Решение по дело №447/2022 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 680
Дата: 19 май 2022 г. (в сила от 19 май 2022 г.)
Съдия: Марина Христова Николова
Дело: 20227040700447
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 17 март 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 680

 

гр. Б., 19.05.2022 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД гр. Б., осемнадесети състав, в публично заседание на дванадесети май, две хиляди двадесет и втора година, в състав:

Председател: М. Николова

 

при секретар Гергана Славова, като разгледа докладваното от съдия Николова административно дело № 447/2022 год., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. АПК вр. чл.171, т.4 от ЗДвП вр. чл.172, ал.5 от ЗДвП.

Образувано по жалба на М.А.З., ЕГН: **********, с постоянен адрес:***, чрез адв. В. А. против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 22-0769-000265/07.03.2022 год., издадена от полицейски инспектор, Сектор „ПП“ при ОДМВР гр. Б., с която спрямо жалбоподателя е приложена принудителна административна мярка "изземване на свидетелство за управление на водач на МПС, на който са му отнети всички контролни точки и не е изпълнил задължението си по чл.157, ал.4 от ЗДвП".

В жалбата се твърди, че оспорената заповед е незаконосъобразна, издадена при липса на компетентност, при нарушение на законовите норми, при неспазване на установената форма и при съществено нарушение на административнопроизводствените правила, както и в противоречие с материалния закон и с целта му. Иска се отмяна на акта.

В съдебно заседание, редовно и своевременно призован, жалбоподателят се явява лично и с процесуален представител, който поддържа жалбата и доразвива изложените в същата възражения. Сочи, че за да се наложи една принудителна административна мярка по реда на чл. 171, т.4 от ЗДвП, е необходимо свидетелството за управление на МПС, което се отнема, да е валидно, а в случая от представената от ответника справка е видно, че СУМПС е с изтекъл срок. Претендира отмяна на заповедта и присъждане на разноски.

Ответникът – полицейски инспектор, Сектор „ПП“ при ОДМВР гр. Б. предоставя административната преписка по издаване на оспорената заповед. В съдебно заседание редовно призован, не се явява и не се представлява. Преди съдебното заседание депозира становище, в което моли за отхвърляне на жалбата. Не претендира разноски.

Административен съд – Б., осемнадесети състав, след преценка на събраните по делото доказателства и като взе предвид становищата на страните, намира за установено следното:

С оспорената Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 22-0769-000265/07.03.2022 год., издадена от полицейски инспектор, Сектор „ПП“ при ОДМВР гр. Б., е иззето свидетелството за управление на МПС № ********* на жалбоподателя З., на осн. чл.171, т.4 ЗДвП. В заповедта е посочено, че на водача са отнети всички контролни точки с влезли в сила наказателни постановления, както следва: с НП №362/20.04.2006г. на РУ - Созопол, влязло в сила на 29.06.2006г., са отнети 6 к.т.; с НП №542/02.06.2006г. на РУ - Созопол, влязло в сила на 29.06.2006г., са отнетит 2 к.т.; с НП №477/12.09.2006г. на РУ - Приморско, влязло в сила на 17.10.2006г., са отнети 6 к.т.; с НП №10914/03.09.2007г. на Сектор ”ПП” - Б., влязло в сила на 16.10.2007г., са отнети 10 к.т.; с НП № 330/17.02.2009г. на РУ - Ябланица, влязло в сила на 21.07.2009г., са отнети 5 к.т.; с НП №344/22.01.2010г. на Сектор „ПП” - Б., влязло в сила на 28.04.2010г., са отнети 8 к.т.; с НП № 635/11.03.2010г. на РУ - Н., влязло в сила на 28.04.2010 г., са отнети 3 к.т.; с НП №3568/07.06.2010г. на Сектор „ПП” - Варна, влязло в сила на 22.10.2010г., са отнети 6 к.т.; с НП №1415/01.08.2011г. на РУ - Поморие, влязло в сила на 08.09.2011г., са отнети 4 к.т.; с НП № 4267/20.05.2011г. на Сектор „ПП” - Б., влязло в сила на 15.09.2011г., са отнети 8 к.т.; с НП № 4735/21.09.2011г. на РУ - Н., влязло в сила на 22.11.2011г., са отнети 4 к.т. 

Заповедта е връчена на жалбоподателя на 08.03.2022 год. Недоволен от така постановената заповед, З. е обжалвал същата в настоящото производство с жалба, депозирана в съда с вх. № 2568/17.03.2022 год.

Административният орган е представил служебно-заверено копие на всички цитирани в заповедта НП с отбелязване на датата на връчването им и влизането им в сила, справка за нарушител/водач, в която се съдържа информация за издадените спрямо З. актове, фишове, ЗППАМ и НП, както и предприетите спрямо него действия. В справката изрично е посочено, че СУМПС № ********* на водача е издадено на 09.11.2016 год. със срок на валидност до 09.11.2021 г. год. и същият притежава 0 контролни точки. Представени са и заповеди за компетентност.

Въз основа на така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата изхожда от лице с правен интерес, насочена е срещу годен за обжалване административен акт и е подадена в законоустановения срок /заповедта за ПАМ е връчена на жалбоподателя на 08.03.2022 г., а жалбата е подадена в съда на 17.03.2022 год./, поради което е процесуално ДОПУСТИМА.

Разгледана по същество жалбата е ОСНОВАТЕЛНА по следните съображения:

Оспорената заповед за ПАМ е издадена от административен орган с териториална и материална компетентност, тъй като съгласно чл.172 от ЗДвП, принудителните административни мерки се налагат с мотивирана писмена заповед от ръководителите на службите за контрол по този закон, съобразно тяхната компетентност или от оправомощени от тях длъжностни лица. Със заповед № 251з-3805/26.08.2021 г. на директора на ОД на МВР гр. Б. /л. 36 от делото/, издадена на основание заповед № 8121з-1524/09.12.2016 г. на министъра на вътрешните работи, са определени длъжностните лица, в т. ч. и полицейски инспектор в сектор "Пътна полиция", които могат да издават заповеди за прилагане на принудителни административни мерки. В този смисъл процесната заповед се явява издадена от компетентен орган в рамките на неговата правомощия.

Не се установява при издаването на оспорената заповед да са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Същата е издадена в писмена форма и съдържа фактически и правни основания за нейното издаване. В заповедта за налагане на ПАМ конкретно и ясно са изброените наказателните постановления издадени срещу жалбоподателя, броя на отнетите с всяко едно от тях контролни точки, както и неизпълнението от същия на задължението по чл.157, ал.4 от ЗДвП, които представляват фактическо основание за налагане на посочената ПАМ.

По отношение съответствието с материалноправните разпоредби на закона, съдът намира следното:

Съгласно чл.171, т.4 от ЗДвП за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилага принудителна административна мярка "изземване на свидетелството за управление" на лице, което не е изпълнило задължението си по чл.157, ал.4 от същия закон. Последната норма предвижда, че водач, на когото са отнети всички контролни точки, губи придобитата правоспособност и е длъжен да върне свидетелството за управление в съответната служба на Министерството на вътрешните работи.

Съгласно разпоредбата на чл. 170, ал. 1 от АПК, административният орган е този, който трябва да установи съществуването на фактическите основания, посочени в процесната заповед, тоест негова е доказателствената тежест за установяване на релевантните факти, които обосновават налагането на ПАМ. В случая, органът следва да докаже, че на З. са отнети максималният брой контролни точки и че същият е станал неправоспособен, в резултат на което е имал задължението да върне притежаваното от него валидно свидетелство за правоуправление, съгласно чл.157, ал.4 от ЗДвП.

Процесните наказателни постановления, с които жалбоподателят е бил санкциониран, са издадени в периода 2006 – 2011 г., в който за спорното правоотношение е действала Наредба № Iз-1959 от 27.12.2007 г. за определяне на първоначалния максимален размер на контролните точки на водач на моторно превозно средство, условията и реда за отнемането им и списъка на нарушенията на правилата за движение по пътищата, за които се отнемат /отм. с Наредба № Iз-2539 от 17.12.2012 г. за определяне максималния размер на контролните точки, условията и реда за отнемането и възстановяването им, списъка на нарушенията, при извършването на които от наличните контролни точки на водача, извършил нарушението, се отнемат точки съобразно допуснатото нарушение, както и условията и реда за издаване на разрешение за провеждане на допълнително обучение, в сила от 04.02.2013 г./. По действащата за релевантния период наредба, максималният брой контролни точки е 39 и отнемането им се е извършвало само въз основа на влязло в сила наказателно постановление /чл.2 и чл.3 от Наредба № Iз-1959/27.12.2007 г./.

Наказателните постановления, с които се налагат законоустановените наказания, подлежат на съдебен контрол по реда на ЗАНН, съгласно препращащата разпоредба на чл.189, ал.6 от ЗДвП. Съответно, по този ред на контрол подлежи и точното отбелязване на контролните точки, които следва да бъдат отнети. Затова обжалването на наказателно постановление, дори и само в частта му, в която е отбелязан броят на отнетите по силата на закона контролни точки, се извършва по реда на ЗАНН, пред съответния районен съд.

По отношение на цитираните в оспорената заповед наказателни постановления, не са ангажирани доказателства за тяхната отмяна по реда на чл.63 от ЗАНН, както и жалбоподателят не е оспорил факта на връчването им и верността на извършените вписвания относно датата на влизането им сила, поради което съдът приема, че са налице доказателства, съобразно нарочното отбелязване върху тях, че същите са връчени и влезли в сила. След като са влезли в сила, съдът е длъжен да се съобрази с отразеното в тях, а именно, че на З. са отнети общо 62 контролни точки.

Отнемането на контролните точки става автоматично с влизане в сила на съответното наказателно постановление, а възстановяването им в периода, релевантен за делото, се е извършвало по реда, предвиден в чл.158 от ЗДвП (редакция ДВ, бр. 51/2007 г.). Според разпоредбата на чл.158, ал.1 от ЗДвП в приложимата редакция, броят на точките за потвърждаване валидността на свидетелството се възстановява: 1. чрез частично увеличаване с 1/3 от първоначалния брой точки след преминато допълнително обучение, но не повече от веднъж за срок от 1 година, при условие че водачът е изпълнил задължението си по чл.190, ал.3, което удостоверява със съответните платежни документи /разпоредбата на чл.190, ал.3 ЗДвП има отношение към заплащането на наложеното с НП наказание "глоба"/; 2. служебно, до максималния размер, след изтичане на две години, считано от датата, на която е влязло в сила последното наказателно постановление, с което на водача са отнети контролни точки. Според ал. 2 на чл. 158 ЗДвП в приложимата редакция, броят на точките за потвърждаване валидността на свидетелството може да се възстановява само до първоначалния максимален размер. Съгласно чл.157, ал.5 от ЗДвП, лице, което е загубило правоспособност да управлява МПС в резултат на отнемане на всички контролни точки, има право отново да бъде допуснато до изпит пред съответните органи за придобиване на такава правоспособност, но не по-рано от 6 месеца от датата, на която е върнато свидетелството.

Граматическото, логическо и систематическо тълкуване на нормите на чл.158, вр. чл.157 от ЗДвП налага извод, че възстановяване на контролните точки е допустимо при частичното им отнемане, до първоначалния максимален размер (арг. чл. 158, ал. 2 от ЗДвП), но не и в случаите на пълно изчерпване на определения им лимит (чл.157, ал.4, вр. ал.3 и ал.1 от ЗДвП). В последната хипотеза водачът губи придобитата правоспособност и възстановяването й може да стане единствено по реда на чл.157, ал.5 от ЗДвП – с полагане на изпит за придобиване, но не и посредством някой от способите за възстановяване на частично отнети контролни точки. /В този смисъл е и Решение № 12924 от 24.10.2018 г. на ВАС по адм. д. № 1730/2017 г., VII о., докладчик председателят Т. В./.

В конкретния случай по 11 бр. наказателни постановления, влезли в сила в периода от 29.06.2006 г. до 22.11.2011 г., на жалбоподателя са отнети 62 контролни точки, т.е. всички точки, следователно възстановяването на придобитата правоспособност е можело да стане единствено по реда на чл.157, ал.5 от ЗДвП, което няма твърдения и доказателства да е било сторено. В представената по преписката справка за нарушител/водач /л.37-л.40/, която принципно не е официален документ и има единствено регистърен, вторичен характер, поради което и не може да служи като доказателство за налични, респ. отнети брой контролни точки, нито служи като доказателство за служебно възстановени контролни точки и не се ползва с обвързваща материална доказателствена сила нито за административния орган, нито за съда /в този смисъл е Решение № 15813/18.12.2018 г. по адм. дело № 5172/2018 г. на ВАС, І отделение; Решение № 12924 от 24.10.2018 г. на ВАС по адм. дело № 1730/2017 г., VII о./, не е отбелязано да е извършено служебно възстановяване на контролни точки, а и съдът намира, че не са били налице условията за това.

Въпреки това съдът намира, че обжалваната заповед е несъответна на материалният закон и целта на същия.

Съгласно чл.150а, ал.1 от ЗДвП, за да управлява моторно превозно средство, водачът трябва да притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него превозно средство.

Съгласно чл.151, ал.9, изр. второ от ЗДвП подмяна на свидетелство за управление на моторно превозно средство се извършва при изтичане срока на валидност.

По силата на чл. 24, ал.1, т.3 от Наредба № I-157 от 1.10.2002 г. за условията и реда за издаване на свидетелство за управление на моторни превозни средства, отчета на водачите и тяхната дисциплина, след успешно полагане на проверовъчен изпит иззетото по реда на чл.171, т.4 от ЗДвП следва да се върне на същия. Т.е. независимо, че с отнемането на всички 39 к.т. водача е изгубил правоспособността си да управлява моторно превозно средство, валидно издаденото СУМПС не се отменя ex lege по силата на закона и загубва автоматично качеството си на документ удостоверяващ правоспособността. Това е така, тъй като свидетелството за управление на МПС е документ удостоверяващ, а не пораждащ правоспособността на водачите на моторни превозни средства. Целта на мярката по чл.171, т.4 от ЗДвП е временно изземвайки документа удостоверяващ тази правоспособност, предвид факта че с отнемането на всички контролни точки от талона съответният водач на МПС е вече неправоспособен такъв, да се осигури безопасността на движението по пътищата, с оглед преустановяване възможността неправоспособните водачи да се легитимират като правоспособни такива.

За да се наложи ПАМ по реда на чл.171, т.4 от ЗДвП следователно е необходимо свидетелството за управление на МПС, което временно се отнема да е валидно. В противен случай се обезсмисля прилагането на ПАМ, тъй като невалидното свидетелство, т.е. това с изтекъл срок не произвежда правно действие, съответно не удостоверява правоспособността на водача и следва да бъде подменено. В случая, безспорно от представената от ответника справка е видно, че свидетелството за управление на МПС № ********* на жалбоподателя е със срок на валидност до 09.11.2021 год. Респ. към 07.03.2022 год. - датата на издаване на обжалваната заповед е невалидно и съответно не поражда удостоверително действие. Предвид това, с изземването на същото не се постига целеният от закона ефект на принудителната административна мярка. Невръщането на СУМПС с изтекъл срок на валидност в случая може да е основание за ангажиране на административнонаказателна отговорност, респ. е основание да не се издаде при подадено заявление ново СУМПС, преди водача да възстанови правоспособността си като водач на МПС, но не е основание за издаване на заповед за прилагане на ПАМ по чл.171, т.4 от ЗДвП. С други думи, административният орган е можел законосъобразно и в съответствие с целта на закона да издаде заповед, с която да приложи ПАМ по чл.171, т.4 от ЗДвП спрямо жалбоподателя, само до изтичане срока на валидност на СУМПС на последния, но не и след този момент.

Предвид изложените съображения, съдът приема, че обжалваната заповед макар и издадена от компетентен орган, в предвидената от закона форма и при съблюдаване на административнопроизводствените правила, поради наличието на основанията визирани в чл.146, т.4 и т.5 от АПК се явява незаконосъобразна и следва да бъде отменена.

С оглед изхода по делото основателна се явява претенцията на оспорващия да му бъдат присъдени сторените по делото разноски в претендирания от него размер от 350 лева, заплатено възнаграждение на адвокат, съгласно Договор за правна защита и съдействие от 10.03.2022 г.

Мотивиран от горното и на основание чл.172, ал.2 от АПК, Административен съд - Б., осемнадесети състав,

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 22-0769-000265/07.03.2022 год., издадена от полицейски инспектор, Сектор „ПП“ при ОДМВР гр. Б., с която спрямо М.А.З. е приложена принудителна административна мярка "изземване на свидетелство за управление на водач на МПС, на който са му отнети всички контролни точки и не е изпълнил задължението си по чл.157, ал.4 от ЗДвП".

 

ОСЪЖДА Областна дирекция на МВР – Б. да заплати на М.А.З., ЕГН: **********, с постоянен адрес:***, направените по делото разноски в размер на 350.00 /триста и петдесет/ лева.

 

РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване съгласно чл.172, ал.5 от ЗДвП.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: