Решение по дело №454/2020 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 11 ноември 2020 г. (в сила от 28 май 2021 г.)
Съдия: Ивелина Карчева Янева
Дело: 20207060700454
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 30 юли 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

  275

 

гр. Велико Търново,  11.11.2020г.

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

                                                   

Великотърновският административен съд, Х-ти състав, в публично заседание  на двадесет и пети септември две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

                                                                                                       Съдия: Ивелина Янева

 

при секретаря Д. С.,  като разгледа докладваното от съдията И. Янева  адм.дело N 454 по описа на Административен съд Велико Търново за 2020 год., за да се произнесе, взе предвид:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК във вр. с  чл. 73, ал.4 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове.

           

Образувано е в изпълнение на Решение № 10311 / 27.07.2020г. на ВАС, с което е отменено Решение на АСВТ и делото е върнато за ново разглеждане по жалба на ООД „Калоян ВТ” с адрес на управление гр.Велико Търново, ул.”Ниш” № 5 против Решение № BG05М9ОР001-1.021-0311/1 от 14.11.2018г.  на Ръководителя на управляващия орган оперативна програма „Развитие на човешките ресурси 2014-2020г.“, с което е отказана верификация на разходи в размер на 20 900лв. В жалбата се твърди постановяване на административния акт в нарушение на процесуалния и материалния закони. Изложени са подробни доводи за допуснати съществени процесуални нарушения при издаване на решението, непосочване на правна квалификация на отказа и противоречие в мотивите на органа. Моли се за отмяна на оспорения административен акт и присъждане на сторените по делото разноски.

Ответникът – Ръководителя на управляващия орган оперативна програма „Развитие на човешките ресурси 2014 – 2020г.“ – чрез процесуален представител оспорва жалбата, като я намира за неоснователна и недоказана. Моли за отхвърлянето й и присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Предмет на настоящото съдебно производство e Решение на Ръководителя на управляващия орган оперативна програма „Развитие на човешките ресурси 2014-2020г.“, с което е отказана верификация на разходи в размер на 20 900лв.

След като разгледа оплакванията, изложени в жалбата, доказателствата по делото, становищата на страните и в рамките на задължителната проверка по чл.168 от АПК, административния съд приема за установено от фактическа страна следното:

Между ООД „Калоян ВТ” и Министерство на труда и социалната политика е сключен Административен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси 2014 – 2020г.“, за проект „Повишаване квалификацията на служители на ООД „Калоян ВТ”“ с № BG05М9ОР001-1.021-0311 / 08.03.2018г. Проектът предвижда за срок от 01.04.2018г. до 01.06.2019г. да се извършат две дейности – предоставяне на професионално обучение за придобиване на професионална квалификация на заети лица и обучение за придобиване на ключова компетентност – дигитална компетентност. Очакваните резултати от изпълнението на проекта са 22 лица да придобият втора степен по професия „сервитюр-барман”, специалност „обслужване на заведения за обществено хранене”; 36 лица да придобият втора степен по професия „готвач”, специалност „производство на кулинарни изделия и напитки”; 4 лица да придобият част от професия по трета квалификационна степен по професия „аниматор в туризма”, специалност „туристическа анимация” и 76 лица да преминат обучение по ключова компетентност 4 с подобрени компютърни умения.

За изпълнение на проекта е сключен договор с ООД „Интелекти” за провеждане на обучение по ключова компетентност 4.

На 08.06.2018г. от контролиращи експерти е извършена проверка на място – в гр.Велико Търново, ул.”Мария Габровска” № 2А. При проверката е установена липса на провеждащо се обучение и липса на присъствен списък. В графа ключови констатации е вписано, че съгласно информация от обучаващия и ООД „Интелекти” лицата в деня на проверката са възпрепятствани да присъстват.

На 11.06.2018г. в системата ИСУН от ООД „Калоян ВТ” е изпратено съобщение за наличие на промяна в графика на обученията, належаща поради възникнала производствена необходимост от полагане на труд от лицата, обучаващи се в група 1 на 08.06.2018г. Представена е Заповед за извършване на извънредна промяна в графика за обучение на Група 1, като занятията на 08.06.2018г. не се провеждат, а материала бъде усвоен в друг ден след съгласуване с обучителите. На 13.06.2018г. в системата ИСУН от ООД „Калоян ВТ” е изпратено съобщение с приложени заповед за промяна на графици и актуализирани графици за провеждане на обучение по КК 4 на всичките 6 групи.

            На 08.08.2018г. от ООД „Калоян ВТ“ е депозирано Искане за плащане на сумата от 20 900лв. за извършени разходи по проекта в периода 01.04.2018г. – 08.08.2018г. Към искането са приложени счетоводни документи, декларации, присъствени списъци.

            С оспореното пред съда решение е отказана верификация на заявените разходи на основание чл.57, ал.1, т.3 и т.4 от ЗУСЕСИФ.

            В хода на съдебното производство жалбоподателя представя нови доказателства – присъствени списъци и писма.

След извършване на служебна проверка, съдът установи, че обжалвания акт е издаден от компетентен орган. Съгласно ЗУСЕСИФ актовете по верификация, както и налагането на финансовата корекция се определя по основание и размер с мотивирано решение на ръководителя на управляващия орган, одобрил проекта. В чл.9, ал.5 от ЗУСЕСИФ е предвидено, че ръководител на управляващия орган е ръководителят на администрацията или организацията, в чиято структура се намира управляващият орган, или оправомощено от него лице. В ал.2 на същата разпоредба е предвидено, че управляващите органи се създават като звено в администрация по реда на Закона за администрацията или Закона за местното самоуправление и местната администрация, или като отделна администрация. Доколкото това е приложимо съгласно правото на Европейския съюз, функциите на такъв орган може да се предоставят за изпълнение и от друг орган или организация. Следователно Министърът на труда и социалната политика на основание чл.25, ал.1 от Закона за администрацията е ръководител на Управляващия орган,  който би следвало да е автор на административния акт. Съгласно чл.9, ал.1 от ЗФУКПС, ръководителите по чл.2, ал.2 могат да делегират правомощията си по този закон на други длъжностни лица от ръководената от тях организация, като в тези случаи определят конкретните им права и задължения. Видно от по-горе изложеното ръководител на Управляващ орган на оперативна програма "Развитие на човешки ресурси 2014-2020г.” , разполагащ с правомощието да верифицира разходи, може да бъде министърът на труда и социалната политика или друго оправомощено от него за ръководител на оперативната програма длъжностно лице. В конкретната хипотеза управляващият орган е определен от Министъра на труда и социалната политика, съгласно заповед № РД – 01 – 268 / 04.04.2018г. С оглед на което подписалата решението Зорница Русинова се явява оправомощена да изпълнява функциите на управляващ орган, поради което административният акт е издаден от компетентен орган.

Оспореният административен акт е издаден при спазване на процесуалните правила и в изискуемата писмена форма.

Решението съдържа всички изискуеми реквизити, като съдържанието му е изключително подробно, даващо възможност и на адресата му да разбере мотивите за издаване на акта, и на съда да извърши последваща проверка за правилното приложение на материалния закон. Доводите на жалбоподателя за нарушения в процедурата по издаване на решение за верификация са обсъдени в Решение № 10311 / 27.07.2020г. на ВАС и са отхвърлени като неоснователни.

Между страните липсва спор по отношение на фактите. Спорът е наличието на основания по чл.57, ал.1, т.3 и т.4 от ЗУСЕСИФ за отказ за верификация на сумата от 20 900лв.

По отношение твърдяното основание за отказ за верификация по чл.57, ал.1, т.4 от ЗУСЕСИФ – незаконосъобразност на разходите съгласно приложимото право на Европейския съюз и българското законодателство – от административния орган не са посочени конкретни нарушени законови норми. След като се твърди извършени от получателя на помощта закононарушения, то следва да се посочи коя именно норма е нарушена. При липсата на такива констатации в решението то е издадено в тази му част в нарушение на материалния закон – посочено е основание за издаването му, което не се установява да съществува в мотивите на акта.

По отношение на разпоредбата на чл.57, ал.1, т.3 от ЗУСЕСИФ – разходите да са за реално доставени продукти, извършени услуги и строителни дейности – от страна на административния орган са ангажирани доказателства за установена липса на предоставяне на услуги на дати 08.06.2018г. и 18.06.2018г. Същевременно не е извършен анализ дали ООД „Калоян ВТ“ отчита разходи за провеждането на тези две обучения или не; дали разходи за обучения на така посочените дати са включени в общата сума на заявените за верификация разходи или не.

В решението е заявена липсата на достатъчна увереност на управляващия орган, че отчетените дейности за обучение на лицата от целевата група през отчетния период са изпълнени реално и в отчетения документално обем. Въз основа на това съмнение е прието липсата на действително предоставени услуги в пълния заявен за верификация размер.

Настоящия състав намира подобно поведение за недопустимо и в нарушение на материалния закон.

При твърдяна от административния орган липса на предоставяне на услуги за целия период и по отношение на всички групи именно върху административния орган ляга тежестта да докаже това си твърдение. Издаване на утежняващи административни актове единствено въз основа на предположение е недопустимо.

Установените факти при проверка на място засягат само два дни от обучителния процес и само две различни групи. И ако за първото посещение е налице твърдение за производствена необходимост за работа на всички участници в групата и провеждане на обучението в друг ден, то за второто посещение е налице изрично волеизявление на получателя на помощта за непровеждането му поради неявяване на курсистите. Представени са и актуализирани графици на обученията, в които е отразена и промяната на провежданите занимания с група 1, пропуснала занятията на 08.06.2018г. Независимо от подаването на тази информация на по-късен етап, пред органа са представени данни за провеждане на обучението в необходимия обем, но при променен график.

Дори и да се приеме, че и при двете проверки липсва провеждане на обучение и такова обучение не е проведено в друг ден, установената липса на предоставяне на договорените услуги е само за два дни и само за две различни групи от обучаващи се. Тази установена липса на обучения не води до извод за цялостно непровеждане на обучителния курс, който включва 76 лица разделени в 6 групи. Още повече, че от ООД „Калоян ВТ“ са представени към искането за верификация множество писмени доказателства за провеждане на обученията и завършване успешно на целия обучителен курс за съответната дейност.

Вписаните в решението забележки към отчетните документи не почиват на нормативна основа – дали присъствените листи ще са предварително отпечатани с имената на курсистите или не е въпрос на организация на обучителната организация, а не разписано от закона или в административния договор правило на поведение.

Дали някой от 76-те служители на жалбоподателя в периода на провеждане на обучението е в отпуск е ирелевантен за спора въпрос, тъй като той може да се яви за провеждане на обучените, което повишава неговата квалификация.

Дали някой от 76-те служители на жалбоподателя в периода на провеждане на обучение е в болнични е въпрос, който лесно може да се установи с изискване на данни от друг държавен орган – Национален осигурителен институт – за изплатени обезщетения за временна неработоспособност. Такива данни не са събирани от управляващия орган.

В обобщение посочването в решението на факта, че съгласно представените отчетни документи нито един от работниците не е бил в болнични или отпуск е изместване на спора към факти, които нито са изисквани от получателя на помощта, нито са в предмета на доказване в конкретното производство по верификация.

Следва да се отбележи и факта, че в хода на проведените две съдебни първоинстанционни производства от процесуалните представители на ответника не са предприети никакви процесуални действия за доказване на твърденията за липса на предоставени услуги. Нито са събирани доказателства за изплащани възнаграждения за временна неработоспособност, нито са оспорени представените от дружеството писмени доказателства /присъствени листи/, нито са разпитвани свидетели.

Следователно изводът за липса на действително предоставени услуги по обучение на персонал от 76 души в пълния заявен размер е в противоречие с представените от жалбоподателя писмени доказателства още пред административния орган и е постановен при непълнота на доказателствата и без анализ на заявените данни. Като такъв той се явява незаконосъобразен и следва да бъде отменен, а преписката върната за ново произнасяне.

С оглед изхода на спора основателно се явява искането на жалбоподателя за присъждане на сторените по делото разноски.

 Водим от горното, съдът

 

Р Е Ш И:

 

 

ОТМЕНЯ Решение на Ръководителя на управляващия орган оперативна програма „Развитие на човешките ресурси 2014-2020г.“, с което е отказана верификация на разходи в размер на 20 900лв.

 

ОСЪЖДА Министерството на труда и социалната политика да заплати на ООД „Калоян ВТ” с адрес на управление гр.Велико Търново, ул.”Ниш” № 5 сума в размер на 209лв. ( двеста и девет лева ).

 

            РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд, в 14 – дневен срок от получаването му.

 

                                                           

Съдия: