Р Е Ш
Е Н И Е
№ … … ...
град Кърджали, 26.03.2020 год.
В И
М Е Т
О Н А
Н А Р
О Д А
Кърджалийският административен
съд,
...……......... в публично заседание
…………
на четвърти март ………………………..….…....…..………….……………………..………………................…
през 2020/две хиляди и двадесета/
година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: АНГЕЛ МОМЧИЛОВ
ЧЛЕНОВЕ: ВИКТОР АТАНАСОВ
АЙГЮЛ ШЕФКИ
при
секретаря ………………………………....…...….. Мелиха Халил, ……….………….………....….……
и
при участието на ………………………………………………………………………………..……………………..
като
разгледа докладваното от ...................... съдията Виктор Атанасов
.............................
административно
дело №4 ….... по описа за .....................
2020 година .............................
и
за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е административно,
по реда на Раздел ІІІ на Глава Х/чл.185 и следв./ от Административнопроцесуалния кодекс, във връзка с чл.191, ал.2 от АПК.
Делото е образувано по повод постъпила в Административен
съд - Кърджали Заповед №РД-09-1 от 06.01.2020 год.,
издадена от областния управител на област Кърджали, с която, на основание
чл.32, ал.1 от Закона за администрацията, във връзка с чл.45, ал.4 от ЗМСМА, се
оспорва като незаконосъобразно, Решение №21 от Протокол №3 от заседание на Общински съвет
- Кирково, проведено на 16.12.2019 год., с което, на основание чл.21, ал.1, т.7 от ЗМСМА и чл.66, ал.1 от Закона за местните данъци и такси/ЗМДТ/, с т.1. от същото,
е одобрена План - сметка за дейностите по чл.66, ал.1 от Закона за местните
данъци и такси за 2020 год. по обобщени показатели, съгласно Приложение №9 и с
т.2. е определена: 2.1. Таксата за битови отпадъци за населението на община
Кирково и жилища на юридическите лица за 2020 год., в размер на 6.5 промила от
данъчната оценка на сградите, разпределена по видове услуги, както следва: •
сметосъбиране и сметоизвозване – 2.9 промила •
обезвреждане битови отпадъци в депа и други съоръжения – 3.4 промила •
чистотата на територията за обществено ползване – 0.2 промила и 2.2. Таксата за
битови отпадъци за нежилищни имоти на юридически лица и ЕТ за 2020 год., в
размер на 10.5 промила от отчетната стойност на сградите, разпределена по
видове услуги, както следва: • сметосъбиране и сметоизвозване
– 5.8 промила • обезвреждане битови отпадъци в депа и други съоръжения – 4.3
промила • чистота на територията за
обществено ползване
– 0.4 промила.
В заповедта са изложени мотиви за оспорването, като се
сочи, че
съобразно изискванията на чл.66, ал.1 от ЗМДТ, таксата за битови отпадъци се
определя в годишен размер за всяко населено място е решение на общинския съвет
въз основа на одобрена план-сметка за всяка дейност, включваща необходимите
разходи за: 1. събиране и транспортиране на битови отпадъци до съоръжения и
инсталации за тяхното третиране; 2. третиране на битовите отпадъци в съоръжения
и инсталации; 3. поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване
в населените места и селищните образувания в общината и че т.1 от Решение
№21/16.12.2019 год., Общински съвет - Кирково одобрил план - сметка за приходи
и разходи за дейности при управление на отпадъците в община Кирково за 2020
год. Сочи се също, че одобряването на план - сметка представлява необходима
предпоставка за определяне на размера на таксата за битови отпадъци и е елемент
от процедурата по приемане на решението на общинския съвет за определяне на
размера на таксата за битови отпадъци по чл.66, ал.1 от ЗМДТ. На следващо
място, оспорващият сочи в мотивите към заповедта, че с т.2 от Решение
№21/16.12.2019 год., Общински съвет - Кирково определил таксата за битови
отпадъци за населението на община Кирково и жилища на юридическите лица за 2020
год. и таксата за битови отпадъци за нежилищни имоти на юридическите лица и ЕТ
за 2020 год. Излага се довод, че по своята същност, точка 2/втора/ от приетото
решение представлява общ административен акт по смисъла на чл.65 от Административнопроцесуалния кодекс/АПК/ - с еднократно
правно действие се създават права или задължения или непосредствено се засягат
права, свободи или законни интереси на неопределен брой лица, като адресатите
на акта са идентифицирани, макар и по общи признаци, а именно - носителите на
задължението за заплащане на такса за битови отпадъци на територията на община
Кирково и че действието на акта спрямо неговите адресати се преустановява с еднократното
му изпълнение през съответната календарна година - 2020 год. Твърди се, че при
издаването на този общ административен акт, обаче, били допуснати съществени
нарушения на административно-производствените правила по смисъла на чл.66, ал.1
и ал.2 от АПК, чл.67 от АПК, чл.68 от АПК и чл.69 от АПК, както и нарушение на
изискванията на чл.59, ал.2, т.4 от АПК, приложим във връзка с препращащата
норма на чл.74 от АПК.
В мотивите
е развит довод, че с оглед действието на общия административен акт и в защита
на интереса на заинтересованите лица, законодателят е предвидил специална
процедура по издаването му, уредена в Глава V,
Раздел II от
АПК, като се сочи, че административният орган следва да открие производство по
издаването на общия административен акт, като го оповести публично чрез
средствата за масово осведомяване, чрез изпращане на проекта на организации на
заинтересовани лица или по друг подходящ начин, съгл. чл.66, ал.1 от АПК и че
уведомяването включва и основните съображения за издаване на акта, както и
формите на участие в производството, съгл. чл.66, ал.2 от АПК - писмени
предложения и възражения; участие в консултативни органи, подпомагащи органа,
издаващ акта; участие в заседания на органа, издаващ акта, когато той е
колективен; обществено обсъждане (чл.69, ал.1 от АПК), а заинтересованите лица
и техните организации имат право на достъп до цялата информация, съдържаща се в
преписката по издаването на общия административен акт. Излага се и довод, че е
императивно установено, че административният орган следва да осигури на
заинтересованите лица възможност да осъществят правото си на участие в разумен
срок, определен от административния орган, който не може да бъде по-кратък от
един месец от деня на уведомяването по чл.66 от АПК, съгл. чл.69, ал.2 от АПК.
В мотивите се твърди, че след преглед на официалната интернет страница на
община Кирково в раздел „Новини” се установило, че на 19.11.2019 год. било
публикувано съобщение, че е публикуван Проект на план-сметка за приходите и
разходите за дейностите, свързани с управление на битовите отпадъци, както и
размера па Таксата битови отпадъци в община Кирково през 2020 год., а от
направена справка в секция „Проекти на нормативни актове” било видно, че е
предоставена възможност за обществена консултация на заинтересованите лица,
като срокът за предложения и становища бил 30-дневен, считано от датата на
публикуване. Твърди се, че кметът на община на Кирково „входирал”
с Вх.№***, Дело ***, на 27.11.2019 год. своето предложение до Общински съвет –
Кирково, за приемане на План - сметка за дейностите по чл.66, ал. 1 от Закона
за местните данъци и такси за 2020 год. по обобщени показатели и определяне на
такса битови отпадъци в община Кирково през 2020 год., като в предложението на
кмета на общината се посочвало, че процедурата по обществени консултации преди
приемането на общия административен акт е приключила. Твърди се в заповедта, че
от публикуването на Проекта на план-сметка за приходите и разходите за
дейностите, свързани с управление на битовите отпадъци, както и размера на
такса битови отпадъци в община Кирково през 2020 год. - 19.11.2019 год., до
внасянето на предложението от кмета на общината в Общински съвет - Кирково -
27.11.2019 год., били изтекли 9(девет) календарни дни, а от публикуването на
Проекта на план-сметка за приходите и разходите за дейностите свързани с
управление на битовите отпадъци, както и размера на такса битови отпадъци в
община Кирково през 2020 год. в официалния сайт на общината - 19.11.2019 год.,
до деня на провеждане на заседанието на общинския съвет - 16.12.2019 год., били изтекли 28(двадесет и
осем) календарни дни. Сочи се в мотивите, че по този начин не е спазено
императивното изискване на чл.69, ал.2 от АПК и че не се установява и да е дадена
възможност на заинтересованите лица да участват в производството, съобразно
формите, предвидени в разпоредбата на чл.69, ал.1 от АПК. Твърди се, че
допуснатото от общинския съвет нарушение се явява съществено и обосновава
незаконосъобразността на акта по смисъла на чл.146, т.3 от АПК.
Предвид
изложеното, оспорващият счита, че Решение №21 от Протокол №3 от 16.11.2019 год.
от проведено заседание на Общински съвет - Кирково е незаконосъобразно, прието
при съществени нарушения на административно производствените правила и по
отношение на същото е налице отменителното основание
по чл.146, т.3 от АПК.
Редовно призован
за съдебното заседание, оспорващият - областният управител на област Кърджали,
не се явява, представлява
се от редовно упълномощен процесуален представител – юрк.А.
Ф., която заявява, че поддържа изцяло заповедта на областния управител на
област Кърджали, с която се оспорва като незаконосъобразно Решение №21 от
Протокол №3 от проведено заседание на 16.12.2019 год. на Общински съвет –
Кирково. Твърди, че същото е прието в нарушение на чл.66, ал.2 от АПК и чл.59,
ал.2, т.4 от АПК, като сочи, че по своята същност това решение на ОбС – Кирково е общ административен акт и трябва да се
издава при зачитане на императивните разпоредби на АПК, в разумния едномесечен
срок, в който, съгласно разпоредбата на чл.69, ал.2 от АПК, е предвидено
административният орган да осигури на заинтересованите лица, възможност за
осъществяване на правото им на участие в производството по издаване на общия
административен акт и който срок не бил спазен. Сочи също, че от представената
в Областна администрация – Кърджали преписка по приемането на решението се
установявало, че не е дадена друга възможност на заинтересованите лица, с която
да участват в това производство, съобразно формите, предвидени в разпоредбата
на чл.69, ал.1 от АПК. На следващо място сочи, че така също, с цел защита на
обществения интерес и в защита правата на засегнатите лица от акта,
законодателят предвидил издаването на общия административен акт да става, освен
при голяма публичност, и с ясни мотиви, като мотивите следвало да дават
представа, как е формирана волята на вносителя на акта, поради което те били от
съществено значение за адресата на акта, така че той да може да разбере, защо
се налага издаването му. Твърди, че нито от докладната записка на кмета на
община Кирково, публикувана на 19.11.2019 год. на интернет страницата на община
Кирково и „входирана” на 27.11.2019 год. в Общински
съвет - Кирково, нито от представените в Областна администрация - Кърджали
документи към Решение №21, не ставало ясно, какви са основните съображения и
фактически основания за необходимостта от повишаване на такса „Битови отпадъци”
на територията на община Кирково, за 2020 год. и не ставало известно, защо
точно с толкова е предложено да се увеличи размера на ТБО. Излага аргумент, че
съдържащите се в докладната записка на кмета доводи, не представлявали
икономическа обосновка на така предложения размер за такса „Битови отпадъци”,
т.к. било посочено само, че основен принос за увеличаването на разходите за управление
на отпадъците дават приетите отчисления за плащане на тон депониран отпадък по
чл.60 и по чл.64 от Закона за управление на отпадъците, размерът, на които се
увеличавал драстично през годините, като отбелязва, че действително, според
чл.7, ал.1 от ЗМДТ, местните такси, каквато е и таксата за битови отпадъци, се
определя въз основа на необходимостта от материално-технически и
административни разходи по представяне на услугата, а съгласно чл.8, ал.1, т.1
от ЗМДТ, един от принципите за определяне размера на таксата, е възстановяване
на пълните разходи на общината по представяне на услугата. Вярно било, също
така, че в чл.20, ал.1, т.1 и т.2 от Наредба №7 от 19.12.2013 год. за реда и
начина за изчисляване и определяне размера на обезпеченията
и отчисленията, изисквани при депониране на отпадъците, бил определен размерът
на отчисленията за обезвреждане на отпадъците на регионално или общинско депо
за неопасни отпадъци и на депа за опасни или инертни отпадъци, както и че този
размер се увеличавал през годините, но така визираното в решението увеличение на размера на горните отчисления, обаче,
не можел да се обоснове от фактическа страна конкретното увеличение на размера
на такса „Битови отпадъци” за 2020 год., още повече, че в чл.64, ал.5 от Закона
за управление на отпадъците била предвидена възможност за намаляване размера на
отчисленията за битови отпадъци, т.е. в определения по чл.20, ал.1 от Наредба
№7 от 19.12.2013 год. размер на отчисленията, не била фиксирана стойност и
имало възможност да бъде намалявана, в зависимост от изпълнението на определени
условия. Моли съда, като вземе предвид изложеното до тук, както и мотивите,
посочени в заповедта на областния управител на област Кърджали, да отмени
Решение №21 от Протокол №3 от 16.12.2019 год. на Общински съвет – Кирково, като
моли, също така, да бъдат присъдени на оспорващия направените разноски по
делото, в размер на 20.00 лева, за публикуване на съобщение за оспорването в
ДВ, за които представя и Списък на разноските по чл.80 от ГПК.
Ответникът по оспорването – Общински съвет – Кирково,
редовно призован за съдебното заседание, не се представлява и не изразява
становище по заповедта на областния управител на област Кърджали.
Административен
съд – Кърджали, като прецени заявените в заповедта на областния управител на
област Кърджали доводи и съображения и въз основа на събраните по делото
доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:
С
оспореното Решение №21 от 16.12.2019 год. Протокол №3 от
заседание на Общински съвет - Кирково, проведено на 16.12.2019 год./л.8-л.9, л.45-л.46//, Общински съвет – Кирково, на основание чл.21,
ал.1, т.7 от ЗМСМА и чл.66, ал.1 от Закона за местните данъци и такси/ЗМДТ/, с
т.1. от същото, е одобрена План - сметка за дейностите по чл.66, ал.1 от Закона
за местните данъци и такси за 2020 год. по обобщени показатели, съгласно
Приложение №9/Приходи от услуги по управление на отпадъците - всичко 740985.00
лева; Разходи за услуги по управление на
отпадъците - всичко 740985.00 лева, в
т.ч. 1. Разходи по събиране на битови отпадъци и транспортирането им до депо –
общо 312000.00 лева; 2. Разходи за третиране на битови отпадъци - общо 410985.00 лева и 3. Разходи за
поддържане чистотата на териториите за обществено ползване в населените места и
селищните образувания в общината – общо 18000.00 лева, а с т.2. е определена:
2.1. Таксата за битови отпадъци за населението на община Кирково и жилища на
юридическите лица за 2020 год., в размер на 6.5 промила от данъчната оценка на
сградите, разпределена по видове услуги, както следва: • сметосъбиране и сметоизвозване – 2.9 промила • обезвреждане битови отпадъци
в депа и други съоръжения – 3.4 промила • чистотата на територията за
обществено ползване – 0.2 промила и 2.2. Таксата за битови отпадъци за
нежилищни имоти на юридически лица и ЕТ за 2020 год., в размер на 10.5 промила
от отчетната стойност на сградите, разпределена по видове услуги, както следва:
• сметосъбиране и сметоизвозване – 5.8 промила •
обезвреждане битови отпадъци в депа и други съоръжения – 4.3 промила • чистота
на територията за обществено ползване – 0.4 промила.
Видно от изискания от съда и приет като доказателство по
делото пълен препис от Протокол №3 от заседанието на Общински съвет – Кирково,
проведено на 16.12.2019 год., на същото са присъствали 28 съветници
от общо 29, видно и от изискания и представен присъствен списък за това
заседание/л.51/, като в гласуването са участвали всички присъстващи 28
общински съветници, от които, „ЗА” са гласували
20/двадесет/ от тях, а против – 8/осем/.
Решението
е гласувано и прието въз основа на докладна записка /предложение/ от кмета на
община Кирково, с Изх.№*** от *** год. на община Кирково, до Общински съвет –
Кирково, съдържаща и проект на решението, регистрирана в деловодството на
общинския съвет с Вх.№***, дело ***, от 27.11.2019 год./л.10-13/, към която докладна записка е приложен и
проектът на План-сметката за 2020 год. за дейностите по управление на
отпадъците в община Кирково/л.14/.
По изисканата от ответника преписка не са представени
становища или предложения от постоянни комисии към Общински съвет – Кирково, по
тази докладна записка на кмета на община Кирково. От съда е изискана и е
представена Покана №3 от 09.12.2019 год./л.52-л.53/, с която, на основание чл.23, ал.4, т.1 от ЗМСМА, е
било свикано заседанието на Общински съвет – Кирково, на датата 19.12.2019
год., от 14:00 часа, в заседателната зала на общината, като видно от същата,
докладната записка на кмета на община Кирково относно одобряване на план
сметката за приходите и разходите за дейностите, свързани с управлението на
битовите отпадъци за 2020 год., както и за размера на ТБО в община Кирково за
2020 год., е била включена като т.11 в дневния ред на това заседание. По
преписката е представена и разпечатка от официалната интернет страница на
община Кирково/л.15/, от която е видно,
че действително, на
датата 19.11.2019 год., е било публикувано съобщение за проекта на
План-сметката за дейностите по управление на отпадъците в община Кирково през
2020 год. и е публикуван и самия Проект на план-сметката. В съобщението е
указано, че на заинтересованите лица се предоставя 30-дневен срок, считано от
датата на публикуване, за предложения и становища по проекта на План-сметката
за дейностите по управление на отпадъците в община Кирково през 2020 год.,
както и за размера на Таксата битови отпадъци в община Кирково през 2020 год. В
съобщението е указано, освен това, че писмените становища, мнения и коментари
могат да бъдат изпращани, както следва: на хартиен носител: до деловодството на
община Кирково, ***; по електронен път: на следния е-mail
адрес: ***.
В съпроводително писмо с Изх.№***/*** год. на Общински съвет - Кирково, с което на
съда са изпрати изискани допълнително документи по преписката, подписано от
председателя на Общински съвет – Кирково/л.29/, същият уведомява съда, че няма постъпили писмени
предложения, възражения и становища по повод публикувания на интернет
страницата на община Кирково, проект на План-сметката за дейностите по управление на
отпадъците в община Кирково през 2020 год., както относно размера на Таксата
битови отпадъци/ТБО/ в община Кирково през 2020 година.
Така, след
като е преценил, че посоченото Решение №21 от 16.12.2019 год. на Общински съвет
– Кирково е незаконосъобразно, на основание чл.32, ал.1 от Закона за
администрацията, във връзка с чл.45, ал.4 от ЗМСМА, със Заповед №РД-09-1 от
06.01.2020 год./л.4-л.6/, областният управител
на област Кърджали е оспорил същото пред Административен съд – Кърджали, по
изложените в заповедта подробни мотиви, с искане за отмяната на това решение.
Предвид
така установената фактическа обстановка и след служебна проверка на основание чл.168,
във връзка с чл.146 от АПК, съдът намира от правна страна следното:
Съобщението
за постъпилото оспорване от областния управител на област Кърджали е обявено по
реда на чл.181, ал.1 от АПК, в Държавен вестник, бр.7 от 24.01.2020 год., на
стр.237, като копие от обявлението е поставено на определеното за това място в АдмС - Кърджали и е публикувано в Интернет страницата на
Върховния административен съд, съгласно изискването на чл.181, ал.2 от АПК. По
делото не са встъпили заинтересовани страни по смисъла на чл.182, ал.2 и ал.3
от АПК.
По
допустимостта на оспорването:
Съгласно разпоредбата
на чл.45, ал.4, предл. 1 и 2 от ЗМСМА, областният
управител упражнява контрол за законосъобразност на актовете на общинските
съвети, освен ако в закон е предвидено друго. Той може да върне
незаконосъобразните актове за ново обсъждане в общинския съвет или да ги
оспорва пред съответния административен съд. Същевременно, съгласно чл.45,
ал.12 от ЗМСМА, за неуредените въпроси по оспорването на актовете на общинските
съвети се прилагат правилата на административното производство, установени със
закон и тъй като в ЗМСМА не се съдържа разпоредба, регламентираща срока за
обжалване на решенията на общинските съвети от областните управители пред
съответния административен съд, приложим се явява чл.149, ал.1 от АПК - за
индивидуалните административни актове и чл.179 от АПК - за общите административни
актове. Тези норми предвиждат 14-дневен срок за обжалване на актовете от
тяхното съобщаване/при общите административни актове – ако е налице отделно
персонално съобщение/.
В случая,
Протокол №3 от заседанието на Общински съвет – Кирково, проведено на 16.12.2019
год., съдържащ и оспореното Решение №21 от 16.12.2019 год., е изпратен на
областния управител на област Кърджали със съпроводително писмо с Изх.№***/***
год. и е постъпил в Областна администрация – Кърджали с Вх.№*** на *** год.,
видно от положения върху същото щемпел/л.7/. Заповедта, с която
това решение е оспорено пред Административен съд – Кърджали, като
незаконосъобразно, е издадена на датата 06.01.2020 год., т.е. на
14/четиринадесетия/-ия ден след получаването на
пълния препис от Протокол №3 от заседанието на Общински съвет – Кирково,
проведено на 16.12.2019 година. От това следва, че е спазен законоустановения
14/четиринадесет/-дневен срок за оспорване на посоченото решение по съдебен
ред.
Съдът в настоящия
състав, обаче, намира за недопустимо оспорването в частта му, касаеща приетата с Решение №21 от 16.12.2019 год. на
Общински съвет - Кирково, План-сметка за дейностите по чл.66, ал.1 от Закона
за местните данъци и такси за 2020 год. по обобщени показатели, съгласно
Приложение №9, т.е. оспорването на т.1 от посоченото решение, по следните
съображения:
Одобряването на план-сметката
и определянето на годишния размер на ТБО за съответната година, са две
самостоятелни волеизявления на общинския съвет. Одобряването
на план - сметка за приходите и разходите за
дейностите, свързани с управлението на битовите отпадъци, е
необходима предпоставка за определяне на размера на таксата за битови отпадъци е елемент от процедурата по
определяне размера на таксата по чл.66, ал.1 от ЗМДТ. С акта по
одобряване на план-сметката за дейностите по чл.66, ал.1 от Закона за
местните данъци и такси за съответната година, не се създават права или
задължения, нито непосредствено се засягат права, свободи или законни интереси
на граждани или юридически лица, поради което същата не представлява общ
административен акт по смисъла на чл.65 от АПК, нито индивидуален
административен акт, тъй като съгласно чл.21, ал.5 от АПК, волеизявленията,
действията и бездействията, когато са част от производство по издаване или
изпълнение на индивидуални или общи административни актове, не са индивидуални
административни актове. Тъй
като е част от производство по издаване на общ административен акт, съгласно
чл.21, ал.5 от АПК, съдът не може да се произнася по законосъобразността на
решението в тази му част, а контролът за законосъобразност на одобрената план -
сметка се осъществява заедно с контрола върху решението на Общинския съвет по чл.66,
ал.1 от ЗМДТ, за определяне на годишния размер на
таксата за битови отпадъци. Ето защо
съдът намира, че в частта му по т.1, оспореното Решение №21 от
16.12.2019 год. на Общински съвет - Кирково не е
административен/общ или индивидуален/ акт, подлежащ на самостоятелен съдебен
контрол, поради което и в тази му част, оспорването, направено със Заповед
№РД-09-1 от 06.01.2020 год., издадена от областния
управител на област Кърджали, следва да се остави без разглеждане по
същество.
По
отношение оспорването
на Решение №21
от 16.12.2019 год. на Общински съвет – Кирково
в частта му по т.2, с която е определен размерът на
таксата за битови отпадъци в община
Кирково за 2020 год., съдът намира, че същото е допустимо и следва да бъде
разгледано по същество, като насочено срещу общ административен акт,
подлежащ на оспорване, изходящо от оправомощен за това орган и направено в законоустановения
срок. Както бе упоменато и по-горе, по силата на
чл.45, ал.4 от ЗМСМА, а респ. и на чл.31, ал.1, т.5 и чл.32, ал.2 от Закона за
администрацията, областният управител е активно легитимиран да оспорва актовете
на общинските съвети, на територията на съответната област.
При
това положение, при преценката за законосъобразност на т.2 от
оспореното Решение №21
от 16.12.2019 год. на Общински съвет – Кирков, съдът намира следното:
Посоченото решение на Общински съвет – Кирково е прието от компетентен орган и в предвидената от закона писмена форма. Общинският съвет е орган на местното
самоуправление, определящ политиката за изграждане
и развитие на общината, във връзка
с осъществяването на дейностите от местно
значение, както и на други дейности,
определени със закон, като правомощията му са регламентирани в нормата
на чл.21 от ЗМСМА. В изпълнение на
тези свои правомощия, общинският
съвет приема правилници, наредби, инструкции, решения, декларации и обръщения. С разпоредбата на чл.21,
ал.1, т.7 от ЗМСМА, на общинския съвет е предоставено и правомощието
по определяне на местните такси, каквато местна такса представлява и
таксата битови отпадъци.
Оспореното решение,
в частта му по т.2, е такова по чл.66, ал.1 от ЗМДТ(Посл. изм., ДВ, бр.98 от 2018 год., в сила от
01.01.2019 год.), за определяне на
годишния размер на таксата за битови отпадъци и притежава белезите на общ
административен акт по смисъла на чл.65 от АПК. Видно
от съдържанието на оспорения акт, последният въвежда конкретно правило за
поведение, има еднократно действие - с изплащането на размера на
определената такса за 2020 година, ще се погаси действието му по отношение на
адресатите, като същевременно, то засяга неограничен брой адресати, ползващи
услугите по чл.66, ал.1, т.1 - 3 от ЗМДТ, на територията на община Кирково. Съгласно чл.64, ал.1 от ЗМДТ, таксата битови отпадъци се заплаща
от лицата по чл.11 от същия закон, за имотите на територията на общината –
данъчно задължени лица - собствениците на облагаеми с данък недвижими имоти, а
съгласно чл.10, ал.1 от ЗМДТ, с данък върху недвижимите имоти се облагат разположените на
територията на страната поземлени имоти, сгради и самостоятелни обекти в сгради
в строителните граници на населените места и селищните образувания, както и
поземлените имоти извън тях, които, според подробен устройствен
план, имат предназначението по чл. 8, т.1 от Закона за устройство на
територията и след промяна на предназначението на земята, когато това се
изисква по реда на специален закон. От своя страна, редът и правилата,
свързани с издаването на общи административни актове, са уредени в глава V,
раздел II от АПК.
Оспореното Решение №21 от
16.12.2019 год. на Общински
съвет - Кирково, видно от доказателствата, приобщени
по делото, е взето
и при наличие на необходимия кворум и мнозинство. Следва да се отбележи, че това решение е такова по чл.21, ал.1, т.7 от ЗМСМА и е взето
с мнозинство повече от половината от общия брой на съветниците,
съобразно изискването на чл.27, ал.4, предл.І/първо/
от ЗМСМА, като при общ брой от 29/двадесет и девет/ общински съветници в Общински съвет - Кирково, броят на гласувалите
„ЗА” приемане на решението е бил 20/двадесет/ общински съветници.
Спазено е и изискването на чл.27, ал.5 от ЗМСМА, която норма предвижда, че
решенията на общинския съвет по чл.21, ал.1, т.6, 7, 8, 9, 10, 14 и 15 се приемат с поименно гласуване, което се
отразява в протокола от заседанието, като по тези обстоятелства между страните
няма и спор.
Според чл.66, ал.1
и ал.2 от АПК, откриването на производството по издаване на
общ административен акт се оповестява
публично чрез средствата за масово
осведомяване, чрез изпращането на проекта до организации
на заинтересованите лица или по
друг подходящ начин, като включва
и основните съображения за издаването на
акта, както и формите на участие
на заинтересованите лица в производството, като в разпоредбата на чл.69, ал.2 от АПК е регламентирано изрично, че административният
орган осигурява на заинтересованите лица възможност да осъществят правото
си на участие
в разумен срок, който не може
да бъде по-кратък
от един месец
от деня на уведомяването по
чл.66.
В случая, по делото
са налице доказателства, че производството по издаване на оспорения общ
административен акт е оповестено публично, на официалната интернет страница на
община Кирково, чрез публикуване на съобщение за изготвения проект за решението
и чрез публикуване на предложението на кмета на общината, в т.ч. и за
предлаганите размери на таксата битови отпадъци за 2020 год. в община Кирково.
В това съобщение, както бе упоменато и по-горе, заинтересованите лица са били
уведомени за откритото производство по приемане на това решение, за предлагания
проект на решението, както и за правото си да подадат предложения, мнения,
становища и коментари, в 30/тридесет/-дневен срок от публикуване на
съобщението, т.е. считано от датата 19.11.2019 година. В това съобщение,
публикувано на интернет страницата на общината, са оповестени и начина – на
хартиен носител или по електронен път, както и мястото на подаване на същите.
Съдът намира обаче,
че решението е прието при съществено нарушение на процесуалните правила. В разпоредбата на чл.69, ал.2 от АПК е предвидено
административният орган да осигури на заинтересованите лица възможност да
осъществят правото си на участие в разумен срок, който не може да бъде
по-кратък от един месец от деня на уведомяването по чл.66. В настоящия случай,
предложението на кмета за приемане на общия административен акт е публикувано
на официалната интернет страница на община Кирково, на датата 19.11.2019 год.,
а оспореното решение е прието на редовно свикано заседание на Общински съвет –
Кирково, на датата 16.12.2019 год., т.е. на 28-ия/двадесет и осмия/ ден след
откриване на производството по издаване на акта. От това безспорно следва, че е
налице нарушение на разпоредбата на чл.69, ал.2 от АПК, тъй като административният
орган не е осигурил на заинтересованите лица възможност да осъществят правото
си на участие в законово определения срок – не по-кратък от един месец от деня
на уведомяването по чл.66 от АПК, а този срок е императивно определен в
посочената норма на ал.2 на чл.69 от АПК, но не е спазен. Тук следва да се добави, че случаят по
настоящото дело не покрива, т.е. не попада в изключенията, регламентирани в
разпоредбата на чл.73, предл.І/първо/ от АПК, т.е.
актът не е издаден в неотложен случай и не попада в никоя от хипотезите,
изброени в тази норма. Тази предпоставка, за да отпадне изискването за спазване
на императивния едномесечен срок по чл.69, ал.2 от АПК, не е посочена нито в
мотивите на докладната записка/предложението/ на кмета на община Кирково, нито
в мотивите на Общински съвет – Кирково за взетото решение, нито в основанията
за неговото приемане, а е повече от ясно, че такава предпоставка и в
действителност не е налице.
По
разбиране на настоящия съдебен състав, нарушението на чл.69 от АПК води до нарушение
и на чл.71 от АПК, поради обвързаността на двете
разпоредби. Процедурата по уведомяване на заинтересованите граждани и организации за откритото производство по издаване на
акта, основните съображения на органа за това,
определяне на формите за участие
и спазването на срока, в който заинтересованите лица имат възможност да осъществят правото
си на участие,
оказват влияние върху съдържанието на акта, а осмен
това, в случая, кръгът на тези заинтересовани лица е много голям и както бе
упоменато и по-горе, това са всички данъчно задължени лица - собствениците на облагаеми с данък недвижими имоти, на територията
на община Кирково.
Като не е
изпълнил изискванията на посочените по-горе разпоредби, административният орган
е допуснал съществено нарушение на административнопроизводствените
правила, тъй като е нарушено правото на участие на заинтересованите лица в
производството по издаване на общия административен акт и същият е издаден без
да са изяснени фактите и обстоятелствата от значение за случая, в т.ч. без да е
дадена възможност за предложения, становища и възражения на заинтересованите
лица, респективно, без да са обсъдени такива, които евентуално биха постъпили
до изтичането на пълния законово определен срок – не по-кратък от един месец от
деня на уведомяването по чл.66 от АПК. Лишаването на адресатите на акта от това
право обосновава незаконосъобразност на приетото от Общински съвет - Кирково
решение в тази му част и е самостоятелно и достатъчно основание за отмяна на
акта по смисъла на чл.146, т.3 от АПК. Изложеното налага извод за отмяна на
оспореното решение в частта му по т.2 на процесуално основание, без да е
необходимо разглеждането на материалната му законосъобразност./В
т.см. - Решение №3592/31.03.2015 г. по адм.дело
№6365/2014 г., Решение №4064/09.04.2015 г. по адм.дело
№10786/2014 г., Решение №1961/24.02.2015 г. на ВАС по адм.дело
№8123/2014 г., всички на ВАС - VII отд./. В останалата част,
по отношение на т.1 от процесното решение, както бе
обосновано и по-горе, оспорването следва да се остави без разглеждане, а производството
по делото следва да бъде прекратено.
При този
изход на делото, в полза на оспорващия следва да бъдат присъдени и направените
от него деловодни разноски, в размер на 20.00/двадесет/ лева, представляващи
преведена такса по сметка на Държавен вестник, за публикуване на съобщение за
оспорването, съгласно приложеното по делото бюджетно платежно нареждане от
13.01.2020 год./на л.22 от делото/. Разноските следва да бъдат възложени в тежест на община
Кирково, която, съгласно чл.14 от ЗМСМА,
е юридическо лице и има право на собственост и самостоятелен общински
бюджет.
Предвид
всичко изложено по-горе и на основание чл.172, ал.2, предл.ІІ/второ/,
във вр. с чл.184 от АПК, Административен съд –
Кърджали
Р Е Ш И :
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ
Заповед №РД-09-1 от 06.01.2020
год., издадена от областния управител на област Кърджали, против Решение
№21 от 16.12.2019 год. на Общински съвет - Кирково по
Протокол №3 от заседание на Общински съвет -
Кирково, проведено на 16.12.2019 год., В ЧАСТТА МУ по т.1, с която е приета План - сметка за
дейностите по чл.66, ал.1 от Закона за местните данъци и такси в община Кирково
за 2020 год., по обобщени показатели, съгласно Приложение №9 и ПРЕКРАТЯВА производството по делото в
тази му част.
ОТМЕНЯ т.2 от
Решение №21 от 16.12.2019 год. на Общински съвет - Кирково по Протокол №3 от заседание на
Общински съвет - Кирково, проведено на 16.12.2019 год., с която е определен размерът на таксата за
битови отпадъци/ТБО/ за 2020 год. в община Кирково, като незаконосъобразна.
ОСЪЖДА Община Кирково, с адрес - ***, с ЕИК ***, ***, ДА ЗАПЛАТИ на Областна администрация - Кърджали,
сумата в размер на 20.00/двадесет/ лева, представляваща направени разноски по
делото.
Решението, в частта му с характер на
определение, с която заповедта е оставена без разглеждане, а производството по
делото - прекратено, подлежи на обжалване с частна жалба в 7/седем/-дневен срок
от съобщаването
или връчването му, а в останалата му част - в 14/четиринадесет/-дневен срок от съобщаването или
връчването му, чрез Административен съд – Кърджали, пред Върховния
административен съд.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧЛЕНОВЕ: 1.