Решение по дело №616/2021 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 45
Дата: 7 февруари 2022 г. (в сила от 7 февруари 2022 г.)
Съдия: Севдалина Василева
Дело: 20217080700616
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 27 октомври 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 45

 

гр. Враца 07.02.2022 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично заседание на 18.01.2022 г. /осемнадесети януари две хиляди двадесет и втора година/ в състав:

 

     ПРЕДСЕДАТЕЛ: СЕВДАЛИНА ВАСИЛЕВА

 ЧЛЕНОВЕ: ТАТЯНА КОЦЕВА

                                   КРАСИМИР ГЕОРГИЕВ

                       

  

при секретаря МАРГАРИТКА АЛИПИЕВА и с участието на прокурора  веселин вътов, като разгледа докладваното от съдия ВАСИЛЕВА КАНД № 616 по описа на АдмС – Враца за 2021 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.208 и сл.от АПК във връзка с чл.63 ал.1 от ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба на Р.А.К. ***, предявена чрез адвокат С.Д. от САК, против Решение № 16 от 12.08.2021 г., постановено по АНД № 370 по описа за 2021 г. на Районен съд – Мездра, с което е потвърден Електронен фиш за налагане на глоба серия К, № 4801182/27.04.2021 г. на ОД на МВР Враца, издаден на основание чл. 189, ал. 4, вр. чл. 182, ал. 2, т. 5 от ЗДвП.

В жалбата се развиват съображения за неправилност на обжалваното решение, като постановено в нарушение на материалния и процесуалния закон – касационни основания по чл. 348, ал. 1, т. 1 и т. 2 от НПК. Релевирани са доводи, че съдът при постановяване на решението не е обсъдил всички наведени в сезиралата го жалба възражения за незаконосъобразност на оспорения ЕФ, като се акцентира на обстоятелството, че в последния не е посочено пред кой орган и в какъв срок може да се обжалва, което по недопустим начин е ограничило правото на защита на дееца при ангажиране на отговорността му. Иска се отмяна на решението и на потвърдения с него ЕФНГ. Претендират се разноски.

            Ответникът по касационната жалба, ОД на МВР – Враца, редовно призован, не се представлява в съдебно заседание и не изразява становище по същата.         

 Участващият в касационното производство прокурор от ОП – Враца дава заключение за допустимост, но неоснователност на касационната жалба, а оспореното решение намира за правилно. Съобразно задължителната съдебна практика, в ЕФ е посочен пътя, посоката на движение и времето на извършване на нарушението. Правилно е приложена административнонаказателната разпоредба на чл. 182, ал. 2, т. 5 и е наложена съответната санкция. Отправя искане към съда да остави решението в сила.

            В настоящото производство от страните не са представени нови писмени доказателства за установяване на касационните основания.

Административен съд – Враца, в качеството си на касационна инстанция, като взе предвид наведените в жалбата доводи и като съобрази разпоредбата на чл. 218 АПК, приема следното:

Касационната жалба е подадена в установения с чл. 211, ал. 1 АПК 14-дневен срок, от надлежна страна, срещу подлежащ на касационна проверка валиден и допустим съдебен акт, при което същата е процесуално допустима.  Разгледана по същество е неоснователна по следните съображения.

Предмет на касационнен контрол е Решение № 16 от 12.08.2021 г., постановено по АНД № 370 по описа на Районен съд – Мездра за 2021 г., с което е потвърден ЕФНГ серия К, № 4801182 на ОД на МВР Враца, с който на основание чл. 189, ал. 4 вр. чл. 182, ал. 2, т. 5 от ЗДвП, на касатора е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 400 лв. за нарушение на чл. 21, ал. 2, вр. с ал. 1 от същия закон.

За да стигне до този извод, въззивният съд е приел, че процесният ЕФ е издаден в съответствие с утвърдения образец на министъра на вътрешните работи и съдържа лимитативно посочените в чл. 189, ал. 4 ЗДвП реквизити относно териториалната структура на МВР, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата и точния час на извършването му, регистрационния номер на МПС и собственика му, описание на нарушението, нарушените разпоредби и съответно размерът на глобата. По съществото на спора районният съд е приел, че с обжалвания електронен фиш правилно е приложен и материалният закон, тъй като е наложено законосъобразно по вид и размер административно наказание за безспорно доказано, извършено от наказаното лице и при сочените обстоятелства нарушение, именно на посочените разпоредби на ЗДвП, поради което санкционният акт е потвърден.   

Решението е валидно, допустимо и правилно. Наведените с касационната жалба доводи са неоснователни.

При постановяване на съдебния си акт районният съд не е допуснал съществени нарушения на процесуалния закон, довели до ограничаване правото на защита на наказаното лице, нито е допуснал нарушения на  материалния закон, които да са довели до постановяване на неправилно решение. Съдът е проявил процесуална активност, като е събрал всички относими към спора доказателства, които е обсъдил поотделно и в тяхната съвкупност и изключително подробно се е мотивирал защо е достигнал до крайния си извод за законосъобразност на оспорения пред него електронен фиш. Обсъдени са възраженията на оспорващия и са формирани изводи за несъстоятелността на същите, които изводи се подкрепят от доказателствата по делото и изцяло се възприемат от настоящия касационен състав. В съответствие със събраните доказателства и при правилното прилагане на материалния закон, въззивният съд е приел, че нарушението е установено с автоматизирано техническо средство, което е преминало първоначална проверка в Български институт по метрология, видно от Удостоверение № 10.02.4835, съответства на изискванията и е одобрен тип мобилно средство за измерване на скорост, като е преминало и последваща проверка, съгласно приложения по делото  Протокол № 5-13-20/29.07.2020 г. В съответствие с този протокол от проверката на мобилната система за видеоконтрол, органът е съобразил допустимата грешка при измерване на скоростта от плюс минус 3 км/ч до 100 км/ч и е редуцирал фактически измерената скорост с 3 км, като при установена скорост от 88 км/ч за наказуема е посочена 85 км/ч, което намаление е в интерес на наказаното лице. 

От друга страна в съответствие с чл. 10 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, е представен и Протокол от 27.04.2021 г. за използване на АТСС. Този Протокол (л.19 от АНД № 370/2021 г.) е коректно попълнен, с посочена дата, начален и краен час на работа, наименование на пътя – I-1/Е79/ и точно местоположение на контролирания участък – км 162+000,  общото ограничение на скоростта – 40 км/ч, въведено с пътен знак, брой установени нарушения и е подписан от съставилия го служител. В същия е отразена посоката на движение на контролираните МПС – от *** към ***, а в графата „посока за задействане“ е посочено „П“, като в легендата е пояснено, че „П“ означава приближаващ автомобил. От представената по делото фотоснимка с установена скорост е видно, че автомобилът е заснет отпред, т.е. приближаващ, което напълно съответства с отразеното в Протокола. На самата фотоснимка са посочени конкретни GPS координати, индивидуализиращи с изключителна точност мястото на нарушението и точния час. Приложена е и Схема на организацията на движение в контролирания пътен участък, от която е видно, че на мястото е поставен пътен знак В26, установяващ ограничение на скоростта от 40 км/ч.

Предвид изложеното правилни са изводите на районния съд, че липсва нарушение на изискванията на чл. 189, ал. 4, относно съдържанието на електронния фиш, който се издава в съкратено и специално производство. За разлика от общия процес, регламентиран в ЗАНН, в хипотезата с издаване на електронния фиш, не са предвидени два етапа, каквито съдържа общия процес по ЗАНН – обвинение чрез предявяване и връчване на АУАН и налагане на наказание чрез издаване и връчване на наказателно постановление. В това производство голяма част от общите правила на ЗАНН и ЗДвП не намират приложение, което разрешение абсолютно обективно е обосновано от изключително високата степен на обществена опасност на нарушенията, свързани с несъобразяване на правилата на ЗДвП, въвеждащи ограничаване на скоростта на движение при управление на МПС. Затова, след като в чл. 189, ал. 4 от ЗДвП са регламентирани реквизитите на електронния фиш, това изброяване следва да се възприема като изчерпателно, т.е. достатъчно е електронния фиш да съдържа тези реквизити и да е издаден според образеца утвърден със Заповед № Із-305/04.02.2011 г. на Министъра на вътрешните работи, за да е законосъобразен, а в случая процесният електронен фиш е именно такъв.

Действително съдът констатира, че в ЕФ не е посочено пред кой съд и в какъв срок може да бъде обжалван. Това обаче в никакъв случай не може да се счете за съществено процесуално нарушение, каквито доводи са изтъкнати и във въззивната и в касационната жалба, доколкото очевидно и без това указание жалбоподателят и настоящ касатор е успял в срок да упражни правото си на жалба и този пропуск в никаква степен не се е отразил на възможността му да потърси съдебна защита на правата си.

Районният съд при правилно установена и основана на доказателствата по делото фактическа обстановка е направил съответни на приложимия към процесното деяние материален закон правни изводи. Като е управлявал МПС със скорост от 85 км/ч, надвишаваща с 45 км/ч въведеното ограничение с пътен знак В26 от 40 км/ч, касаторът е реализирал състав на нарушение именно по чл. 21, ал. 2, вр. с ал. 1 ЗДвП, вр. с чл. 182, ал. 2, т. 5 от ЗДвП. Правилно въззивният съд е приел, че по същество извършеното от касатора деяние е безспорно доказано и съдържа от обективна и субективна страна признаците на административно нарушение, изразяващо се в несъобразяване на избраната от водача на автомобила скорост с въведеното с пътен знак ограничение. То осъществява фактическият състав на посочената в електронния фиш законова норма на чл. 182, ал. 2, т. 5 от ЗДвП и е основание за реализирането на административно-наказателната отговорност, установена в същата разпоредба. Извършена е правилна квалификация на деянието и е наложено съответното за извършеното нарушение наказание, в предвидения от закона абсолютен размер

           Липсват данни, а и не се твърди от страна на оспорващия да  е депозирал декларация, съобразно  чл.189, ал.5 ЗДвП, в която да посочи данни за лицето, извършило нарушението. След  като  не е упражнил правото си да  възрази и  да посочи конкретно  физическо лице, което е управлявало на посочената  дата  автомобила, с който е извършено нарушението,  следва да понесе неблагоприятните последици, които законът свързва с  това бездействие, а именно - издаване на електронен  фиш  за ангажиране отговорността на собственика на  автомобила, с който автомобил е извършено конкретното  административно нарушение, а съгласно представената справка, това е именно касаторът Р.А.К..

Достигайки до тези изводи и приемайки оспореният пред него ЕФ за законосъобразен, въззивният съд не е допуснал нарушение на материалния закон и е постановил правилен съдебен акт.

Бранейки се предимно с доводи за процесуална незаконосъобразност, касаторът не е посочил и представил правни аргументи, факти, обстоятелства и доказателства, оборващи констатациите в ЕФ, оттам и изводите на районния съд. Това, че е недоволен от издадения ЕФ и счита същия за незаконосъобразен, съдът намира за защитна теза, а не релевантен към случая факт.

Гореизложеното обосновава заключение за правилност на изводите на въззивната инстанция, които след проведено процесуално законосъобразно съдебно производство са мотивирали потвърждаването на процесния електронен фиш с валидно, допустимо и съответно на приложимия материален закон решение, което следва да бъде оставено в сила, а жалбата против него се явява неоснователна и следва да бъде отхвърлена.

Водим от гореизложеното и на основание чл. 221, ал. 2, вр. чл. 218  АПК    Административен съд  - Враца

 

РЕШИ:

 

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 16 от 12.08.2021 г., постановено по АНД № 370 по описа на Районен съд – Мездра за 2021 г., с което е потвърден ЕФНГ серия К, № 4801182/27.04.2021 г. на ОД на МВР Враца

Решението  е  окончателно и  не  подлежи на обжалване и протест.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

              ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

                                    2.