Р Е Ш Е Н И Е
№1176/02.10.2019 г.
гр. Бургас
В И М Е Т О Н А Н А Р О Д А
БУРГАСКИ
РАЙОНЕН СЪД, LI състав, в открито съдебно заседание, проведено на 25.09.2019 г., в състав:
РАЙОНЕН СЪДИЯ: АНДОН ВЪЛКОВ
при секретаря K.A., като разгледа докладваното от съдия Вълков НАХД № 1961 по описа за 2019 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по повод на подадена жалба от „***” ЕООД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление: гр. Бургас, ул. „***“ 20, ет.2, срещу Наказателно постановление № 7/25.04.2019 г., издадено от директора на РИОСВ - Бургас, с което на основание чл. 34и, ал. 1, т. 2 от Закона за чистотата на ашосферния въздух във връзка с чл. 11, параграф 1 от Регламент (ЕС) № 517/2014, на жалбоподателя е наложена имуществена санкция в размер на 10000 лева.
Жалбоподателят, редовно призован, се представлява от адв. К., който поддържа подадената жалба.
Административнонаказващият орган, редовно призован, се представлява от ю.к. K., която оспорва жалбата.
Жалбата е подадена от легитимирано лице, в преклузивния седемдневен срок по чл. 59, ал. 2 ЗАНН, срещу годен за съдебен контрол по реда на ЗАНН акт и пред надлежния съд, поради което е процесуално допустима, а разгледана по същество е и основателна.
Анализът на събраните по делото доказателства налага извод за установеност на следната фактическа обстановка:
При проверка на 25.01.2019 г., в сградата на РИОСВ – Бургас, на адрес ж.к. Лазур, ул. П/67, ет. 3, актосъставителят установил, че на сайта https://tоp-refrigerants.com, жалбоподателят „***“ ЕООД извършвал онлайн продажби на флуорсъдържащи парникови газове R134a, R404a, R410a и R407c, в контейнери за еднократна употреба (контейнери за флуорсъдържащи парникови газове, които не могат да бъдат повторно напълнени и които се използват за обслужване, поддържане или пълнене на хладилно, климатично и термопомпено оборудване). От сайта били свалени 6 броя приложения за предлаганите хладилни агенти в контейнери за еднократна употреба, с флуорсъдържащи парников газ - R134a от 13.6 кг, R404а от 10.9 кг., R410а от 11.3 кг., R407с от 11.3 кг. Цените били в евро и се предлагали на няколко езика - испански, френски, английски, португалски, немски и италиански.
При тази фактическа обстановка на 25.04.2019 г. е издадено обжалваното наказателно постановление, с което за извършено от жалбоподателя нарушение му е наложено административно наказание – имуществена санкция в размер на 10000 лв. Възприетата фактическа обстановка се установява от показанията на св. З.Н. и от писмените доказателства по аминистративнонаказателната преписка, приети в съдебното производство.
В конкретния случай съдът счита, че наказателното постановление е издадено от компетентен орган – директора на РИОСВ - Бургас, а АУАН е съставен от териториално и материално компетентно лице – старши експерт при РИОСВ - Бургас.
При извършване на служебна проверка за законосъобразност, съдът констатира допуснати съществени нарушения на процесуалните правила.
Както в акта за установяване на административното нарушение, така и в наказателното постановление, актосъставителят и наказващият орган не са посочили датата и мястото на извършване на нарушението, пълно описание на нарушението и обстоятелствата, при които е било извършено, което влиза в противоречие с императивните правила на чл. 42, т. 3 и 4 от ЗАНН и чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН. Съгласно разпоредбата на чл. 11, параграф 1 от Регламент (ЕС) № 517/2014 г., пускането на пазара на продукти и оборудване, изброени в приложение III, с изключение на военно оборудване, е забранено от датата, определена в посоченото приложение, като се прави разграничение, когато е приложимо, въз основа на типа или потенциала за глобално затопляне на съответния флуорсъдържащ парников газ. А съгласно чл. 2, т. 10 от Регламент (ЕС) № 517/2014 г., „пускане на пазара" означава доставянето или предоставянето за първи път на друго лице в Съюза, срещу заплащане или безвъзмездно, или използването за собствена сметка от страна на производител и включва митническо освобождаване за свободно обръщение в рамките на Съюза. Видно е от съдържанието на АУАН и НП, че в същите е посочена само датата на получаване на сигнала (17.01.2019 г.) и датата на извършване на проверката (25.01.2019 г.), но не и датата и мястото на извършване на нарушението. От посочените в тях работни езици на сайта също не може да се направи извод и да се установи в коя държава са били пуснати на пазара въпросните продукти. Наказващият орган не е изследвал и посочил дали са налице всички елементи от фактическия състав на нарушението. Освен датата на извършване на нарушението, в АУАН и в НП не е посочена и датата на забраната за пускане на пазара на контейнерите за флуорсъдържащи парникови газове, които не могат да бъдат повторно напълнени и които се използват за обслужване, поддържане или пълнене на хладилно, климатично и термопомпено оборудване, противопожарни системи или комутационна апаратура, или като разтворители. Посочването на датата на пускане на пазара и датата на забраната имат съществено значение за преценката дали е нарушена разпоредбата на чл. 11, парг. 1, доколкото пускането на пазара следва да е след датата на забраната (приложение 3 от Регламента). Съгласно разпоредбата на § 1, т. 1 от Закона за чистотата на атмосферния въздух, пускането на пазара представлява предоставянето на всеки отделен продукт, предназначен за крайна употреба, безплатно или срещу заплащане за първи път на българския пазар, на пазара на Европейския съюз или на пазара на държава - членка на Европейската асоциация за свободна търговия - страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство, при което той преминава от етапа на производство или внос към етапа на разпространение и/или използване. В наказателното постановление не е посочено и дали жалбоподателят за първи път предоставя въпросните продукт на пазара, което е обстоятелство от фактическия състав на нарушението. Непосочването на тези части от задължителното съдържание на АУАН и НП води до неяснота относно съществени елементи от обективната стана на нарушението и нарушава правото на защита на жалбоподателя, имащ правото да разбере в какво конкретно се състои нарушението.
Изтъкнатите съображения водят до единствения извод, че са допуснати съществени процесуални нарушения, които са довели да нарушаване правото на защита на жалбоподателя и наказателното постановление следва да бъде отменено като незаконосъобразно.
Така мотивиран, съдът
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 7/25.04.2019 г., издадено от директора на РИОСВ - Бургас, с което на основание чл. 34и, ал. 1, т. 2 от Закона за чистотата на атмосферния въздух във връзка с чл. 11, параграф 1 от Регламент (ЕС) № 517/2014 г., на жалбоподателя е наложена имуществена санкция в размер на 10000 лева.
РЕШЕНИЕТО може да бъде обжалвано пред Административен съд – Бургас в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
РАЙОНЕН СЪДИЯ:А. ВЪЛКОВ
В.О.: К.С.