Решение по дело №597/2020 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 66
Дата: 11 март 2021 г. (в сила от 1 април 2021 г.)
Съдия: Теодора Андонова Милева
Дело: 20207100700597
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 ноември 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 66 /11.03.2021 г., гр. Добрич

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

 

 АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – Добрич,  V състав, в публичното заседание на двадесет и четвърти февруари през две хиляди  двадесет и първа година, в състав:

                                                  СЪДИЯ: ТЕОДОРА МИЛЕВА

 

при секретаря МАРИЯ МИХАЛЕВА, като разгледа докладваното от съдия МИЛЕВА адм. дело № 597/2020 г. на Административен съд – Добрич, за да се произнесе, взе предвид:

          

Производството е по реда на чл. 145 и сл. Административно-процесуалния кодекс (АПК), вр. с чл. 160, ал. 4 от Закона за опазване на околната среда/ЗООС/.

Образувано е по жалба на С.П.В. ***, подадена чрез  адвокат Ст. К., против Заповед №237 от 09.11.2020 г. за прилагане на преустановителна принудителна административна мярка – спиране на всички дейности /разораване, зесяване и др./, свързани с промяна в начина на ползване на ПИ с идент. 21470.45.1 – земеделска територия с НТП „Пасище“ по КККР на с. Добрин, общ. Крушари, с площ 263 919 кв.м., ДФЗ, отдаден под наем с Договор №ТПМ-19/20-2-1 от 21.01.2020 г. за отдаване под наем на земеделски земи, сключен между ОД „Земеделие“ Добрич и С.П.В. ***, издадена от директора на РИОСВ-Варна.

Жалбоподателят, моли да се отмени оспорваната заповед като незаконосъобразна и издадена в противоречие на материалноправния и процесуалния закон в цялост. Излагат се подробни съображения, че не жалбоподателя е посегнал върху наетия имот, за което има обективни доказателства, а именно подадени много по-рано от заповедта жалби от него до комтепентните органи. Сочи се, че не става ясно от заповедта, кой е нейния адресат.  Твърди да не са налице обстоятелства и предпоставките по чл. 158, т. 3 и т. 4 от ЗООС. Обосновава се, че директора на РИОСВ не е изследвал въпроса, кога е бил изоран имота и най-вече кой е извършител на въпросното деяние. Според оспорващия, правните и фактически основания, посочени в заповедта за налагане на ПАМ, не могат да бъдат подведени към нито една от хипотезите на чл.158, т.3 и т.3 от ЗООС, като се релевират доводи в подкрепа на твърдението. Прави възражение за липса на мотиви.

Ответникът, Директорът на РИОСВ гр. Варна, претендира за прекратяване на производството, тъй като жалбоподателят няма правен интерес от оспорване на заповедта, в алтернатива излага доводи за правилност и законосъобразност на приложената ПАМ. Позовава се и на Заповед №РД-989/10.12.2020 г. на министъра на МОСВ, касаеща защитените зони.

Заинтересованата страна ОД „Земеделие“ гр. Добрич не изразява становище по спора.

Съдът, като разгледа становищата и възраженията на двете страни и след преценка на събраните по делото доказателства намери за установено следното от фактическа страна:

На 21.01.2020 г. между Директорът на ОДЗ Добрич и С.П.В. *** е сключен Договор №ТПМ-19/20-2-1/21.01.2020 г. за отдаване под наем на земеделски земи от ДПФ. Със същия на В. е представена за временно ползване земеделска земя от ДПФ в размер на 985,825 дка, в землището на с. Златия, с. Орлова могила и с.Стожер, общ. Добричка и в с. Абрит, с.Бистрец и с. Добрич, общ. Крушари, обл. Добрич, представляващи имоти, подробно описани в договора. Всичките земи са с НТП пасище. Според договора, тези земи се предоставят за ползване като пасище. /лист 47-52/.

На 02.10.2020 г. В. ***, РИОСВ Варна, МОСВ и ОДЗ гр. Добрич, че в наетия от него имот, част от пасище с №21470.45.1 с площ от 263.919 дка, находящ се в с. Добрин е засято с царевица. В тази връзка се молят компетентните органи да извършат проверка и при евентуално наличие на извършени нарушения да предприемат съответните действия.

На 20.10.2020 г. от служители на РИОСВ Варна е извършена проверка по твръдените в жалбата факти. За извършената проверка е издаден Констативен протокол №013398, в който е посочено, че е установено, че имота се намира в защитена зона за опазване на природните местообитания ВG 000107 „Суха река“. В пасището се установява, че в северната му част има разорана площ със заседена едногодишна фуражна култура – царевица, която към момента на проверката е ожъната /установени сухи стебла на царевица/ и в непосредствена близост до посочената площ е установена друга площ със следи от старо разораване, която е обрасла с рудерална тревна растителност. На терен в границите на имота не са установени хора и техника.

На 09.11.2020 г. е издадена Заповед за прилагане на преустановителна принудителна административна мярка №237 /предмет на настоящото производство/ от директора на РИОСВ Варна, с която е постановено спиране на всички дейности /разораване, зесяване и др./, свързани с промяна в начина на ползване на ПИ с идент. 21470.45.1 – земеделска територия с НТП „Пасище“ по КККР на с. Добрин, общ. Крушари, с площ 263 919 кв.м., ДФЗ, отдаден под наем с Договор №ТПМ-19/20-2-1 от 21.01.2020 г. за отдаване под наем на земеделски земи, сключен между ОД „Земеделие“ Добрич и С.П.В. ***.  Принудителната административна мярка е наложена на основание чл. 160 във връзка с чл. 158, т. 3 и т. 4 от ЗООС и чл.121, чл.123 във връзка с чл.122, ал.2,т.2 от ЗБР.

В мотивите на обжалваната заповед е посоченото, установеното с констативния протокол, като е прието, че почти целият имот е зает от приоритетен за опазване тип природно местообитание 62СО „Понто-Сарматски степи“ и реализираното инвестиционно намерение не е съгласувано/одобрено по реда на екологичното законодателство. По същество се счита, че реализацията на дейности без същите да са оценени в рамките на проведени процедури по реда на глава шеста от ЗООС и чл.31 от ЗБР предполага непосредствена опасност за увреждане на околната среда и/или увреждане или унищожаване на защитени зони или части от тях. В заповедта е посочено, че същата следва да се доведе до знанието на директора на ОДЗ Добрич и наемателя на имота С.П.В..

По делото като доказателство е прието извадка от ДВ бр.7, издаден на 26.01.2021 г.

При така установената фактическа обстановка Административен съд - Добрич направи следните правни изводи:

Относно допустимостта на жалбата:

Подадена е от надлежен правен субект по см. на чл. 147, ал. 1 от АПК във вр. с чл. 160, ал. 4 от ЗООС. Съдържането на приложената ПАМ се изразява в спиране на всички дейности, свързани с промяна в начина на ползване на ПИ с идент. №21470.45.1, земеделска територия с НТП „Пасище“ по КККР на с. Добрин, която видно е отдадена под наем от ОДЗ Добрич на С.П.В.. Т.е. същият е адресат на акта, независимо, че от самата заповед не става ясно кой и е адресата. Съдът приема, че волеизявлението на органа относно съдържанието на ПАМ е с утежняващ за адресата характер, като ПАМ е преустановителна. Заповедта е изпратена на оспорващия  и е получена лично от него на 16.11.2020 г.  Оспорването е осъществено в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК пред компетентния административен съд.

Разгледана по същество, жалбата е основателна. Съображенията за това са следните:

Заповедта е издадена от компетентен административен орган. Нормата на чл. 160, ал. 1 от ЗООС възлага в компетентност на органа по чл. 158 от ЗООС прилагането на ПАМ. Директорите на РИОСВ попадат в изброяването на оправомощените органи по чл. 158 от ЗООС.

Съгласно чл. 122, ал. 2 от ЗБР " Директорите на регионалните органи на Министерството на околната среда и водите:

2. (изм. - ДВ, бр. 88 от 2005 г.) спират дейности или обекти, които увреждат или замърсяват околната среда над допустимите норми в защитени зони;"

Оспорената заповед е издадена и на основание чл. 122, ал. 2, т. 2 от ЗБР, от директор на РИОСВ - Варна в рамките на предоставената му компетентност

Страните не спорят относно компетентността.

Както се каза по-горе, съдържанието на заповедта  не отговаря по форма и на общото правило по чл. 59, ал. 2 от АПК, не е посочен адресата на заповедта. Кой е адресата става ясно от това, че оспорващият и ОД Земеделие гр. Добрич са уведомени за процесната заповед.

При издаването на оспорената заповед,  административният орган е допуснал и нарушение на чл.26, ал.1 и чл.34 от АПК, които изискват за започване на производството да се уведомяват известните заинтересовани граждани и организации и да им се осигури правото на участие в административното производство. По делото няма данни С.В. *** да са уведомени, че се открива производство по жалбата на В.. При извършване на проверката, също не са присъствали лицата. Установените нарушения са изведени от констатациите на контролните органи, чиито резултати са обективирани в съответните КП, но не са връчени на заинтересованите лица.

Извън горното, заповедта  противоречи и на материалния закон.

Не се спори между страните, че имот с ид. 21470.45.1 по КККР на с. Добрич, общ. Крушари, обл. Добрич попада в ЗЗ за опазване на природните местообитания и на дивата флора и фауна ВG0000107 „Суха река“.

Материалноправните предпоставки за прилагане на ПАМ в оспорената заповед са хипотезите на чл. 158, т. 3 и т. 4 от ЗООС. В случая по делото, във връзка с указанията на съда по чл. 170, ал. 1 от АПК, органът не доказа наличие на посочените правните основания за издаване на заповедта.

За основанието по чл. 158, т. 3 от ЗООС.

Случаят за прилагане на ПАМ по чл. 158, т. 3 от ЗООС предполага възникнала непосредствена опасност за замърсяване или увреждане на околната среда или за увреждане на здравето или имуществото на хората.  Дефиниция за "замърсяване на околната среда" е дадена в § 1, т. 5 от ДР на ЗООС. За да има замърсяване на околната среда е необходима промяна на качествата на средата в следствие на възникване и привнасяне на физически, химически или биологични фактори от естествен или антропогенен източник в страната или извън нея, независимо дали се превишават действащите в страната норми. Следователно, за да има непосредствена опасност от замърсяване на околната среда органът следва да докаже, че в следствие на установените нарушения /разораване, засяване/ е налице реална и предвидима опасност за промяна на качествата на околната среда. Дефиниция за "увреждане на околната среда" е дадена в § 1, т. 6 от ДР на ЗООС. Увреждането е резултатно деяние - при него има изменение на компонентите на средата, водещо до влошаване на качеството на живот на хората, обедняване на биологичното разнообразие или затруднено възстановяване на природните екосистеми. Нито в съдържанието на заповедта, нито в обуславящите я писмени доказателства /КП от проверките на органите и документите/ съществуват данни за възникнала непосредствена опасност за замърсяване или увреждане на околната среда.

Изводът от изложеното е, че простото констатиране от органа на извършени от „неясно кого“ разораване на пасище и засаждане на фуражна култура – царевица, старо разораване не може да формира извод за възникване на непосредствена опасност за замърсяване, още повече - до увреждане на околната среда. За прилагане на процесната ПАМ обаче правилото на чл. 158, т. 3 от ЗООС изисква като съставомерно фактическо обстоятелство възникване на непосредствена опасност от замърсяване или увреждане на околната среда или увреждане на здравето или имуществото на хората, каквото в случая не е налице, т.к. липсва подобно доказване от органа.

За основанието по чл. 158, т. 4 от ЗООС.

Случаят за прилагане на ПАМ по чл. 158, т. 4 от ЗООС предполага преследвана от органа цел за предотвратяване или преустановяване на административни нарушения, свързани с опазване на околната среда, респ. на вредните последиците от тях. В случая по делото, преследваните от органа цел е преустановителна по повод констатираната обработка на земеделската територия, която попада в защитена зона, но не е доказана връзката на нарушенията с околната среда. Тази връзка предполага пряко и главно доказване на факта, че нарушенията рефлектират върху околната среда. По терминологията на § 1, т. 1 от ДР на ЗООС "околна среда" е комплекс от естествени и антропогенни фактори и компоненти в състояние на взаимна зависимост, които влияят върху екологичното равновесие и качеството на живота, здравето на хората, културното и историческо наследство. От доказателствата, събрани от органа, не може да се изведе пряката връзка с факторите на околната среда. Няма доказана връзка между нарушенията и установеното в природата екологичното равновесие, наличното качеството на живот и здраве на хората. И в този случай дължимото поведение на органа е мислимо единствено в хипотезата на чл. 154а, ал. 8 от ЗООС.

Изводът от изложеното е за отсъствие на материалноправните основания за прилагане на процесната ПАМ по чл. 158, т. 3 и т. 4 от ЗООС поради което, обективиращата я заповед е незаконосъобразна.

Заповедта е издадена и на още едно основание -  чл.121 и чл.123 във връзка с чл.122, ал.2, т.2 от Закона за биологичното разнообразие. В случая от ответника не са представени доказателства за извършена дейност от жалбоподателя, която да уврежда или замърсява околната среда над допустимите норми в защитени зони, т.е. не е налице основание по чл. 122, ал. 2, т. 2 от ЗБР /както е посочено в заповедта/.

Несъстоятелно е твърдението на ответника, че след като има издадена Заповед №РД-989/10.12.2020 г., с която министъра на МОСВ е забранил в границите на защитените зони да се променя начина на трайно ползване, разораване, залесяване и превръщане в трайни насаждения на ливади, пасища и мери при ползването на земеделските земи, то липсва правен интерес от страна на жалбоподателя да оспорва заповедта, тъй като с нея не се засягат негови права и законни интереси. Относно допустимостта на жалбата, съдът изложи мотиви по-горе. Това, че има издадена заповед на МОСВ на 10.12.2020 г. по никакъв начин не променя фактическата обстановка и това, че заповедта на директора на РИОСВ Варна, предмет на настоящото производство е издадена на 09.11.2020 г., месец преди заповедта на министъра и същата се разглежда към момента на издаването й.

Изложеното по-горе налага отмяна на заповедта.

Мотивиран от горното и на основание чл. 172, ал. 2, пр.последно от АПК, Административен съд Добрич, пети състав

 

РЕШИ:

 

ОТМЕНЯ по жалба на С.П.В. ***,  Заповед №237 от 09.11.2020 г. за прилагане на преустановителна принудителна административна мярка, издадена от Директора на РИОСВ гр. Варна.

Решението подлежи на касационно обжалване от страните пред ВАС в 14-дневен срок получаване на съобщенията за изготвянето му.

Решението да се съобщи на страните чрез изпращане на преписи от същото.

 

 

                                   АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: