АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН |
|||||||||||
Р Е Ш Е Н И Е № 45 |
|||||||||||
гр. Видин,
08.04.2019 г. |
|||||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
|||||||||||
Административен съд –
Видин, |
Четвърти административен състав |
||||||||||
в публично заседание на |
седми март |
||||||||||
през две хиляди и деветнадесета година в състав: |
|||||||||||
Председател: |
Биляна Панталеева |
||||||||||
при секретаря |
Вержиния Кирилова |
и в присъствието |
|||||||||
на прокурора |
|
като разгледа докладваното |
|||||||||
от съдия |
Биляна Панталеева |
|
|||||||||
Административно дело № |
24 |
по описа за |
2019 |
година |
|||||||
и за да се произнесе,
съобрази следното: |
|||||||||||
Производството е по чл.145
АПК във вр. с чл.118,ал.1 КСО. Образувано е по жалба на С.П.С.
от с.Генерал Мариново против Решение № 1040-05-49/18.12.2018г. на Ръководителя
на ТП на НОИ –Видин, с което е потвърдено Разпореждане № РВ-3-05-00488720/15.11.2018г.
на Началник отдел „КПК“ при ТП на НОИ-Видин . Твърди се от
жалбоподателката, че обжалваното решение е незаконосъобразно , тъй като е
постановено в нарушение на административно-производствените правила. Сочи се,
че не е уведомена за започналото административно производство , както изисква
чл.34,ал.1 и ал.3 от АПК. Иска се от съда да се отмени обжалваното решение.
Претендират се и разноските за производството. Ответникът по жалбата,
чрез процесуалния си представител, в писмено становище оспорва същата. Сочи, че
решението на директора на ТП на НОИ Видин е законосъобразно като постановено
в съответствие с материалните норми, поради което следва да бъде потвърдено.
Претендира се юрисконсултско възнаграждение. Съдът, като прецени
доводите на страните и събраните по делото доказателства, намира за
установено следното от фактическа страна: Във връзка с извършвана
ревизия на разходите по ДОО при Община Видно е установено , че
жалбоподателката С. има сключен трудов договор с община Видин. Видно от
представения по делото трудов договор , същият е от 04.04.2018г. , сключен на
основание чл.68,ал.1,т.1 от КТ във връзка с ПМС № 332/22.12.2017г. и сключено Споразумение
№АО-02-15-70/26.03.2018г. между АСП и Община Видин, за длъжността „социален
асистент“ на лицето Цветанка Лилова Пекова на непълно работно време от 2 часа
дневно при 5 дневна работна седмица. По делото са представени
фишове за работна заплата на лицето за м.04,05,06.2018г., от които е видно ,
че работодателят е начислил трудово възнаграждение за посочените месеци и
вноски за обществено осигуряване на лицето , липсват отразени дни в болнични. Видно от РОЛ , жалбоподателката работи и по втори
трудов договор с работодател „Българска лозарска компания“ЕООД като за жалбоподателката работодателят е
декларирал данни за осигуряване за м.01,02,03,04,05,06,07.2018г. на пълен
работен месец, 8 часов работен ден. От същия за лицето са представени
приложения № 9 по БЛ, приложени по делото , за периодите както следва : от
03.04.2018г. до 16.04.2018г. , от 14.05.2018г. до 23.05.2018г. , от
28.05.2018г. до 10.06.2018г. , от 11.06.2018г. до 30.06.2018г. , от
01.07.2018г. до 10.07.2018г. От представената справка от ответника е видно ,
че сумите за обезщетение за временна нетрудоспособност на лицето по представените
от работодателя болнични листове за изплатени , като факта на изплащане на
сумите и размера на същите не се оспорва от жалбоподателя. При тези данни с
разпореждане от 15.11.2018г. Началник отдел „КПК“ в ТП на НОИ-Видин е приел ,
че през периода на временната си нетрудоспособност жалбоподателката е
упражнявала трудова дейност при работодателя Община Видин и в нарушение на
чл.46,ал.3 от КСО неоснователно са и изплатени суми са обезщетение за
временна нетрудоспособност в размер на 714,97 лв , поради което е разпоредил
да се възстанови недобросъвестно получаната сума в размер на 746,63 лв , от
които 714,97 лв главница и 31,66 лв лихва от датата на неправомерно
полученото обезщетение. С обжалваното решение
директорът на ТП на НОИ Видин е потвърдил разпореждането при горните
фактически и правни съображения. При така установената фактическа обстановка Съдът
намира от правна страна следното: Жалбата е допустима като подадена в
законоустановения 14-дневен срок за оспорване и от лице, за което е налице
правен интерес да обжалва подлежащия на оспорване административен
акт-решението на директора на териториалното поделение на НОИ, постановено по
реда на чл.117,ал.3от КСО във вр. с чл.117,ал.1,т.“д“ от КСО. По същество жалбата е основателна. Обжалваното решение е валидно и допустимо като
издадено от компетентен по материя, място и степен орган, който се е
произнесъл по обжалване на разпореждане, издадено от оправомощено длъжностно
лице по смисъла на чл.114,ал.3 от КСО. Същото е постановено обаче
в нарушение на административно-производствените правила и материалния
закон-основание за отмяна по чл.146,т.3 и т.4 от АПК. Съгласно чл. 46, ал. 3 КСО парично обезщетение за
временна неработоспособност не се изплаща на лица, упражняващи трудова
дейност, която е основание за осигуряване за общо заболяване и майчинство
през периодите, за които са издадени актове от здравните органи. В конкретния
случай административният орган не е установил дали жалбоподателката в
действителност е упражнявала трудова дейност през периода на временната и
неработоспособност. Съгласно чл. 10, ал. 1 КСО осигуряването възниква
от деня, в който лицата започват да упражняват трудова дейност по чл. 4 или
чл. 4а, ал. 1 и за който са внесени или дължими осигурителни вноски и
продължава до прекратяването й. В същия смисъл е определението по § 1, т. 3
ДР КСО, според което "осигурено лице" е физическо лице, което
извършва трудова дейност, за която подлежи на задължително осигуряване по чл.
4 и чл. 4а, ал. 1, и за което са внесени или дължими осигурителни вноски.
Именно упражняването на трудова дейност, за която лицето подлежи на
задължително социално осигуряване, е предвиденият от чл. 46, ал. 3 КСО
юридически факт, изключващ правото на парично обезщетение за временна
неработоспособност. Наличието на сключен трудов договор не е самостоятелно
основание за осигуряването му по чл. 4, ал. 1, т. 1 КСО, ако лицето не
осъществява трудова дейност в изпълнение на този договор. Начисляването и/или
изплащането на трудово възнаграждение, както и подаването на данни по чл. 5,
ал. 4 КСО от осигурителя също не представлява самостоятелно основание за
задължително социално осигуряване, ако лицето не е осъществявало трудова
дейност през този период. Относно преценката дали е налице основание за
задължително осигуряване от съществено значение е дали лицето е осъществявало
трудова дейност, а не дали му е изплащано трудово възнаграждение. Административният
орган е направил извод за упражняването на такава дейност от лицето
единствено въз основа на подадените данни от осигурителя – Община Видин, но
не е установил реално осъществена ли е тази дейност като не е съобразен и характера
на трудовия договор – полагане на грижи за трето лице. Дали същите са
осъществени от жалбоподателката през периода на временната нетрудоспособност
или са компенсирани през друг период, не е изяснено от административния орган.
Не е ясно и дали същата е имала обективна възможност да осъщствява
задълженията си по договора с оглед посоченото заболяване на същата в
болничните листове. В този смисъл направените оплаквания от
жалбоподателката за лишаването и от възможността да участва в
административното производство в нарушение на чл.34,ал.3 от АПК са
основателни. Въпреки че осигуреното лице не е задължено да доказва
отрицателния за него факт, че не е упражнявало трудова дейност през периода,
за който му е издаден болничен лист за временна неработоспособност, то би
могло да ангажира доказателства в случай на предоставена възможност за това,
което не е сторено от административния орган. Същият от своя страна не е
изпълнил задължението си да установи релевантните факти в противоречие с
разпоредбите на чл. 35 и чл. 36, ал. 1 и ал. 3 от АПК и е постановил
решението си при неизяснени обстоятелства. С оглед гореизложеното
съдът намира жалбата за основателна. Не се установява наличие на
предпоставките на чл. 46, ал. 3 КСО, поради което осигурителният орган
неправилно е издал разпореждане по чл.114,ал.1 от КСО за възстановяване на
получените суми за обезщетение за временна нетрудоспособност. Като е потвърдил
същото по реда на административния контрол по чл. 117, ал. 3 от КСО,
директорът на ТП на НОИ - Видин е издал незаконосъобразен акт. С оглед изложеното, следва
да бъде постановено решение, с което оспореното решение следва да бъде
отменено, а на основание чл. 173,ал.1 от АПК следва да бъде отменено и
постановеното разпореждане за възстановяване на неоснователно получени суми .
Предвид изхода на спора на
жалбоподателката следва да бъдат присъдени направените по делото разноски в
размер на 900 лв заплатено адвокатско възнаграждение съобразно представения
по делото договор за правна помощ. Воден от горното и на
основание чл. 172, ал. 2 от АПК съдът Р Е Ш И: ОТМЕНЯ Решение №
1040-05-49/18.12.2018г. на Ръководителя на ТП на НОИ –Видин, и потвърденото с
него Разпореждане № РВ-3-05-00488720/15.11.2018г. на Началник отдел „КПК“ при
ТП на НОИ-Видин за възстановяване на недобросъвестно получено парично обезщетение
за периода 01.04.2018г.-15.11.2018г. в размер на 746,63 лв , от които 714,97
лв главница и 31,66 лв лихва от лицето С.П.С.. ОСЪЖДА Териториално
поделение на Национален осигурителен институт – Видин да заплати на С.П.С. с
ЕГН ********** *** направените по делото разноски в размер на 900 (деветстотин)
лева. Решението
може да бъде обжалвано пред Върховен административен съд в
четиринадесетдневен срок от съобщаването му на страните. Административен съдия: |
|||||||||||
Решение по дело №24/2019 на Административен съд - Видин
Номер на акта: | 45 |
Дата: | 8 април 2019 г. (в сила от 3 декември 2019 г.) |
Съдия: | Биляна Спасова Панталеева Кайзерова |
Дело: | 20197070700024 |
Тип на делото: | Административно дело |
Дата на образуване: | 21 януари 2019 г. |