна прокуратура – Перник – прокурор Бисер Ковачки дава заключение за неоснователност на касационната жалбата. Предлага на касационния състав да остави в сила обжалвания съдебен акт.

         Административен съд – Перник, в настоящия състав, като прецени процесуалните предпоставки за допустимост, взе предвид становищата на страните, обсъди събраните по делото доказателства и при съобразяване обхвата на съдебен контрол съгласно чл. 218 от АПК и чл. 220 от АПК, намери следното:

         Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211, ал. 1 от АПК, от лице по чл. 210, ал. 1 от АПК, за което решението е неблагоприятно, срещу подлежащ на касационно обжалване съдебен акт, поради което е процесуално допустима.

         Разгледана по същество е неоснователна.

         Обжалваното решение е постановено от компетентен съд, в рамките на правомощията му, по отношение на акт, който подлежи на съдебен контрол, поради което е валидно и допустимо. Същото е и правилно. Съображенията за това са следните:

         За да постанови проверяването по касационен ред съдебно решение, Районен съд – Перник е приел, че с автоматизирано техническо средство TFR1-M е установено нарушение, извършено на 02.03.2021 г. в 16.01 ч. в гр. Перник, ППІ-6 км. 81+400, като при ограничение на скоростта на движение до 60 км/ч в населено място, въведено с пътен знак В-26, моторно превозно средство - лек автомобил марка „***”, с рег. № РК *** ВВ, собствено на Ц.В.С., се е движело със скорост 97 км/ч. Достигнал е до извода, че заснемането на административното нарушение, е извършено с одобрен тип техническо средство, което към момента на заснемането е било технически изправно. Приел е, че заснемането на нарушението е извършено при спазване на правилата за това и че от приобщените писмени доказателства и веществени доказателствени средства /снимков материал/ по безспорен начин се установяват елементите от фактическия състав на административното нарушение, за санкционирането на което е издаден електронният фиш. Посочил е, че деянието правилно е квалифицирано като административно нарушение по чл. 21, ал. 2, във вр. ал. 1 от ЗДвП и на извършителя му е наложено предвиденото за него в чл. 182, ал. 1, т. 4 от ЗДвП административно нарушение – глоба в размер на 400 лв.

         Настоящият състав намира обжалваното решение на районния съд за правилно и законосъобразно. Фактическата обстановка по делото е правилно установена при спазване принципите на чл. 13 и чл. 14 от НПК, във вр. с чл. 84 от ЗАНН. Събрани са писмени доказателства и веществени доказателствени средства, относими към всички факти, включени в предмета на доказване. Изводите за осъществяването на правно релевантните факти са направени след обективно, всестранно и пълно обсъждане на приобщения доказателствен материал в неговата съвкупност. В решението е обективирана извършената от съда дейност по оценка на доказателствата, като са посочени фактите, които са приети за установени и доказателствата за това.          

По делото е представен протокол - приложение по чл. 10, ал. 1 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г., с рег. № 1158р-2234/09.03.2021 г., изготвен от служител в ОДМВР – Перник. В него са отразени  данни за автоматизираното техническо средство, чрез което е извършено измерването и за периодичната му проверка за техническа годност, които са удостоверени със саморъчно изписване на името на служителя, осъществил проверката и полагане на подпис. Посочен е режимът на заснемане – стационарен, посоката – приближаващи, мястото на заснемането – гр. Перник, ППІ-6, км. 81+400, посока от гр. Радомир към гр. София, ограничението на скоростта – до 60 км/ч, въведено с ПЗ В - 26, разстоянието от пътния знак с въведено ограничение – 300 м., рег. № на служебния автомобил, на който е монтирано АТСС – РК***АХ, дата и времето на работа на автоматизираното техническо средство – 09.03.2021 г. от 15.45 ч. до 17.30 ч., броя на установените нарушения – 15, номерът на първото и последното статични изображения – 4786 – 480, мястото на съхранение на заснетите изображения. Подписан е от проверилия го служител, който собственоръчно е отразил името и длъжността си и е положил подпис.

В тази връзка неоснователно и неподкрепено от доказателствата по делото е оплакването на касатора, че протоколът по чл. 10, ал. 1 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. не е с изискуемите съдържание и реквизити. Видно е, че същият е изготвен съобразно приложение към чл. 10, ал. 1 от Наредбата и всичките реквизити в него са надлежно попълнени от оправомощените служители.  Неоснователно е и твърдението, че не е приложено изображение на мястото, на което е монтирано АТСС съгласно изискването на чл. 10, ал. 3 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. Такова е налично по преписката, а точното местоположение на АТСС е отразено и в заснетото изображение на лекия автомобил, с който е извършено нарушението, чрез посочване на GPS-координати.

Предвид изложеното, настоящият касационен състав, напълно споделя извода на Районен съд – Перник, че представеният протокол приложение по чл. 10, ал. 1 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. е официален документ, издаден от длъжностно лице в кръга на правомощията му по установения ред и форма и се ползва с материална доказателствена сила за отразените в него факти. Същият е част от доказателствения материал по делото и правилно районният съд го е взел предвид и обсъдил при формиране на фактическите си изводи. Правилна е и констатацията на Районен съд – Перник, че при установяване на административното нарушение не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила.

В съответствие със закона е и становището на решаващия съд за  наличие на условията, визирани в чл. 189, ал. 4 от ЗДвП за издаване на електронен фиш, както и че последният  съдържа изискуемите в същата разпоредба реквизити. Видно от приетите доказателства, нарушението е установено с автоматизирано техническо средство – TFR1-М 576, което към момента на заснемането е било съответно на одобрения тип/протоколи за първоначална и последваща проверка № 46-ФМИ/22.02.2013 г. и 1-29-21/05.02.2021 г.

В електронния фиш са отразени данни за териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката или мястото на доброволното й заплащане.
         Правилно районният съд е приел, че от събраните доказателства се установява по безспорен начин, че на 02.03.20201  г. в 16.01 ч. в гр. Перник, ППІ км. 81+400, при ограничение на скоростта на движение до 60 км/ч., въведено с пътен знак В-26, моторно превозно средство - лек автомобил марка „***“, с рег. № РК ***ВВ, собствено на Ц.В.С., се е движело със скорост 97 км/ч.

Законосъобразен е и изводът, че установеното нарушение е правилно квалифицирано от административно-наказващия орган, като такова по чл. 182, ал. 1, т. 4 от ЗДвП. Съгласно цитираната разпоредба водач, който превиши максималната скорост в населено място от 31 до 40 км/ч. се наказва с глоба в размер на 400 лв. Следователно деянието на жалбоподателят правилно е квалифицирано като нарушение по чл. 182, ал. 1, т. 4, във вр. с чл. 21, ал. 2, във вр. с ал. 1 от ЗДвП и законосъобразно му е наложено предвиденото в санкционната норма административно наказание – глоба в размер на 400 лв.

         Предвид всичко изложено настоящия състав намира, че обжалваното решение е валидно, допустимо и съответстващо на материалния закон. Не са налице релевираните в касационната жалба касационни основания по чл. 348, ал. 1, т. 1 и т. 2 от НПК за отмяната му. Затова на основание чл. 221, ал. 2 от АПК следва да бъде оставено в сила.

         С оглед изхода от делото и отсъствието на искане от ответника по касационната жалба, на страните не следва да се присъждат разноски.

         Мотивиран от горното, Административен съд - Перник

 

Р  Е  Ш  И

 

         ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 260320/21.06.2021 г., постановено по КАНД № 606/2021 г. по описа на Районен съд – Перник.

         РЕШЕНИЕТО е окончателно.

 

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ:    /п/

 

                                                                 

                                                                  ЧЛЕНОВЕ: 1./п/

 

 

                                                                                     2./п/