РЕШЕНИЕ
№ 1061
Хасково, 11.03.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд -
Хасково - XII тричленен състав, в съдебно
заседание на
четиринадесети февруари две хиляди и двадесет и четвърта година
в състав:
Председател: |
ИВА
БАЙНОВА |
Членове: |
ПЕТЪР ВУНОВ |
При секретар МАРИЯ КОЙНОВА
и с участието на прокурора ЦВЕТА ТОДОРОВА ПАЗАИТОВА
като разгледа докладваното от съдия ПЕТЪР ВУНОВ канд № 20237260701267 / 2023 г., за да се произнесе взе
предвид следното:
Производството е по реда на глава дванадесета от
Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във вр. с чл. 63в от Закона за
административните нарушения и наказания (ЗАНН).
Образувано е по касационна жалба на
Кмета на Община Хасково против Решение № 250/10.10.2023 г., постановено по АНД
№ 591 по описа за 2023 година на Районен съд - Хасково.
В касационната жалба са развити
доводи за неправилност на обжалвания съдебен акт, тъй като бил постановен при
нарушение на материалния закон и при съществени процесуални нарушения. В тази
връзка най-напред се твърди, че в акта за установяване на административно
нарушение (АУАН) се съдържал правилно изписан идентификатор на поземления имот,
а именно 00326.132.177 в землището на с. А., обл. Хасково и очевидно неправилно
съдебният състав разчел цифрата 3 като 5. Действително в Наказателното
постановление (НП) била допусната очевидна фактическа грешка, като
идентификаторът на поземления имот бил изписан погрешно - вместо 00326.132.177
бил изписан 00526.132.177. Въпреки това се счита, че в конкретния случай
допуснатите неточности в административнонаказателната преписка относно
идентификатора на поземления имот, който бил завзет, не били такава степен
съществени, че да създават неяснота относно вмененото нарушение и да водят до
нарушаване правото на защита на жалбоподателя. Нарушението и неговият
извършител били установени по несъмнен начин от приложените в преписката
доказателства, поради което следвало да се приеме, че санкцията била наложена
законосъобразно. Действително било налице и схващане в обратната посока, а
именно че доколкото НПК не боравил с институти като „фактическа грешка”, то и
всяка грешка в НП следвало да резултира в отмяна на санкционния акт. Тази
съдебна практика обаче касаела случаи преди промяната на НПК (ДВ, бр. 63 от
2017г.) в чл. 248а, ал.1 НПК, където изрично бил въведен институтът на
„очевидна фактическа грешка”. Не без значение било и обстоятелството, че АУАН
бил съставен в присъствието на нарушителя, на място в поземления имот -
общинска собственост, и за него било известно за какво точно нарушение било
съставен акта, както станало ясно от свидетелските показания на актосъставителя
Н. И.и свидетелите П. Г. и Н. Б..
Предвид изложеното се иска да се
отмени изцяло Решение № 250/10.10.2023 г., постановено по АНД № 591 по описа за
2023 година на Районен съд - Хасково, и да се постанови друго, с което да се
потвърди изцяло НП № К-65/16.06.2023 г. на Кмета на Община Хасково, като се
претендират и направените по делото разноски.
Ответникът
по касационната жалба - Н.Д.Н., чрез
адв. Г.К. ***, изразява становище за нейната
неоснователност и моли обжалваното решение да бъде оставено в сила, като
се претендират и направените по делото разноски.
Представителят на Окръжна прокуратура
– Хасково дава заключение за
неоснователност на касационната жалба, поради което предлага решението
на районния съд като правилно да бъде потвърденo.
Административен съд – Хасково, като
взе предвид наведените в касационната жалба пороци
на оспореното решение и провери служебно неговите валидност, допустимост и
съответствие с материалния закон, съобразно изискванията на чл. 218 АПК, във
вр. с чл. 63в ЗАНН, приема за установено от фактическа и правна страна
следното:
Касационната жалба е редовна, тъй
като отговаря на изискванията на чл. 212 и чл. 213 АПК, и е процесуално
допустима, доколкото е подадена в срока по чл. 211 АПК, от страна с надлежна
процесуална легитимация, против неблагоприятен за нея съдебен акт, който
подлежи на касационно оспорване.
Разгледана по същество, тя се явява
неоснователна.
С Решение № 250/10.10.2023 г. по
АНД № 591/2023 г. Районен съд – Хасково е отменил НП № К-65/16.06.2023 г. на Кмета на
Община Хасково, с което за нарушение по чл. 115 от Наредбата за управление и разпореждане с общинска собственост (НУРОС)
и на основание чл. 53 ЗАНН на Н.Д.Н. е наложено административно наказание
„глоба“ в размер на 500 лв.
За да постанови този резултат,
районният съд е приел, че при съставяне на АУАН, а
впоследствие и при издаване на НП, било допуснато процесуално нарушение от
категорията на съществените, тъй като при описание на нарушението било
изписано, че жалбоподателят заградил имот общинска собственост с идентификатор
00526.132.177 в землището на с. А., обл. Хасково, а според приложената към
преписката извадка от кадастралната карта, имотът бил с идентификатор
00326.132.177. Следователно, било налице разминаване в идентификаторите на
описания в АУАН и в НП имот и този, който бил констатиран на място като предмет
на административното нарушение. В тази връзка е посочено, че идентификаторът
представлявал уникален номер на имота, който се давал на всеки недвижим имот -
обект на кадастъра и включвал кода по Единния класификатор на
административно-териториалните и териториалните единици (ЕКАТТЕ) на населеното
място, в чиято територия попадал имота, номер на кадастрален район по
кадастралната карта и номер на поземления
имот, като чрез него един имот можел да бъде индивидуализиран и отграничен от
всички останали имоти, а оттам - да се установи и неговият собственик. Според
ЕКАТТЕ кода за населеното място с. А., обл. Хасково бил 00326, от което
следвало, че в АУАН и НП бил посочен имот, който не съществувал в землището на с.
А., обл. Хасково, а и не било ясно дали изобщо съществува като обект на
кадастъра, още по-малко дали същият бил собственост на Община Хасково. Дори да
се приемело като технически пропуск при изписване на идентификатора на имота в
АУАН и в НП, районният съд е счел, че този пропуск обосновавал наличието на
допуснато съществено процесуално нарушение, доколкото касаел съществен елемент
на нарушението от неговата обективна страна, даващ отражение както върху
дадената правна квалификация на административното нарушение, така и изобщо за
квалифициране на деянието като административно нарушение. Приел е, че това
разминаване само по себе си неминуемо водило до затрудняване и възпрепятстване
правото на защита на санкционираното лице.
Обжалваното решение е валидно,
допустимо и правилно.
Съображенията за това са следните:
При напълно изяснена фактическа
обстановка, след като е събрал всички поискани допустими, относими и необходими
доказателства, надлежно е обсъдил същите, както и наведените от страните доводи
и възражения, решаващият състав на районния съд е формирал правилен краен
извод.
Оплакванията на касационния
жалбоподател, че атакуваният съдебен акт бил постановен при нарушение на
материалния закон и при съществени процесуални нарушения, са неоснователни.
На първо място, невярно е твърдението,
че в АУАН се съдържал правилно посочен идентификатор на поземления имот, а
именно 00326.132.177. Дори и с просто око е видимо, че и в него той е записан
като 00526.132.177, доколкото в същия се съдържа и на други места цифрата „3“,
която е изписана от актосъставителя по по-различен от цифрата „5“.
Позоваването на чл. 248а НПК пък е
несъстоятелно, тъй като НП не се приравнява на обвинителен акт и не подлежи на
връщане на наказващия орган за поправка на очевидна фактическа грешка,
установена от съда.
Безспорно е, че
описанието на имота, предмет на процесното административно нарушение, е задължителен елемент от
обективната му страна и съществен елемент от състава на нарушението, поради
което надлежното му посочване е от значение, както за адекватното осъществяване
правото на защита на наказаното лице, така и за преценката на съда относно
извършване на конкретното нарушение и законосъобразността на наложеното за него
административно наказание. Процесуално недопустимо е съдът да предполага за какво нарушение е било
действителното административно-наказателно обвинение, като по пътя на
тълкуването или
подразбирането да извежда волята на контролния орган.
При това положение въззивната
инстанция правилно е приела, че констатираното разминаване
в идентификаторите на имота представлява съществено нарушение на
процесуалните правила, което води до незаконосъобразност на НП и е основание за
неговата отмяна.
Обстоятелството, че АУАН е бил
съставен в присъствието на нарушителя и на място в поземления имот - общинска
собственост е ирелеватно относно преценката за наличието на допуснато съществено процесуално нарушение при съставянето му, а впоследствие и при издаване на НП.
Ето защо настоящият касационен
състав споделя изцяло съображенията на контролирания съд, поради което не
следва да ги преповтаря, като на основание чл. 221, ал. 2, изр. 2 АПК, във вр.
с чл. 63в ЗАНН препраща към мотивите му в тази им част.
За пълнота е уместно да посочи, че в случая е допуснато и друго съществено процесуално
нарушение при съставяне на АУАН, а
впоследствие и при издаване на НП, а именно на чл. 42, ал. 1, т. 4,
респ. на чл. 57, ал. 1 т. 6 ЗАНН. Това е така,
защото даденото описание на нарушението не
кореспондира с елементите от обективна страна на това по чл. 115 НУРОС,
доколкото в АУАН и в НП е посочено само, че Н.Д.Н. е заградил имот общинска
собственост, но липсват твърдения за завземането му и
то без законно основание. В този смисъл вж. Решение № 188 от 11.01.2024
г. по к. а. н. д. № 1044/2023 г. по описа на Административен съд – Хасково.
По тези съображения съдът намира,
че не са налице поддържаните касационни основания, поради което касационната жалба се явява неоснователна и обжалваното решение
следва да бъде оставено в сила.
С оглед изхода на спора
и на основание чл. 143, ал. 3 АПК, във вр. с чл. 228 АПК, във вр. с чл. 63д, ал. 1 ЗАНН искането на касационния ответник
за присъждане на сторените по делото разноски е основателно. В тази връзка
следва да се има предвид, че то е заявено своевременно и се явява доказано
по основание и размер от представения и неоспорен договор за правна помощ и
съдействие от 06.11.2023 г., от който е видно, че Н.Д.Н. е заплатил в брой на
пълномощника си адв. Г.К. *** уговорената сума в
размер на 350,00 лв. за адвокатско възнаграждение.
Мотивиран
от горното и на основание чл. 221, ал. 2, предл. 1 АПК, във вр. с чл. 63в ЗАНН,
съдът
РЕШИ:
ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 250/10.10.2023 г., постановено по АНД № 591
по описа за 2023 година на Районен съд - Хасково.
ОСЪЖДА Община Хасково, седалище
и адрес на управление: гр. Х., пл. „О.“ № ., да
заплати на Н.Д.Н., ЕГН ********** ***, сумата от 350,00 лева, представляваща направени разноски по
делото за платено адвокатско възнаграждение.
Решението е окончателно и не
подлежи на обжалване.
Председател: |
|
Членове: |