Решение по дело №2095/2012 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 44
Дата: 7 януари 2013 г. (в сила от 8 април 2013 г.)
Съдия: Златина Иванова Бъчварова Кънчева
Дело: 20127040702095
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 октомври 2012 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер       44             07 януари 2013   година                  град  Бургас

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – БУРГАС, VІІІ-ми състав в публично заседание на деветнадесети декември, две хиляди и дванадесета година, в състав:                                               

                                                                                   Съдия: Златина Бъчварова

Секретар Г.Д.

като разгледа докладваното от съдия Златина Бъчварова административно  дело  номер 2095  по описа за  2012 година,  за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.172, ал.5 от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/ във връзка с чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по жалба на Х.Я.Г. *** против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка №70131 от 26.09.2012 година, издадена от началника на сектор „Пътна полиция” при ОД на МВР – гр. Бургас, с която на основание чл.171, т.4 от ЗДвП е иззето свидетелството му за управление на МПС /СУМПС/.

Жалбоподателят, чрез процесуалния си представител, поддържа жалбата. С доводи за незаконосъобразност, моли съда да отмени оспорваната заповед. Твърди, че е изтекла абсолютната погасителна давност, предвидена в чл.285, ал.1 от АПК относно заповедта в частта на приложената справка до 26.09.2007 година. Счита, че отнемането на контролните точки е извършено механично от административния орган без да бъде съобразена нормата на чл.158, ал.2, т.2 от ЗДвП и без да е посочено, че наказателните постановления са влезли в сила. Твърди, че административният орган не е изпълнил задължението си по чл.5, ал.3 от Наредба І-139/16.09.2002 г. да го уведоми, че са му отнети повече от 2/3 контролни точки, за да предприеме действия по възстановяването им чрез обучение срещу заплащане. Моли съда да отмени оспорения административен акт, тъй като е издаден в нарушение на материалния закон и административнопроизводствените правила. Не ангажира допълнителни доказателства. Претендира присъждане на направените по делото разноски. Представени са писмени бележки.

Ответникът по жалбата – Началникът на сектор „Пътна полиция” при ОД на МВР – Бургас, не изпраща процесуален представител и не взема становище по жалбата. Представил е административната преписка по издаване на оспорения административен акт

 

Административен съд- Бургас, като взе предвид изложените доводи, съобрази приложените писмени доказателства и закона, намира за установено следното :

          Жалбата е подадена в срока по чл. 149, ал.1 от АПК, от лице, което има правен интерес от оспорването по смисъла на чл.147, ал.1 от АПК, атакува индивидуален административен акт, съдържа необходимите форма и реквизити, поради което е допустима.

          Разгледана по същество, съдът намира жалбата за неоснователна по следните съображения:

           По делото не се спори по фактите, които се установяват от представените в административната преписка доказателства, както следва:

            Предмет на оспорване в настоящото производство е Заповед №70131 от 26.09.20102 година, издадена от Началника на сектор „Пътна полиция” при ОД на МВР – Бургас, с която на основание чл.171, т.4 от ЗДвП е отнето свидетелството за управление на жалбоподателя Х.Г.. В заповедта се сочи, че на жалбоподателя са отнети всички контролни точки с влезли в сила наказателни постановления съобразно приложената към заповедта справка, от които относими към оспорването са: Наказателно постановление/НП/ №1366/04.08.2006 година, влязло в сила на 11.10.2006 година, с което са отнети 10 контролни точки на основание чл.183, ал.4, т.7 от ЗДвП/л.48 от делото/, НП №544/23.04.2007 година,влязло в сила на 26.06.2007 година, с което са отнети 10 контролни точки, на основание чл.183, ал.4, т.7 от ЗДвП/л.49 от делото/, НП№1177/06.10.2008 година, влязло в сила на 26.12.2008 година, с което са отнети 9 контролни точки, на основание чл.179,ал.2 във връзка с чл.179,ал.1,т.5 от ЗДвП/л.68 от делото/, НП №1229/19.11.2008 година, влязло в сила на 12.01.2009 година, с което са отнети 8 контролни точки, на основание чл.183,ал.4,т.7 от ЗДвП/л.50 от делото/, НП №702/09.08.2011 година, влязло в сила на 04.04.2012 година, видно от решение №81 от 04.04.2012 година на Административен съд – Ямбол/л.17 и 18 от делото/ с което са отнети 4 контролни точки, на основание чл.183, ал.3, т.5 от ЗДвП./л.16 от делото/. Твърди се, че жалбоподателят не е изпълнил задължението си по чл.157, ал.4 от ЗДвП.

При така установената фактическа обстановка, съобразно разпоредбата на чл. 146 АПК във връзка с чл. 168 АПК, се налагат следните правни изводи:

На първо място, Заповед №70131 от 26.09.2012 година на началника на сектор „Пътна полиция” при ОД на МВР – Бургас, с която на жалбоподателя е иззето свидетелството за управление на МПС е издадена от компетентен орган, съобразно нормата на чл.172, ал.1 от ЗДвП и при спазване на установената писмена форма.

           На второ място, с оглед установените по делото релевантни факти, при произнасянето си органът, в случая – Началника на сектор „Пътна полиция при ОД на МВР - Бургас, е приложил правилно материалния закон и при липса на допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила.

Заповедта е съобразена и с приложимия материален закон. Съобразно нормата на чл. 171, т.4 от ЗДвП за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилага принудителна административна мярка-изземване на свидетелството за управление на лице, което не е изпълнило задължението си по чл.157, ал.4 от същия закон, а именно да върне свидетелството за управление в съответната служба на Министерството на вътрешните работи, когато са отнети всичките му контролни точки и е загубило правоспособността си.

Отнемането на свидетелството за управление на моторно превозно средство на водач, който не го е върнал след като е изгубил правоспособността си поради отнемане на всички контролни точки,  е принудителна административна мярка пряко насочена към изпълнение на основната цел на Закона за движение по пътищата - опазване на живота и здравето на участниците в пътното движение, чл.1, ал.2 от с.з. По своя характер тя е преустановителна - цели да бъде преустановено вече започналото и продължаващо правонарушение - управлението на моторно превозно средство без правоспособност. Предпоставката, при която органът е задължен да приложи тази ПАМ е неизпълнение на задължението от водача по чл.157, ал.4 от ЗДвП. Следователно следва първо да се установи дали е налице предвиденото в чл.157, ал.4 от ЗДвП задължение- връщане на свидетелството за управление, и да се установи неговото неизпълнение.

С цел ефективност на контрола по отношение на извършените нарушения е въведен максимален брой контролни точки и отнемане на определен брой от тях за определени нарушения. В релевантните нормативни актове – Наредба №І-139/16.09.2002 г./отм./ и Наредба №Із-1959 от 27.12.2007 година е предвиден максимален размер на контролните точки 39 и конкретния брой точки, които се отнемат за отделните нарушения – чл.3, ал.1 от Наредба № I-139/отм./, съответно чл.4, ал.1 от Наредба № Iз-1959, като в чл.4 от Наредба І-139 и чл.3 от Наредба Із-1959 се сочи, че контролните точки се отнемат въз основа на влязло в сила наказателно постановление. Следователно, за да е налице релевантно отнемане на контролни точки, а в резултат на това да може да се установи преминат ли е максимално допустимият им брой, е необходимо да е установено по надлежния ред извършването на някое от визираните в наредбите нарушения. За да е установено по надлежния ред административното нарушение е необходимо съответното наказателно постановление да е влязло в сила. Според чл.64 от ЗАНН влизат в сила наказателните постановления, които не подлежат на обжалване, не са били обжалвани или са били обжалвани, но са били потвърдени или изменени от съда.

Жалбоподателят, чрез процесуалния си представител, с нарочна молба и в последното по делото заседание е оспорил НП №1177/2008 година, НП№1229/2008 година и НП№544/2007 година и моли да се изключат като доказателства. Съдът приема, че наказателното постановление, в частта, в която се удостоверява връчването на адресата и датата на влизането му в сила, е официален свидетелстващ документ, който материализира изявление на държавен орган в това му качество. Официалният свидетелстващ документ се ползва с обвързваща съда доказателствена сила. В случая касаторът не е оспорил надлежно верността на цитираните документи по реда на чл.193 от ГПК.

В конкретния случай се установява, че 5-те цитирани вече наказателни постановления, относими към това производство, са влезли в сила и на различни основания на жалбоподателя са били отнети общо 41 контролни точки. На основание чл.179 от ГПК последните се ползват с материална доказателствена сила за удостоверените с тях доказателства. При това положение, жалбоподателят е загубил правоспособността си да управлява МПС при отнети пълен брой 39 контролни точки и не е изпълнил доброволно задължението си по чл.157, ал.4 от ЗДвП да върне свидетелството за управление на МПС, поради което, в условията на обвързана компетентност правилно административния орган с обжалваната заповед е приложил предвидената в чл.171, т.4 от ЗДвП принудителна административна мярка. Следователно към момента на налагане на ограничителната мярка са били отнети всички контролни точки, поради което е изпълнен фактическия състав на приложимата разпоредба , затова и оспорената заповед е законосъобразна.

Неоснователно е възражението на жалбоподателя за приложение на чл.285, ал.1 от АПК. В случая чл.285, ал.1 във връзка с чл.268, т.1 от АПК е неприложим, изключващ възможността за изпълнение поради изтекла давност, тъй като заповедта за прилагане на ПАМ като изпълнително основание е оспорена и поради тази причина все още не е влязла в законна сила.

Неоснователно е и възражението на жалбоподателя относно неприлагане на нормата на чл.5, ал.3 от Наредба №І-139/16.09.2002 година. Последната представлява процесуална норма, която към момента на издаване на оспорения административен акт е отменена, а приложението й до 15.02.2008 година, когато е отменена посочената наредба не представлява съществено процесуално нарушение, което да доведе до отмяна на оспорения административен акт.

Предвид изложеното, съдът намира, че така издадената заповед, с която е наложена принудителната административна мярка-изземване на свидетелството за управление на МПС е законосъобразна като издадена от компетентен орган, в кръга на неговите правомощия, в съответната форма, при спазване на  материалноправните и процесуалноправните предпоставки и е съобразена с целта на закона, поради което  жалбата на Х.Г.  като неоснователна следва да бъде отхвърлена.

При този изход на спора разноски на жалбоподателя не следва да се присъждат.

Мотивиран от горното и на основание чл.172, ал.2 от АПК,  Административен съд- Бургас, VІІІ-осми състав

 

                                        Р  Е  Ш  И  :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Х.Я.Г. *** против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка №70131 от 26.09.2012 година, издадена от началника на сектор „Пътна полиция” при ОД на МВР – гр. Бургас, с която на основание чл.171, т.4 от ЗДвП е иззето свидетелството му за управление на МПС,  като неоснователна.

           РЕШЕНИЕТО  може да се обжалва в 14- дневен срок от съобщението за изготвянето му пред Върховен административен съд на Република България.

                                               

СЪДИЯ :