Решение по дело №126/2021 на Административен съд - Разград

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 16 юли 2021 г. (в сила от 16 юли 2021 г.)
Съдия: Ива Станчева Ковалакова-Стоева
Дело: 20217190700126
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 май 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е   № 107

 

Гр. Разград, 16 юли 2021 год.

 

В     И М Е Т О     Н А     Н А Р О Д А

 

РАЗГРАДСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД в публично заседание на тридесети юни две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ИВА КОВАЛАКОВА-СТОЕВА

                                                  

при секретаря Ралица Вълчева и в присъствието на прокурора …………..  разгледа докладваното от съдията дело №126 по описа за 2021 год.  и за да се произнесе взе предвид следното:

          Производството е по реда на чл.156, ал.1 и сл. от ДОПК.

          Образувано е по жалба на „Ресахюел“ ЕООД, с.Раковски, обл.Разград против Ревизионен акт (РА) № Р-03001720004742-091-001/15.02.2021г. на орган по приходите в ТД на НАП-Варна, потвърден с Решение №50/26.04.2021г. на Директора на Дирекция ОДОП Варна при ЦУ на НАП, с който дружеството е задължено да внесе  ДДС в общ размер на 2 072, 22 лв. и лихва в размер на 130, 82 лв.

Жалбоподателят счита, че тези актове се явяват незаконосъобразни и моли съда да ги отмени, ведно с произтичащите от това законни последици. Развива доводи, че в хода  на проведеното ревизионно производство и при издаване на оспорения РА са допуснати съществени процесуални нарушения, които са довели до неизяснена фактическа обстановка и превратно тълкуване и приложение на материалния закон. С оглед на това моли съда да отмени изцяло оспорения РА, ведно с произтичащите от това законни последици.

          Ответникът по жалбата е депозирал писмено становище, в което заявява, че тя е неоснователна и недоказана и моли съда да я отхвърли, като претендира и заплащане на разноски по производството.

Разградският административен съд, след като прецени събраните по делото доказателства, които съобрази с доводите и становището на страните, приема за установено следното:

          І. По допустимостта на жалбата.

РА е обжалван от „Ресахюел“ ЕООД по административен ред и с Решение №50/26.04.2021г. на Директора на Дирекция "ОДОП" Варна при ЦУ на НАП е потвърден изцяло. Същото е съобщено по електронен път на данъчно задълженото лице (ДЗЛ) на 26.04.2021г., като жалбата е подадена на 11.05.2021г. При тези данни съдът приема, че жалбата е допустима, като подадена в 14-дневния срок по чл.156, ал.1 ДОПК,  от надлежна страна срещу акт, който подлежи на съдебен контрол.

ІІ. По валидността и процесуалната законосъобразност на оспорения РА:

          Със Заповед за възлагане на ревизия (ЗВР) № Р- 03001720004742-020- 001/ 06.08.2020 г. (л.78 от пр.), издадена от М. Т. Г. -  началник сектор „Ревизии“ при ТД на НАП Варна, е възложено на М. Г. А.- Д. (ръководител на ревизията)  и М. Г. Т.- инспектори по приходите, да извършат ревизия на „Ресахюел“ ЕООД относно задълженията по ЗКПО за периода от 01.01.2018г. до 31.12.2019г. и по ЗДДС за периода от 01.12.2019г. до 30.06.2020г. в срок от три месеца. С последващи Заповеди за изменение на заповедта за възлагане на ревизия (ЗИЗВР) е разширяван периодът за проверка на задълженията по ЗДДС и удължаван срокът, в който да се приключи ревизията. С последната ЗИЗВР  № Р-03001720004742-020-005/ 31.12.2020г. (л.90 от пр.) е разпоредено ревизията да обхване проверка на задълженията по ЗДДС в периода от 01.01.2019г. до 31.08.2020г. и да приключи до 12.01. 2021г. Посочените заповеди са издадени от оправомощено лице по реда на чл.112, ал.2, т.1 от ДОПК, съгласно приложената Заповед №2273/20.12.2018г. на Директора на ТД на НАП (л.72) и надлежно връчени по електронен път, видно от приложените уведомления/разписки.

На 26.01.2021г. , при спазване на срока по чл. 117, ал. 1 от ДОПК, инспекторите са изготвили Ревизионен доклад (РД)  № Р-03001720004742- 092- 001/26.01.2021г. (л.26-л.76 от пр.), връчен на ДЗЛ заедно с приложенията на 26.01.2021г. по електронен път ( л. 348 от пр.).

Ревизираното лице (РЛ) е подало възражение срещу изготвения РД. Същото е обсъдено от органа по приходи и възприето за неоснователно и недоказано, поради което е издаден процесният  РА № Р-03001720004742- 091- 001/ 15.02.2021г. (л.1- л.17 от пр.). Той е подписан от ръководителя на ревизията и възложителя и връчен на РЛ на 15.02.2021г. по електронен път (л.349 от пр.). С него са установени  задължения  в общ размер на 2 203.04 лв., от които дължим ДДС в  размер на 2 072, 22 лв. и лихва в размер на 130, 82 лв.  Всички посочени по-горе документи съставляват електронни документи, подписани с валиден електронен подпис от техните издатели, което се установи при приобщаването им в проведеното съдебно заседание на 30.06.2021г.

При тези данни съдът приема, че оспореният РА е валиден документ, като издаден от компетентен орган, в кръга на предоставените му правомощия, при спазване на регламентираните в ДОПК срокове. По своята форма и съдържание той отговаря на изискванията на чл.120 от ДОПК.

В хода на производството не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила и норми, които да обуславят отмяна на РА само на това основание.

Жалбоподателят е бил надлежно уведомен за започналото производство, като му е предоставена възможност да участва в производството и да ангажира доказателства във връзка със спорните обстоятелства. Приходните органи са положили усилия за да съберат необходимите и относимите към спора доказателства и в тази връзка са изискали и приобщили конкретни писмени документи и обяснения от ДЗЛ.

Наред с това следва да се посочи, че съгласно разпоредбата на чл.160, ал.1 ДОПК съдът решава делото по същество, като може да отмени изцяло или частично ревизионния акт, да го измени в обжалваната част или да отхвърли жалбата. Следователно съдът няма правомощие да отменя ревизионните актове само на процесуално основание, а винаги е длъжен да се произнесе по съществото на спора, като прецени дали са дължими или не  определените с акта данъчни задължения. Законодателят допуска изключение с разпоредбата на чл.160, ал.3 от ДОПК, но то е неприложимо за РА (по арг. на чл.160, ал.4, изр.1 от  ДОПК).

ІІІ. По материалната законосъобразност на РА.

При преценка на приложените писмени доказателства се налагат следните фактически и правни изводи:

В хода на ревизионното производство е установено, че през процесния период ДЗЛ е извършвало различни стопански дейности, част от които на територията на Федерална република Германия (строителни услуги/изкопаване на канали и полагане на тръби/, опаковане и преопаковане на плодове и зеленчуци) и част на територията на Република България (продажба на дюнери, ресторантьорски услуги и земеделска дейност). С Акт за регистрация по ЗДДС №170421802479756/05.12.2018г. (л.45) „Ресахюел” ЕООД е служебно регистрирано на основание чл. 102, ал. 1 от ЗДДС, тъй като са били налице предпоставките за задължителна регистрация по  чл. 97а, ал. 2 от ЗДДС, с оглед на установените факти, че дружеството е предоставяло услуги по чл. 21, ал. 2 от ЗДДС с място на изпълнение на територията на друга държава членка на ЕС. Този акт е надлежно връчен на ДЗЛ по електронен път (л.46), не е оспорен и е влязъл в сила. Следователно през ревизирания период м. 01/2019г.- м. 08/2020г. дружеството не е имало обща регистрация по ЗДДС. То е разполагало с правото да се регистрира по ЗДДС по избор, но не се е възползвало от тази възможност.

Ревизиращите са изследвали и оборотите от търговската дейност на ДЗЛ, осъществявана в страната, с натрупване, считано от учредяването му и регистрацията на фискални устройства в търговските обекти, стопанисвани от него. При проверката са установили, че „Ресахюел” ЕООД не е достигнало облагаем оборот от 50 000 лв. или повече за период не по-дълъг от последните 12 последователни месеца, поради което не са били налице и предпоставките по чл. 96, ал. 1 от ЗДДС за задължителна обща регистрация. В хода на съдебното производство жалбоподателят твърди, че тези изводи са необосновани, тъй като оборотът на дружеството през спорния период е бил много повече. Доказателства във връзка с тези твърдения не са ангажирани. С тях се навеждат положителни факти, от които оспорващият черпи благоприятни за него правни последици. С оглед правилата за разпределение на доказателствената тежест той следваше да представи доказателства, които да установяват по категоричен и безспорен начин тези факти и обстоятелства.

Въз основа на така изложеното правилно и обосновано е прието от органа по приходите, че през процесния период ДЗЛ е имало задължителна регистрация по чл. 97а, ал. 2 от ЗДДС, но не и обща.  Регистрацията по реда на чл. 97а, ал. 2 от ЗДДС е с особен режим на регулация. Съгласно относимите към нея правила, уредени в чл. 70, ал. 4 и чл. 113, ал. 9 от ЗДДС, в тези случаи ДЗЛ няма право на данъчен кредит и няма право да посочва данъка в издаваните фактури и известия към фактури. Тези забрани са абсолютни и законодателят не е предвидил изключения от тях. Следователно посоченият данък в общ размер на 3 528, 99 лв. в дневниците за продажби и СД, подробно описани в обжалвания РА и РД към него, се явява неправомерно начислен, поради което внесената сума в размер на 157, 34 лв. за данъчен период м. 01.2019г., ведно с лихва от 2, 28 лв., са недължимо внесени. Съответно „Ресахюел“ ЕООД не е имало и право на данъчен кредит в общ размер на 7 612, 34 лв., ползван по фактурите и в размерите по тях, подробно посочени в РД и РА за всеки от данъчните периоди. Това обуславя и извода, че възстановеният данък в размер на 2 231, 84 лв. с Акт за възстановяване или прихващане (АПВ) №П-03001720106949-004-001/13.07.2020г. (л.47-л.48) е неправилно възстановен. По същество жалбоподателят не оспорва тези фактически и правни изводи.

Спорът между страните е дали при издаден АПВ е допустимо да се проведе ревизия без той да бъде отменен и дали правомерно е извършено погасяването на задължения на РЛ след връщане на сумата, възстановена с този АПВ.

По правилото на чл. 129, ал. 2  от ДОПК  АПВ се издава след извършена проверка или ревизия. В случая АПВ е издаден след извършена проверка по реда и при условията на чл. 110, ал. 3 ДОПК, при която не могат да се установяват задължения за данъци и задължителни осигурителни вноски на проверяваното лице. Това е допустимо само в ревизионното производство по арг. на чл. 110, ал. 2 от ДОПК. В тази връзка, с разпоредбата на чл. 129, ал. 3 от ДОПК изрично е предвидено, че независимо от извършването на прихващане или възстановяване, задълженията за данъка или задължителните осигурителни вноски подлежат на установяване чрез извършване на ревизия. Следователно издаденият АПВ не е пречка за провеждане на ревизионно производство и издаване на РА, с който се установяват публични задължения, предмет на този АПВ. Ето защо оплакванията в тази насока се явяват неоснователни.

Процесният АПВ е издаден по реда и при условията на чл. 92, ал. 1 , т. 4 от ЗДДС във връзка с  подадена от жалбоподателя СД за данъчен период м.05/2020г. с декларирана приключила процедура по приспадане за данъчния период м.03- м.05/2020г. При извършената проверка е прието, че на дружеството следва да бъде възстановен данък в размер на 2 231,84 лв., тъй като към този момент не са установени налични изискуеми публични вземания, подлежащи на прихващане от данъка за възстановяване. В подадената СД по ЗДДС не е посочена банкова сметка, ***анът по приходите е извършил проверка на данните в информационните масиви на НАП, при която е установил, че дружеството има активна банкова сметка *** *** „УниКредит Булбанк“АД (л.321 от пр.), която посочил в АПВ за възстановяване на сумата. Актът е надлежно връчен по електронен път на 13.07.2020г.. Следователно жалбоподателят е бил  уведомен за банковата сметка, по която се възстановява сумата, като не е възразил за това. На 17.07.2020г. е извършен превод по посочената сметка на сумата от 2 231, 84 лв., като на 20.07.2020г. тя е върната от банката с посочено основание „закрита сметка” и е постъпила в подсметка „Банка данъци и др.” на данъчно-осигурителната сметка на „Ресахюел” ЕООД по смисъла на чл. 87 от ДОПК (л. 322 от пр.). След връщане на сумата приходните органи са погасили с нея публични задължения, декларирани от ДЗЛ ( л. 323 от пр.)  както следва:

За данък върху доходите от трудови и приравнени на тях правоотношения по подадени Декларации обр. 6 –  486, 20 лв. за м.06.2020г. по Декларация с вх.№170022006256002/ 16.07.2020г.;  487, 24 лв. за м. 07.2020г. по Декларация с вх.№170022007644316/ 01.09.2020г.; 494, 06 лв. за м.08.2020г. по Декларация с вх.№170022008354144/25.09.2020 г. и  372, 47 лв. за м.09.2020г. по Декларация с вх.№170022009077399/22.10.2020г.

С останалата сума в размер на 391, 87 лв. е погасен част от деклариран ДДС за внасяне за д.п.м.10/2020 г. по СД с вх.№17001276342/16.11.2020 г.

Всички посочени по-горе суми съставляват публични задължения, които „Ресахюел” ЕООД само е определило по вид и размер с подадените от него декларации по реда на ЗДДФЛ и ЗДДС в периода от 16.07.2020г. до 22.10.2020г. Съгласно разпоредбата на чл. 105 от ДОПК задълженията по декларация, по която задълженото лице самo изчислява основата и дължимия данък и/или задължителните осигурителни вноски, се внасят в сроковете, определени в съответния закон. Тези декларации съставляват и акт за установяване на публичното вземане, който подлежи на принудително изпълнение ( чл. 209, ал. 2, т. 2 във вр. с ал. 1 от ДОПК).

В случая, с разпоредбата на чл. 65, ал. 11 от ЗДДФЛ е регламентирано, че данъкът, който работодателят е задължен да удържа следва да се внася до 25-о число на месеца, следващ месеца, през който данъкът е удържан.  Съответно с  разпоредбата на чл. 89, ал. 1 от ЗДДС законодателят е посочил, че данъкът следва да се внесе в срока за подаване на СД за този данъчен период, т. е. до 14-о число включително на месеца, следващ данъчния период, за който се отнасят ( чл. 125, ал. 5 от ЗДДС). Декларираните данъчни задължения не били заплатени в посочените по-горе срокове от ДЗЛ. При тези данни правилно и законосъобразно органите по приходи са приели, че те са ликвидни (установени по вид и размер) и изискуеми, поради което правомерно са погасили същите с върната сума.

Въз основа на така изложените фактически и правни съображения съдът приема, че са били налице фактическите и правни предпоставки за издаване на оспорения РА. Установените с него публични задължения и лихви са правилно и обосновано определени, поради което подадената жалба следва да се отхвърли като неоснователна и недоказана.

С оглед изхода на спора и на основание чл.161, ал.1 от ДОПК искането на ответника за присъждане на юрисконсултско възнаграждение се явява основателно. Същото е своевременно предявено и доказано в размер на 384, 21 лв., изчислен  съобразно разпоредбата на чл.8, ал.1 във вр. с чл.7, ал.1, т.4 от Наредба №1 от 09.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения.

Мотивиран така Разградският административен съд

 

Р    Е    Ш    И   :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Ресахюел“ ЕООД, с.Раковски, обл.Разград против Ревизионен акт № Р-03001720004742-091-001/15.02.2021г. на орган по приходите в ТД на НАП-Варна, потвърден с Решение №50/26.04.2021г. на Директора на Дирекция ОДОП Варна при ЦУ на НАП.

ОСЪЖДА „Ресахюел“ ЕООД, с.Раковски, обл.Разград да заплати на Национална агенция по приходите сумата от 384, 21 лв. (триста осемдесет и четири лева и двадесет и една стотинки) - дължими деловодни разноски.

Решението е окончателно и не подлежи на касационно обжалване съгласно чл. 160, ал. 7 от ДОПК.

 

 

                                   СЪДИЯ : /п/