Решение по дело №119/2020 на Районен съд - Тутракан

Номер на акта: 260006
Дата: 25 август 2020 г. (в сила от 15 декември 2020 г.)
Съдия: Спас Маринов Стефанов
Дело: 20203430200119
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 18 юни 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

……..

 

гр. Тутракан, 25.08. 2020 год.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Тутракански районен съд в публично съдебно заседание на пети август, две хиляди и двадесета година в състав:

 

                              ПРЕДСЕДАТЕЛ: СПАС СТЕФАНОВ

                                  

при секретаря Людмила Петрова, като разгледа докладваното от Председателя АНД № 119 по описа на Районен съд гр. Тутракан за 2020 год. и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по чл. 59 и сл. от ЗАНН.

Постъпила е жалба от О.Ш.В., с ЕГН **********,***, срещу Електронен фиш серия К № 3550979, издаден от ОД на МВР  гр. Силистра. С този Електронен фиш (ЕФ), на основание чл. 189, ал. 4 във връзка с чл. 182, ал. 2, т. 4 от ЗДвП на жалбоподателя е наложено административно наказание „Глоба” в размер на 400.00 /четиристотин/ лв. за нарушение на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП.

Недоволен от издадения електронен фиш, жалбоподателят В. го обжалва в срок чрез адв. Г.А. ***.  Моли съдът да отмени ЕФ като незаконосъобразен и в нарушение на императивните разпоредби на закона. Отправя искане да му бъдат присъдени направените по делото разноски.

Въззиваемата страна – Директора на ОД на МВР гр. Силистра, редовно призован, не се явява, не се представлява в съдебно заседание. Депозирал е писмено становище с административно наказателната преписка.

Районна прокуратура гр. Силистра гр. Тутракан, редовно призована, не се представлява и не взима становище по спора.

Съдът, след преценка поотделно и в съвкупност на събраните по делото писмени доказателства и доводите на страните, прие за установено следното:

Актосъставителят З.Г.С. е служител в РУ на МВР гр. Тутракан. Изпълнява длъжността младши автоконтрольор.

На 26.04.2020 г. актосъставителят изпълнявал служебните си задължения, като осъществявал контрол на скоростта на движение на преминаващи моторни превозни средства в с. Нова Черна, обл. Силистра, по ул. „Черно море с автоматизирано техническо средство TFR1-М с № 593.

В 10:05 часа техническото средство заснело лек автомобил „Опел Монтерей“ с рег. № ***, движещ се с 87 км/ч, при максимално допустима скорост за населено място 50 км/ч, въведена с пътен знак Д11. Нарушението  е заснето от АТСС,което е видно от приложената разпечатка на клип № 12522.От последния е видно регистрационния номер на автомобила,неговата марка,скоростта му на движение,участъка от улицата,по която се движи автомобила,координатите на местото на което е позициониран АТСС,дата и часа на извършване на нарушението,посоката му на движение,типа и индивидуалния номер на АТСС.

Административнонаказателното производство е започнало със съставянето на ЕФ серия К № 3550979, издаден от ОД на МВР гр. Силистра за налагане на административно наказание „глоба” за допуснато нарушение. Последното е установено с автоматизирано техническо средство. На жалбоподателя, за допуснато нарушение по чл. 21, ал. 1 от ЗДвП и на основание чл. 189, ал. 4, във връзка с чл. 182, ал. 1, т. 4 от ЗДвП е наложено административно наказание „Глоба” в размер на 400.00 /четиристотин/ лв. ЕФ е издаден за това, че на 26.04.2020 год., в 10:05 ч., в с. Нова Черна, обл. Силистра, по ул. „Черно море“, до бившето ТКЗС, в посока гр. Силистра – гр. Русе, при максимално допустима скорост 50 км/ч, лек автомобил „Опел Монтерей“ с рег. № ***, е преминал край позиционираното АТСС със скорост 847 км/ч. След приспадане на допустима грешна на техническото средство, превишаването на разрешената скорост е 34 км/ч.

При извършената проверка в централната база на „Пътна полиция при МВР, е било установено, че собственик на автомобила е жалбоподателката О.Ш.В. ***.

ЕФ е бил връчен на жалбоподателя на 21.05.2020 г.

При така установената фактическа обстановка се налагат следните правни изводи:

Както с жалбата,с която е инициирано настоящото производство,така и с депозираната в съдебната фаза писмена защита,не се оспорва извършването на административното нарушение,а се твърди,че при издаването на ЕФ са допуснати особено съществени процесуални нарушения, обуславящи неговата отмяна.

Процесният ЕФ е издаден от компетентен орган съгласно чл. 189, ал. 4, изр. 2-ро от ЗДвП, тъй като ОДМВР Силистра е съответната териториалната структура на Министерство на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението.

Настоящият състав намира, че обжалвания ЕФ съдържа предвидените в чл. 189, ал. 4 от ЗДвП реквизити, чрез посочване на: мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока и сметката на доброволното й заплащане.

Разпоредбата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП е категорична, че когато самото нарушение е установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, се издава ЕФ на нарушителя в отсъствието на контролен орган. Това е специална норма по отношение на разпоредбите, регулиращи общия ред за налагане на административно наказание по ЗАНН, като същата дерогира приложението на чл.42 и чл.57 от ЗАНН.

Електронният фиш е съставен на основание фиксирано и заснето  нарушение по ЗДвП, а именно движение на МПС със скорост надвишаваща максимално допустимата за съответния участък. Нарушението е установено с мобилна система за видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение тип ТFR1-М. Участъкът от пътя, на който е заснето нарушението е с ограничение на скоростта за движение до 50 км/ч.

Наказващия орган, при комплектоване на преписката за съда е приложил доказателства за първоначалното одобряване на типа средство за измерване на скоростта на МПС и заснемането им, както и протокол за последната извършена проверка на техническото средство, което е използвано за заснемане на нарушението, извършено от жалбоподателя.

Образеца на електронния фиш се одобрява със заповед на Министъра на вътрешните работи, копие от която е приложено по делото както и копие от одобрения образец.

Както ЗДвП и ЗАНН,така и издадените подзаконови нормативни актове,не предвиждат задължение за контролните органи да запознават извършителите на нарушения,които са заснети с АТСС,със съдържанието на протокола по чл.10 ал. 1 от Наредба 8121з-532 за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата,каквото възражение е посочил процесуалния представител на жалбоподателя в депозираната пред съда писмена защита.Още по-малко закона и подзаконовите нормативни актове, обвързват ангажирането на административнонаказателната отговорност на нарушителите с такова действие.

По отношение на координатите, такива не е предвидено в образеца на електронния фиш да се вписват. Съответното АТСС при изготвяне на клипа изписва автоматично координатите на позиционирането му, без каквато и да е намеса на контролния орган. В ЕФ местонахождението на въведеното ограничение на максимално допустимата скорост на движение се описва словесно и в конкретния случай това е сторено - „с. Нова Черна, ул. „Черно море, до бившето ТКЗС, в посока гр. Силистра – гр. Русе”.

Разпоредбата на  чл. 10, ал. 3 от Наредба № 8121з-532/ 12.05.2015 г. на МВР въвежда в задължение на контролните органи към всеки протокол за използване на мобилно АТС, временно разположено на участък от пътя да се изготвя с снимка на разположението на уреда. В случая такава снимка се съдържа в преписката и очевидно е изготвена. Дори такава снимка да не беше представена, то би било налице е нарушение, но то по характера си е такова, че не препятства установяването на местоположението на АТС, което е посочено достатъчно точно в протокола за използване на техническото средства, имащ характера на официален документ със съответната доказателствена сила. Отделно, местоположението на АТС е установимо и от снимковия материал на нарушението, доколкото мястото на извършване на същото в случая съвпада с това на установяването му.

Имайки предвид горното съдът счита, че следва да потвърди атакувания ЕФ като законосъобразно издаден.

Предвид изхода на делото,съдът счита,че не следва да присъди направените от жалбоподателя и претендирани на основание чл.63 ал. 3 ат ЗАНН,разноски.

 

Водим от гореизложеното, на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът

 

Р    Е    Ш    И:

 

ПОТВЪРЖДАВА ЕЛЕКТРОНЕН ФИШ  серия К № 3550979, издаден от ОД на МВР  гр. Силистра, с който на О.Ш.В., с ЕГН **********,***, на основание чл. 189, ал. 4 във връзка с чл. 182, ал. 1, т. 4 от ЗДвП  е наложено административно наказание „глоба” в размер на 400.00 /четиристотин/ лв. за нарушение на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, като законосъобразен.

 

РЕШЕНИЕТО може да бъде обжалвано с касационна жалба  в 14-дневен срок от датата на съобщаването за изготвяне на решението, пред Административен съд гр. Силистра, по реда на глава дванадесета от АПК.

 

 

 

                                       РАЙОНЕН СЪДИЯ: