ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 1030
Хасково, 09.11.2023 г.
Административният съд - Хасково [Отделение/Състав в акт] в закрито заседание на девети ноември две хиляди и двадесет и трета година в състав:
Съдия: |
РОСИЦА
ЧИРКАЛЕВА-ИВАНОВА |
Като разгледа докладваното от съдия РОСИЦА
ЧИРКАЛЕВА-ИВАНОВА административно дело №
20237260701222 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството
по делото е по реда на чл. 459,
ал. 1 от Изборния кодекс.
Делото е образувано по жалба
на Г.И.И. *** от ПП "БЪЛГАРСКИ ГЛАСЪ" в изборите за общински
съветници и кметове от 29.10.2023г. срещу Решение № 254 – МИ от 30.10.2023г. на
Общинска избирателна комисия Хасково, с което на основание чл. 452 от ИК се
допуска до участие във втори тур на изборите С. Н. Д., като кандидат за кмет на
Община Хасково от ПП ГЕРБ, получил 16429 действителни гласове и Н. Х. С., като
независим кандидат за кмет на Община Хасково, получил 6912 действителни
гласове.
Изложени са доводи за
постановяване на оспорения акт при съществени нарушения на Изборния кодекс,
довели до неправилно отчитане на действителните и недействителните гласове от
проведеното на 29.10.2023г. гласуване за кмет на Община Хасково. Твърди се, че
последното обстоятелство е довело до недейстителност на допускането на
независимия кандидат Н. Х. С. до участие във втори тур. Сочи се, че отчетените
за И. действителни гласове възлизат на 6641 бр., а тези за кандидата за кмет
Ставрев на 6912 бр. Претендира се, че при вярно отчитане на действителните
гласове би се стигнало до промяна на имащия право да се яви на втори тур
кандидат. По тези съображения се иска отмяна на оспореното Решение № 254 – МИ
от 30.10.2023г. на Общинска избирателна комисия Хасково.
Ответната страна - Общинска
избирателна комисия - Хасково, със становище вх. № 8533/09.11.2023г., навежда
доводи за недопустимост на процесното оспорване. Излагат се аргументи относно
същността на оспорения акт, като се претендира същият да е част от изборната
процедура, в която на оспорване да подлежи единствено крайния акт за определяне
на окончателните изборни резултати, в процесния случай след проведен втори тур
на 05.11.2023г. Сочи се, че Решение № 254 – МИ от 30.10.2023г. на Общинска
избирателна комисия Хасково, не представлява Решение за определяне на изборен
резултат по смисъла на чл. 459, ал.1 от ИК, предвид което се претендира липсата
на законово предвидена възможност за неговото самостоятелно обжалване.
След извършена служебна проверка за
редовността и допустимост на оспорването на основанията по чл. 159 от АПК,
Административен съд – Хасково намира процесната жалба за недопустима, предвид
което същата следва да бъде оставена без разглеждане.
За да достигне до този извод съдът взе
предвид следното:
Между страните липсва спор, че
жалбоподателят Г.И.И. е регистриран като кандидат за кмет на Община Хасково от
ПП "БЪЛГАРСКИ ГЛАСЪ" в изборите за общински съветници и кметове през
2023г., първият тур на които е проведен на 29.10.2023г. Не се оспорва и
обстоятелството, че никой от участвалите кандидати не е получил повече от
половината на действително подадените гласове по смисъла на чл. 452, ал.3 от ИК
на първи тур.
Предвид отчетените резултати
от проведения на 29.10.2023г. избор, Общинска избирателна комисия - Хасково
приема оспореното Решение № 254 – МИ от 30.10.2023г., с което до втори тур за
избор на кмет на Община Хасково са допуснати до участие С. Н. Д., като кандидат
за кмет на Община Хасково от ПП ГЕРБ, получил 16429 действителни гласове и Н.
Х. С., като независим кандидат за кмет на Община Хасково, получил 6912
действителни гласове. Не се спори, че вторият тур на изборите е проведен на
05.11.2023г., като окончателните резултати от изборите са обявени след провеждане
на втори тур.
Изборният процес за избор на
местни органи на изпълнителната власт преминава през самостоятелно обособени
етапи на организация и провеждане. Всеки етап включва определени действия и
условия, целящи постигане на окончателен изборен резултат, който може да е
следствие на един или два тура на изборите за кмет при условията на чл. 452 от ИК.
Избран за кмет на кметство или
на община е кандидатът, получил повече от половината от действителните гласове
/арг. чл. 452, ал. 3 от ИК/. Когато на първия тур никой от кандидатите не е избран при
посочените условия, се произвежда втори тур на изборите, на който вече за
избран се счита този, който е получил най-много действителни гласове /арг. чл. 452, ал. 4
и ал. 6 изр. 1 от ИК/.
Съгласно разпоредбата на чл.
459, ал1 от ИК „Всеки
кандидат за общински съветник или кмет, партиите, коалициите и лицето, което
представлява инициативния комитет, регистрирали кандидати за съответния вид
избор, може да обжалват решението на общинската избирателна комисия за
определяне на резултатите от изборите пред съответния административен съд в
7-дневен срок от обявяването на решението.“
Предвид изложеното съдът
намира, че законодателят императивно е посочил решенията на ОИК, които подлежат
на обжалване пред съда, а именно решенията за избор на кмет. Останалите решения
в процедурата по провеждане на изборите следва да се преценяват по правната им
характеристика - дали представляват административни актове или са част от
действията, предвидени по закон за издаване на актове в процеса на определяне
на изборния резултат.
В настоящият случай, ОИК
Хасково е издала процесното решение в изпълнение на правомощието и задължението
си по 452, ал.5 от ИК,
за да продължи процедурата по избора. С него само се подготвя втория тур, но не
се довършва процедурата по избора, поради което този акт е част от
производството, подготвящ крайния акт и като междинен, несамостоятелен - такъв
по смисъла на чл. 21, ал. 5 от АПК, не подлежи на контрол.
Предвид изложеното, настоящият
съдебен състав намира, че решението, в което се отразява резултатът от
гласуването на първи тур има значение единствено за насрочване на втори тур и
определяне на участниците в него.
Ето защо с оглед етапите на
изборния процес и разпоредбата на чл. 459,
ал. 1 от ИК за решение за определяне на резултатите от изборите, се
приема решението, с което се определя за избран за кмет, кандидата получил
най-много действителни гласове, т. е решението на ОИК за определяне на
окончателния резултат от избора. Именно визираното решение поражда целените от
закона правни последици, като оспорваното в това производство решение на
ответника само определя участниците във втория тур на изборите и не подлежи на
самостоятелен съдебен контрол за законосъобразност. В този смисъл е трайната
съдебна практика видно от Определение № 13181/07.12.2015г. по АД № 13503/2015г.
на ВАС, Определение по АД № 12505/2007г. на ВАС, Определение по АД №
14555/2011г. на ВАС, определение по АД №14714/2011г. на ВАС и др.
Предвид нормата на чл. 459,
ал.1 от ИК, кандидата за кмет Г.И.И. безспорно разполага с активна процесуална
легитимация да оспори изборните резултати от проведените през 2023г. избори за
кмет на Община Хасково. Последните обаче са обявени, в настоящия случай, след
проведен втори тур с Решение 335- МИ от 06.11.20223г., което макар и да не се
прилага към изпратената по делото административна преписка е общодостъпно на
сайта на ОИК Хасково /https://oik2634.cik.bg/mi2023/decisions/335/2023-11-06/.
Именно това решение е окончателният административен акт, с който приключва
процедурата по избор на кмет на Община Хасково.
Предвид изложеното, настоящият
състав на Административен съд Хасково намира, че оспореното в процесното
съдебно производство Решение № 254 – МИ от 30.10.2023г. на Общинска избирателна
комисия Хасково не е акт определящ изборен резултат по смисъла на чл. 459,
ал. 1 ИК, а е акт изготвен в хода на изборната процедура и като
такъв не подлежи на самостоятелен контрол.
По тези съображения, съдът
счита подадената жалба за процесуално недопустима на основание чл. 159, т. 1 от АПК, поради което следва да я остави без разглеждане, а
производството по делото следва да бъде прекратено.
Предвид горното, Съдът
О П Р
Е Д Е Л И:
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата
на Г.И.И. *** от ПП "БЪЛГАРСКИ ГЛАСЪ" в изборите за общински
съветници и кметове от 29.10.2023г. срещу Решение № 254 – МИ от 30.10.2023г. на
Общинска избирателна комисия Хасково, като недопустима и
ПРЕКРАТЯВА производството
по адм. д. № 1222/2023г. по описа на Административен съд – Хасково.
Определението подлежи на
обжалване, с частна жалба в 7 – дневен срок от съобщението му на страните пред
Върховен административен съд.
Съдия: |
||