Определение по дело №300/2022 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 117
Дата: 2 август 2022 г. (в сила от 11 август 2022 г.)
Съдия: Ангел Маврев Момчилов
Дело: 20227120700300
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 25 юли 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

 

Номер

 

     Година

02.08.2022 г.

    Град

Кърджали

 

Административен

съд                   

 

състав

 

На

02.08.

                                          Година

2022 г.

 

В

Закрито

заседание и следния състав:

 

                                    Председател

АНГЕЛ МОМЧИЛОВ

 

                                           Членове

 

 

                                    Съдебни заседатели

 

 

Секретар

 

 

 

Прокурор

 

 

 

Като разгледа докладваното от

Съдията

 

 

Адм.

дело номер

300

По описа за

2022

 година.

 

Производството е по реда на чл. 56, ал. 4 от АПК във вр. с чл. 197 и сл. АПК.

Депозирана е жалба на пълномощник на С.С.С. от ***, против Разпореждане № 2113-08-310#5/05.07.2022 г., издадено от ръководител „Пенсионно осигуряване“ в ТП на НОИ - Кърджали, с което на основание чл. 27, ал. 2, т. 1 от АПК е прекратено производството по заявление с вх. № 2113-08-310/17.03.2022 г. на С.С.С. за отпускане на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст.

Счита разпореждането за незаконосъобразно, постановено в противоречие с материалния закон, в несъответствие с целта на закона и при необоснованост на изводите.

Твърди, че Разпореждане № 2140-08-253/04.09.2019 г. на длъжностно лице по чл. 98, ал. 1, т.1 от КСО в ТП на НОИ – Кърджали, с което му било отказано отпускане на пенсия за осигурителен стаж и възраст, не е било обжалвано, респ. не е било предмет на съдебен контрол и спорът относно материалното право на пенсия не бил разрешен със сила на присъдено нещо. В този смисъл сочи, че това разпореждане не съставлявало пречка по смисъла на чл. 27, ал. 2, т. 1 от АПК, тъй като правоотношението по упражняване и реализиране на правото му на пенсия не било приключило, а правото му подаде ново заявление за отпускане на пенсия не било преклудирано.

Моли съда да постанови съдебен акт, с който да отмени обжалваното Разпореждане № 2113-08-310#5/05.07.2022 г., издадено от ръководител „Пенсионно осигуряване“ в ТП на НОИ - Кърджали, след което да върне преписката на ръководител „Пенсионно осигуряване“ в ТП на НОИ - Кърджали за разглеждане по същество на заявление с вх. № 2113-08-310/17.03.2022 г. за отпускане на пенсия при условията на чл. 68, ал. 3 от КСО. Претендира деловодни разноски.

Ответникът по жалбата – ръководител „Пенсионно осигуряване“ в ТП на НОИ – Кърджали, чрез пълномощника юрисконсулт З. Б. депозира становище по жалбата, в което излага подробни съображения за обоснованост и законосъобразност на оспореното разпореждане. Релевира доводи, че с влязлото в сила Разпореждане № 2140-08-253/04.09.2019 г. на ръководител „Пенсионно осигуряване“ в ТП на НОИ – Кърджали е бил постановен отказ за отпускане на пенсия по реда на чл. 68, ал. 3 от КСО на С.С., поради липса на нормативно изискуемия действителен осигурителен стаж от 15 г. Предвид това и след като с процесното заявление жалбоподателят отново бил поискал отпускане на пенсия за ОСВ като към заявлението не е бил представил други документи за осигурителен стаж, то това не обуславяло задължението за органа да се произнесе по същество на искането за отпускане на пенсия за осигурителен стаж и възраст. Цитира практика на ВАС по аналогични казуси. Моли съда да отхвърли жалбата и присъди юрисконсултско възнаграждение.

Съдът, след като се запозна с представените по административната преписка доказателства, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

На 31.07.2019 г. С.С.С., с ЕГН **********, е подал в ТП на НОИ – Кърджали заявление за отпускане на пенсия/и и добавки /вх. № 2113-08-1183/, с което е поискал отпускането на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст. Към заявлението са приложени и документи, удостоверяващи както придобития от жалбоподателя осигурителен стаж, така и осъществената спрямо него незаконна репресия.

С Разпореждане № 2140-08-253/04.09.2019 г., издадено от ръководител „ПО“ в ТП на НОИ – Кърджали, на С.С.С. е отказано отпускането на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст при условията на чл. 68, ал. 3 от КСО. С цитираното разпореждане на жалбоподателя е зачетен осигурителен стаж, както следва: 00 г. 00 м. 00 дни – I категория; 04 г. 01 м. 03 дни – II категория; 11 г. 00 м. 15 дни – III категория. Приет е за установен действителен осигурителен стаж от 12 г. 11 м. 17 дни. В административния акт са изложени мотиви, че лицата, които за 2019 г. нямат изискуемия осигурителен стаж по чл. 68, ал. 2 от КСО, придобиват право на пенсия за осигурителен стаж и възраст при навършена възраст 66 години и 4 месеца и най-малко 15 години действителен осигурителен стаж, съгласно чл. 68, ал. 3 от КСО. Предвид това, че жалбоподателят нямал 15 години действителен осигурителен стаж, то исканата пенсия следвало да бъде отказана. Разпореждането е връчено на пълномощника на 10.09.2019 г. и няма данни същото да е оспорвано по административен ред.

На 17.03.2022 г. С.С.С. отново е поискал отпускане на пенсия за осигурителен стаж и възраст, депозирайки в ТП на НОИ – Кърджали, депозирайки заявление с вх. № 2113-08-310/17.03.2022 г.

С оспореното Разпореждане № 2113-08-310#5/05.07.2022 г., издадено от ръководител „ПО“ в ТП на НОИ – Кърджали, на основание чл. 27, ал. 2, т. 1 от АПК е прекратено производството по заявление вх. № 2113-08-310/17.03.2022 г. на С.С.С. С цитирания акт, на посоченото в него основание, е отказано разглеждане по същество на подаденото от жалбоподателя заявление за отпускане на пенсия. В акта са изложени доводи, че с влязлото в сила Разпореждане № 2140-08-253/04.09.2019 г. на жалбоподателя било отказано отпускането на пенсия за осигурителен стаж и възраст при условията на чл. 68, ал. 3 от КСО, поради това, че същия нямал 15 години действителен стаж. Посочено е, че при депозиране на новото заявление за отпускане на пенсия (вх. № 2113-08-310/17.03.2022 г.), лицето не е представило нови доказателства за придобит осигурителен, както и че липсвали данни за положен нов такъв. С оглед изложеното пенсионният орган в ТП на НОИ – Кърджали е приел, че по отношение на горецитираното заявление за отпускане на пенсия е налице влязъл в сила индивидуален административен акт със същия предмет и между същите страни по смисъла на чл. 27, ал. 2, т. 1 от АПК.

Разпореждане № 2113-08-310#5/05.07.2022 г., предмет на настоящото съдебно производство, е връчено упълномощено лице на 08.07.2022 г. Жалбата срещу административния акт е подадена до съда чрез административния орган на 20.07.2022 г.

При така установената фактическа обстановка, съдът намира, че процесната жалба е процесуално допустима, тъй като е подадена в срока по чл. 197 от АПК, от надлежна страна и при наличен правен интерес, в предвидената от закона писмена форма и срещу административен акт, който подлежи на оспорване.

Оспореният акт е издаден от компетентен по място, материя и степен орган, съгласно чл. 98, ал. 1, т. 1 от КСО. В тази връзка процесното разпореждане е издадено от Кремена Несторова, изпълняваща функциите на ръководител „Пенсионно осигуряване“  в условията на заместване, в съответствие със Заповед № 1015-08-106/10.10.2019 г. на директора на ТП на НОИ – Кърджали и предвид отсъствието на титуляра – началник на отдел „Пенсии“, на 05.07.2022 г., поради отпуск за временна нетрудоспособност.

Разпореждането е издадено и в изискуемата писмена форма и съдържа посочените в чл. 59, ал. 2 от АПК реквизити, като са посочени фактическите и правни основания за издаването му, но разгледано по същество същото е неправилно.

Съгласно разпоредбата на чл. 27, ал. 2, т. 1 от АПК, посочена като правно основание за издаване на оспорения административен акт, липсата на влязъл в сила административен акт със същия предмет и страни е предпоставка за допустимост на искането за издаването на административен акт, като наличието на такъв акт поражда недопустимост на новото искане.

Съгласно чл. 98, ал. 1, т. 1 от КСО пенсиите и добавките към тях се отпускат, изменят, осъвременяват, спират, възобновяват, прекратяват и възстановяват с разпореждане, издадено от длъжностното лице, на което е възложено ръководството на пенсионното осигуряване в териториалното поделение на Националния осигурителен институт, или други длъжностни лица, определени от ръководителя на териториалното поделение на НОИ.

Правото на пенсия в съответен размер произтича направо от закона, а не от разпореждането на длъжностното лице по чл. 98, ал. 1 от КСО, с което тя се отпуска. В тази връзка всяко лице, което твърди, че е придобило право на пенсия и на което не е отпусната пенсия с влязло в сила разпореждане, може да упражни правото си по реда на Наредбата за пенсиите и осигурителния стаж, чрез депозиране на заявление за отпускане на пенсия. Длъжностното лице по пенсионния осигуряване има задължение да разгледа заявлението и да издаде разпореждане по него. Този извод произтича и от разпоредбата на чл. 105, ал. 1 от КСО, според която правото на пенсия не се погасява по давност.

В конкретния случай, с влязлото в сила Разпореждане № 2140-08-253/04.09.2019 г. на ръководител „ПО“ в ТП на НОИ - Кърджали е отказано отпускане на пенсия за осигурителен стаж и възраст, т.е. не се признати права, а напротив отказани са такива, поради което административното правоотношението по упражняване и реализиране на правото на пенсия не е приключило, респ. правото на жалбоподателя да подаде ново заявление за отпускане на пенсия не е преклудирано. Разпореждането не е било предмет на съдебен контрол и спорът относно материалното право на пенсия не е бил разрешен със сила на присъдено нещо. Съгласно чл. 105, ал. 1 от КСО, правото на пенсия не се погасява по давност и всяко лице, което твърди, че е придобило право на пенсия и на което не е отпусната пенсия с влязло в сила разпореждане, може да упражни правото си по реда на Наредбата за пенсиите и осигурителния стаж. По това заявление компетентното длъжностно лице дължи издаване на административен акт, с който да се произнесе по пенсионните права на заявителя.

В горепосоченото Разпореждане № 2140-08-253/04.09.2019 г. на ръководител „ПО“ в ТП на НОИ – Кърджали, с което е постановен отказ за отпускане на пенсия по чл. 68, ал. 3 от КСО, не се въведени конкретни съображения кои периоди зачита за осигурителен стаж на лицето и на какво основание, както и на какви приложени към заявлението му писмени доказателства, се позовава. Липсата на мотиви на влязлото в сила разпореждане в тази насока, възпрепятства административният орган законосъобразно да провери предпоставките за допустимостта на второто искане и не обоснова приложимостта на чл. 27, ал. 2, т. 1 от АПК.

С други думи,  според настоящия състав, влязлото в сила разпореждане, с което не е признато право на пенсия за осигурителен стаж и възраст, не съставлява пречка по смисъла на чл. 27, ал. 2, т.1 от АПК, за ново упражняване на правото на пенсия. В този смисъл е и практиката на ВАС, VI отделение – Определение № 9948 от 21.07.2020 г. на ВАС по адм. дело № 6258/2020 г., Определение № 9685/28.09.2021 г. на ВАС по адм. дело № 8935/2021 г., Определение № 11271 от 8.11.2021 г. на ВАС по адм. д. № 10563/2021 г., VI о.,  Определение № 5683/10.06.2022 г. на ВАС по а.д. № 4908/2022 г., VI о.  и др. Следва да се отбележи, че в цитираните от пълномощника на директора на ТП на НОИ – Кърджали решения на ВАС, VI о., действително е налице произнасяне в обратния смисъл, но съдебната практика в тази насока не е константна и непротиворечива, като освен цитираните по-горе решение, вкл. Определение № 5683/10.06.2022 г. на ВАС по а.д. № 4908/2022 г., VI о., то наличието или не на чл. 27, ал. 2, т. 1 от АПК, се преценява за всеки един конкретен случай.

Във връзка с горното, съдът не споделя изводите на административния орган в оспореното разпореждане, че по отношение на подаденото на 17.03.2022 г. заявление за отпускане на пенсия, не са налице нови факти и обстоятелства за правото на пенсия спрямо предходното такова. Видно от доказателствата в административната преписка по депозираните заявления за отпускане на пенсия, от предпоследното искане за отпускане на пенсия (31.07.2019 г.) до последно такова (17.03.2022 г.), са изтекли 2 години 7 месеца, т.е. по отношение на заявителя на пенсия е налице ново обстоятелство, свързано с навършената от него възраст. Доколкото, от една страна, последната е съществен елемент от фактическия състав за възникване на правото на пенсия за осигурителен стаж и възраст, а от друга, са налице и различни материалноправни предпоставки за правото на пенсия по чл. 68, ал. 3 от КСО през 2019 и 2022 г., то при всички случаи са налице нови обстоятелства, по които административния орган следва да извърши преценка относно правото на пенсия. Наличието на нови данни, свързани с възрастта на заявителя и липсата на конкретни мотиви относно правото на пенсия на лицето, въведени в предходното разпореждане за отказ, налагат административния орган да извърши по същество преценка за правото на пенсия, респ. да се произнесе с разпореждане, което признава или отрича заявената пенсия, което не е сторено в случая.

Предвид горното, съдът намира, че административният орган е следвало да извърши по същество преценка за правото на пенсия, респ. да издаде административен акт, с който да се произнесе по правата на заявителя. В тази връзка, заявлението за отпускане на пенсия от 17.03.2022 г. на С.С.С. неправилно е прието от органа за недопустимо по смисъла на чл. 27, ал. 2, т. 1 от АПК и не е разгледано по същество, респ. по релевантното заявление не е издадено разпореждане на ръководител „Пенсионно осигуряване“, с което се признава или се отрича претендираното със заявлението право на пенсия. Като е приел, че е налице абсолютна процесуална пречка за ново упражняване на правото на пенсия, а именно наличието на влязъл в сила административен акт със същите предмет и страни, административният орган е постановил незаконосъобразен акт, с който е отказал да разгледа по същество заявлението от 17.03.2022 г. и е прекратил производството.

По изложените съображения настоящият състав счита, че доводите на пенсионния орган, с които е прието, че е налице влязъл в сила административен акт в хипотезата на чл. 27, ал. 2, т. 1 от АПК и е постановен отказ да разгледа по същество, като недопустимо, подаденото от С.С.С. от ***, заявление за отпускане на пенсия от 17.03.2022 г., са незаконосъобразни, респ. противоречащи на материалния закон.

Предвид горното следва оспореното Разпореждане № 2113-08-310#5/05.07.2022 г., издадено от ръководител „ПО“ в ТП на НОИ – Кърджали, с което на основание чл. 27, ал. 2, т. 1 от АПК е прекратено производството по Заявление вх. № 2113-08-310/17.03.2022 г. на С.С.С., респ. отказано е разглеждането по същество на депозираното заявление за отпускане на пенсия, да бъде отменено като незаконосъобразно.

На основание чл. 173, ал. 2 от АПК следва административната преписка да бъде върната на компетентния административен орган – ръководител „Пенсионно осигуряване“ в ТП на НОИ - Кърджали за произнасяне по същество по Заявление за отпускане на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст с вх. № 2113-08-310/17.03.2022 г., подадено от С.С.С. от ***.

При този изход на делото и предвид надлежно въведеното искане в жалбата за присъждането на разноски, то на основание чл. 143, ал. 1 от АПК в полза на С.С.С. следва да бъдат присъдени деловодни разноски в размер на 350 лв., произтичащи от заплатено възнаграждение за адвокат по Договор за правна защита и съдействие № **/*** г. В тази връзка, заплатеното от жалбоподателя адвокатско възнаграждение в размер на 350 лв. е съответно на размера, предвиден в нормата на чл. 8, ал. 2, т. 2 от Наредба № 1 от 09.07.2004 г. за минималните размера на адвокатските възнаграждения, поради което следва да бъдат присъдени разноски за заплатено адвокатско възнаграждение в пълен размер.

Съгласно ТР № 2/24.03.2021 г. на ОСС от I и II колегия на ВАС, по т.д. 10/2019 г., не е допустимо обжалването на определение по чл. 200, ал. 1 от АПК от административния орган, издател на акта.

С оглед изложеното и на основание чл. 200, ал. 1 от АПК, съдът,

 

                                      

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И    :

 

 

ОТМЕНЯ Разпореждане № 2113-08-310#5/05.07.2022 г., издадено от ръководител „ПО“ в ТП на НОИ – Кърджали, с което на основание чл. 27, ал. 2, т. 1 от АПК е прекратено образуваното производството по Заявление вх. № 2113-08-310/17.03.2022 г. на С.С.С.

ИЗПРАЩА административната преписка на ръководител „Пенсионно осигуряване“ в ТП на НОИ – Кърджали, за разглеждане по същество на Заявление за отпускане на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст с вх. № 2113-08-310/17.03.2022 г., подадено от С.С.С. от ***.

ОСЪЖДА ТП на НОИ – Кърджали, с административен адрес: ***, да заплати на С.С.С. от ***, с ЕГН **********, със съдебен адрес: ***, деловодни разноски в размер на 350 лв.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред ВАС от страните, участващи в административното производство.

 

                                                                                    Председател: