Решение по дело №979/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1516
Дата: 4 август 2022 г.
Съдия: Мария Иванова Николова
Дело: 20227180700979
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 април 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

1516

 

гр. Пловдив, 04.08.2022 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, І отделение, XV състав в публично заседание на седми юли през две хиляди двадесет и втора година в състав :         

                                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ : МАРИЯ НИКОЛОВА

 

при секретаря М.Г., като разгледа докладваното от Председателя адм. дело 979 по описа за 2022 год., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на Глава ХІХ от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс /ДОПК/, във връзка с чл. 4, ал. 1 и чл. 9б от Закона за местните данъци и такси ЗМДТ/.

Образувано е по жалба на "АЙ ДЖИ ЛЕНД" ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр.София, община Столична, р-н Илинден, ж.к. Илинден, бл.131а, вх.А, ет.8, ап.23, представлявано от управителя И.А.Г., против Акт за установяване на задължения по декларация /АУЗД/ № 362/26.02.2019 г., издаден от Е.Г.М.- главен инспектор „Ревизии и контрол“, орган по приходите в сектор МДТ – „Събиране и контрол“ към отдел "Финансова политика" при Община "Родопи", потвърден с решение № 121/28.05.2019 г. на началник отдел "Финансова политика" при Община Родопи, с който на "АЙ ДЖИ ЛЕНД" ООД са определени дължими суми за ТБО за компонента обезвреждане на битовите отпадъци в депа или други съоръжения за 2017 г. в размер на 707 лв. лв., ведно с прилежащите лихви в размер на 106,94 лв. и за 2018 г. в размер на 2575,50 лв., ведно с прилежащите лихви в размер на 127,70 лв.

В жалбата са изложени съображения за неправилност и незаконосъобразност на оспорения административен акт. Посочено е, че процесният имот не попада териториално в обхвата за заповедта на кмета на община Родопи, както и че по отношение на него не е извършвана нито една от услугите за която се дължи ТБО. Според жалбоподателя самото освобождаване от частта на ТБО за събиране и сметоизвозване би следвало да доведе до освобождаване и от частта за третиране на отпадъците, тъй като такива дружеството не генерира и съответно не се третират. Изложени са доводи, че дължимата такса неправилно е определена на база отчетната стойност на имота, а не съобразно количеството на отпадъците или по данъчната оценка, която е в пъти по-малка. Твърди се, че определянето на ТБО на дружеството на практика води до неоснователно обогатяване. Иска се отмяна на оспорения административен акт. Претендират се разноски. В депозирани по делото писмени бележки от процесуалния представител на жалбоподателя адв.З.е изложено, че съгласно разпоредбата на чл.71, т.2 от ЗМДТ, такса не се събира, когато услугата не се предоставя.

Ответникът по жалбата – началник отдел "Местни данъци и такси" при община Родопи (правоприемник на началник отдел "Финансова политика" при Община Родопи), чрез процесуалния представител адв. М. изразява становище за неоснователност на жалбата. Претендира присъждане на разноски по делото. Направено е възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение. Подробни съображения по съществото на спора са изложени в депозирана по делото писмена защита.

Жалбата е допустима за разглеждане по същество, като подадена след проведено задължително оспорване на процесния АУЗД пред горестоящия административен орган в срока по чл. 152, ал. 1 от ДОПК, приложим съгласно препращащите разпоредби на чл. 144 от ДОПК, чл. 4 и чл. 9б от ЗМДТ. Решението на горестоящия орган е връчено на управителя на дружеството жалбоподател на 18.03.2022г. (лист 88), а жалбата е подадена чрез органа на 01.04.2022г., следователно същата е подадена в предвидения срок от надлежна страна, адресат на оспорения индивидуален административен акт.

След като обсъди доводите на страните и събраните по делото доказателства, настоящия състав на Административен съд Пловдив, намира за установено от фактическа страна, следното:

Няма спор между страните по делото, че жалбоподателят "АЙ ДЖИ ЛЕНД" ООД е собственик на недвижими имоти – УПИ 105034, находящи се извън строителните граници на с. Цалапица, общ. Родопи, състоящ се от 9 501 кв.м., като за имота е открита партида № 6612F17332.

По делото е приложена декларация по чл.14 от ЗМДТ за облагане с данък върху недвижимите имоти с вх.№ 8596 от 03.08.2015г., с който  "АЙ ДЖИ ЛЕНД" ООД, декларира УПИ № 105034 – земя в с.Цалапица, като по отношение разположението спрямо строителните граници на населеното място, изрично е отбелязано, че процесния УПИ се намира извън строителните граници (лист 12 гръб).

Дружеството жалбоподател е подало декларации по  приложение № 16 към Наредба №7 за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги в община Родопи за освобождаване от такса сметосъбиране и сметоизвозване с вх.№ 53-1771-1/17.11.2016г. и с вх.№ 222/07.11.2017г., като няма спор по делото, че за 2017г. и 2018г. дружеството е освободено от такса сметосъбиране и сметоизвозване поради непредоставяне на услугата съгласно чл.71, т.1 от ЗМДТ. В тази връзка по делото са приложени Становища изх.№ 295/25.11.2016г. и изх.№ 222/08.11.2017г. на кмета на с.Цалапица.

При извършена проверка от комисия в състав: директор на дирекция „ОА“ и гл.финансист, както и главен експерт „Екология“ и юрист към отдел „ФП“ в община Родопи (за което е съставен Констативен протокол № 2/09.11.2017г.) е констатирано, че е налице условието по чл.71, т.2 от ЗМДТ за освобождаване и заплащане на "АЙ ДЖИ ЛЕНД" ООД от таксата за услуга почистване и поддържане на териториите за обществено ползване за календарната 2017г. Комисията е констатирала също, че относно заплащането на такса за депо на битови отпадъци няма основание за освобождаване от задължението за плащането й, тъй като услугата по обезвреждане на битовите отпадъци се обуславя от наличието на депа или други съоръжения за обезвреждане на битови отпадъци и тяхното ползване.

На 26.02.2019г. е издаден обжалваният АУЗД, в който задължението за компонента обезвреждане битовите отпадъци в депа или други съоръжения е посочено по партидата за всяка една от процесните години, както следва: за 2017 г. в размер на 707 лв. лв., ведно с прилежащите лихви в размер на 106,94 лв. и за 2018 г. в размер на 2575,50 лв., ведно с прилежащите лихви в размер на 127,70 лв.  В мотивната част на ИАА е посочена отчетната стойност и данъчната оценка на земята, които са съответно 505 000 лв. и 18 241,90 лв. и е изложено, че на основание чл.21, ал.1 от ЗМДТ данъчната оценка на недвижимите имоти на предприятията е по-високата между отчетната им стойност на имота и данъчната оценка, определена по реда на Приложение № 2 към ЗМДТ. Така е прието, че стойността върху която се определя ТБО на имота е 505 000 лева.

Така издадения АУЗД е обжалван по административен ред, като с решение № 121/28.05.2019 г. горестоящият административен орган началник на отдел "Финансова политика" в община Родопи е го е потвърдил изцяло. В решението са коментирани възраженията на дружеството и същите са приети за неоснователни. В решението на горестоящия административен орган е посочено, че имотът на жалбоподателя е извън строителните граници на с.Цалапица. Изложено е, че съгласно раздел II, т.2.2.5 на Заповед № 1103 от 18.10.2016г. и Заповед № 1246 от 23.10.2017г. имотът на дружеството попада съгласно чл.63, ал.1 от ЗМДТ в границите на районите, в които общината ще извършва само услугите: 1. Обезвреждане на твърди битови отпадъци в депа или други съоръжения за битови отпадъци и/или 2. Поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване.

За всяка една от процесните години са издадени заповеди на кмета на община Родопи, на основание разпоредбата на чл. 63, ал. 2 от ЗМДТ, както следва: за 2017 – Заповед № 1103 от 18.10.2016г. (лист 53-58) и за 2018 г. – заповед № 1246 от 23.10.2017 г. (лист 59-65). С всяка една от посочените заповеди (в т.2.1 и на двете) се определят границите на районите, в които общината предоставя услугата сметосъбиране и сметоизвозване, обезвреждане на битови отпадъци в депа или други съоръжения и поддържане чистотата на териториите за обществено ползване. По-конкретно за с. Цалапица, за 2017г. това са имотите в регулацията на населеното място и имоти в Стопански дворове от I до VII; и за 2018 г. това са имотите в регулацията на населеното място, имоти в Стопански дворове от I до VII, Фабрика за лепило „Агроден“ ООД – местността „Зелен пояс“ и Дърводелски цех „Кеми-Р“, местност „Лъката“.

В т.2.2 и на двете заповеди е посочено, че поради спецификата на теренните условия, както и за имоти непопадащи в определените в т.2.1 граници се определят граници на районите, в които ще се предлагат и извършват само услугите: обезвреждане на битови отпадъци в депа или други съоръжения и поддържане чистотата на териториите за обществено ползване, като изрично е посочено, че тези две услуги се извършват за имоти които не са включени в т.2.1 от заповедта (така т.2.2.5); незастроени урегулирани поземлени имоти в регулация на населените места; незастроени урегулирани поземлени имоти в земеделски земи и в горските територии; и др.

За всяка една от процесните години са приети решения на общински съвет „Родопи“, с които се определят размерите на ТБО за фирми, както следва: решение № 457, взето с протокол № 22 от заседание, проведено на 27.12.2016г. (лист 66 и сл.) и решение № 376, взето с протокол № 24 от 29.12.2017г. (лист 77 и сл.). Таксите за отделните компонента за обезвреждане в депо за с.Цалапица са следните по години: за 2017г. – 1,4 промила и за 2017г. – 5,1 промила.

В хода на съдебното обжалване, от страна на ответника са представени писмени доказателства за поддържане, респ. използване на депа за неопасни отпадъци от община Родопи, относно таксата за обезвреждане на битовите отпадъци в депа и други съоръжения за периода 2017г. и 2018г.; Договор № 17ДГ430/10.05.2017г. за приемане и депониране на битови отпадъци на регионално депо за неопасни отпадъци в землището на с.Цалапица; Договор № 18ДГ321/03.04.2018г. за приемане и депониране на битови отпадъци на регионално депо за неопасни отпадъци в землището на с.Цалапица; Месечни справки за приети и депонирани количества битови отпадъци от община Родопи на депо за неопасни отпадъци за периода 01.01.2017г. – 31.12.2018г.

При така установените факти и обстоятелства, съдът достигна до следните правни изводи:

Обжалваният АУЗД е издаден от надлежно оправомощен служител на община "Родопи", съгласно заповед № 129А от 03.02.2017 г., издадена от кмета на общината (лист 9).

За пълнота е необходимо да се отбележи, че с Решение № 92 прието с Протокол № 04 от 15.04.2021г. на Общински съвет „Родопи“ е направена структурна промяна в общинската администрация на община „Родопи“, като е закрит отдел „Финансова политика“ и е открит отдел „Местни данъци и такси“. Поради това ответник по настоящото дело е началник отдел "Местни данъци и такси" при община Родопи, като правоприемник на началник отдел "Финансова политика" при Община Родопи.

По отношение материалната законосъобразност на ИАА, следва да бъдат изложени следните аргументи:

Съгласно разпоредбата на чл. 62 от ЗМДТ (в приложимата редакция) таксата за битови отпадъци се заплаща за услугите по събирането, извозването и обезвреждането в депа или други съоръжения на битовите отпадъци, както и за поддържането на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места; размерът на таксата се определя по реда на чл. 66 от ЗМДТ за всяка услуга поотделно - сметосъбиране и сметоизвозване; обезвреждане на битовите отпадъци в депа или други съоръжения; чистота на териториите за обществено ползване. В разпоредбата на чл. 71 от ЗМДТ (в приложимата редакция) са предвидени изчерпателно изброени изключения, когато такса не се събира, а именно: за: 1. сметосъбиране и сметоизвозване, когато услугата не се предоставя от общината или ако имотът не се ползва през цялата година и е подадена декларация по образец от собственика или ползвателя до края на предходната година в общината по местонахождението на имота; 2. поддържане чистотата на териториите за обществено ползване - когато услугата не се предоставя от общината; 3. обезвреждане на битовите отпадъци и поддържане на депа за битови отпадъци и други съоръжения - когато няма такива (така Решение № 5291 от 1.06.2022 г. на ВАС по адм. д. № 8225/2021 г.).

За доказването на факта на предоставяне на услугите обаче общината следва да разполага с писмени доказателства. Доказването на престирането на трите услуги за ТБО става с документи за движение на МПС от населеното място до регионалното депо, отчети за обема, времето и мястото на предоставяне на услугата, договори, когато компонент от услугата се извършва чрез външен за общината изпълнител, трудови договори с лица на длъжности, свързани с почистване на населени места, отчети за дейността, когато тя се извършва чрез служители и средства на общината.

За да бъде един правен субект задължен за ТБО, по отношение на всички нейни компоненти или отделни нейни компоненти е необходимо: 1) да има качеството на лице по смисъла на чл. 64, ал. 1 от ЗМДТ; 2) общинският съвет да е приел решение, че общината ще предоставя услугите, да е определил начина на определяне на размера на таксата и размера на таксата съгласно чл. 66, ал. 1 от ЗМДТ, редакция към процесния период; 3) кметът на общината да е определил на основание  чл. 63, ал. 2 ЗМДТ границите на районите, в които общината ще предоставя услугите и видовете предоставяни услуги; 4) имотите на правния субект да попадат в границите на района, в който общината предоставя услугата и 5) общината фактически да е престирала услугата.

В настоящия случай, жалбоподателят несъмнено е задължено лице по чл. 64, ал. 1 от ЗМДТ, като собственик на недвижим имот, за който е подал декларация по чл. 14 от ЗМДТ.

По делото не се спори, че със заповеди по чл. 63, ал. 2 от ЗМДТ кметът на община "Родопи" за процесния период е определил вида на услугите, районите на предоставяне и графиците за изпълнение. С представените Заповед № 1103 от 18.10.2016 г. и Заповед № 1246 от 23.10.2017 г. на Кмета на община Родопи са определени предлаганите услуги, границите на районите, както и честотата на сметосъбиране и сметоизвозване. Установено е, че процесният имот попада в териториален обхват на предоставяне на услугата обезвреждане на битови отпадъци в депа или други съоръжения за битови отпадъци, именно по раздел II, т.2.2.5 на Заповед № 1103 от 18.10.2016г. и Заповед № 1246 от 23.10.2017г. Общински съвет "Родопи" е приемал нужните решения за годишно определяне на размер на таксата за всяка от услугите. Ангажирани са и писмени доказателства (за поддържане, респ. използване на депа за неопасни отпадъци от община Родопи, относно таксата за обезвреждане на битовите отпадъци в депа и други съоръжения за периода 2017г. и 2018г. -  Договор № 17ДГ430/10.05.2017г. за приемане и депониране на битови отпадъци на регионално депо за неопасни отпадъци в землището на с.Цалапица; Договор № 18ДГ321/03.04.2018г. за приемане и депониране на битови отпадъци на регионално депо за неопасни отпадъци в землището на с.Цалапица; Месечни справки за приети и депонирани количества битови отпадъци от община Родопи на депо за неопасни отпадъци за периода 01.01.2017г. – 31.12.2018г.), за да се обоснове извода, че в периода 2017г. – 2018г. на територията на общината реално е предоставян компонентът от услугата по обезвреждане на битови отпадъци в депа или други съоръжения ( в този смисъл Решение № 2660 от 22.03.2022 г. на ВАС по адм. д. № 7337/2021 г.).

Относно дължимостта на таксата по компонента – депо, следва да се съобрази, че услугата обезвреждане на битови отпадъци не е обвързана с фактическото ползване на имота, както и с местоположението му извън строителните граници на населеното място. В този аспект за законосъобразността на акта по този компонент е ирелевантно обстоятелството дали жалбоподателят е генерирал отпадъци. Таксата за услугата "обезвреждане на битовите отпадъци и поддържане на депа за битови отпадъци и други съоръжения за обезвреждане на битови отпадъци" съгласно приложимия закон е обусловена не от ползването на имота, от предоставянето на конкретната услуга или от принадлежността на имота към съответното населено място, а единствено от наличието на депо за битови отпадъци и други съоръжения за обезвреждане на битови отпадъци, които се ползват от общината (така Решение № 16013 от 26.11.2019 г. на ВАС по адм. д. № 7478/2019 г.). В този смисъл неоснователен е доводът на дружеството жалбоподател, че след като то не генерира битови отпадъци, не следва да заплаща такса за депо (така Решение № 15945 от 23.12.2020 г. на ВАС по адм. д. № 8226/2020 г.).

Както бе отбелязано по-горе, ангажирани са доказателства за използване на депа за неопасни отпадъци от община Родопи за периода 2017г. и 2018г. Община „Родопи“ има сключен договор за депониране на неопасни битови отпадъци на Регионално депо в с. Цалапица, което се намира на нейна територия. Представени са доказателства за приети и депонирани количества битови отпадъци от община Родопи на депо за неопасни отпадъци за периода 01.01.2017г. – 31.12.2018г.

Неоснователно е и възражението, че дължимата такса неправилно е определена на база отчетната стойност на имота, а не по данъчната оценка, която е в пъти по-малка. Тук следва да се съобрази разпоредбата на чл.21, ал.1 от ЗМДТ, според която данъчната оценка на недвижимите имоти на предприятията е по-високата между отчетната им стойност и данъчната оценка съгласно приложение № 2, а за жилищните имоти - данъчната им оценка съгласно приложение № 2. В случая отчетната стойност на процесния имот е по-високата и за това правилно дължимата такса е определена на база отчетната стойност.

При това положение съдът намира, че спрямо дружеството – жалбоподател като задължено лице по смисъла на чл. 64, ал. 1 от ЗМДТ законосъобразно са определени задължения за такса битови отпадъци по компонента обезвреждане на битовите отпадъци в депа или други съоръжения, за периода 2017г. – 2018г. Жалбата като неоснователна следва да бъде отхвърлена.

При този изход на делото, разноски се следват на община Родопи. Същите се констатираха в размер на 480 лева – заплатен адвокатски хонорар, съгласно представен по делото договор за правна защита и съдействие (лист 149).

Мотивиран от гореизложеното, Съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на "АЙ ДЖИ ЛЕНД" ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр.София, община Столична, р-н Илинден, ж.к. Илинден, бл.131а, вх.А, ет.8, ап.23, представлявано от управителя И.А.Г., против Акт за установяване на задължения по декларация № 362/26.02.2019 г., издаден от Е.Г.М.- главен инспектор „Ревизии и контрол“, орган по приходите в сектор МДТ – „Събиране и контрол“ към отдел "Финансова политика" при Община "Родопи", потвърден с Решение № 121/28.05.2019 г. на началник отдел "Финансова политика" при Община Родопи, с който на "АЙ ДЖИ ЛЕНД" ООД са определени дължими суми за ТБО за компонента обезвреждане на битовите отпадъци в депа или други съоръжения за 2017 г. в размер на 707 лв. лв., ведно с прилежащите лихви в размер на 106,94 лв. и за 2018 г. в размер на 2575,50 лв., ведно с прилежащите лихви в размер на 127,70 лв.

ОСЪЖДА "АЙ ДЖИ ЛЕНД" ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр.София, община Столична, р-н Илинден, ж.к. Илинден, бл.131а, вх.А, ет.8, ап.23, представлявано от управителя И.А.Г. да заплати на Община Родопи сумата от 480 /четиристотин и осемдесет/ лева разноски по делото.

 

Решението е окончателно, съгласно  чл. 160, ал. 7, изр. 2 от ДОПК.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: