Решение по дело №1689/2019 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 493
Дата: 30 септември 2019 г. (в сила от 20 декември 2019 г.)
Съдия: Златко Димитров Мазников
Дело: 20195530201689
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 юни 2019 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

Номер:         30.09.2019 година    град Стара Загора

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Старозагорски районен съд    Шести наказателен състав

На двадесет и пети септември Година: 2019

В публичното заседание в следния състав:

 

                         Председател: Златко Мазников

                  Съдебни заседатели:

 

Секретар: Светла Иванова

Прокурор:

 

Разгледа докладваното от съдията Златко Мазников

а.н.дело № 1689 по описа за 2019 година

 

 

    и за да се произнесе, съобрази:

    Обжалван е ЕФ (електронен фиш), серия К, № 0991642, на ОД на МВР гр.Стара Загора.

    Жалбоподателката Д.Х.М. твърди, че ЕФ е незаконосъобразен, и моли същият да бъде отменен, а административнонаказателното производство – прекратено, поради изтичане на абсолютната давност за административнонаказателното й преследване.

    Въззиваемата страна ОД на МВР гр.Стара Загора, редовно призована, не изпраща представител в съдебно заседание.

    Съдът, като прецени събраните доказателства, намери за установено следното:

    С обжалвания ЕФ жалбоподателката е санкционирана на основание чл.189, ал.4 от ЗДвП – Закон за движението по пътищата („При нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, в отсъствието на контролен орган и на нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение…”) във връзка с чл.182, ал.2, т.3 от ЗДвП („Водач, който превиши разрешената скорост извън населено място, се наказва, както следва: за превишаване от 21 до 30 km/h - с глоба 100 лв.”) за нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП, предвиждащ различни ограничения на скоростта при движение извън населено място в зависимост от категорията на пътното превозно средство (Категории А, C и D – 80 km/h, Категория В – 90 km/h, Категории B+E, C+E и D+E – 70 km/h, Категория Т – 50 km/h, Категория М – 45 km/h, Самоходни машини – 40 km/h), изразяващо се в това, че на 02.08.2015 год. в 16.17 часа по път I-5 на км.218+900, община Стара Загора, е управлявала в посока юг-север лек автомобил „Волво В 40” с рег.№ .., регистриран на нейно име, със скорост 120 km/h (отчетен километров толеранс от 3 km/h) при ограничение на скоростта за движение извън населено място от 90 km/h, като нарушението (превишаване на разрешената скорост с 30 km/h) е било установено и заснето с мобилна радарна система (автоматизирано техническо средство) TFR1-M № 572.

    ЕФ е бил издаден по образеца, утвърден от министъра на вътрешните работи със заповед № Iз-305 от 04.02.2011 год. (л.15 от делото) съобразно разпоредбата на чл.189, ал.4, изречение трето от ЗДвП

(„Образецът на електронния фиш се утвърждава от министъра на вътрешните работи”), и отговаря на императивните изисквания на чл.189, ал.4, изречение второ от ЗДвП („Електронният фиш съдържа данни за: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката или мястото на доброволното й заплащане”).

    Съгласно чл.165, ал.2, т.6 от ЗДвП при изпълнение на функциите си по този закон определените от министъра на вътрешните работи служби имат право за установяване на нарушенията на правилата за движение по пътищата да използват технически средства или системи, заснемащи или записващи датата, точния час на нарушението и/или регистрационния номер на моторното превозно средство, като според пар.6, т.65 от ЗДвП автоматизирани технически средства и системи са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно ЗИ (Закон за измерванията), които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат, както стационарни – прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган, така и мобилни - прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес. Именно с такава мобилна радарна система е било установено и заснето конкретното нарушение, като нейното сертифициране и изправност към момента на извършване на нарушението се установява от представените удостоверение за одобрен тип средство за измерване и протокол за извършена проверка (л.11 и л.13 от делото).

    Съгласно чл.165, ал.2, т.7 и т.8 от ЗДвП определените от министъра на вътрешните работи служби обозначават места за контрол по спазването на правилата за движение от всички участници в движението, като поставят пътни знаци и техника за видеонаблюдение осъществяват контрола само в обхвата на средствата за видеонаблюдение, и обозначават чрез поставяне на пътни знаци, оповестяват в средствата за масово осведомяване или на интернет страницата на Министерството на вътрешните работи участъка от пътя, на който се осъществява контрол по спазването на правилата за движение чрез автоматизирани технически средства или системи, а според ал.3 на цитирания член условията и редът за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение се определят с наредба на министъра на вътрешните работи, каквато е Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 год. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата. В случая спазването на тези изисквания при заснемане на конкретното нарушение се установява от представените  снимков материал и протокол за използване на процесното автоматизирано техническо средство или система (л.7-8 и л.14 от делото).

    Към момента административнонаказателната отговорност на жалбоподателката за нарушението, за което е санкционирана с обжалвания ЕФ, не е погасена по давност, тъй като тя е била санкционирана за нарушение по ЗДвП, извършено на 02.08.2015 год., и следователно абсолютната давност от четири години и шест месеца, считано от датата на извършване на нарушението, изтича на 02.02.2020 год. Това е така, защото съгласно Тълкувателно постановление № 1 от 27.02.2015 год. на ВКС и ВАС по т.дело № 1/2014 год. разпоредбата на чл.11 от ЗАНН (Закон за административните нарушения и наказания) препраща към чл.81, ал.3 във връзка с чл.80, ал.1, т.5 от НК (Наказателен кодекс), което означава, при реализиране на административнонаказателна отговорност на лицето, т.е. при субсидиарното прилагане на регламентирания в чл.81, ал.3 от НК институт на абсолютната погасителна давност, административнонаказателното преследване ще бъде изключено по давност, ако е изтекъл срок, надвишаващ с една втора предвидения в чл.80, ал.1, т.5 от НК тригодишен срок.

     В случая обаче, видно от разпечатката от клипа, заснел нарушението – л.8 от делото, процесният автомобил се е движил със скорост от 124 km/h – т.е. със 121 km/h след приспадане на допустимата техническа грешка от 3 km/h, респективно при ограничение на скоростта от 90 km/h превишаването на разрешената скорост е било със 31 km/h, за което пък превишение размерът на глобата с оглед на предвиденото в закона е 150 лева – чл.182, ал.2, т.4 от ЗДвП в редакцията му към датата на извършване на нарушението, явяваща се по-благоприятен закон по смисъла на чл.3, ал.2 от ЗАНН. Следователно, въпреки изложеното в предходните абзаци, обжалваният ЕФ е незаконосъобразен и следва да бъде отменен, понеже отразените в него факти от съставомерен характер (скоростта, с която се е движил автомобила, и стойността на превишението на разрешената скорост) не съответстват на установеното от техническото средство, т.е. на извършеното в действителност, като при това допуснатото несъответствие обосновава правна квалификация на нарушението, различна от посочената в ЕФ, и обуславя наказание в по-голям размер (150 лева) от наложеното (100 лева), а съдът не би могъл да измени ЕФ, увеличавайки размера на наказанието, тъй като така би влошило положението на жалбоподателката по нейна жалба, което е недопустимо.

    Водим от горните мотиви, съдът  

         

                     Р  Е  Ш  И :

 

    ОТМЕНЯВА електронен фиш, серия К, № 0991642, на ОД на МВР гр.Стара Загора.

                                      

    Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено, пред Административен съд Стара Загора.

 

                                               РАЙОНЕН СЪДИЯ: