Р Е Ш
Е Н И Е
№………….
гр.Добрич 21.07.2020г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Добрички районен съд, наказателна колегия, осемнадесети
състав
в публично съдебно заседание на 01.07.2020г, в състав:
Съдия: Веселин Иванов Николов,
при участието на
съдебен секретар :Стела Димова ,
разгледа н.а.х.д.№ 279 по
описа на ДРС за 2020г.
Производството е образувано по жалба на З.С.З. с ЕГН ********** срещу наказателно
постановление № 28-0000325 от 17.12.2019 год. на Началника на ОО „АА” гр. Добрич.
С атакуваното наказателно постановление на жалбоподателя за нарушение на
чл. 139 ал.1 предл.2 от ЗДвП във вр. с чл. 6 ал.1 т.3 Б.”а” от
Наредба№11/03.07.2001 на МРРБ и чл. 100
ал.1 т.1 от ЗДвП и на основание чл.177 ал.3 т.1предл.2 и чл. 183 ал.1 т.1 от ЗАв.Пр.
е наложено административно наказание „глоба” в общ размер на 3010/три хиляди и десет /
лева .
По същество жалбоподателят оспорва НП като незаконосъобразно и необосновано.Редовно
уведомен не се явява лично в съдебно заседание ,а се представлява от адвокат П. *** предоставя
молба за давене ход на административното дело и поддържа възраженията отразени
в жалбата .
Въззиваемата страна не се представлява .
Независимо от основанията, посочени от въззивника,
съдът подложи на цялостна преценка атакуваното наказателно постановление, при
което констатира следното:
На 27.11.2019 г.около
16:10 ч. в гр. Добрич кв. Рилци бул. "Добруджа" пред къща с № 189 жалбоподателя управлява товарен автомобил от
кат. N3 марка *** с per. № *** с прикачено полуремарке с регистрационен №
*** и извършва обществен превоз на товари /царевица/ с товарителница № 006395
от 27.11.2019 г. /в момента с 40720 кг./ по маршрут с. **** /видно от пътен
лист № 9792978/27.11.2019 г./. При извършената проверката били констатирани следните
нарушения: 1. Жалбоподателя извършва горепосочения превоз на царевица с
горепосочената съчленена композиция състояща се от МПС с per. № **** с две
оси и ППС с регистрационен
№ *** с три оси с обща маса 54700 кг., видно от кантарна бележка № 2910 от
27.11.2019 г., която маса надвишава нормата от допустима максимална маса на ППС
за движение по пътищата отворени за обществено ползване от 40000 кг. с 14700
кг. установени от Министъра на регионалното развитие и благоустройството. Към
момента на проверката не е представена квитанция от Агенция Пътна
инфраструктура за товара. 2. Не представя КТ към СУМПС.На база така
описаната фактическа обстановка бил съставен
АУАН А-2019 № 269597 от 27.11.2019
година и в последствие било
издадено НП № 28-0000325 от 17.12.2019 година.
Описаната фактическа обстановка се
установява от показанията на актосъставителя- П.М.П. и св.Т.С.Т., както и от приобщените по делото
писмени доказателства.
В
административнонаказателното производство не са допуснати съществени нарушения
на процесуалните и материалните правила
.
Наведените в депозираната до РС Добрич жалба основания
за отмяна на атакуваното НП не кореспондират
с установената в настоящото производство фактическа обстановка както следва:
Настоящият състав не е съгласен с възражението на
жалбоподателя за извършено нарушение от АНО , а именно несъобразяване с
разпоредбата на чл.54 от ЗАНН.Видно от събраните писмени и устни доказателства по
категоричен начин става ясно ,че
жалбоподателя е извършил визираното в атакуваното наказателно постановление
административно нарушение и правилно АНО е ангажирал неговата административна
отговорност.
Видно от приложените писмени доказателства , а
именно кантарна бележка №2910 от 27.11.2019 год. , товарителница № 006395 от 27.11.2019 година и
пътен лист 9792928 от 27.11.2019 е ясно ,че композицията е с обща маса 54 700
килограма , която е акуратно отразена в атакуваното наказателно постановление.Именно
по тази причина настоящият състав не е съгласен с възражението на жалбоподателя
досежно липса на доказателства досежно реалната тежест на композицията
управлявана от жалбоподателя. Жалбоподателя е бил насяно още при товаренето на
композицията , но въпреки това предприема придвижването по пътища отворени за обществено ползване без да
се снабди и приложи квитанция от АПИ за товара си.
Настоящият състав не е съгласен с възражението на
жалбоподателя досежно неяснота по второто извършено нарушение / точка-2 от НП/,
а именно не представил контролен талон към СУМПС и не е било изследвало основанието за неговата
липса.Достатъчно ясена е разпоредбата на чл. 100 ал.1 от ЗДвП , а именно че е
длъжен жалбоподателя да носи в себе си
контролен талон към СУМПС.Видно в издадения АУАН никъде няма изписано
възражение , а дори е отразено липса на възражение , не се е възползвал от срока за подаване на
възражение до АНО.
Не се констатира и наличие на предпоставки за
приложението на чл. 28 от ЗАНН предвид обстоятелството ,че допускане на
претоварване на композицията се явява особено опасно за разрешаване на управляване на превоз .
Наложеното административно наказание от вида „глоба” в общ размер от 3010/три хиляди и десет /лева е към максималния размер определен от законодателя.В атакуваното наказателно постановление не се констатира доказателства обясняващи ,защо е наложено максимално административно наказание. Според административно наказващият орган , размера на наложената глоба е съобразен с високата степен на обществена опасност, която представлява управлението на автомобил, чиято маса превишава нормативно установената, както и с оглед на факта, че в Регламент 2006/403 от 18.03.2016 г. на ЕПС, точка 4. "Групи нарушения на Директива 96/53/ЕО на Съвета /5//Правила за масата и размерите/" от приложение I, претоварването е с 14700 кг, попада в т. 3 /повече от 20 % надхвърлена максимално допустима маса/ и деянието е класифицирано като "най-тежко нарушение".Следва да се има предвид , че извършеното нарушение е за пръв път и финансовата възможност на жалбоподателя явно не е блестяща то не е следвало да се налага максималната санкция за този вид нарушения.
Настоящият състав счита ,че следва да бъде
наложено административно наказание към средния ,защото е извършено за пръв път и следва да бъде в
размер от 1500/хиляда и петстотин/ лева , което се явява само по себе си справедливо и ответстващо
на целите на административното наказване предвидени в чл. 12 от ЗАНН.
Предвид горното , обжалваното наказателно постановление
следва да бъде изменено .
Воден от изложените фактически констатации и правни
изводи, на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът
Р Е
Ш И :
ИЗМЕНЯ НП № 28-0000325
от 17.12.2019 година на Началника на ОО ”АА”
гр. Добрич , с което на З.С.З. с ЕГН ********** за нарушение на чл. 139 ал.1
предл.2 от ЗДвП във вр. с чл. 6 ал.1 т.3 Б.”а” от Наредба№11/03.07.2001 на
МРРБ и чл. 100 ал.1 т.1 от ЗДвП и на
основание чл.177 ал.3 т.1предл.2 и чл. 183 ал.1 т.1 от ЗАв.Пр. е наложено административно наказание
„глоба” в общ размер на 3010/три хиляди
и десет / лева .
Намалява размера на наложеното административно наказание „глоба” от 3000/три хиляди/ лева на 1500/хиляда и
петстотин/ лева за извършено нарушение по чл. 139 ал.1 предл.2 от ЗДвП във вр.
с чл. 6 ал.1 т.3 Б.”а” от Наредба№11/03.07.2001 на МРРБ .
Потвърждава наложеното административно наказание „глоба” в размер на 10/десет /лева за извършено
нарушение на чл. 100 ал.1 т.1 от ЗДвП.
Решението подлежи на обжалване пред Административен
съд гр. Добрич в 14 дневен срок от уведомяване на страните по реда на АПК.
Районен съдия: .