Решение по дело №58987/2023 на Софийски районен съд

Номер на акта: 3604
Дата: 28 февруари 2024 г.
Съдия: Светослав Тихомиров Спасенов
Дело: 20231110158987
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 27 октомври 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 3604
--, 28.02.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 160 СЪСТАВ, в публично заседание на
деветнадесети февруари през две хиляди двадесет и четвърта година в
следния състав:
Председател:СВЕТОСЛАВ Т. СПАСЕНОВ
при участието на секретаря СИМОНА Г. НИКОЛОВА
като разгледа докладваното от СВЕТОСЛАВ Т. СПАСЕНОВ Гражданско
дело № 20231110158987 по описа за 2023 година
Производството е образувано по искова молба, подадена от името на С. А. Х.,
ЕГН ********** против „---“ ЕАД, ЕИК ---, с която са предявени обективно
кумулативно съединени искове: 1/ с правно основание чл. 344, ал. 1, т. 1 КТ за
признаване за незаконно на прекратяването на трудовото правоотношение между
страните, извършено със заповед № 717 от 29.08.2023 г. на Прокуриста на „---“ ЕАД и
неговата отмяна; 2/ с правно основание чл. 344, ал. 1, т. 2 КТ за възстановяване на
заемната до уволнението длъжност „счетоводител, оперативен“, дирекция „--“, отдел „-
-- „---“ ЕАД; 3/ с правно основание чл. 344, ал. 1, т. 3 КТ, вр. с чл. 225, ал. 1 КТ за
заплащане на сумата от 13 260 лева, представляваща обезщетение за оставане без
работа поради незаконното уволнение за периода 30.08.2023 г. – 29.02.2024, ведно със
законната лихва върху горепосочената сума, считано от 26.10.2023 г. /датата на
предявяване на исковата молба в съда/ до окончателното й изплащане.
В исковата си молба ищецът твърди, че считано от 24.06.2022 г. е заемал
длъжността „счетоводител, оперативен“, дирекция „--“, отдел „--- „---“ ЕАД, с код по
НКПД – 33133001, по силата на сключен между него и „---“ ЕАД трудов договор №
18/24.06.2022 г.. Поддържа, че със със заповед № 717 от 29.08.2023 г. на Прокуриста на
„---“ ЕАД било прекратено трудовото му правоотношение с ответника работодател на
основание чл. 328, ал. 1, т. 2, хипотеза 2 от КТ – поради съкращаване на щата, считано
от 30.08.2023 г. Оспорва се законосъобразността на заповедта, с която трудовото
правоотношение на ищеца е прекратено. В тази връзка се излагат подробни
съображения. Оспорва се обстоятелството, че ответникът – работодател е извършил
подбор, а дори да го е извършил, то не са приложени правилно установените в
разпоредбата на чл. 329, ал. 1 от КТ критерии. Посочва се, че ищецът не е участвал в
процедура по подбор, като се поддържа, че ако такава е извършена без участието и
1
знанието на ищеца, то е незаконосъобразно извършена, доколкото последният имал по-
висока квалификация и работил по-добре от останалите служители на ответното
дружество, заемащи същата длъжност в предприятието на ответника.
Моли, за уважаване на предявените искове. Претендират се разноски.
В законоустановения срок по чл. 131 ГПК е депозиран отговор на исковата
молба от името на ответника в производството, който оспорва предявените искове. В
отговора на исковата молба се поддържа становище за законосъобразност на
процесната заповед, с която е прекратено трудовото правоотношение между страните.
Поддържа, че със заповед № 668-А/11.08.2023 г. на Прокуриста на „---“ ЕАД, и
на основание чл. 329, ал. 1 КТ, е определена комисия за извършване на подбор при
прекратяване на трудовото правоотношение на служител, заемащ длъжността
„счетоводител, оперативен“, дирекция „--“, отдел „--- „---“ ЕАД, поради съкращаване
на щата в дружеството. С протокол от 11.08.2023 г. комисията по подбора е извършила
преценка по отношение на всички служители, заемащи длъжността „счетоводител,
оперативен“, дирекция „--“, отдел „--- „---“ ЕАД и е направила класиране по
получените резултати, във връзка което е извършено и прекратяване на
правоотношението на ищеца. Оспорва размера на претендираното обезщетение по чл.
344, ал. 1, т. 3 КТ.
Моли, за отхвърляне на предявените искове. Прави се възражение с правно
основание чл. 78, ал. 5 ГПК за прекомерност на претендираното от ищеца адвокатско
възнаграждение в производството.
Съдът, като съобрази правните доводи на страните, събраните писмени и
гласни доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, съгласно правилата на
чл. 235, ал. 2 ГПК, намира за установено следното от фактическа страна:
С Определение № 45352/19.12.2023 г. съдът е отделил за безспорно и
ненуждаещо се от доказване обстоятелството, че считано от 24.06.2022 г. до 30.08.2023
г., ищецът е заемал длъжността „счетоводител, оперативен“ в дирекция „--“, отдел „---
„---“ ЕАД, с код по НКПД – 33133001, по силата на сключен между него и „---“ ЕАД
трудов договор № 18/24.06.2022 г.; както и че със със заповед № 717 от 29.08.2023 г. на
Прокуриста на „---“ ЕАД трудовото правоотношение между страните в производството
е било прекратено на основание чл. 328, ал. 1, т. 2, хипотеза 2 от КТ – поради
съкращаване на щата, считано от 30.08.2023 г.
Съгласно представения и приет в производството трудов договор №
18/24.06.2022 г. между страните е уговорено основно месечно трудово възнаграждение
в размер на 1500 лева и допълнително възнаграждение за продължителна работа в
размер на 19%. Работодателят е поел задължение да заплаща на служителя още и сума
за транспортни разходи за всеки присъствен ден в размер на 130 лева на месец.
С допълнително споразумение от 30.06.2022 г. допълнителното
възнаграждение за продължителна работа е изменено на 29%, считано от 27.06.2022 г.,
когато работникът е постъпил на работа.
С допълнително споразумение от 10.01.2023 г. месечното трудово
възнаграждение на ищеца е увеличено до сумата от 1600 лева
2
По предложение на Главния счетоводител от 15.05.2023 г. на всички служители
във ФСО и ТРЗ са изплатени парични награди от по 100 лева поради успешно годишно
финансово приключване, а на служителите Ивайло Милков и Виолета Велкова са
изплатени по 300 лева, поради по-голямата им инициативност и отговорност.
С Решение на Министерски съвет № 495/13.07.2018 г. е определено „Държавна
консолидационна компания“ ЕАД да възлага ремонтите и реконструкциите на язовири
- държавна и общинска собственост.
Представен и приет като доказателство в производството е Протокол № 300 от
02.01.2020 г. от заседание на Съвета на директорите на „---“ ЕАД, като по т. 1 от
дневния ред е прието решение за одобряване на доклад до „Държавна
консолидационна компания“ ЕАД за напредъка на „---“ ЕАД за възлагане на
дейностите по ремонт и реконструкция на язовирните стени и съоръжения към тях.
Представени са щатни разписания, утвърдени от изпълнителния директор на
ответното дружество „---“ ЕАД, от които се установява, че в периода от 01.05.2023 г. до
31.05.2023 г. в отдел „Финансово-счетоводен“ към дирекция „--“ на дружеството са
били налице следните щатни бройки: 1бр. „Главен счетоводител“, 1 бр. „Заместник-
главен счетоводител“, 1 бр. „Счетоводител-касиер“, 6 бр. „Счетоводител, оперативен“,
1 бр. „Счетоводител“ за общежитие в гр. Враца, 1 бр. „Камериерка“ за общежитие в гр.
Враца, 1 бр. „Хигиенист“ за общежитие в гр. Враца, 1 бр. „Счетоводител, оперативен“
за гр. Димитровград, 2 бр. „Специалист „Труд и работна заплата““, 1 бр. „Отчетник“ за
гр. Стара Загора и 1 бр. „Домакин на сграда – база гр. Чепеларе“. С отвърдено на
01.06.2023 г. щатно разписание в отдел „Финансово-счетоводен“ към дирекция „--“ е
приета една нова щатна бройка за длъжност „Старши счетоводител“, която е заета от
Видин Димитров Нановски през същия месец. На 30.08.2023 г. е утвърдено щатно
разписание, съгласно което е съкратена една щатна бройка за длъжността
„Счетоводител, оперативен“ в отдел „Финансово-счетоводен“ към дирекция „--“ на
ответното дружество „---“ ЕАД.
В останалите представени и прети като доказателства щатни разписания, влезли
в сила, както следва: на 01.07.2023 г., на 01.08.2023 г., на 01.10.2023 г. и на 01.11.2023
г., не се установяват промени в отдел „Финансово-счетоводен“ към дирекция „--“ на
ответното дружество „---“ ЕАД, в който са налице единствените счетоводни
длъжности.
От представени справки за приети и отхвърлени уведомления по чл. 62, ал. 5 от
Кодекса на труда се доказва в производството, че на 31.08.2023 г., 01.09.2023 г.,
17.10.2023 г., 20.11.2023 г. и 30.11.2023 г. ответното дружество работодател е
назначило лица по трудово правоотношение на длъжности извън дирекция „--“, които
не са счетоводни.
Представени са 6 бр. длъжностни характеристики за длъжността „Оперативен
счетоводител“, клас по НКПД: 33133001, утвърдени от изпълнителния директор на
ответното дружество, които са връчени на съответните шест служители в
горепосочения отдел, сред които и ищецът. Въведени са следните идентични
изисквания за заемане на длъжността:
1. Образователна степен – „бакалавър“ или „магистър“.
3
2. Добро познаване на нормативните актове, свързани с:
а) счетоводната отчетност, вътрешния финансов контрол, данъчното и
осигурителното право;
б) реда и условията за извършване на осчетоводявания и инвентаризации,
организацията на първичната отчетност и вида на първичните счетоводни документи.
3. Вътрешни актове и инструкции относно реда и начина на отчитане на
финансовите средства.
4. Компютърна грамотност - работа с програмни продукти, свързани със
счетоводната дейност.
5. Лични качества: комбинативност, комуникативност, оперативност,
способност за работа самостоятелно и в екип.
Единствената разлика между посочените шест длъжностни характеристики е в
изискванията за образование и трудов стаж – в някои от длъжностните характеристики
е посочено само, че се изисква висше образование, без да е конкретизирано по каква
специалност следва да е, а в други е направена такава конкретизация; също така в
някои е въведено изискване за минимален трудов стаж по специалността от 2 години, а
в други няма такова изискване, освен изискване за общ трудов стаж от 2 години.
В шестте длъжностни характеристики обаче са въведени еднакви задължения и
отговорности за оперативния счетоводител, а именно:
1. Извършва всички дейности, свързани с обработка на финансово-счетоводни
документи за обект по сметките, за които отговаря.
2. Изготвя оборотни ведомости, извършва извлечения и справки от аналитични
сметки, участва при изработването на тримесечните, шестмесечни и деветмесечни
междинни баланси, както и годишния баланс на предприятието.
3. Участва в комисии по инвентаризации и проверки на материално-отговорни
лица и осигурява необходимата информация при реализиране на имуществената,
отговорност на работници и служители при липси и разхищения на парични средства и
материални ценности, както и при търсене на отговорност при неизпълнение на
договорни задължения от клиенти на предприятието.
4. Подготвя данни за статистически отчети и формуляри.
5. Изчислява и осчетоводява вноските за държавното обществено осигуряване,
здравното осигуряване, данък общ доход и данъка към общините.
6. Изпълнява и други задачи, възложени му от ръководството на
предприятието.
7. Отговаря за своевременното оформяне на счетоводните документи и
воденето на възложените сметки, които обработва и води.
8. Носи отговорност за несвоевременното или неточно извършени счетоводни
операции и подадени данни.
9. Отговаря за достоверността на финансово-счетоводните документи и
информацията, която- се представя на ръководството и длъжностните лица.
Предвидено е още оперативният счетоводител да е подчинен на главния
4
счетоводител на „---“ ЕАД, при изпълнение на задълженията си да осъществява
организационни връзки и взаимоотношения с всички материално отговорни лица в
предприятието, както и да осъществява контакти с представители на банки, финансови
институции и контролни органи.
Представена е длъжностна характеристика за длъжността „Старши
счетоводител“, клас по НКПД: 24114005, утвърдена от изпълнителния директор на
ответното дружество, която е връчена на Видин Нановски – назначен през м.06.2023 г.
на тази длъжност в отдел „Финансово-счетоводен“. Изискванията за заемане на тази
длъжност са идентични с посочените по-горе за шестте длъжности „оперативен
счетоводител“, като единствената разлика с някои от тях е в условието за притежаване
на трудов стаж по специалността не по-малко от две години. Въведените задължения и
отговорности на старшия счетоводител обаче са абсолютно еднакви с тези на
оперативния счетоводител, установени по-горе.
Приета като доказателство в производството е длъжностна характеристика за
длъжността „Главен счетоводител“, връчена на главния счетоводител на ответното
дружество Савка Стефанова във ФСО на 01.04.2014 г. Въведени са следните
изисквания за заемане на длъжността:
1. Образование: висше икономическо с образователно-ква-лифнкацнояна
степен „магистър“ или „бакалавър“.
2. Друга квалификация: работа с компютър и добро владеене на английски
език.
3. Професионален опит: над 5 години трудов стаж по специалността.
Въведени са следните задължения и отговорности:
1. Ръководи, организира и осъществява предварителен, текущ и последващ
вътрешен финансов контрол по спазването на финансовата и платежната дисциплина,
правилното оформяне на първичните и официалните счетоводни документи, редовното
извършване на инвентаризациите и отразяването на резултатите от тях.
2. Подписва заедно с ръководителя всички документи от финансово-
имуществен характер, от крито произтичат права и задължения за предприятието,
подписва баланса и счетоводните отчети, както и всички отчети и сведения, които
произтичат от счетоводни записвания.
3. Ръководи и организира счетоводната отчетност чрез оптимална
централизация на счетоводните операции и осигурява своевременно отразяване в
счетоводството на всички стопански операции.
4. Полага грижи за осигуряване на необходимите финансови средства за
изпълнение на задачите за всички дейности на предприятието и осигурява най-
рационалното им използване.
5. Организира своевременното осигуряване на ръководството с финансово-
счетоводна информация на съответните равнища на управление, като извършва
системен анализ на финансовото състояние и на финансовите резултати, а съвместно с
ръководителите на другите функционални звена извършва текущ и последващ анализ
за дейността на предприятието.
5
6. Участва в разработването на вътрешните нормативни документи на
предприятието.
7. Организира и осъществява своевременното уреждане на сметните
взаимоотношения с дебитори и кредитори, за уреждане взаимоотношенията с бюджета,
общинските съвети и с банките, за провеждане инвентаризации и проверки на парични
и Стоково-материални ценности, за уреждане взаимоотношенията с осигурителните
фондове, за съхраняването на счетоводните документи и предаването им по
установения ред в архива, за срочното предаване на счетоводните документи в
съответните органи.
8. Предлага за назначаване и за повишаване квалификацията на счетоводните
кадри.
9. Осигурява необходимата информация на Дирекция „Правна и управление на
собствеността и капитала“ при оформяне на материали за установени липси и
разхищения на парични средства и материални ценности, за неустойки и вреди по
неизпълнение на договори и други.
10. Изпълнява и други конкретно възложени задачи, свързани с длъжността.
11. Отговаря за състоянието на финансовата дисциплина и недопускане на
условия за разхищения и злоупотреби.
12. Отговаря за достоверността на финансово-счетоводните документи.
13. Отговаря за спазване на сроковете за погасяване на задълженията на
предприятието.
Предвидено е още главният счетоводител да е пряко подчинен на
изпълнителния директор на предприятието, при изпълнение на длъжността да
осъществява организационни връзки и взаимоотношения с всички
материалноотговорни лица в предприятието, с ръководителите на производствените
звена и началниците на функционалните отдели и със служителите в счетоводството,
както и да осъществява контакти с представители на банкови, финансови, данъчни и
контролни органи и институции.
От представената длъжностна характеристика за длъжността „Заместник-
главен счетоводител“, връчена на съответния служител във финансово-счетоводния
отдел при ответника, се установява, че са били въведени следните изисквания за
заемане на тази длъжност:
1. Да има професионален опит: най-малко 5 г. като счетоводител, одитор или
финансов ревизор.
2. Да ползва английски език.
3. Да има умения за работа с компютър в рамките на Microsoft Office с умения
за работа в Интернет среда.
4. Да проявява коректност в работата и в отношенията със служителите.
5. Да притежава инициативност и творчески подход.
6. Да притежава нужната комуникативност.
7. Да проявява висока лична и служебна дисциплина и отговорност.
6
8. Да притежава способност за създаване и сплотяване на колектив и умения за
работа в екип.
9. Да проявява бързи и адекватни реакции в различни ситуации, възникващи
при изпълнение на служебните дейности.
10. Да притежава стремеж и умения за повишаване на образованието и
професионалната си квалификация.
11. Да знае нормативните актове за счетоводната дейност.
Въведени са следните задължения и отговорности:
1. помага на главния счетоводител при ръководството и организацията на
финансовата дейност и го замества при отсъствие;
2. отговаря за счетоводната отчетност и за повишаване ефективността и
рентабилността чрез контрол за спазване на финансовата дисциплина и
предотвратяване на злоупотреби в процеса на изразходване на материалите и
паричните средства;
3. участва при разработване на финансовия план и на методически указания за
него;
4. осигурява съставянето на счетоводните отчети и изготвянето на балансите в
определените срокове;
5. участва при анализиране на финансовите резултати и предлага мерки за
подобряването им;
6. осигурява своевременното отразяване на всички финансови операции.
Представена и приета като доказателство в производството е и длъжностната
характеристика на назначен при ответника във ФСО счетоводител-касиер, като от
същата се установяват следните изисквания за заемане на тази длъжност:
1. Образование - висше икономическо или средно специално- икономическо.
2. Образователна степен - степен „бакалавър“ или „магистър“.
3. Добро познаване на нормативните актове, свързани с:
- Счетоводната отчетност, вътрешния финансов контрол, данъчното и
осигурително право;
- Реда и условията за извършване на осчетоводявания и инвентаризации,
организация на първичната отчетност и вида на първичните счетоводни документи.
4. Познаване на вътрешни актове и инструкции за реда и начина на отчитане на
финансовите средства.
5. Компютърна грамотност- работа с програмни продукти, свързани със
счетоводната дейност.
6. Професионален опит - не по-малко от 2 год. трудов стаж по специалността.
7. Лични качества - комуникативност, комбинативност, оперативност,
способност за работа в екип и самостоятелно.
8. Познаване на нормативните документи за водене на касови операции,
първична касова и банкова документация.
7
9. Да познава реда за приемане, съхранение и отпускане на парични средства.
10. Да познава реда за водене на касова книга и съставяне на касова отчетност.
11. Да познава реда и начина за даване на справки, удостоверения и служебни
бележки.
12. Да познава в детайли софтуерния продукт, с който работи.
13. Да спазва приетите фирмени правила за класифициране на счетоводните
документи и регистри.
14. Да информира прекия си ръководител за възникнали проблеми при
изпълнение на служебните задължения.
15. Да спазва Правилника за вътрешния трудов ред.
16. Да познава и спазва вътрешната нормативна уредба на фирмата-
инструкции за безопасна работа, критериите за добро обслужване, процедури за
ефективно осъществяване на транспортната дейност и др.
17. Да поддържа професионалната си квалификация.
Въведени са и следните длъжностни задължения, права и отговорности:
1. Извършва всички дейности, свързани с обработка на финансово-счетоводни
документи по сметките, за които отговаря.
2. Изготвя оборотни ведомости, извлечения и справки от аналитичните сметки.
3. Участва в комисии по инвентаризация и проверка на материално-отговорни
лица и осигурява необходимата информация при реализирането на имуществената
отговорност на служители при липси и разхищения на парични средства и материални
ценности, както и при търсене на отговорност при неизпълнение на договорни
задължения от клиенти на предприятието.
4. Подготвя данни за статистически отчети и формуляри.
5. Отговаря за правилното документиране, за коректното и навременно
осчетоводяване на служебните аванси.
6. Да приема, съставя и обработва всички документи за служебни аванси и
навременното им осчетоводяване, както и за правилното отразяване на счетоводните
операции в сметка 422-11 подотчетни лица.
7. Да дава необходимата текуща и месечна информация за незвкритк служебни
аванси, да изпълнява други подобни задачи и изготвя справки за нуждите на
ръководството.
8. Заемащият длъжността е материално-отговорно лице.
9. Приема, отчита, раздава и съхранява парични средства и документи, като
задължително спазва инструкциите, обезпечаващи опазването им.
10. Изготвя приходни и разходни документи, отразяващи движението на
паричните средства в касата.
11. Завежда касата на фирмата.. Извършва касови операции само след
надлежно оформени от упълномощените лица приходно-разходни документ.
12. Води касова книга по форма и ред, установени с нормативни актове,
8
сверява наличните парични суми и ценни книжа с касовия остатък.
13. Ежедневно проверява фактическата наличност на паричните суми и
приключва касовата отчетност.
14. Оформя по установения ред документите, паричните средства в банката за
изплащане на работните заплати, премии, командировъчни и други разходи.
15. Приема, съхранява и предава валутните средства и извършва касови
операции с валута по предварително оформени документи.
16. Съставя опис на стари, скъсани и повредени копюри и съответните
документи за тяхното предаване в банката с цел замяна с нови.
17. Изисква предоставянето на всички документи, които обосновават
извършването на касови операции, както и допълнителна информация по направените
разходи и документираните приходи от служителите на фирмата.
18. Взема самостоятелни решения в рамките на дадените пълномощия.
19. Прави предложения за подобряване организацията и ефективността на
работата, която изпълнява.
20. Да изисква и получава информация, необходима за изпълнение на
задълженията си.
21. Отговаря за своевременното оформяне на счетоводните документ и
воденето на възложените сметки.
22. Носи отговорност за несвоевременното или неточно извършване на
счетоводните операции за подадените данни.
23. Отговаря за достоверността на финансово-счетоводните документи и
информацията, която предоставя на ръководството и длъжностните лица.
Предвидено е счетоводителят-касиер да е пряко подчинен на главния
счетоводител на дружеството, при изпълнение на задълженията си да осъществява
организационни връзки и взаимоотношения с всички материално-отговорни лица в
предприятието, както и да осъществява контакти с представители на банки, финансови
институции и контролни органи.
Представени са и 2 бр. сходни длъжностни характеристики за длъжността
„Специалист „Труд и работна заплата““ и „Специалист „ТРЗ и човешки ресурси““, с
код по НКПД 4313 3003, връчени на съответните служители при ответника, като
единствените разлики са в задължението за специалиста ТРЗ и човешки ресурси да
следи промените в действащото трудово законодателство и прилага тяхното
изпълнение, както и в изискването да има икономическо образование, каквито не са
въведени за „Специалист „Труд и работна заплата““.
Същевременно е предвиден еднакъв характер на работа и за двете длъжности, а
именно: изчисляване на работни заплати; изготвяне на ведомости, рекапитулации,
справки, платежни нареждания; изготвяне и подаване на служебна информация в
държавните институции.
Предвидени са и следните идентични длъжностни задължения:
1. Изготвя, проверява, архивира и съхранява ведомости за трудови и хонорарни
9
възнаграждения и книжни носители за архивиране и съхранение според закона.
2. Изготвя на магнитни носители информация за осигурителите, осигурените
лица, осигурителния доход и направените осигуровки според изискванията на закона.
3. Изготвя необходимите отчети за заетите лица и средствата за работна заплата
на дружеството попаднали в извадката на НСИ.
4. Предлага съвременни форми за възнаграждение, обвързано със спецификата
и резултатите от труда.
5. Оказва методическа и практическа помощ във цялата структура при
внедряване и реализиране на промените с цел усъвършенстване организацията на
труда.
6. Всеки месец изисква от ръководителите на звената присъствени форми,
отразяващи отработените часове и извършена работа.
7. Вярно и точно въвежда данните за персонала в компютърната програма и
обработва месечните трудови възнаграждения.
8. При необходимост и поискване от служителите изготвя удостоверения и
служебни бележки, свързани с трудовата им дейност /удостоверения за доход,
пенсиониране, за удостоверяване на трудов стаж и др. съгласно изискванията на
закона/.
9. Спазва конфиденциалност, касаеща трудовите възнаграждения и
разплащания.
10. Спазва ЗЗЛД (Закона за защита на личните данни).
11. Своевременно подава информация за разпределение на сумите по дебитни
карти.
12. Подготвя и подава всички необходими справки и декларации към НОИ ,
НАП, НСИ и други държавни институции.
13. Спазва Правилника за вътрешния трудов ред на дружеството.
14. Познава и спазва вътрешната нормативна уредба на дружеството -
инструкциите за безопасна работа, критериите за добро обслужване, процедурите за
ефективно осъществяване на дейността и др.
15. Изпълнява и други възложени от прекия ръководител задачи, свързани с
длъжността.
16. Изпълнява всички непротиворечащи на трудовото законодателство
разпоредби на ръководството на дружеството.
Налице са и следните сходства по отношение на изискванията за заемане на
длъжността, знанията и уменията при двете длъжности:
1. Квалификационни изисквания за длъжността:
познания в областта на трудовото и осигурително законодателство;
компютърна грамотност и умения за работа със задължително, специализиран
софтуер за ТРЗ.
2. Професионален опит на подобна длъжност;
10
3. Българско гражданство;
4. Да не е осъждан за престъпление от общ характер, или срещу него да не е
започнато наказателно преследване за извършено умишлено престъпление от общ
характер.
Представена е докладна записка с деловоден номер на ответното дружество 94-
00-565 от 14.08.2023 г. от главния счетоводител до прокуриста на „---“ ЕАД, с която е
направено предложение да бъде освободен един служител от състава на отдел
„Финансово-счетоводен“, поради намалелия обем на счетоводна работа заради по-
малкия документооборот и липса на приети СМР по договори за ремонт и
реконструкция на язовирни стени и съоръжения към тях.
Представена и приета като доказателство в производството е Заповед № 668-
А/11.08.2023 г. на прокурист на ответното дружество, с която е определен състав на
комисия за извършване на подбор поради съкращаване на 1 бр. щатна длъжност
„Счетоводител, оперативен“, със следните членове: Савка Стефанова – Главен
счетоводител – председател; Габриела Михайлова – служител при Човешки ресурси –
член и Росен Крумов – Главен юрисконсулт – член. Съгласно заповедта са въведени
следните критерии за подбора: квалификация на работника и равнище на работа.
Представен е Протокол от 11.08.2023 г. за извършен подбор от горепосочената
комисия между служителите Ивайло Петров Милков, Виолета Сергеева Велкова,
Марияна Г.а Монова, Радостина Маркова Тодорова, Дора Стойнова Десподска и ищеца
С. А. Х. – всички заемащи длъжността „Счетоводител, оперативен“ в отдел
„Финансово-счетоводен“ към дирекция „--“ на ответното дружество „---“ ЕАД. Прието
е подборът да се осъществи чрез комплексна оценка на служителите по двата критерия
с точкова система, при максимален брой точки 100, като е предвидено всеки от двата
показателя да има относителна тежест в крайната оценка в размер 50 на сто.
По приетия от работодателя критерий за подбор „Квалификация на служителя“
всичките шестима служители са оценени с максимален брой 100 точки, тъй като са
притежавали висше образование с придобита ОКС „Магистър“.
По критерия „Равнище на работа“ най-висока оценка от 100 точки са получили
служителите Ивайло Петров Милков, Виолета Сергеева Велкова и Марияна Г.а
Монова, тъй като комисията по подбора е приела, че са се справяли отлично с
възложената им работа.
Радостина Маркова Тодорова е получила 80 точки, тъй като следвало да
направи усилия за по-активно включване при колективните отговорности по
изготвянето на отчетите.
Служителят Дора Стойнова Десподска е получила оценка от 60 точки, тъй като
трябвало да вложи повече усилия в колективната работа и да се концентрира в
конкретно възложените задачи, без да ги прехвърля на други служители.
На ищеца С. Х. комисията по подбора е поставила най-ниска оценка от 40
точки, като са посочени следните обстоятелства: 1. не се справя с възложената му
работа, има ежедневни пропуски и прави недопустими грешки; 2. заради
неосчетоводени от служителя коректно фактури към ВиК, „---“ ЕАД е надплатило суми
11
за вода, с което дружеството е претърпяло вреди - изразходвани излишни финансови
ресурси, без да има задължение за това; 3. постоянно допуска грешки от недостатъчно
внимание при осчетоводяване на фактури в счетоводната програма - грешни
кореспонденции, системно непопълване на част от счетоводните данни /групи,
индекси, сгрешени дати и др./, използване на сметки на други поделения, а не на това,
за което е фактурата; 4. липса на отговорност към работата, което налага друг
счетоводител да отдели време, за да проверява и коригира работата му; 5.
допълнително такива действия водят до генериране на подвеждащи справки при
съставяне на финансови отчети в дружеството; 6. по отношение на осчетоводяванията
за дневниците за покупки и продажби по ЗДДС, предадените от служителя месечни
справки претърпяват много корекции при обобщаване на информацията и преди
окончателно подаване на ДДС; 6. неразрешаване на спорове с доставчици в срок
/„Стомана – Перник“, заради пре-фактурираната ел. енергия на база в Перник, която не
осчетоводява правилно и това води до телефонни разговори и кореспонденции, които
продължават с месеци и влияят негативно на отношенията на ответното дружество-
работодател с дългогодишни контрагенти/.
От представените на л. 155 от делото разпечатки от електронна поща се
установява, че на 31.10.2022 г. Савка Стефанова е изпратила до С. Х. имейл, с който му
обръща внимание, че системно допуска едни и същи грешки и следва да проявява
повече внимание и отговорност към работата си. С имейл от 07.11.2022 г. Савка
Стефанова е изискала от С. Х. пояснения какъв е размерът на задълженията на
ответното дружество към „Стомана Индъстри“ АД, тъй като в справката за плащане на
текущи задължения е посочил сума от 3110,57 лева, а в счетоводната програма е
отразено салдо от 2290,23 лева.
От представена и приета по делото Регистрационна карта от Агенция по
заетостта се установява, че към 22.11.2023 г. ищецът е осъществявал срещи с трудов
посредник, като безработен.
В проведено на 22.01.2024 г. открито съдебно заседание ищецът е представил
копие на част от трудовата си книжка, от което се установява, че след прекратяване на
трудовото му правоотношение с ответното дрежество няма вписани други трудови
правоотношения.
Представен е фиш за работна заплата за м.07.2023 г., от който се установява, че
през този месец ищецът е отработил фактически 21 дни, като му е начислено брутно
трудово възнаграждение в размер на 2080,00 лева, представляващо сбор от основна
месечна работна заплата в размер на 1600,00 лева и допълнително възнаграждение за
трудов стаж и професионален опит в размер на 30% или 480,00 лева.
По делото са събрани гласни доказателствени средства чрез разпит на
свидетеля Савка М.а Стефанова – Рокоманова.
От показанията на свидетеля се установява, че същата работи като Главен
счетоводител в ответното дружество от 2014 г. Изяснява, че „---“ ЕАД се занимава със
строителна дейност, като от дълъг период от време била преустановена работата по
много от обектите, което довело до намаляване на обема от документи, които се
обработват в счетоводството, поради което предложила на прокуриста на дружеството
12
един служител от ФСО да бъде съкратен. Посочва, че е участвала в комисия по подбор,
като последният бил извършен между всички оперативни счетоводители в отдела.
Заявява, че всички притежавали висше икономическо образование с магистърска
степен, но не всички са се справяли достатъчно качествено и отговорно с работата,
като именно последните обстоятелства били подложени на преценка, при която било
установено, че най-лошо се е справял ищецът Х.. В тази връзка свидетелката сочи, че
допуснал грешки в осчетоводяването и фактурирането на електрическа енергия и
предоставени компенсации от държавата на същата, в резултат на което възникнали
проблеми между „---“ ЕАД и „Стомана Перник“, между които имало дългогодишни
отношения. Пояснява също, че С. Х. е допускал грешки и при изготвяне на справките
за текущи задължения, като се е случвало да не провери банковата информация в
счетоводната програма за извършени плащания, в резултат на което дружеството
плащало два пъти на различни доставчици. Твърди, че се е налагало в справките, които
ползва за обобщаващи и за изготвяне на финансовите отчети, да поправя допуснати от
ищеца грешки. Заявява, че всеки месец справките му били некоректни, като такива
били и отчетите му ДДС. Посочва, че на целия счетоводен отдел били раздадени
парични награди, поради успешното годишно приключване. По отношение на
увеличението на заплатите изяснява, че всички служители получили такова, заради
инфлацията. Свидетелката посочва, че не си спомня за случай, в който г-н Х. да е казал,
че не може да си изпълни работата, но много често се е обръщал към колегите за
помощ и е получавал такава. Изнася пред съда, че не знае за служители, които нямат
възможност да си свършат работата и я прехвърлят на други. Твърди, че при
извършване на подбора е разгледана работата на целия счетоводен отдел, като е дадена
оценка на качеството на работа на всеки от подбираните служители. Пояснява, че
ищецът е получил най-ниска оценка при подбора, тъй като документите, които е
осчетоводявал, подлежали на последващ контрол и корекция и постоянно се е налагало
някой да поправя работата му, включително и г-жа Десподска, поради което и
последната била получила по-висока оценка от него. Свидетелката изяснява, че г-н
Видин Нановски е започнал работа в ответното дружество през юни 2023 г., на
длъжност „Старши счетоводител“, като преди това не е работил в „---“ ЕАД.
Настоящата съдебна инстанция приема показанията на свидетеля за
достоверни, тъй като са последователни, житейски и правно логични. Освен това
изложеното от свидетеля кореспондира и с приложените по делото писмени
доказателства. Действително, свидетелката заявява, че не знае за служители при
ответника, които нямат възможност да си свършат работата и я прехвърлят на други,
макар в протокола от проведения подбор да е отразено, че Дора Десподска е
прехвърляла възложените задачи на други служители, но това не е основание за
дискредитиране в цялост на показанията на свидетеля, доколкото е възможно да не си
спомня детайли от дейността на всеки от оперативните счетоводители. Същевременно,
тази свидетелка, в качеството си на Главен счетоводител при ответника, е имала преки
впечатления за трудовата дейност на счетоводителите във финансово-счетоводния
отдел – извод в тази насока може да се направи и от длъжностната й характеристика и
длъжностните характеристики на оперативните счетоводители и старшия
счетоводител.
13
При така установената фактическа обстановка се налагат следните правни
изводи:
Предявени са обективно кумулативно съединени искове: 1/ с правно
основание чл. 344, ал. 1, т. 1 КТ за признаване за незаконно на прекратяването на
трудовото правоотношение между страните, извършено със заповед № 717 от
29.08.2023 г. на Прокуриста на „---“ ЕАД и неговата отмяна; 2/ с правно
основание чл. 344, ал. 1, т. 2 КТ за възстановяване на заемната до уволнението
длъжност „счетоводител, оперативен“, дирекция „--“, отдел „--- „---“ ЕАД; 3/ с
правно основание чл. 344, ал. 1, т. 3 КТ, вр. с чл. 225, ал. 1 КТ за заплащане на
сумата от 13 260 лева, представляваща обезщетение за оставане без работа поради
незаконното уволнение за периода 30.08.2023 г. – 29.02.2024, ведно със законната
лихва върху горепосочената сума, считано от 26.10.2023 г. /датата на предявяване
на исковата молба в съда/ до окончателното й изплащане.
По отношение на предявения иск с правно основание чл. 344, ал. 1, т. 1 КТ
за признаване за незаконно на прекратяването на трудовото правоотношение
между страните, извършено със заповед № 717 от 29.08.2023 г. на Прокуриста на
„---“ ЕАД и неговата отмяна, съдът намира следното:
По иска с правно основание чл. 344, ал. 1, т. 1 КТ в тежест на ищеца е да
докаже съществувало между страните трудово правоотношение, което е прекратено.
В тежест на ответника е да докаже, че е било налице твърдяното основание за
уволнение, съответно, че правото на уволнение е надлежно упражнено.
Основанието за уволнение по чл. 328, ал. 1, т. 2, пр. 2 от Кодекса на труда е
налице винаги, когато е извършено съкращаване на щата, независимо от обусловилите
го причини и в този случай, при оспорване на законността на уволнението, извършено
на това основание, предмет на установяване по делото е извършено ли е реално
съкращаване на щата. Съкращаването на щата означава намаление, премахване за в
бъдеще на отделни бройки от утвърдения общ брой на работниците или служителите.
Правото на подбор по смисъла на чл. 329 от Кодекса на труда е субективно
право на работодателя, което съпровожда неговото право на уволнение. То може да се
прилага само когато уволнението на работника или служителя се извършва на
следните три основания: при закриване на част от предприятието, при съкращаване в
щата и намаляване обема на работата. Същността на субективното право на подбор
означава, че работодателят може да го упражнява, ако и когато сметне за необходимо,
при уволнение на някое от посочените основания. Но има случаи, при които
упражняването на правото на подбор от работодателя е задължително. Те се отнасят до
някои хипотези на основанието „съкращаване в щата“, когато то засяга една или повече
от множество еднородни, близки или сходни трудови функции, при които неизбежно
работодателят извършва преценка измежду всичките работници и служителите кои да
бъдат уволнени и кои да останат на работа. В посочения смисъл: Тълкувателно
решение № 5 от 26.10.2021 г. на ВКС по тълк. д. № 5/2019 г., ОСГК.
Преценката на работодателя по чл. 329, ал. 1 КТ - кой от работниците и
служителите има по-висока квалификация и работи по-добре подлежи на съдебен
контрол в производството по иск с правно основание чл. 344, ал. 1, т. 1 КТ, при
14
упражняването на който съдът проверява основават ли се приетите от работодателя
оценки по законовите критерии по чл. 329, ал. 1 КТ на действително притежаваните от
работниците и служителите квалификация и ниво на изпълнение на възложената
работа. Извършената от работодателя злоупотреба с правото на подбор при преценка,
кой работи по-добре, не е критерий за упражняване на съдебен контрол по отношение
на извършения подбор. В този смисъл е и Тълкувателно решение № 3 от 16.01.2012 г.
на ВКС по тълк. д. № 3/2011 г., ОСГК.
При упражняване на правото на подбор преценката на показателите по чл. 329,
ал. 1 КТ не е субективна - безусловно основана на лични представи, формирани от
непосредствени възприятия на субекта на работодателска компетентност и от общо
познаване на всички трудови функции, а е преценка по законосъобразност, изразяваща
се в съответствие на приетите от работодателя показатели по законовоустановените
критерии с действителните качества на работника или служителя, обоснована със
събрана за участниците в подбора информация. Критериите по чл. 329, ал. 1 КТ имат
обективни признаци и тяхното спазване е начина за упражняване на правото на подбор
и правото на уволнение, което при спор се преценява от съда. Когато преценката е
обективирана в писмен документ, същият представлява писмено доказателство и при
оспорване от уволнения работник или служител истинността на отразените в него
обстоятелства подлежат на пълно доказване от работодателя чрез разпит на свидетели
или прилагането на други доказателствени средства, с оглед установяване на
действителните качества на участвалите в подбора. Формата на извършване на
подбора е въпрос на работодателска преценка. Доказването му при оспорване, както на
неговото извършване, така и на останалите въпроси - включването в подбора на всички
необходими участници, прилагането на законовите критерии, обективното
съответствие на оценката по отделните показатели на обективно проявените
професионални качества и квалификация /подготовка/ на работника или служителя с
оглед на възложената работа, e допустимо с всички доказателствени средства. В този
смисъл са: Решение № 194 от 28.05.2012 г. на ВКС по гр. д. № 76/2011 г., IV г. о.;
Решение № 207 от 10.10.2013 г. на ВКС по гр. д. № 37/2013 г., III г. о., ГК; Решение
№ 61 от 23.04.2021 г. на ВКС по гр. д. № 1702/2020 г., III г. о., ГК; Решение № 438
от 14.02.2014 г. на ВКС по гр. д. № 1569/2013 г., IV г. о., ГК.
Като се имат предвид гореизложените правни съображения, съдът приема, че
ответникът не е извършил реално съкращаване на щата, тъй като макар с щатното
разписание от 30.08.2023 г. да е съкратил една щатна бройка за длъжността
„Счетоводител, оперативен“ в отдел „Финансово-счетоводен“ към дирекция „--“, с
щатно разписание от 01.06.2023 г. е приел една допълнителна щатна бройка за
длъжността „Старши счетоводител“ в същия отдел. По становище на настоящия
съдебен състав е налице фиктивно съкращаване на щата, тъй като в докладна записка
от 14.08.2023 г. на главния счетоводител Савка Стефанова е посочено, че е намалял
обемът на счетоводна работа и следва да бъде съкратен един счетоводител, като в
съдебно заседание Савка Стефанова, в качеството си на свидетел, потвърждава, че от
дълъг период от време била преустановена работата на ответното дружество по много
обекти, което е довело до намаляване на обема от документи, които се обработват в
счетоводството, и затова е предложила на прокуриста на дружеството един служител
15
от ФСО да бъде съкратен. Същевременно, въпреки намалелия от дълъг период от
време обем на работа, почти три месеца по-рано - на 01.06.2023 г., е предприето
увеличение на щата в същия отдел, без да са налице доказателства за необходимостта
от това увеличение. Макар новооткритата щатна бройка да е била за длъжност,
именувана „Старши счетоводител“, в производството се установи, че същата не е
имала каквито и да било разлики с длъжността на оперативните счетоводители,
доколкото в длъжностните характеристики на двете длъжности са предвидени
абсолютно еднакви права, задължения и отговорности.
За липсата на реално съкращаване на щата и фиктивното провеждане на
последващия подбор може да се съди косвено и от обстоятелството, че докладната
записка, с която главният счетоводител Стефанова е подала информация за намалял
обем счетоводна работа и необходимост от съкращаване на един счетоводител, е
регистрирана деловодно в ответното дружество на 14.08.2023 г., а реалното
провеждане на подбор се е осъществило на 11.08.2023 г., като по делото не се събраха
данни, от които да се установява по безспорен начин причината за посоченото по-горе
разминаване.
Дори обаче да се приеме, че е налице реално съкращаване на щата за
длъжността „Счетоводител, оперативен“ в отдел „Финансово-счетоводен“ към
дирекция „--“, съдът приема, че извършеният подбор е незаконосъобразен, като
съображенията за това са следните:
Задължението за извършване на подбор от страна на работодателя възниква в
случаите, когато се съкращава една или няколко от съществуващите в щатното
разписание еднородни длъжности (като трудова функция). Преценката за такава
еднородност се прави винаги въз основа на характера и естеството на длъжностните
задължения и не зависи от съвпадението или сходството в наименованието в щатното
разписание. При определяне кръга на лицата, които да участват в подбора, се
съобразяват различията в отделните трудови функции, и то дали тези различия са
съществени, защото наличието на съществени различия би довело до
неравнопоставеност на съответните работници/служители при съпоставката на тяхната
квалификация и работа. В този смисъл: Решение № 254 от 5.02.2021 г. на ВКС по гр.
д. № 1172/2020 г., IV г. о., ГК. При съкращаването на част от повече еднакви
длъжности работодателят е длъжен да извърши подбор, инак той не може да определи
кои работници да уволни и кои да запази на работа. При определяне кръга на лицата,
които да участват в подбора, не се изхожда от наименованието на длъжностите, нито
от сходствата във възложените трудови функции, а от техните различия, като
определящо е дали различията са съществени. Две длъжности със сходни
наименования може да включват съществено различаващи се трудови функции, както и
две длъжности с различни наименования може включват несъществено различаващи се
трудови функции. За да бъде изпълнено задължението за подбор, в него трябва да
бъдат включени всички лица, изпълняващи несъществено различаващи се трудови
функции. Така, например, когато работодателят съкращава част от щатните бройки за
длъжности като „главен юрисконсулт“, „старши юрисконсулт“, „юрисконсулт“,
„младши юрисконсулт“ и с други подобни наименования, за него възниква задължение
да извърши подбор по критериите по чл. 329 от КТ между служителите, които заемат
16
тези длъжности, само в случаите, когато те изпълняват несъществено различаващи се
трудови функции според разписаното в длъжностните им характеристики. Преценката
във всеки конкретен случай, дали и доколко е съществено различието между трудовите
функции на такива служители, следва да се извършва като се изхожда не от сходствата,
а от характера и естеството на различията между тях - с оглед всички релевантни
обстоятелства, установени по делото. В този смисъл: Решение № 182 от 4.06.2015 г.
на ВКС по гр. д. № 6457/2014 г., IV г. о., ГК.
Предвид гореизложеното, настоящият съдебен състав приема, че от
представените щатни разписания и длъжностни характеристики може да се направи
извод, че еднородна на съкращаваната длъжност „Счетоводител, оперативен“ е била и
длъжността на „Старши счетоводител“, поради което в подбора е следвало да участва
лицето, което е заемало същата, а именно – Видин Димитров Нановски. Това е така,
защото по делото се установи, че по длъжностна характеристика този служител е имал
напълно идентични права, задължения и отговорности с останалите шест лица, между
които е извършен подборът, заемащи длъжността „Счетоводител, оперативен“.
Липсват доказателства, от които да се направи извод, че длъжността на Видин
Нановски е съществено различна от тази на останалите счетоводители, респективно, че
същият е отговарял само за ремонта и реконструкцията на язовирите, за които е прието
Решение на Министерски съвет № 495/13.07.2018 г. Следва да се посочи, че Видин
Нановски е назначен при ответника почти пет години след приемане на това решение,
като остава недоказано и неясно за съда какви конкретни и особени функции е имал
старшият счетоводител във връзка с изпълнението му. Заявеното в последното пред
първоинстанционния съд открито съдебно заседание обстоятелство от процесуалния
представител на ответника, а именно, че Видин Нановски е отговарял за счетоводното
обслужване на конкретни обекти, възложени за обслужване от --- ЕАД остана
недоказано в производството. За установяване на същото не бяха ангажирани никакви
доказателства, нито бяха направени доказателствени искания за събиране на такива
доказателства. Допълнителен аргумент за неоснователност на наведеното от ответника
възражение е и обстоятелството, че видно от представените по делото щатни
разписания, служителите, които са били натоварени с трудови функции, свързани с
обслужване на конкретни обекти, изрично са посочени в щатното разписание, като е
посочена и връзката им с конкретния обект, т.е. посочен е и конкретно обекта, който
обслужват. За служителят Видин Нановски такова конкретно посочване не е налично.
От останалите длъжности в щатното разписание не може да се направи извод за
наличие на други идентични позиции на съкращаваната, поради което не следва да се
приема, че и други служители е следвало да участват в подбора.
Действително, в представените щатни разписания са налице данни, че в отдел
„Финансово-счетоводен“ към дирекция „--“ е имало и други лица, заемащи
длъжността „счетоводител“, но доколкото е посочено, че съответните длъжности са
били в друг град и заемащите ги лица са отговаряли за конкретни обекти, обслужвани
от ищцовото дружество, то тези лица не е следвало да участват в подбора, доколкото
конкретните им трудови функции са свързани с обслужване на конкретен обект и са
концентрирани единствено в този обект, поради което и не се припокриват с
функциите, изпълнявани от лицата, заемащи длъжностите „Счетоводител, оперативен“
17
и „Старши счетоводител“, които са отговаряли генерално за счетоводното обслужване
на дружеството. При полагане на труд в различни населени места работодателят не
може да упражни правото си на подбор, тъй като той не може едностранно да променя
мястото и характера на работа, определени в сключения трудов договор – по аргумент
от чл. 118, ал. 2 и чл. 120 от Кодекса на труда - в този смисъл: Тълкувателно
решение № 5 от 26.10.2021 г. на ВКС по т. д. № 5/2019 г., ОСГК.
Предвид всичко изложено по-горе, настоящият съдебен състав приема извод,
че извършеното с процесната заповед на Прокуриста на --- ЕАД прекратяване на
трудовото правоотношение на ищеца С. А. Х., е незаконосъобразно и следва да бъде
отменено, респективно, предявеният иск с правно основание чл. 344, ал. 1, т. 1 КТ
уважен.
По отношение на иска с правно основание чл. 344, ал. 1, т.2 КТ за
възстановяване на заемната до уволнението длъжност „счетоводител,
оперативен“, дирекция „--“, отдел „--- „---“ ЕАД, съдът намира следното:
По иска с правно основание чл. 344, ал. 1, т. 2 КТ в тежест на ищеца е да
докаже, че при наличие на предпоставки за уважаване на иска по чл. 344, ал. 1, т. 1 КТ
трудовото правоотношение между страните няма срочен характер.
Уважаването на иска по чл. 344, ал. 1, т. 1 КТ и обстоятелството, че трудовото
правоотношение между страните е безсрочно, води до извод за основателност и на
съединения иск по чл. 344, ал. 1, т. 2 КТ за възстановяване на ищеца на заемната до
уволнението длъжност „счетоводител, оперативен“, дирекция „--“, отдел „--- „---“ ЕАД.
По отношение на иска с правно основание чл. 344, ал. 1, т. 3 КТ, вр. с чл.
225, ал. 1 КТ за заплащане на сумата от 13 260 лева, представляваща обезщетение
за оставане без работа поради незаконното уволнение за периода 30.08.2023 г. –
29.02.2024, ведно със законната лихва върху горепосочената сума, считано от
26.10.2023 г. /датата на предявяване на исковата молба в съда/ до окончателното й
изплащане, съдът намира следтното:
В тежест на ищеца е да докаже, че е останал без работа за сочения период, че
оставането без работа е в причинна връзка с прекратяването на трудовото
правоотношение, както и размера на брутното трудово възнаграждение, получено за
последния пълен отработен месец преди уволнението.
Настоящият съдебен състав приема, че са налице основанията за ангажиране
отговорността на работодателя по чл. 225, ал. 1 КТ, която е договорна и е за
имуществени вреди – пропуснати ползи /осуетено от незаконното уволнение
увеличение на имуществото на работника или служителя/.
От събраните по делото доказателства се установи, че ищецът е останал без
работа за периода от 30.08.2023 г., когато е извършено прекратяване на трудовото
правоотношение между страните, до 22.01.2024 г. /датата, на която е проведено
първото по делото открито съдебно заседание пред първоинстанционния Софийски
районен съд, доколкото именно в това заседание от името на ишеца се представиха и
приеха по делото писмени доказателства, установяващи, че към този момент ищецът е
без работа и след прекратяване на процесното правоотношение с ответното дружество,
не е започнал работа при друг работодател – тези обстоятелства се установяват от
18
представените, неоспорени от страните и приети по делото писмени документи, а
именно Регистрационна карта от Агенция по заетостта, където е посочено, че към
22.11.2023 г. ищецът е осъществявал срещи с трудов посредник, като безработен и
копие от трудова книжка на С. А. Х., от което е видно, че след прекратяване на
правоотношението с ответника, същият не е започнал работа при друг работодател/, за
който период следва да му бъде присъдено обезщетение, тъй като в причинна връзка с
незаконното уволнение са настъпили вреди, които съгласно разпоредбата на чл. 225,
ал. 1 КТ се съизмеряват с пропуснатото брутно трудово възнаграждение за съответния
период.
Доказателства, че ищецът има право на обезщетение за пълния заявен с
исковата молба период, а именно до 29.02.2024 г. включително, не бяха ангажирани в
производството. С обявения за окончателен доклад по делото съдът е разпределил
между страните доказателствена тежест във връзка с предявените за разглеждане в
настоящото производство искове, като е указал на всяка от страните обстоятелствата,
които следва да установи в проиводството. Във връзка с претенцията по чл. 344, ал. 1,
т. 3 КТ, вр. с чл. 225, ал. 1 КТ, тежест на ищеца е възложено докаже, че е останал без
работа за сочения период, че оставането без работа е в причинна връзка с
прекратяването на трудовото правоотношение, както и размера на брутното трудово
възнаграждение, получено за последния пълен отработен месец преди уволнението. В
първото проведеното по делото открито съдебно заседание /на 22.01.2024 г./ от името
на ищеца са ангажирани доказателства за установяване на фактите, подлежащи на
доказване във връзка с претенцията по чл. 344, ал. 1, т. 3 КТ, вр. с чл. 225, ал. 1 КТ,
поради което и в настоящия случай не е била налице възможност за приложение
разпоредбата на чл. 146, ал. 2 ГПК, доколкото същата намира приложение, единствено
когато страната не сочи никакви доказателства във връзка с доказването на определени
факти, за установяването на който именно същата носи доказателствената тежест в
производството. Приемането на противното, а именно съдът да е длъжен да даде
указания на страната, че доказтелствата които сочи не доказват изобщо и/или в пълна
степен фактите включени във фактическия състав на спорното право, би довело до
нарушаване на принципа на равнопоставеност между страните в гражданския процес.
Съгласно чл. 228, ал. 1 КТ брутното трудово възнаграждение за определяне на
обезщетението е полученото за месеца, предхождащ месеца, в който е възникнало
основанието за съответното обезщетение. От представения фиш за работна заплата се
установи, че за месеца, предхождащ месеца на уволнението, а именно – месец юли
2023 г., ищецът е отработил всички 21 работни дни и му е начислено брутно трудово
възнаграждение в размер на 2080,00 лева. Съдът не споделя доводите на ищеца, че към
тази сума следва да се прибави и сумата от 130,00 лева, представляваща транспортни
разходи за всеки присъствен ден. Съгласно чл. 3 от Наредбата за структурата и
организацията на работната заплата брутната работна заплата се състои от: 1. основна
работна заплата, определена съгласно действащата нормативна уредба и прилаганата
система на заплащане на труда; 2. допълнителни трудови възнаграждения, определени
в Кодекса на труда, в наредбата, в друг нормативен акт или в колективен трудов
договор; 3. други трудови възнаграждения, определени в нормативен акт или в
индивидуалния трудов договор. В чл. 17, ал. 1 от същата наредба са изброени
19
възнагражденията, които се включват в брутното трудово възнаграждение за
определяне на обезщетението по чл. 228, ал. 1 КТ. Сумата от 130,00 лева не
представлява възнаграждение – чрез нея е уговорено не да се възмездява или
награждава престирана работна сила, а да се възстановяват сторени от работника
транспортни разходи при и по повод изпълнение на трудовите му задължения.
Следователно, тази сума не следва да е част от брутното трудово възнаграждение –
база за определяне на обезщетението по чл. 225, ал. 1 КТ.
На основание чл. 225, ал. 1 КТ при незаконно уволнение, работникът или
служителят има право на обезщетение от работодателят в размер на брутното му
трудово възнаграждение за времето, през което е останал без работа, поради това
уволнение, но за не повече от 6 месеца. Ищецът е претендирал обезщетение по чл. 225,
ал. 1 КТ за периода от 30.08.2023 г. – 29.02.2024 г. Доколкото по делото се проведе
доказване, че ищецът е останал без работа за периода 30.08.2023 г. – 22.01.2024 г., то
предявеният иск се явява основателен и доказан именно за този период. В хода на
производството се установи, че трудовото правоотношение между страните по делото е
прекратено на 30.08.2023 г., от което следва, че предявеният иск с правна
квалификация чл. 344, ал. 1, т. 3 КТ е основателен и следва да бъде уважен за периода
30.08.2023 г. – 22.01.2024 г. и за размера от 9738,18 лева /4 месеца по 2080 – 8320 лева
+ пропорционално за месец януари 15 работни дни до 22.01.2024 г. от пълния обем
работни дни за м.01.2024 г. – 22 работни дни, а именно сумата от 1418,18 лева/, като за
разликата над уважения размер от 9738,18 лева до пълния предявен размер от 13
260,00 лева, както и за периода 23.01.2024 г. – 29.02.2024 г., искът следва да се
отхвърли.
По отношение разпределението на отговорността за разноските в
настоящото производство:
При този изход на спора право на разноски в настоящото производство имат и
двете страни. От името на ищеца е направено искане за присъждането на разноски в
настоящото производство за заплатено адвокатско възнаграждение в размер на 1200,00
лева, като са представени и доказателства за извършването на разноските, чието
репариране се иска от ищеца.
От името на ответника своевременно е релевирано възражение за прекомерност
на претендираното от ищеца адвокатско възнаграждение в производството, което
настоящият съдебен състав намира за неоснователно, доколкото размерът на
претендираното от ищцовата страна адвокатско възнаграждение в производството е
под минимума, предвиден в Наредба № 1/09.07.2004 г. за минималните размери на
адвокатските възнаграждения, предвиден за съответния вид работа. При обективно
съединени искове по чл. 344, ал. 1, т. 1 и т. 2 от КТ адвокатското възнаграждение е в
общ размер на една минимална работна заплата съгласно чл. 7, ал. 1, т. 1 от Наредба №
1 от 2004 г., а възнаграждението по иска по чл. 344, ал. 1, т. 3 КТ за обезщетение по чл.
225, ал. 1 КТ се определя върху материалния интерес по реда на чл. 7, ал. 2 от
Наредбата, независимо дали е предявен самостоятелно или при условията на обективно
съединяване с исковете по чл. 344, ал. 1, т. 1 и т. 2 КТ. В този смисъл: Определение №
2178 от 14.07.2023 г. на ВКС по к. ч. гр. д. № 3853/2022 г.; Определение № 2181 от
14.07.2023 г. на ВКС по ч. гр. д. № 3853/2022 г., III г. о., ГК; Определение № 50365
20
от 12.10.2022 г. на ВКС по ч. гр. д. № 2660/2022 г., IV г. о. и др.
Предвид всичко гореизложено и на основание чл. 78, ал. 1 ГПК ответникът „--
-“ ЕАД, ЕИК: ---, със седалище и адрес на управление: ---, следва да бъде осъден да
заплати в полза на ищеца С. А. Х., ЕГН **********, с адрес: --, ж.к. „--“, бл. 15, вх. Г,
ет. 6, ап. 72, сумата от 1093,76 лева, представляваща разноски за заплатено адвокатско
възнаграждение в производството пред СРС, съобразно уважената част от исковете
/като е съобразено, че съгласно представения договор за правна защита и съдействие
адвокатското възнаграждение не е разбито по искове, т.е. дължи се общо по всички
искове/.
От името на ответника е направено искане за присъждането на разноски в
настоящото производство за юрисконсултско възнаграждение, което съдът определя в
размер на 210,00 лева.
Предвид всичко гореизложено и на основание чл. 78, ал. 3 ГПК ищецът С. А.
Х., ЕГН **********, с адрес: --, ж.к. „--“, бл. 15, вх. Г, ет. 6, ап. 72, следва да заплати в
полза на ответника „---“ ЕАД, ЕИК: ---, със седалище и адрес на управление: ---, сумата
от 18,59 лева, представляваща разноски за юрисконсултско възнаграждение в
производството пред СРС, съразмерно на отхвърлената част от исковете.
На основание чл. 78, ал. 6 ГПК ответникът следва да бъде осъден да заплати в
полза на бюджета и по сметка на Софийски районен съд сумата от 549,53 лева,
представляваща държавна такса в производството по гр.д. № 58987/2023 г. по описа на
СРС, II ГО, 160 състав /по 80,00 лева по исковете с правно основание чл. 344, ал. 1, т. 1
КТ и чл. 344, ал. 1, т. 2 КТ и 389,50 лева по иска с правно основание чл. 344, ал. 1, т. 3
КТ вр. чл. 225, ал. 1 КТ – 4 % от уважената част от иска/.
Така мотивиран, Софийски районен съд, II ГО, 160 състав
РЕШИ:
ОТМЕНЯ, на основание чл. 344, ал. 1, т. 1 от КТ, заповед № 717 от 29.08.2023
г. на Прокуриста на „---“ ЕАД ЕИК: ---, с която на основание чл. 328, ал. 1, т. 2, пр. 2
от Кодекса на труда – поради съкращаване на щата, е прекратено трудовото
правоотношение между С. А. Х., ЕГН ********** и „---“ ЕАД, ЕИК: ---, считано от
30.08.2023 г.
ВЪЗСТАНОВЯВА, на основание чл. 344, ал. 1, т. 2 от КТ, С. А. Х., ЕГН
**********, с адрес: --, ж.к. „--“, бл. 15, вх. Г, ет. 6, ап. 72 на заеманата преди
прекратяването на трудовото правоотношение длъжност „счетоводител, оперативен“,
дирекция „--“, отдел „--- „---“ ЕАД, ЕИК: ---, със седалище и адрес на управление: ---.
ОСЪЖДА „---“ ЕАД, ЕИК: ---, със седалище и адрес на управление: --- ДА
ЗАПЛАТИ в полза на С. А. Х., ЕГН **********, с адрес: --, ж.к. „--“, бл. 15, вх. Г, ет.
6, ап. 72, на основание чл. 344, ал. 1, т. 3 КТ вр. чл. 225, ал. 1 КТ, сумата от 9738,18
лева, представляваща обезщетение за оставане без работа поради незаконното
уволнение за периода от 30.08.2023 г. до 22.01.2024 г., ведно със законната лихва върху
горепосочената сума, считано от 26.10.2023 г. /датата на предявяване на исковата
21
молба в съда/ до окончателното й изплащане, КАТО ОТХВЪРЛЯ предявения иск с
правно основание чл. 344, ал. 1, т. 3 КТ вр. чл. 225, ал. 1 КТ за разликата над уважения
размер от 9738,18 лева до пълния предявен размер от 13 260,00 лева и за периода
23.01.2024 г. – 29.02.2024 г.
ОСЪЖДА „---“ ЕАД, ЕИК: ---, със седалище и адрес на управление: --- ДА
ЗАПЛАТИ в полза на С. А. Х., ЕГН **********, с адрес: --, ж.к. „--“, бл. 15, вх. Г, ет.
6, ап. 72, на основание чл. 78, ал. 1 ГПК, сумата от 1093,76 лева, представляваща
разноски за заплатено адвокатско възнаграждение в производството по гр.д. №
58987/2023 г. по описа на СРС, II ГО, 160 състав, съразмерно на уважената част от
исковете.
ОСЪЖДА С. А. Х., ЕГН **********, с адрес: --, ж.к. „--“, бл. 15, вх. Г, ет. 6, ап.
72 ДА ЗАПЛАТИ в полза на „---“ ЕАД, ЕИК: ---, със седалище и адрес на управление:
---, на основание чл. 78, ал. 3 ГПК, сумата от 18,59 лева, представляваща разноски за
юрисконсултско възнаграждение в производството пред СРС, съразмерно на
отхвърлената част от исковете.
ОСЪЖДА „---“ ЕАД, ЕИК: ---, със седалище и адрес на управление: --- ДА
ЗАПЛАТИ в полза на бюджета и по сметка на Софийски районен съд, на основание
чл. 78, ал. 6 ГПК, сумата от 549,53 лева, представляваща държавна такса в
производството по гр.д. № 58987/2023 г. по описа на СРС, II ГО, 160 състав,
съразмерно на уважената част от предявените искове.
Решението подлежи на обжалване пред Софийски градски съд в двуседмичен
срок от връчване на препис на страните.
Препис от решението да се връчи на страните!

Съдия при Софийски районен съд: _______________________
22