Определение по дело №125/2023 на Административен съд - Търговище

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 7 юли 2023 г.
Съдия: Стоян Димитров Колев
Дело: 20237250700125
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 5 юли 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

 

 

№ ……………

 

гр. Търговище, 07.07.2023г.

 

Административен съд ТърговищеIII-ти състав, в закрито заседание на седми юли през две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

                  Административен съдия: СТОЯН КОЛЕВ

                                                      

 

като разгледа докладваното адм.д. № 125 по описа за 2023 год. за да се произнесе, взе предвид следното:

               

Производството е по чл. 60, ал. 5 от АПК във вр. с чл. 188, ал. 1 от ЗДДС.

Образувано е по жалба на „СТЕЗИС“ ЕООД, ЕИК *********, седалище и адрес на управление гр. Омуртаг, ул. „Места“ 6, представлява но от управителя С.З.С., действащ чрез пълномощника си а.. Ц. Н. И.,*** против разпореждането на началник на отдел "Оперативни дейности"- Варна в ГД "Фискален контрол" при ЦУ на НАП, с което е допуснато предварително изпълнение на принудителната административна мярка (ПАМ), наложена със Заповед № 158- ФК/23.06.2023 г. В нея се твърди, че разпореждането е незаконосъобразно, като постановено при нарушения на процесуалния и материалния закони, поради което се иска то да бъде отменено, ведно със следващите от това законни последици.

Административен съд Търговище, след като прецени събраните в хода на производството доказателства, констатира следното:

Жалбата е допустима като подадена в срока по чл. 60, ал. 3 АПК от надлежна страна. Разгледана по същество тя е неоснователна по следните фактически и правни съображения:

Със Заповед за налагане на принудителна административна мярка (ЗНПАМ) и. д. началник на отдел "Оперативни дейности"- Варна в ГД "Фискален контрол" при ЦУ на НАП е разпоредил запечатване за срок от 14 дни на търговски обект автомат на самообслужване - кафе-автомат, поставен пред магазин за продажба на месо и месни продукти, находящ се в гр. Омуртаг, обл. Търговище, Индустриална зона-пътя за гр. Котел, собственост на дружеството „СТЕЗИС “ ЕООД, ЕИК *********, адрес гр. Омуртаг, обл. Търговище, ул. „Места" № 6, представлявано от С.З.С..

В мотивите на заповедта е посочено, че при извършена проверка на търговски обект по смисъла на §1, т. 41 от ДР на ЗДДС - кафе-автомат, поставен пред магазин за продажба на месо и месни продукти, находящ се в гр. Омуртаг, обл. Търговище, Индустриална зона - пътя за гр. Котел, собственост на дружеството „СТЕЗИС“ ЕООД, ЕИК ********* е констатирано, че като лице, което съгласно разпоредбата на чл. 3, ал. 8, т. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ. извършва продажби на стоки чрез автомат на самообслужване с електрическо захранване - кафе-автомат /вендинг машина/, на основание чл. 7, ал. 1 от наредбата към момента на проверката няма монтирано фискално устройство за вграждане в автомати за самообслужване /ФУВАС/, с което да се отчитат приходите. Същото е установено на 16.06.2023 г„ в 14:45 ч. при извършено посещение на горепосочения търговски обект. Установено е, че на кафе-автомата е поставен ценоразпис на предлаганите напитки. Същият е бил включен в ел. захранване на магазина, пред който е поставен. В 14:51 ч. е осъществена контролна покупка от с.с.- ст. инспектор по приходите на един брой кафе на стойност 0.60 лв, за които е платено в брой. След получаване на напитката е установено, че на електронния дисплей на вендинг машината не се визуализират данни /дисплеят е тъмен/ като номер на фискална бележка, стойност на покупката, наименование на стопанисващото автомата дружество и т.н. При извършената проверка се установило, че в горепосочения автомат не е монтирано задължителното, съгласно нормативната уредба, фискално устройство за отчитане на приходи ФУВАС. Кафе-автоматът, марка „TR.EMOL V-KL“, е собственост на дружеството, което се установило от приложена фактура № **********/03.04.2019г.  При извършена справка в Информационната система на НАП, се установило, че на посочения адрес гр. Омуртаг, област Търговище, Индустриална зона – на пътя за гр. Котел, има регистрирано ФУВАС под № 4153511 в НАП, № на ФУ ZK129764, № на ФП 50166501. Същото е въведено в експлоатация на 03.04.2019г. Има сключен договор за сервизно обслужване с „ТРАБИ ТОД 73“ ЕООД. ЕИК *********, но съшият е изтекъл на 03.04.2021г. и не е подновен. Съгласно ИС на НАП последните подавани данни от горепосоченото ФУВАС са от 28.03.2022г. за сумата от 5.70 лв. за 11 броя клиенти. Служителят на дружеството м.с.з.е декларирала, че кафе-автомата го зарежда лично тя с консумативи и се използва предимно за лични нужди. Оборотът е в минимални размери. В обясненията си също посочва, че фискалното устройство е демонтирано през месец март 2022 г. поради необходимост от ремонт. Същото се намира в магазина за месо и местни продукти, стопанисван от „СТЕЗИС “ ЕООД. ЕИК *********. Съставен бил опис на паричните средства, намиращи се в проверяваната машина, като сумата е в размер на 7.95 лв. Въз основа на така установеното административният орган приел, че са налице фактическите и правни основания на чл. 186, ал. 1, т. 1, б. "б" ЗДДС за налагане на ПАМ и е издадена процесната ЗНПАМ. В заповедта е включено и разпореждане, с което на основание чл. 188 от ЗДДС във вр. с чл. 60, ал. 1 от АПК се допуска нейното предварително изпълнение. Като мотиви за това административният орган е посочил, че предварителното изпълнение е наложително с цел защитата на особено важен държавен интерес и предвид това, че от закъснението на изпълнението на акта може да последва значителна или трудно поправима вреда.

Съдът намира, че в конкретната хипотеза са изпълнени предпоставките на чл. 60, ал. 1 от АПК, възприети от административния орган.

Общото правило в административния процес е, че оспорването има суспензивен ефект и спира изпълнението на акта. Изключение от този принцип е допустимо, но само при наличието на изчерпателно изброените в чл. 60, ал. 1 от АПК основания и то ако е необходимо в конкретния случай. Това е така защото очевидно законодателят не счита, че е налице особено важен държавен интерес във всеки случай, когато се констатират нарушения, обуславящи налагането на принудителна административна мярка по чл. 186 от ЗДДС, тъй като не е предвидил предварително изпълнение на ПАМ по силата на закона, както е сторил това в редица други специални закони. Ето защо при допускане на предварително изпълнение на основание чл. 188 от ЗДДС във вр. с чл. 60 от АПК в тежест на административния орган е да прецени всеки случай поотделно и да посочи конкретните фактически основания, налагащи допускането на предварителното изпълнение на акта, както и доказателствата, които ги установяват.

В казуса тези изисквания са спазени. Неизпълнението на задължението да се започне търговска дейност едва след монтирането, въвеждането в експлоатация и регистрирането на фискално устройство в обекта засяга важни държавни интереси, свързани с отчитането на приходите от задължените лица и заплащането на данъци върху действителния им размер. Налице е защитим държавен интерес от категорията на визирания в чл. 60, ал. 1 АПК, който представлява самостоятелно основание за издаване на разпореждане за предварително изпълнение на издадения индивидуален административен акт.

По делото не се твърди, а и липсват доказателства, които да установяват, че в обекта вече има монтирано, въведено в експлоатация и регистрирано в НАП фискално устройство с изградена дистанционна връзка за отчитане на извършените продажби. С оглед на това отлагането на ПАМ във времето би попречило да се постигнат нейните цели да се преустанови констатираното нарушение и да се предотвратят последващи нарушения, свързани с регистрирането и отчитането на приходите от предоставянето на услуги.

Неоснователно е оплакването на жалбоподателя, че проверяваният обект не съставлява част от дейността на дружеството и ще му бъдат нанесени непоправими имуществени вреди, че търговския обект е средство за препитание, като в търговският обект се съхраняват бързо оборотни и бързо развалящи се месни продукти и заготовки. Определеният срок, за освобождаване на обекта е прекалено кратък, като изваждането на стоки и оборудване, извън обекта ще доведе до неизбежното му разпиляване. В случая се касае за ПАМ която не касае дейността на дружеството по преработка и продажба на месни продукти в стопанисвания от жалбоподателя магазин, а за търговски обект – кафе автомат, чрез който се извършва продажба на топли напитки, по отношение на които не се твърди, а и няма данни за са от категорията на бързо развалящите се продукти.

Според легалната дефиниция на § 1, т. 41 от ДР ЗДДС "търговски обект" е всяко място, помещение или съоръжение (например: маси, сергии и други подобни) на открито или под навеси, във или от което се извършват продажби на стоки или услуги, независимо че помещението или съоръжението може да служи същевременно и за други цели (например: офис, жилище или други подобни), да е част от притежаван недвижим имот (например: гараж, мазе, стая или други подобни) или да е производствен склад или превозно средство, от което се извършват продажби. В казуса е безспорно установено, че в процесния обект дружеството е предлагало топли напитки срещу цени по изложен на обекта ценоразпис, поради което правилно и обосновано е прието от административния орган, че това е търговски обект по смисъла на закона и неговата дейност следва да бъде съобразена с нормативно установените правила.

Въз основа на така изложените фактически и правни съображения съдът намира, че разпореждането, с което е допуснато предварително изпълнение на ЗНПАМ се явява законосъобразно, като издадено от компетентен орган, при спазване на процесуалния и материалния закон и в съответствие с преследваната от него цел. Подадената срещу него жалба се явява неоснователна и следва да бъде отхвърлена.

Мотивиран така административният съд

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „СТЕЗИС“ ЕООД, ЕИК *********, седалище и адрес на управление гр. Омуртаг, ул. „Места“ 6, представлява но от управителя С.З.С., действащ чрез пълномощника си а.. Ц. Н. И.,*** против разпореждането на началник на отдел "Оперативни дейности"- Варна в ГД "Фискален контрол" при ЦУ на НАП, с което е допуснато предварително изпълнение на принудителната административна мярка (ПАМ), наложена със Заповед № 158- ФК/23.06.2023 г.

Определението е окончателно и не подлежи на обжалване на основание чл. 188, ал. 2 от ЗДДС.

 

 

 

         

  АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ: