Решение по дело №796/2022 на Районен съд - Разград

Номер на акта: 51
Дата: 22 март 2023 г.
Съдия: Доротея Енчева Иванова
Дело: 20223330200796
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 23 декември 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 51
гр. Разград, 22.03.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – РАЗГРАД в публично заседание на двадесет и втори
февруари през две хиляди двадесет и трета година в следния състав:
Председател:ДОРОТЕЯ ЕНЧ. И.
при участието на секретаря НАТАЛИЯ Д. ТОДОРОВА
като разгледа докладваното от ДОРОТЕЯ ЕНЧ. И. Административно
наказателно дело № 20223330200796 по описа за 2022 година
за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Постъпила е жалба от МБАЛ „Св. Иван Рилски - Разград“ АД, ЕИК
********* гр. Разград против ЕФ № **********/16.10.2020г. на Агенция
пътна инфраструктура /АПИ/, с което на основание чл.179, ал.3 във вр. с
чл.187а, ал.1 и 2, т.1 от ЗДвП на дружеството е наложена имуществена
санкция в размер на 300 лв. за нарушение на чл.139, ал.5 и 6 във вр. с чл.102,
ал.2 от същия закон. В жалбата сочи, че ЕФ е незаконосъобразен поради
съществени нарушения на административно производствените правила,
издаден в нарушение на материално-правните разпоредби, както и че е
изтекла предвидената в закона давност, поради което и моли да бъде отменен
изцяло. В с.з. не се явява представител.
Въззиваемата страна – Агенция пътна инфраструктура – Национално
тол управление /АПИ/, счита жалбата за неоснователна, а ЕФ за правилен и
законосъобразен, отговарящ на изискванията на закона, поради което моли да
бъде потвърдено изцяло. Излага подробни съображения в депозираните
писмени бележки относно това, че ЕФ съдържа всички необходими елементи
и не е изтекла предвидената в закона давност, поради което същият следва да
бъде потвърден.
Районна прокуратура - Разград при редовност в призоваването, не се
явява представител в с.з. и не заявява становище по жалбата и по НП.
Районен съд - Разград, след като прецени събраните по делото
доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:
Обжалваният ЕФ е издаден срещу МБАЛ „Св. Иван Рилски“ АД за
това, че „На 16.10.2020г. в 15:16 часа е установено нарушение №
B1CD384A111C4FC7E053031F160A729A, с ППС Специален автомобил
1
Ситроен Джъмпер, рег.номер РР7656АТ, с обща допустима максимална маса
3300, брой оси 2, категория ППК Евро 4, в община Разград, по път І-2 км
76+664, с посока Нарастващ километър, включен в обхвата на платената
пътна мрежа, като за посоченото ППС не е заплатена пътна такса по чл.10,
ал.1 от Закона за пътищата според категорията на пътното превозно средство.
Нарушението е установено с устройство № 10231, представляващо елемент от
електронната система за събиране на пътни такси по чл.10, ал.1 от Закона за
пътищата, намиращо се на път І-2 км 76+664. За извършеното от вас
нарушение на чл.139, ал. 5 и 6 във вр. с чл.102, ал.2 от Закона за движението
по пътищата и на основание чл.179, ал.3 във вр. с чл.187а, ал.1 и 2, т.1 от
ЗДвП, ви е наложена имуществена санкция в размер на 300 лв. “.
Към преписката освен цитирания ЕФ, са приложени и известие за
доставяне на ЕФ, справка за собственост на МПС с рег.№ РР7656АТ,
извлечение от доклад от електронната система за събиране на пътни такси по
чл.167а, ал.3 от ЗДвП, статично изображение във вид на снимков материал на
ППС с рег.№ РР7656АН-2 бр.снимки, заповед за одобряване на образец на
ЕФ, ведно с приложение № 1.
Допълнително са изискани и представени искане за транспорт на
болен Гюлшен Сюлейманова, пътен лист от 16.10.2020г. на процесното МПС
с рег. № РР7656АТ, от който е видно, че на тази дата е транспортиран болен
от гр. Разград до с. Царев брод, където се намира ДПБ. Представен е и копие
от талон за регистрация, от който е видно, че автомобилът е регистриран като
„специален автомобил“ с предназначение „бърза помощ“.
След направена справка в страницата на МБАЛ „Св.Иван Рилски-
Разград“ АД на адрес www.hospitalrazgrad.bg се установява, че в болницата
има разкрито и действащо Спешно отделение.
Въз основа на така изложените фактически обстоятелства, съдът
направи следните правни изводи:
Жалбата е допустима, като подадена в срок от надлежна страна
срещу подлежащ на обжалване акт, а разгледана по същество се явява
основателна и доказана.
Съдът констатира, че обжалвания ИФ е издаден от компетентен
орган, при спазване на предвидената за това процедура. Съгласно
Тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014 г. на ВАС, постановено по Т. Д. №
1/2013 г. съкратеното производство за административнонаказателната
отговорност чрез издаване на електронен фиш, въведено в чл. 189, ал. 4 ЗДвП,
е изключение от общите правила на ЗАНН, поставящи началото на
производството с АУАН и завършването му с НП. Електронният фиш е
приравнен на НП само по отношение на правното му действие, но не и по
форма, съдържание, реквизити и процедура по издаване. От това следва, че
изискванията за форма, съдържание, реквизити и ред за издаване на АУАН и
НП, сравнително подробно регламентирани в ЗАНН, са неприложими по
отношение на електронния фиш. Следователно за законосъобразността на
електронния фиш е достатъчно да е изготвен чрез въведени по съответния ред
автоматизирани технически средства или системи, при спазване на
изискванията за тяхното използване.
В този аспект се явяват неоснователни и възраженията на
2
нарушителя за допуснати нарушения по чл. 34 от ЗАНН. Посочената
разпоредба установява сроковете за съставяне на актове за установяване на
административния нарушения и издаване на наказателни постановления,
които не са част от специалното производство по издаване на електронните
фишове. След като иде реч за установяване на нарушение от автоматизирана
система то датата на установяване на нарушението и дата на издаване на
електронния фиш неминуемо съвпадат. След установяване и заснемане на
нарушението следва да бъде съобразен единствено общият срок за
административно - наказателно преследване от 4 години и 6 месеца,
предвиден в чл. 81, ал. 3, във връзка с чл. 80, ал. 1, т. 5 от НК.
В конкретния случая ЕФ ясно е посочил датата на извършване на
нарушението, мястото и в какво точно се изразява конкретното деяние, а
именно, че на посочената дата 16.10.2020г. процесното МПС е заснето с
устройство № 10231, което е елемент от електронната система за събиране на
пътни такси при движение по път, включен в обхвата на платената пътна
мрежа, като за същото не е заплатена пътна такса по чл.10, ал.1 от ЗП.
На 16.10.2020 г. процесното МПС е било използвано за
транспортиране на болен, налагащо ползването на МПС със специален режим
на движение, за което обстоятелство е представен пътен лист. В образецът на
документа "пътен лист" няма графа за административен адрес, а за маршрут,
при което следва, че съдържанието на пътния лист не включва адрес.
Съдържанието на пътния лист не включва и описание или квалификация на
състоянието на превозвания пациент. Следва да се съобрази и факта, че
електронният фиш няма презумптивна доказателствена сила, каквато е
придадена на АУАН по см. на чл. 189, ал. 2 ЗДвП, поради което за
административно-наказващият орган е доказателствената тежест за
обосноваване на твърдяното административно нарушение. В производството
по издаване на електронен фиш не е предвидена възможност за представяне
на доказателства или възражение преди издаването му, което не преодолява
доказателствената тежест за органа.
Във връзка с позоваване на АНО на Наредба № 10/31.05.1994г. за
неотложната медицинска помощ и на структурата на звената, оказващи
неотложна медицинска помощ, уредена в Инструкция № 2/07.02.1992г. на
Министъра на здравеопазването, с твърдение, че жалбоподателят не попада
сред изрично изброените звена, следва да бъде отбелязано, че наредбата и
инструкцията са приети на основание § 2 ЗР на ЗНЗ – отм. на 01.01.2005 г. със
Закона за здравето /ЗЗ/, като съгл. § 38 и § 39 ПЗР ЗЗ – "В едногодишен срок
от влизането в сила на закона Министерският съвет приема и министърът на
здравеопазването издава нормативните актове по прилагането му.; До
влизането в сила на актовете по § 38 издадените нормативни актове по
прилагането на отменения Закон за народното здраве се прилагат, доколкото
не противоречат на този закон. ". Във вр. с чл. 4, Глава трета – чл. 79 и сл. ЗЗ
и по-конкретно осъществявания обхват на дейност на медицинската помощ,
наредбата и инструкцията действат на основание § 39 ПЗР ЗЗ, но следва да
бъде съобразено, че съгласно чл. 80, чл. 82, ал. 1, т. 1 с. з, качеството на
медицинската помощ се основава на медицински стандарти, утвърдени по
реда на чл. 6, ал. 1 от Закона за лечебните заведения /ЗЛ3/, като спешната
медицинска помощ е регламентирана с медицински стандарт Спешна
3
медицина, утвърден с Наредба № 3/06.10.2017 г., издадена на основание чл. 6,
ал. 1 ЗЛЗ. Според действащият стандарт медицинската помощ по специалност
Спешна медицина се осъществява от центровете за спешна медицинска
помощ и техните филиали /Извънболничната медицинска помощ по
специалността "Спешна медицина" се осъществява от центровете за спешна
медицинска помощ (ЦСМП) и техните филиали (ФСМП), т. 1 от раздел
Първи на глава Трета/, от спешните отделения в лечебните заведения за
болнична помощ /т. 1.1.1. от Раздел първи на глава Четвърта,
Специализирани болнични структури, осъществяващи дейности в обхвата на
специалността "Спешна медицина", са: 1.1.1. Спешно отделение (СО)/ и от
специализирани спешни болнични центрове и спешни болнични комплекси.
Според стандарта вторичен наземен транспорт на спешен пациент може да се
осъществи с наземни медицински транспортни средства /линейки/ от
центровете за спешна медицинска помощ и с линейки на лечебните заведения
за болнична помощ /т. 3.3.1 от Раздел пети на Глава втора/.
На МБАЛ „Св.Иван Рилски - Разград“ АД е разрешено да извършва
дейности по медицински специалности, в обхвата на които – Спешна
медицина в структура /отделение/ - Спешно отделение, предвид действащото
към датата на извършване на нарушението и към днешна дата Спешно
отделение в болницата.
В чл. 91, ал. 3 ЗДвП - редакция на ДВ бр. 69 от 04.08.2020г. е
посочено, че "Специален режим на движение ползват моторните превозни
средства на Спешна медицинска помощ, Държавна агенция "Национална
сигурност", структури на Държавна агенция "Разузнаване", определени от
председателя на агенцията, структури на Служба "Военно разузнаване",.... ", а
в редакция на ДВ бр. 71 в сила от 11.08.2020 г.: "Специален режим на
движение ползват моторните превозни средства на Центрове за спешна
медицинска помощ, Държавна агенция "Национална сигурност", структури на
Държавна агенция "Разузнаване", определени от председателя на агенцията,
структури на Служба "Военно разузнаване",... ". В реда на изложеното не
следва да се приеме наличие на основание за изключване на отделенията по
спешна медицина от лечебните заведения за болнична помощ от обхвата на
чл. 91, ал. 3 ЗДвП в редакция от 11.08.2020г., действаща към момента на
извършване на нарушението, тъй като отделенията по спешна медицина ведно
с центровете за спешна медицинска помощ осъществяват спешна медицина
според действащият стандарт медицинската помощ по специалност Спешна
медицина.
При идентична дейност на посочените структури следва и
ползваните от тях МПС /каквото е МПС – специален автомобил с рег. №
РР7656 АТ/ да имат идентичен режим на движение – специален по см. на чл.
91, ал. 3 ЗДвП. Следва да бъде отбелязано и, че чл. 2 от Наредба № I –
141/18.09.2002г. за условията и реда, при които се ползва специален режим на
движение от моторните превозни средства не е изменен и не съдържа
наименованието Центрове за спешна медицинска помощ, а Спешна
медицинска помощ – "Специален режим на движение ползват моторните
превозни средства на: Спешна медицинска помощ, Държавна агенция
"Национална сигурност", главните и областните дирекции на Министерството
на вътрешните работи, Народно събрание, Национална служба за охрана,
4
Главна дирекция "Охрана" и Главна дирекция "Изпълнение на наказанията"
на Министерството на правосъдието, обозначените автомобили на служба
"Военна полиция" към министъра на отбраната... ".
Съгласно чл. 10, ал. 1 и ал. 9 ЗП: "За преминаване по платената
пътна мрежа се въвежда смесена система за таксуване на различните
категории пътни превозни средства и такси на база време и на база изминато
разстояние:...; ал. 9 - За движение по републиканските пътища на пътни
превозни средства на Министерството на вътрешните работи, на
Националната служба за охрана, на Държавна агенция "Национална
сигурност", на Неотложната медицинска помощ и на въоръжените сили не се
заплащат такси по ал. 1, 4 и 5. Неотложната медицинска помощ е дефинирана
в чл. 2, ал. 1 от Наредба № 10 от 31.05.1994 г. за неотложната медицинска
помощ: "Неотложната медицинска помощ е медицинска дейност за оказване
на срочна медицинска помощ на болни и пострадали лица, чийто живот не е
пряко застрашен, но които се нуждаят от медицинска помощ в кратък срок, за
да бъде предотвратено по-нататъшно развитие и усложняване на
заболяването.. ". Съгласно чл. 2 от Наредба № 25 от 4.11.1999 г. за оказване
на спешна медицинска помощ: "Спешната медицинска помощ включва
всички медицински дейности, насочени към възстановяване на остро
настъпили животозастрашаващи нарушения и поддържане виталните
функции на организма. ". Предвид обхватът на неотложната и спешната
медицинска помощ, следва, че спешната с оглед и наименованието – касае
осъществяване на действия от спешен порядък, целящи възстановяване на
остро настъпили животозастрашаващи нарушения и поддържане виталните
функции на организма, докато неотложната касае лица, чийто живот не е
пряко застрашен. В тази вр. са дефинираните бърза и неотложна медицинска
помощ в Инструкция № 2 от 7.02.1992 г. за доболнична бърза и неотложна
медицинска помощ – чл. 3 и чл. 4, като разграничението е в пряко и непряко
застрашен живот на лицата /чийто живот не е непосредствено застрашен/.
Според действащият стандарт медицинската помощ по специалност
Спешна медицина се осъществява както от центровете за спешна медицинска
помощ и техните филиали, така и от спешните отделения в лечебните
заведения за болнична помощ. Следователно, може да бъде направен извод за
това, че макар инструкцията да не противоречи на ЗЗ по см. на § 39 ПРЗ на
закона, същата не съответства на стандарта, предвид приемането й през 1992г.
Разрешението за осъществяване на лечебна дейност на МБАЛ „Св. Иван
Рилски- Разград“ АД е основано на ЗЛЗ и утвърдените структури, вкл.
Отделението по спешна медицина съответстват на закона и действащият
стандарт.
Следва да бъде съобразен и чл. 91, ал. 4 ЗДвП: "Нова – ДВ, бр. 71 от
2020 г., в сила от 11.08.2020 г.), съгласно който „Специален режим на
движение може да ползват и предназначените за предоставяне на медицинска
помощ при спешни състояния моторни превозни средства на лечебните
заведения към Министерския съвет, Министерството на здравеопазването,
Министерството на отбраната, Министерството на вътрешните работи,
Министерството на правосъдието и Министерството на транспорта,
информационните технологии и съобщенията по чл. 5, ал. 1 от Закона за
лечебните заведения и на лечебните заведения за болнична помощ, които са
5
получили разрешение за осъществяване на лечебна дейност, издадено по реда
на чл. 48, ал. 3 от Закона за лечебните заведения.“
Въз основа на посочените норми следва да бъде прието, че спешна и
неотложна помощ осъществяват не само центровете за спешна медицинска
помощ, а и лечебните заведения с медицинска специалност Спешна медицина
и структура – отделение по спешна медицина, поради което всички специални
автомобили на лечебни заведения за болнична помощ, осъществяващи
спешна и неотложна медицинска помощ попадат в обхвата на чл. 10, ал. 9 ЗП.
За целите на ЗП приоритетна следва да е осъществяваната обществено
значима дейност, за която се ползва МПС със специален режим на движение,
като структурите от цитираната по-горе инструкция не преодоляват действащ
медицински стандарт.
С оглед изложеното съдът намира, че така издадения ЕФ се явява
незаконосъобразен, постановен в нарушение на материалния закон и следва
да бъде отменен, тъй като за посочения автомобил не се дължи пътна такса по
чл.10, ал.1 от ЗП.
Воден от гореизложеното, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ КАТО НЕЗАКОНОСЪОБРАЗЕН ЕФ №
**********/16.10.2020г. на Агенция пътна инфраструктура /АПИ/, с което на
основание чл.179, ал.3 във вр. с чл.187а, ал.1 и 2, т.1 от ЗДвП на МБАЛ „Св.
Иван Рилски - Разград“ АД, ЕИК ********* гр. Разград е наложена
имуществена санкция в размер на 300 лв. за нарушение на чл.139, ал.5 и 6 във
вр. с чл.102, ал.2 от същия закон.
Решението подлежи на касационно обжалване по реда на АПК пред
Административен съд - Разград в 14-дневен срок от съобщаването му на
страните.
Съдия при Районен съд – Разград: _______________________
6