РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ
О П Р
Е Д Е Л Е Н И Е
№ 2291
гр. Пловдив, 06.10.2023г.
В
ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД - ПЛОВДИВ, трети състав, в закрито заседание на шести октомври, две
хиляди двадесет и трета година в състав:
Административен
съдия: Любомира Несторова
като разгледа докладваното АД № 2478 по описа
за 2023 г. на Административен съд – Пловдив, намира за установено следното:
Производството
е по реда на чл. 60 от Административно -процесуалния кодекс (АПК ) и чл.188 от ЗДДС.
Образувано е по жалба на „ПЕТРОЛИУМ“ ЕООД, с
ЕИК *********, с адрес: по чл. 8 т ДОПК гр. Пловдив, общ. Пловдив, район „Южен“
ул. Славееви гори“ № 24, вх. Б, ет.7, ап.21, представлявано от Д.Е.М.,против
разпореждане за допускане на предварително изпълнение на принудителна
административна мярка (ПАМ) „запечатване на търговски обект и забрана за достъп
до него“ за срок от 7 /седем/ дни, наложена със заповед за налагане на
принудителна административна мярка № ФК-329-0117335/12.09.2023г. на Началник
отдел „Оперативни дейности“ Пловдив в ЦУ на НАП.
В жалбата се излагат съображения относно
необоснованост и незаконосъобразност на наложената принудителна административна
мярка със заповед за налагане на принудителна административна мярка №
ФК-329-0117335/12.09.2023г. на Началник отдел „Оперативни дейности“ Пловдив в
ЦУ на НАП.
Претендира се отмяната на разпореждането за
предварително изпълнение и разноските по делото.
Ответникът
представя административната преписка и изразява становище по наведените в
жалбата оплаквания. Намира, че заповедта е издадена от компетентен
административен орган, мотивирана е и в частта за допускане на предварително
изпълнение. Твърди се, че използването на ФУ /ЕСФП/, което не отговаря на
функционалните изисквания за одобрен тип, съставлява нарушение, което
определено засяга особено важни държавни интереси, какъвто се явява фискалният
интерес на държавата, последният безспорно е свързан с отчитането на приходите
от задължените лица и заплащането на данъци върху действителния размер.
Твърди се, че закъснялото изпълнение на
наложената мярка определено би довело и до нанасяне на значителни вреди за
фискалния интерес на държавата, доколкото продължаването на дейността в разрез
със законовите разпоредби би довело и до невъзможност да се проследи
действителния доход и дължимите данъци.
Разпореждането, с което се допуска
предварително изпълнение на заповедта, може да се обжалва в 3-дневния срок,
визиран в чл. 60, ал. 4 от АПК, който е преклузивен и след изтичането му се
преклудира правото на обжалване. Видно от отбелязването върху заповедта, същата
е връчена на жалбоподателя на 04.10.23г., чрез пълномощник, като жалбата срещу
разпореждането за допускане на предварително изпълнение на заповедта е
постъпила в Административен съд-Пловдив
на дата 06.10.23г. - в предвидения в закона срок от връчването, поради което
като допустима следва да бъде разгледана по същество.
Съдът
намира жалбата за неоснователна поради следното:
Обжалваното
разпореждане за предварително изпълнение
е издадено от компетентен орган, овластен със заповед № ЗЦУ-1148/25.08.2020г.
на Изпълнителния директор на НАП, в предвидената от закона писмена форма и
съдържа изискуемите реквизити, в т. ч. фактически и правни основания за
издаването му.
Съдът
намира за неоснователни доводите на жалбоподателя за допусната необоснованост и
несъразмерност на предварителното изпълнение. В изложените от административния
орган мотиви се съдържат достатъчно конкретни факти, относими към
предпоставките за допускане на предварително изпълнение на заповедта. Направени
са констатации относно процесния обект, дейността на търговското дружество и
др., относно извършеното нарушение и създадената организация в обекта,
позволяваща нарушаване и неизпълнение на установените правни регламенти. Посочено е, че с поведението си търговецът се
отклонява от регламентираното данъчно облагане, което води до негативни
последици за фиска.
Изследвано е местоположението на обекта, който
е проверен- бензиностанция , находяща се в гр. Хасково, ул. „Стара планина“
№42. Местоположението на обекта е на
ключова локация в гр. Хасково, с множество клиенти, с постоянен интензивен
автопоток, изследвана е и големината на обекта. Изрично е посочено, че се
използват 3 резервоара за съхранение на гориво като се описана вместимостта на
всеки резервоар. Посочено е и работното време, което е всеки ден. Прието е, че
липсата на ФУ от одобрен тип свидетелства за нерегламентирано движение на
горивото. Установено е и съществено разминаване в проточените количества горива
от средствата за измерване на разход, сравнени с тези, отчетени чрез наличната
в обекта ЕСФП.
Органът е посочил и предишни нарушения на дружеството:
- за нарушение на чл.39, ал. 1 от Наредба
Н-18/13.12.2006 на МФ, във връзка с чл. 118, ал. 4, т. 1 от ЗДДС, па
дружеството е издадено Предупреждение №547781-F559623/17.11.2026 г., връчено на
29.10.2021 г.;
- за нарушение на чл. 33, ал.1 от Наредба
Н-18/13.12.2006 на МФ, във връзка с чл. 118, ал. 4, т. 1 от ЗДДС, му е издадено
наказателно постановление №577235-F588058/12.05.2021 г., влязло в сила на
08.10.2021г.
- за нарушение на чл. 8, ал.1, т. 1 от
Наредба Н-18/13.12.2066 на МФ, във вр. Приложение № 1, Раздел IV. б. „д“, вр. с
чл. 8, ал. 2 от Наредба Н-18 от 13.12.2006 г. на МФ, във вр. с чл.118, ал. 4,
т. 2 от ЗДДС, му е издадено наказателно постановление №
665019-F660126/30.09.2022 г.;
- за нарушение на чл. 3, ал.2 от Наредба
Н-18/13.12.2006 па МФ, във връзка е чл. 118, ал. 1 от ЗДДС, му е издадено
наказателно постановление № 665012- F660132/30.09.2022 г.;
- за нарушение на чл. 3, ал.2 от Наредба
Н-18/13.12.2006 на МФ, във връзка е чл. 118, ал. 1 от ЗДДС, му е издадено
наказателно постановление № 665004- F660135/30.09.2022 г.;
- за нарушение на чл. 3, ал.2 от Наредба
Н-18/13.12.2006 на МФ, във връзка е чл. 118, ал. 1 от ЗДДС, му е издадено
наказателно постановление № 665002- F660141/30.09.2022 г.;
- за нарушение на чл. 3, ал.З от Наредба
Н-18/13.12.2006 на МФ, във връзка е Приложение № 1 от ПЗР към Наредба за
изменение и допълнение на Наредба Н-18 от 13.12.2006 г. на МФ - Функционални
изисквания - раздел III б, т. 1, б. „е“, предложение единадесето и т. 3, б.
„б“, във връзка е чл. 118, ал. 6 и ал. 4, т. 3 от ЗДДС, му е издадено
наказателно постановление № 663634-F660143/21.09.2022 г.
Прието е, че проверяваното дружество
има поведение тенденциозно насочено към неспазване на данъчното
законодателство.
Прието е, че нарушението води до ощетяване
на бюджета и следователно е от значим интерес както за държавата, така и за
обществото.
Следва да се посочи, че принудителната
административна мярка запечатване на обект се налага независимо от предвидените
глоби или имуществени санкции, при наличие на установените в нормата на чл. 186, ал. 1 от ЗДДС материалноправни
предпоставки.
Съдът
намира, че в случая са налице изискуемите материалноправни предпоставки за
издаване на обжалваното разпореждане. Неизпълнението от страна на търговеца на
задължението му да използва ЕСФП от одобрен тип, съгласно Приложение № 1 към
чл.8, ал.1, т.1 от Наредба п№ № Н-18 /13.12.2006 на МФ, препятства възможността
за проследяване на реализираните обороти и влияе върху размера на публичните му
задължения, от което се налага извод за наличието на значим държавен интерес и
риск от осуетяване на изпълнението на мярката по смисъла на чл. 60 от АПК.
Мярката
е с преустановителен и превантивен характер и доколкото отлагането и във
времето би попречило за постигане на крайната й цел – да предотврати укриването на приходи и
отклонението от данъчно облагане, следва да се приеме, че разпореждането за
предварителното изпълнение е съобразено с целта на закона. Ето защо съдът
приема, че жалбата е неоснователна и следва да се отхвърли.
Предвид
изхода на делото, основателна се явява претенцията на ответника за присъждане
на направените по делото разноски, представляващи юрисконсултско възнаграждение
в размер на 100 лева, определено по реда на чл. 143 от АПК, чл. 78, ал. 8 от ГПК, вр. с чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ, вр. с чл. 144
от АПК.
Мотивиран
от горното и на основание чл. 60, ал. 5 АПК и чл. 188, ал.1 от ЗДДС,
Административен съд–Пловдив, трети състав
О П Р
Е Д Е Л И:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на „ПЕТРОЛИУМ“ ЕООД, с ЕИК
*********, с адрес: по чл. 8 т ДОПК гр. Пловдив, общ. Пловдив, район „Южен“ ул.
Славееви гори“ № 24, вх. Б, ет.7, ап.21, представлявано от Д.Е.М.,против
разпореждане за допускане на предварително изпълнение на принудителна
административна мярка (ПАМ) „запечатване на търговски обект и забрана за достъп
до него“ за срок от 7 /седем/ дни, наложена със заповед за налагане на
принудителна административна мярка № ФК-329-0117335/12.09.2023г. на Началник
отдел „Оперативни дейности“ Пловдив в ЦУ на НАП.
ОСЪЖДА „ПЕТРОЛИУМ“
ЕООД, с ЕИК *********, с адрес: по чл. 8 т ДОПК гр. Пловдив, общ. Пловдив,
район „Южен“ ул. Славееви гори“ № 24, вх. Б, ет.7, ап.21, представлявано от Д.Е.М.,
да заплати в полза на Национална агенция
за приходите разноски в размер на 100 лв. /сто лева/.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО не подлежи на обжалване съгласно чл. 188, ал. 2 от ЗДДС.
Административен
съдия: