Р Е Ш
Е Н И Е № 260401
05.07.2021 г., гр. Сливен
В
ИМЕТО НА НАРОДА
СЛИВЕНСКИ
РАЙОНЕН СЪД VІ-ти
ГРАЖДАНСКИ състав
в публично заседание на
четвърти март 2021г., в следния състав:
председател: МИНЧО МИНЕВ
секретар: ТАНЯ ИВАНОВА
прокурор:
като разгледа докладваното от СЪДИЯ МИНЧО МИНЕВ
гр. дело № 2443 по описа за 2020 година.
В исковата молба се излага, че
през 2017-та година била извършена проверка на ГППИМП „Медик Биг“ООД Сливен,
при която контролния екип констатирал, че от практиката е допуснато превишение
на определените стойности на медико- диагностичните дейности за четвъртото
тримесечие на 2016г. Съставен бил протокол № РД-13-01-90/ 07.06.2017г. за
неоснователно получени суми в размер 2 096.88лв., а по-късно директора на
РЗОК-Сливен изпратил до дружеството покана за възстановяването й, на осн.чл.76а
ал.3 от Закона за здравното осигуряване /ЗЗО/. Ищецът признава, че въпреки получаването
й не изпълнил. Все пак сумата била прихваната от плащане, което се следвало на
медицинската практика за извършена медицинска дейност за м. април 2019г. Ищецът
счита, че с нея Националната здравно-осигурителна каса /НЗОК/ се е обогатила
неоснователно, за сметка на неговото обедняване, поради което предявява иск
последната да бъде осъдена да му я заплати, ведно със законната лихва от
момента на депозиране на исковата молба пред съда. Аргументира се с фактите, че
проверката е била извършена на основание решение № РД-НС- 04-24-1 от
29.03.2016г. на Надзорния съвет на НЗОК,
издадено на осн.чл. 54 ал.9 и чл.59а ал.6 от ЗЗО, тъй като не е бил
подписан Национален рамков договор за 2016-та година. То обаче по-късно било
обявено за нищожно- с решение № 1341 от 31.01.2019г. по адм.д.№ 8647/ 2017г.на
тричленен състав на Върховния административен съд, оставено в сила от решение
на петчленен състав на съда, по адм.дело № 333/10.01.2020г. Според ищеца,
решението на ВАС има обратна сила и поради това е отпаднало основанието за извършеното от него плащане на
сумата 2 096.88лв.
ГППИМП „Медик Биг“ООД Сливен
търси сторените разноски по делото-
заплатена държавна такса /83.88лв./ и адвокатско възнаграждение /750лв./, за
които представя списък.
В своевременно депозирания писмен
отговор ответника заема съвсем различна от коментираната до тук позиция. Според
процесуалния му представител, който не оспорва изложената в исковата молба
фактическа обстановка, решението на съда няма обратна сила, а на основание
конкретни законови текстове- чл.190 ал.1 и чл.195 ал.1 от
Административно-процесуалния кодекс /АПК/, въпросното решение № РД-НС- 04-24-1
от 29.03.2016г. на Надзорния съвет на НЗОК, което е подзаконов нормативен акт,
е действало във времето, заключено в процеса на неговото обжалване. Счита, че
решението на съда за отмяна на подзаконов нормативен акт действа само занапред,
а в тази връзка цитира и съдебна практика.
След
като обсъди събраните по делото доказателства съда намери за установено
следното от фактическа страна:
Не са спорни по делото изложените
в исковата молба обстоятелства- както като фактология, така и като хронология.
За тях са представени и писмени доказателства. По тази причина съда приема, че
те са категорично доказани.
Със заповед № РД-09-490/
15.05.2017г. директора на РЗОК-Сливен е разпоредил да се извърши тематична
проверка – по изпълнението на определения брой назначени специализирани
медицински дейности и стойността на назначаваните медико-диагностични дейности
от изпълнителя на медицинска помощ ГППИМП
„Медик Биг“ООД Сливен за четвъртото тримесечие за 2016г. В заповедта изрично е
посочено, че се издава на основание решение № РД—04-24-1 от 29.03.2016г.
За резултата от нея е съставен
протокол № РД-13-01-89/ 07.06.2017г. на контрольор в РЗОК Сливен, от който е
видно, че е установено превишение на определените стойности на назначаваните
медико-диагностични дейности за
четвъртото тримесечие на 2016г. в размер на 2 096.88лв. С протокол №РД-13-01-90
от същата дата на медицинската практика е разпоредено да възстанови тази сума,
а за същото директора на РЗОК-Сливен е изпратил покана /изх.№ 29-05-103/
21.06.2017г./ до ГППИМП „Медик Биг“ООД Сливен.
Безспорно е, а дори може и да се
прецени, че ответника признава, че е получил сумата – по описания в исковата
молба начин. Няма спор и че за 2016г. не е подписван Национален рамков договор
за медицинските, съотв.денталните дейности.
Така
установената фактическа обстановка налага следните правни изводи:
Предявен е осъдителен
оценяем иск, който е с правно основание чл.55 ал.1 от Закона за задълженията и
договорите /ЗЗД/, като ищеца твърди, че ответника се е обогатил за сметка на
обедняването му, без основание. Съдът не споделя това мнение и ще отхвърли
иска- защото на фактическата по делото обстановка и нормативната уредба
съответства становището на ответника в писмения му отговор. Спорът между
страните по делото е дали действието на решение на Надзорния съвет на НЗОК,
заместващо неподписан Национален рамков договор, отпада с обратна сила, след
като бъде обявено за нищожно от съда. Съдията-докладчик счита, че това решение
е подзаконов нормативен акт и не би могло да е друго, щом Върховния
административен съд, обявил нищожността на решение № РД-НС- 04-24-1 от
29.03.2016г. на Надзорния съвет на НЗОК,
издадено на осн.чл. 54 ал.9 и чл.59а ал.6 от ЗЗО, счита така/представеното
по делото решение на ВАС/. От друга страна, съгл. чл.185 ал.1 от АПК,
подзаконовите нормативни актове могат да се оспорват пред съд, като оспорването
не спира действието на акта- чл.190 ал.1. Съгласно чл.193 ал.1, съда обявява
нищожността на оспорения нормативен акт или част от него; отменя го изцяло или
частично или отхвърля оспорването. Съдебното решение има действие спрямо
всички- ал.2 на чл.193, а подзаконовия нормативен акт се смята за отменен от
деня на влизането в сила на съдебното решение-чл.195 ал.1 от АПК. Вярно е, че
законодателя не е бил много прецизен, тъй като текста коментира изрично само
отменените подзаконови нормативни актове, но не споменава нищо за обявените за
нищожни- какъвто е процесния случай,
поставен за разглеждане пред Сливенски районен съд. Тази неяснота следва да се счита преодоляна със
задължителното за съда тълкувателно решение №/ 19.11.2014г. на ВКС по тълк.дело
№2/2014г., ОСГТК, в което е прието, че щом АПК изрично регламентира действието
на отменителното решение на съда от момента на влизането му в сила и след
обнародване, при това без да го свързва с действието на оспорения нормативен
акт, уредено отделно в чл. 190, ал. 1 АПК, няма основание правните
последици от акта, действал като норма за поведение при висящо негово
оспорване, да бъдат отречени като ненастъпили. Нищожните актове поначало не
пораждат правни последици, но в случая законодателното разрешение е съобразено
с характера на оспорвания акт като нормативен. Също така е прието, че съда по висящ граждански спор също следва
да съобрази специалния характер на чл. 190, ал. 1 във вр. чл. 195 АПК като правила, регулиращи
действието на правен източник. При прогласена нищожност включително, законът
изрично в чл. 195, ал. 2 АПК е определил правните
последици от акта като "възникнали" и на следващо място е
посочил, че административният орган, а не съдът е компетентен за преуреждането
им. Ето защо и съгласно чл. 196 АПК в случая не намира приложение
общата уредба за правомощията на административния съд при нищожност или отмяна
на административен акт по чл. 173 АПК, нито общите правила, свързани
с последиците от това. Ефектът на решението на административния съд е
преустановяване занапред действието на съответните правни норми поради
отричане на юридическата им сила - ефект пряко относим към нормотворческия процес.
С тези аргументи СлРС счита, че решението
на съд, с което подзаконов нормативен акт е обявен за нищожен има същото
действие като решението, с което подзаконов нормативен акт е отменен-
действието е занапред, като възникналите до влизането в сила на съдебното
решение ив двата случая обществени отношения остават. При това положение се
налага единствения възможен извод, че процесната сума е била дължима от ищеца
на ответника, като това не се е променило с обявяването за нищожно на решението
на Надзорния съвет на НЗОК и с
получаването й последната не се е обогатила без основание.
Основанието е било налично. Цитираното решение на Надзорния съвет на НЗОК е от
съществено значение, тъй като се приема когато за съответната година не е приет
Национален рамков договор за медицинските и денталните дейности /тогава се
прилага НРД от предходната година/ и промени в действащото законодателство
налагат изменение или допълнение на съдържащите се в НРД изисквания- чл.54 ал.9
от ЗЗО.
Чл.76а ал.3 от ЗЗО разпорежда, че в случаите,
когато изпълнителя на медицинска помощ е получил суми без правно основание и
това е установено при проверка от контролните органи, изпълнителя е длъжен да
възстанови сумите.
По въпроса за разноските- такива
се претендират само от ищеца, но с оглед изхода на делото и по аргумент за
противното от ал.1 на чл.78 от ГПК, не му се следват.
При горните съображения, Сливенски районен
съд
Р Е
Ш И :
ОТХВЪРЛЯ
като
НЕОСНОВАТЕЛЕН иска на ГППИМП „Медик Биг“ООД Сливен, с ЕИК *********, със съдебен
адресат адв.Ж.Д., тя на адрес: *** да бъде осъдена НАЦИОНАЛНАТА
ЗДРАВНО-ОСИГУРИТЕЛНА КАСА, с БУЛСТАТ *********, гр.София, ул.“Кричим“1 да му
заплати сумата 2 096.88лв., с която касата неоснователно се обогатила за сметка
на обедняването на ищеца и която представлява стойността на надвишението на назначаваните
от груповата практика медико-диагностични дейности за четвъртото тримесечие на 2016г.
ОТХВЪРЛЯ като неоснователно
искането на ГППИМП „Медик Биг“ООД
Сливен, с ЕИК ********* да бъде осъдена НАЦИОНАЛНАТА ЗДРАВНО-ОСИГУРИТЕЛНА КАСА
да му заплати сторените от него разноски по
делото.
РЕШЕНИЕТО
подлежи на въззивно обжалване- пред Сливенски окръжен съд, в двуседмичен срок
от връчването му на страните.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: