Решение по дело №193/2022 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 21 декември 2023 г. (в сила от 21 декември 2023 г.)
Съдия: Павлина Димитрова Георгиева-Железова
Дело: 20227210700193
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 ноември 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 117

гр. Силистра, 21 декември 2023 година

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – Силистра, в открито съдебно заседание на двадесет и трети ноември през две хиляди двадесет и трета година, в състав:е

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: Павлина Георгиева-Железова

 

с участието на секретаря Румяна Пенева, като разгледа докладваното от съдията административно дело номер 193 по описа за 2022 година на съда, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Настоящото производство е образувано по жалба на К.Х.К. *** против Заповед № 22-1099-000595/03.11.2022 г., издадена от началника на сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР – Силистра, с която, на основание чл. 171, т. 1, б. „б“ от ЗДвП спрямо жалбоподателя е приложена принудителна административна мярка (ПАМ) „временно отнемане на свидетелството за управление на моторно превозно средство на водач“.

Като фактическо основание е посочено - на 02.11.2022 г. в 22,18 ч. в гр. Силистра, по ул. „Добруджа“ К.Х.К. е управлявал лек автомобил „Фолксваген Пасат“, рег. № СС8825АН след употреба на наркотични вещества или техни аналози.

С определение от 06.01.2023 г. съдебното производство е било спряно до изясняване на въпроса дали за същото нарушение има образувано друг вид санкционно производство (наказателно) и, след изясняване на въпроса за липсата му, съдебното производство е било възобновено с акт от 17.10.2023 г.

Жалбоподателят, действащ чрез адв. В.П., впоследствие чрез адв. А.Г., изтъква, че така наложената принудителна административна мярка е незаконосъобразна. Счита, че поради допуснати процесуални нарушения не може да се възприеме, че по съответния ред е установена употребата на амфетамини. Излага съображения. за неспазване на разпоредбите на Наредба № 1/19.07.2017 г., за реда за установяване концентрация на алкохол в кръвта и/или употреба на наркотични вещества и техни аналози, /обн. ДВ, бр. 61 от 28.07.2017 г., в сила от 29.09.2017 г., изм. и доп., бр. 81 от 02.10.2018 г., в сила от 06.10.2018 г./

Позовава се и на незаконосъобразност на оспорената заповед в частта относно продължителността на мярката – периода от налагането й - 03.11.2022 г. „до решаване на въпроса за отговорността, но не повече от 18 месеца“. Счита, че оспорената мярка представлява акт, който причинява вреда, която е явно несъразмерна на преследваната цел. В тази връзка наложената мярка е несъразмерна и противоречи на легалния принцип за пропорционалност по чл. 6, ал. 5 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК). Чрез жалбата се претендира уважаване на оспорването и присъждане на разноски.

Чрез писмено становище и в съдебно заседание адв. Г. допълва следните обстоятелства: изготвената съдебно-химическа експертиза № Е-237/10.08.2023 г. от ВМА, МБАЛ - Варна на биологични проби от кръв и урина с проба, иззета на датата на установяване на деянието – 02.11.2022 г. сочи, че в предоставените биологически проби /кръв и урина/ не се установява наличие на наркотични вещества и техни метаболити /аналози/ в т.ч. отрицателен резултат за МЕТАМФЕТАМИН. Същите са заключенията от изготвената и приложена към делото на стр. 7 - Справка от  лабораторни изследвания, изготвени от ЦИБАЛАБ - Силистра на 07.11.2022 г. - 5 дни след датата на инкриминираното деяние. Моли за отмяна на заповедта и за присъждане на направените по делото разноски.

Ответникът по жалбата - Началникът на група МПСВАНД при ОДМВР - Силистра не ангажира становище по жалбата.

Производството е по реда на чл. 172, ал. 5 от ЗДвП във връзка с чл. 145 и сл. от АПК.

Жалбата е подадена  в срока по чл. 149, ал. 1 АПК от лице, което е адресат на административния акт и има правен интерес от оспорването по смисъла на чл. 147, ал. 1 АПК.

В тази връзка жалбата се явява допустима, а разгледана по същество, същата е и основателна по следните съображения:

Въз основа на събраните по делото доказателства, съдът установява следното:

К.Х.К. е правоспособен водач и притежава свидетелство за управление на МПС № *********, издадено 20.11.2019 г. с валидност до 20.11.2029 г.

На 02.11.2022 г., около 22:10 часа в гр. Силистра жалбоподателят е бил спрян за проверка от органите за контрол по ЗДвП - младши автоконтрольори в сектор „Пътна полиция“ - ОДМВР Г.Т.К. и А.П.. За проверка за употреба на упойващи вещества водачът на МПС бил тестван с техническо средство „Dreger Drug Test 5000“ с фабр. № ARPK - 0018. Дисплеят му отчел употреба на „метамфетамин“. Бил съставен АУАН серия GA № 838047/02.11.2022 г. за нарушение на чл. 5, ал. 3, т. 1, пр. 2 от ЗДвП, по повод на който били иззети СУМПС № ********* и контролен талон № 6784989.

Бил издаден талон за медицинско изследване № 127470/02.11.2022 г.

Жалбоподателят бил съпроводен до ЦСМП - гр. Силистра, където предоставил кръв за изследване.

На 07.11.2022 г. К.К. извършил изследване на биологичен материал (урина) в лаборатория „ЦИБАЛАБ - Силистра“, която отчела отрицателен резултат за всички 8 на брой изследвани показатели (стр.7 - Справка от лабораторни изследвания).

Видно от заключението по приобщената съдебно - химическа експертиза № Е-237/10.08.2023 г., в предоставените за изследване биологични проби (кръв и урина), иззети на 02.11.2022 г. в 22:38 часа от К.Х.К., не се е открило наличие на наркотични вещества или техни метаболити/аналози (в т.ч. отрицателен резултат за Метамфетамин).

Въз основа на получените резултати наказателното производство по ДП № 1886 ЗМ-613 от 2022 г. по описа на РУ на МВР - Силистра било прекратено с дата на постановлението за прекратяване от 29.09.2023 г. и процесното СУМПС било върнато на жалбоподателя на 03.10.2023 г.

С процесната заповед, издадена от началника сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР – Силистра на основание чл. 22 от ЗАНН, въз основа на констатациите по АУАН №  GA838047/02.11.2022 г., на жалбоподателя е наложена принудителна административна мярка по чл. 171, т. 1, б. „б“ от Закона за движението по пътищата – временно отнемане на СУМПС на водач, който управлява моторно превозно средство след употреба на наркотични вещества или техни аналози, или не изпълни предписанието за изследване с доказателствен анализатор или за медицинско изследване и вземане на биологични проби за извършване на химическо и/или химико-токсикологично лабораторно изследване за установяване на употреба на наркотични вещества или техни аналози – за срок от „от 02.11.2022 г. до решаване на въпроса за отговорността, но не повече от 18 месеца“. В заповедта е възпроизведена фактическата обстановка от съставения АУАН; отчетено е и издаването на талон за медицинско изследване. Посочено е, че деянието съставлява нарушение на чл. 5, ал. 3, т. 1, пр. 2 от ЗДвП.

Оспорването на посочената заповед е станало повод за инициирането на настоящото производство, при което предвид разпоредбата на чл. 168, ал. 1 от АПК съдът следва да прецени законосъобразността на обжалвания административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК - валидността му, спазването на процесуалноправните и материалноправните разпоредби по издаването му и съобразен ли е с целта, преследвана от закона.

Съгласно чл. 172, ал. 1 ЗДвП принудителните административни мерки по чл. 171, т. 1 от ЗДвП се прилагат с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол по този закон съобразно тяхната компетентност или от оправомощени от тях длъжностни лица. Видно от Заповед № 8121з-1632/02.12.2021 г. на Министъра на вътрешните работи, е обстоятелството, че  Областните дирекции на МВР са определени като една от трите основни структури, осъществяващи контрол по ЗДвП, а полицейските органи в секторите пътна полиция в ОДМВР са определени да осъществяват контрол за дейностите по чл. 165 ЗДвП. Съобразно предоставената в закона възможност Директорът на ОД на МВР Силистра със своя Заповед № 342з-1315/30.12.2021 г. (л. 27) е делегирал правомощия на изрично посочени длъжностни лица, включително и на началниците на сектор ПП при ОДМВР – Силистра, какъвто е и ответникът по делото, да издават заповеди за прилагане на принудителни административни мерки. С оглед изложеното процесната заповед се явява издадена от компетентен орган в рамките на неговите правомощия.

Заповедта е издадена в писмена форма и съдържа задължителните установени в закона реквизити. Пълно и точно са изложени фактическите основания обосноваващи налагането на принудителната административна мярка и са посочени съответните правни норми, представляващи основание за издаването на заповедта.

Съгласно разпоредбата на чл. 171, т. 1, б. „б” от ЗДвП, за да бъде наложена ПАМ е необходимо да бъде установено по надлежен ред управление на МПС с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда, установена по съответния ред, или след употреба на наркотични вещества или техни аналози, установена с медицинско и химико-токсикологично лабораторно изследване или с тест, като е предвидено, че мярката се прилага и при отказ за проверка с техническо средство или с тест, както и при отказ за изследване с доказателствен анализатор или за даване на биологични проби за химическо изследване и/или химико-токсикологично лабораторно изследване. В настоящия случай не се спори, че при проверката на 02.11.2022 г.  жалбоподателят е бил проверен с техническо средство, отчело положителен резултат за употреба на амфетамини,  но не е приел отчетените показания. В този случай чл. 3а, т. 2 от Наредба № 1 от 19.07.2017 г. за реда за установяване концентрацията на алкохол в кръвта и/или употребата на наркотични вещества или техни аналози предписва установяването на употребата на наркотични вещества или техни аналози да се извърши посредством медицинско и химико-токсикологично лабораторно изследване.  Предвид цитираната разпоредба, след като жалбоподателят е заявил несъгласие с резултатите от техническото средство и е дал биологични проби за изследване, то установяване на употребата на наркотични вещества е следвало да стане единствено въз основа на резултатите от лабораторното изследване. По аргумент от нормата на чл. 6, ал. 9 (в редакцията към датата на издаване на ЗПАМ, сегашна ал. 10 – изм. ДВ бр. 81/23 г.) от Наредба № 1 употребата на наркотични вещества или техни аналози би могло да се установява въз основа на теста за установяване употребата на наркотични вещества или техни аналози само в случаите на отказ на лицето да подпише или да получи талона за изследване, при неявяване в определения срок на посоченото място или при отказ за даване на проби за изследване. Настоящият случай не е такъв, доколкото лицето е подписало талона за медицинско изследване, явило се е в ЦСМП - Силистра, където е дало биологични проби за изследване. При това положение, резултатите от теста не е следвало да се приемат като основание за установяване употребата на наркотични вещества. Независимо от това, че в чл. 171, т. 1, б. „б" ЗДвП двата способа за установяване на употребата на наркотични вещества са регламентирани алтернативно – с медицинско и химико-токсикологично лабораторно изследване или с тест, то отново по аргумент от чл. 6, ал. 9 от цитираната наредба следва, че поредността на изброяването налага да се приеме, че при различни резултати по двата способа, както е в случая, следва да се съобрази медицинското и химико-токсилогично изследване. В този смисъл в настоящото производство презумптивната доказателствена сила по чл. 189, ал. 2 от ЗДвП на съставения на жалбоподателя АУАН № GA838047/02.11.2022 г. се явява опровергана и предвид резултата от извършената химическа експертиза следва да се счете, че на 02.11.2022 г. жалбоподателят не е управлявал МПС след употреба на наркотични вещества, а след като това е така, липсва основание за временно отнемане на СУМПС.

По изложените съображения следва да се приеме, че оспорената заповед за налагане на ПАМ е незаконосъобразна и са налице основания за отмяната ѝ по смисъла на чл. 146, т. 4 от АПК.

Предвид изхода на делото и на основание чл. 143, ал. 1 АПК на жалбоподателя следва да се присъдят направените по делото разноски в размер на 10.00 лв., формирани от внесената държавна такса.

Относно определянето на размера на адвокатското възнаграждение на процесуалния представител на ищеца адв. В. П. в хипотезата на чл. 38, ал. 1, т. 3 от Закона за адвокатурата (оказана безплатна адвокатска помощ на близки лица) съдът счита, че приложение следва да намери правилото по чл. 38, ал. 2, изр. 2 от същия закон, съгласно което размерът на възнаграждението не може да бъде по-нисък от предвидения в наредба на Висшия адвокатски съвет за съответния вид работа. С чл. 8, ал. 3 от Наредба № 1 от 09.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения е установен минимален размер от 1000 лева за процесуално представителство, защита и съдействие по административни дела без материален интерес, извън случаите по ал. 2. Ето защо за осъщественото процесуално представителство на жалбоподателя ОД на МВР - Силистра, доколкото последната е юридическото лице, в структурата на което административният орган упражнява своите правомощия  (§ 1, т. 6 от ДР на АПК), следва да заплати на адв. В. П. възнаграждение в размер на 1000.00 лева.

По делото не е представен списък на разноските по чл. 80 от ГПК, който факт корелира с възможността на страната да иска изменение на решението в частта за разноските.

В съдебно заседание е представен договор за правна защита и съдействие (л. 70), в който е отразено, че договореното възнаграждение е 400 лева, платимо с подписване на договора. Последният е подписан на 18.10.2023 г. и следва да се приеме, че подписването на договора е индиция за заплащане на договорената сума. В тази връзка в полза на представляваната страна следва да се присъдят 400 лева адвокатски хонорар.

Мотивиран от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК Административен съд гр. Силистра

Р  Е  Ш  И  :

 

ОТМЕНЯ Заповед № 22-1099-000595 от 03.11.2022 година на Началника на сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР – Силистра, за прилагане на принудителна административна мярка по отношение на К.Х.К. с ЕГН – ********** *** по чл. 171, т. 1, б. „б“ от Закона за движението по пътищата - временно отнемане на свидетелството за управление на моторно превозно средство (СУМПС) № ********* и контролен талон № 6784989 на водача К.Х.К., считано от 03.11.2022 г. до решаване на въпроса за отговорността, но не повече от 18 месеца, считано от датата на издаване на заповедта.

ОСЪЖДА ОДМВР – Силистра да заплати на К.Х.К. с ЕГН – ********** *** направените по делото разноски в размер на 410.00 (четиристотин и десет) лева за държавна такса и адвокатски хонорар.

ОСЪЖДА ОДМВР – Силистра да заплати на адв. В.П. *** сумата от 1000.00 (хиляда) лева на основание чл. 38, ал. 2, вр. чл. 38,  ал. 1, т. 3 от Закона за адвокатурата.

Решението е окончателно - чл. 172, ал. 5 от ЗДвП.

                                                          

 

СЪДИЯ: