Решение по дело №288/2022 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 17 октомври 2022 г. (в сила от 17 октомври 2022 г.)
Съдия: Светлана Костадинова Драгоманска
Дело: 20227220700288
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 юли 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е  №  216

 

гр. Сливен 17.10.2022 г.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪД  СЛИВЕН, в публично заседание на десети октомври,  две  хиляди  двадесет и втора година,  в  състав:

                   

                                АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ:  СВЕТЛАНА ДРАГОМАНСКА

 

при секретаря Галя Георгиева, като разгледа докладваното от административния съдия адм. дело № 288/2022 г. по описа на Административен съд Сливен, за да се произнесе, съобрази следното :

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл. 172, ал. 5 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП).

Образувано е по жалба на Х.В.М., ЕГН **********, чрез адв. М.М. *** против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка /ПАМ/ № 22-0306-000254 от 22.06.2022 г., издадена от ВПД Началник група към ОДМВР – Сливен, РУ – Нова Загора, с която на жалбоподателя, на основание чл. 171, т. 2а, б. „а“ от ЗДвП е наложена ПАМ - прекратяване на регистрацията на ППС с рег. № ******* за срок от 9 месеца, считано от 22.06.2022 г., а именно за 280 дни и са отнети СРМПС № ********* и 2 броя регистрационни табели № ********.

В жалбата се твърди, че обжалваната заповед е незаконосъобразна, постановена при съществено нарушение на административнопроизводствените правила и в противоречие с материалноправните разпоредби и целта на закона. Твърди се, че административният орган не е изложил мотиви за приложената ПАМ за срок от 9 месеца, който срок е над минимално предвидения в закона. Посочва, че по този начин се ограничава правата на собственика на лекия автомобил в степен, надхвърляща необходимото за осъществяване целта на закона. Моли заповедта да бъде отменена.

 В о.с.з. Х.В.М., редовно призован се явява лично и с адв. М.М. ***, която поддържа жалбата. Ангажира доказателства. Моли съда заповедта да бъде отменена като незаконосъобразна.

Ответникът по жалбата - ВПД Началник група към ОДМВР – Сливен, РУ – Нова Загора не изпраща представител. В писмено становище оспорва жалбата. Счита, че обжалваната заповед е законосъобразна.  Прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение.

Съдът, като взе предвид становищата на страните и доказателствата по делото, включително тези в административната преписка, обсъдени поотделно и в тяхната съвкупност намира за установено от фактическа страна следното:

Оспорващият Х.В.М. е с. на лек автомобил Опел Виваро с регистрационен номер ********, видно от справка за с. от централна база КАТ за МПС / л. 14/. На 22.06.22г. в 16:50ч. в г.Н. З. по у."П. Е." до д. номер *** в посока запад - изток В. Й. В. ЕГН:********** бил спрян за проверка от служители на РУ – Нова Загора към ОДМВР Сливен, които установили, че водачът управлява лек автомобил Опел Виваро с регистрационен номер ******** след като е лишен от право да управлява МПС считано от 17.11.2021 година. СУМПС иззет в ч. За констатираното нарушение на чл. 150А, ал.1 от ЗДвП е съставен АУАН № 630754/22.06.2022 г. подписан без възражения от нарушителя, в присъствието на свидетели и връчен му на същата дата.

Издадена е заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 22-0306-000254 от 22.06.2022 г., от ВПД Началник група към ОДМВР – Сливен, РУ – Нова Загора, с която на жалбоподателя, на основание чл. 171, т. 2а, б. „а“ от ЗДвП е наложена ПАМ - прекратяване на регистрацията на ППС с рег. № ******** за срок от 9 месеца, считано от 22.06.2022 г., а именно за 280 дни и са отнети СРМПС № ********* и 2 броя регистрационни табели № ********.  Като мотиви в заповедта е посочено, че е съставен АУАН № 630754/22.06.2022 г. против В. Й. В. ЕГН:**********, за това че на 22.06.22г. в 16:50ч. в г.Н. З. по у."П. Е." до д. номер **** в посока запад - изток управлява лек автомобил Опел Виваро с регистрационен номер ******** с. на Х.В.М. с ЕГН:**********, след като е лишен от право да управлява МПС считано от 17.11.2021 година. СУМПС иззет в ч. Заповедта е  връчена на лицето на 28.06.2022 г. С жалба вх.№ 306000-6727 от 30.06.2022 г. Х.В.М. е оспорил заповедта чрез административния орган пред Административен съд Сливен и е образувано настоящото съдебно производство.

По делото са приети заверени копия на АУАН № 630754/22.06.2022 г.; АУАН № 690164/28.06.2022 г.; справка за с. от централна база КАТ за МПС; справка за нарушител водач на  В. Й. В. ; справка за нарушител водач на Х.В.М. и Заповед № 343з-3031/31.12.2021 г. на Директора на ОД на МВР - Сливен.

По делото е разпитана като свидетел с. на оспорващия З. И. В., съгласно които показания, с. им е в. к. на к. без тяхното знание; за случилото се разбрала следобед, а с. й на другия ден; използвали буса за к. в ч.

При горната фактическа обстановка, съдът формира следните правни изводи:

Жалбата е допустима за разглеждане по същество като подадена от активно легитимирана страна, при наличието на правен интерес от оспорване, пред компетентния съд и в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК.

Съгласно разпоредбата на чл. 168, ал. 1 от АПК съдът не се ограничава само с обсъждане на основанията, посочени от оспорващия, а проверява законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК.

Съгласно чл. 172, ал. 1 от ЗДвП принудителните административни мерки по чл. 171, т. 1, 2, 2а, 4, т. 5, буква "а", т. 6 и 7 се прилагат с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол по този закон съобразно тяхната компетентност или от оправомощени от тях длъжностни лица. Със Заповед № 343з-3031/31.12.2021 г. директорът на ОДМВР – Сливен на основание чл. 172, ал. 1 от ЗДвП и в изпълнение на Заповед № 8121з-1632/02.12.2021 г. на министъра на вътрешните работи е оправомощил различни служители при ОДМВР – Сливен да прилагат принудителни административни мерки по чл. 171, т. 1, 2, 2а, 4, т. 5, буква "а", и т. 6 и т.7 от ЗДвП, като в т. I.7 от заповедта е посочен началник група „Пътен контрол“  в РУ – Нова Загора. Следователно оспорената заповед е издадена от компетентен орган.

Заповедта за прилагане на ПАМ е издадена в писмена форма. В нея са посочени фактическите обстоятелства за налагане на ПАМ, вкл. чрез препращането към констатациите от извършената проверка на 22.06.2022 г.

Съгласно чл. 171, т. 2а от ЗДвП за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилагат следните принудителни административни мерки: прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство на собственик, който управлява моторно превозно средство, без да е правоспособен водач, не притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него моторно превозно средство, или след като е лишен от право да управлява моторно превозно средство по съдебен или административен ред, или свидетелството му за управление е временно отнето по реда на чл. 171, т. 1 или 4 или по реда на чл. 69а от Наказателно-процесуалния кодекс, както и на собственик, чието моторно превозно средство е управлявано от лице, за което са налице тези обстоятелства – за срок от 6 месеца до една година. При анализ на цитираната разпоредба е видно, че тя съдържа няколко хипотези, които са предвидени алтернативно, а не кумулативно. Самостоятелното осъществяване на която и да е от тях дава възможност на органа да упражни властническата си компетентност с цел преустановяване на констатираното нарушение на правилата за движение по пътищата. В случая, за да приложи ПАМ по отношение на оспорващия, административният орган се е позовал на наличието на последната от посочените в чл. 171, т. 2а, б. „а“ от ЗДвП хипотези, а именно – на с., чието моторно превозно средство е управлявано от лице, за което са налице тези обстоятелства – управление от лице което е лишено от право да управлява МПС – СУМПС иззет в ч. Описаното в заповедта фактическо основание за издаването й представлява юридически факт, от който органът черпи правомощията си и въз основа на който се извършва последващата съдебна преценка за законосъобразността на властническото произнасяне.

По делото няма спор за факти. Безспорно е, че на 22.06.2022 г. В. В. е управлявал цитираното МПС – с. на Х.М., без да притежава СУМПС. Това не се оспорва и в сезиращата съда жалба. При това положение органът е бил длъжен да издаде заповед за прилагане на принудителна административна мярка по чл. 171, т., б. „а“ от ЗдВП. Принудителната мярка е прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство за срок от шест месеца до една година, съгласно чл. 171, т.2а от ЗдвП.

В посочената разпоредба е предвидено, че ПАМ се налага за срок от 6 месеца до една година. В настоящия случай мярката е наложена за срок от 9 месеца, а именно 280 дни, считано от 22.06.2022 г. (датата, на която регистрационните табели на автомобила и свидетелството за регистрацията му са отнети с АУАН). В заповедта за прилагане на ПАМ липсват мотиви защо ПАМ е наложена за срок от 9 месеца. Срокът, за който се налага ПАМ в случая е в дискрецията на административния орган. Но дори когато действа в условията на оперативна самостоятелност органът е длъжен да излага мотиви защо е избрал именно този срок, особено когато е в над минималния предвиден в закона. В конкретния случай, срокът е в определени в закона граници и е необходимо да се изложат конкретни съображения в тази връзка, мотивиращи продължителността на срока на действие на мярката. В случая такива липсват, нито е осъществено препращане към документ, удостоверяващ тези факти. Обосновката, мотивировката за налагане на мярката трябва по ясен и категоричен начин да посочва субекта, спрямо когото се налага, фактите, които са налице за прилагането й, времетраенето й, място, където се прилага. Липсата на мотиви препятства съдът да извърши проверка относно законосъобразността на акта. Съдът може само да предполага какво е фактическото основание за определяне на срока на ПАМ. Като не е изложил конкретни мотиви за продължителността на срока на наложената ПАМ административният орган е допуснал съществено нарушение на администртивнопроизводствените правила и не е спазил изискването за форма, предвидено в чл. 172, ал.1 от ЗДвП.

По изложените съображения, оспорената заповед е незаконосъобразна и следва да бъде отменена.

Независимо от изхода от спора, разноски не се присъждат, тъй като не са претендирани.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2, предл. второ от АПК, Административен  съд - Сливен

 

Р          Е          Ш          И:

 

ОТМЕНЯ Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 22-0306-000254 от 22.06.2022 г., издадена от ВПД Началник група към ОДМВР – Сливен, РУ – Нова Загора, с която на Х.В.М., ЕГН **********, на основание чл. 171, т. 2а, б. „а“ от ЗДвП е наложена ПАМ - прекратяване на регистрацията на ППС с рег. № ******** за срок от 9 месеца, считано от 22.06.2022 г., а именно за 280 дни.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Решението не подлежи на оспорване, по арг. от чл. 172, ал. 5 от ЗДП.

Преписи от решението да се изпратят на страните.

 

 

 

    АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ: