Определение по дело №320/2019 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 19 август 2019 г. (в сила от 29 април 2020 г.)
Съдия: Дианка Денева Дабкова
Дело: 20197060700320
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 юни 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

 

282

 

гр. Велико Търново, 19.08.2019год.

 

 

Административен съд – гр. Велико Търново, XI-ти адм. състав, в закрито съдебно заседание на шестнадесети август две хиляди и деветнадесета година, в състав:

                                           АДМ.СЪДИЯ : ДИАНКА ДАБКОВА

като разгледа докладваното от съдията  адм. дело № 320/2019г. по описа на АСВТ, за да се произнесе взе предвид следното:

Производство по реда на чл.159 от АПК, във вр. с чл.38 от ЗВО.

Образувано е по жалба, депозирана в съда, чрез упълномощения адвокат от името на **** М.Н.Г..

Оспорват се решения на Общото събрание на ВТУ „Св. Св. Кирил и Методий“ от 20.05.2019г. по точка от 1 до 8 вклч. от дневния ред. Със съображения за нищожност, евентуално за отмяната като незаконосъобразни се атакуват посочените решения.

Междувременно с Определение №210/14.06.2019г., постановено по настоящото дело, съдът прекрати производството частично, а именно:

-          По т.1 от дневния ред на заседанието на 20.05.2019г., с което  е взето Решение от ОС на ВТУ за избор на Комисия за провеждане на изборите;

-           По т.2 от дневния ред на заседанието на 20.05.2019г. е взето Решение от ОС на ВТУ за избор на Председател и заместник-председател на Общото събрание за мандат 2019-2023г.;

-           По т.3 от дневния ред на заседанието на 20.05.2019г. е взето Решение от ОС на ВТУ за определяне числеността на Академичния съвет за мандат 2019-2023г.;

-          По т.4 от дневния ред на заседанието  на 20.05.2019г. е взето Решение от ОС на ВТУ за приемане на отчета на Ректора за периода на мандат 2015-2019г.;

-          По т.5 от дневния ред на заседанието от 20.05.2019г. е взето Решение от ОС на ВТУ за приемане на отчета на Контролния съвет за периода на мандат 2015-2019г.;

-          По т.6 от дневния ред на заседанието от 20.05.2019г. е взето Решение от ОС на ВТУ за избор на Контролен съвет за мандат 2019-2023г.;

-          По т.8 от дневния ред на заседанието от  20.05.2019г. е взето Решение от ОС на ВТУ за избор на Академичен съвет за мандат 2019-2023г.

Този акт бе подложен на касационен контрол, ведно с определението, с което бе оставено без уважение искането за спиране на допуснатото предварително  на оспорените решение на ОС на ВТУ от 20.05.2019г. И двата акта на първостепенния съд са оставени в сила с Определение № 11456/26.07.2019г., посатновено по адм. дело № 8366/2019г. по описа на ВАС.

Със същото Определение №210/14.06.2019г.,  АСВТ прие за разглеждане като  редовна и допустима жалбата на същото лице срещу Решение по т.7 от дневния ред на Общото събрание на ВТУ „Св. Св. Кирил и Методий“ от 20.05.2019г., с което е избран ректор на същия университет за мандат 2019-2023г. При подготовка на делото в тази част от оспорването съдът прие наличие на годен предмет на съдебен контрол, съгласно чл.38 от ЗВО, т.к. става въпрос за акт на орган на управление на ВУЗ. Жалбоподателят е подал заявление, регистриран е от ЦИК като кандидат и е участвал в процедурата по избор на ректор на ВТУ. Оспореното решение на ОС засяга неблагоприятно неговата правна сфера, поради което притежава право на жалба и интерес от заявеното оспорване.

На 11.07.2019г. бе проведено открито с.з., в което бе повдигнат, вече с участието на страните,  спорът за допустимостта на жалбата относно взетото Решение по т.7 от заседанието от 20.05.2019г. на ОС на ВТУ за избор на Ректор на ВТУ за мандат 2019-2023г. ВТАС постанови, че ще се произнесе по възражението за недопустимост на производството в тази му част, в з.з. с определение, което ще съобщи на страните. След връщане на делото от ВАС, т.к. суспензивният и деволутивният ефект на ЧЖ е вече проявен, а решението на АСВТ е обусловено от произнасянето на ВАС.

На 30.07.2019г. делото отново постъпи в АСВТ. При което предвид диспозитива на цитираното Определение № 11456/26.07.2019г. на ВАС, предмет на производството остана само Решението на ОС по т.7 от заседанието на 20.05.2019г. – относно избора на ректор на ВТУ. Становищата на страните са следните:

Жалбоподателят лично и чрез упълномощения ПП, счита, че Решението  на ОС на ВТУ по т.7 за избора на ректор е индивидуален административен акт и подлежи на съдебен контрол пред АСВТ. Подчертава, че не оспорват дали е сключено правилно или не допълнителното споразумение с ректора, а дали правилата за провеждане на избора са нарушени. Счита, че цитираната от ПП на ответника практика на ВАС е изоставена и посочва Определение на ВАС № 8235/04.07.2016г. по адм. дело № 5057/2016г. на ВАС, във връзка с дело № 306/2015г. на ВТАС.

Ответникът, чрез своите ПП, в о.с.з.поддържа становище, че жалбата е недопустима, защото изборът на ректор на ВУЗ е част от процедура, която завършва със сключване на трудов договор. Поради което не се касае за административно правоотношение, а за смесен фактически състав. Поради това, Решението на ОС на ВТУ по т.7 няма белезите на административен акт. Следователно не подлежи на оспорване по реда на АПК, въпреки предвиденото в чл.38 от ЗВО. В тази връзка счита, че спорът следва да бъде пренесен пред РС като трудово-правен спор. Цитира практика на ВАС в този смисъл.

Във връзка с изложеното, съдът по въпроса с допустимостта на производството прие следното:

Съгласно чл. 29, ал. 1, т.4 от ЗВО, ОС на висшето училище избира с тайно гласуване ректор. Разпоредбата на 31, ал. 1 от ЗВО предвижда, че с избрания ректор се сключва споразумение по реда на чл.29, ал.2, т.е. става въпрос за ДС по чл.119 и чл.107 от Кодекса ан труда. Правилата за провеждане на избор на ректор на университета са регламентирани в Правилника на Великотърновския университет „Св. Св. Кирил и Методий”/приет с Реш. на ОС на 18.10.2004г., с посл. изм./. В чл. 18, ал. 1 от същия е посочено, че за ректор се изибира хабилитирано лице на основен трудов договор с университета, като след избора му, се сключва допълнително споразумение по чл.29, ал.2 от ЗВО, т.е. прерпраща към ЗВО. При това в ЗВО и правилниците за дейността на ВТУ липсват разпоредби, които да регламентират избора по чл. 31 ЗВО като избор, съществено различен от този по Кодекса на труда.

Тази нормативна уредба сочи, че изборът е юридическият факт, въз основа на който възниква правоотношението между ректора и висшето училище. Това дава отговор на въпроса какъв е характерът на възникналото правоотношение между страните? В качеството си на административен орган ли действа ОС при избор на ректор на университета? Съставлява ли решението му по чл. 29, ал. 1, т. 4 ЗВО административен акт? Отговорите на същите обуславят извода, свързан с преценка на допустимостта на жалбата в случая.

Според чл. 24 от ЗВО, общото събрание, академичният съвет и ректорът са органи за управление на висшето училище. Разпоредбата на чл. 38 ЗВО сочи, че  приетите от тях актове могат да се обжалват пред съда по реда на АПК. Това означава да са налице предпостваките за допустимост на производството, предивдени в АПК, в т.ч. обжалваният акт, издаден от съответния орган на управление на висшето училище, да притежава белезите на административен акт. В този смисъл е решението по АД № 6180/2017г. на ВАС, което сочи, че чл.38 от ЗВО не следва да се приема буквално, а да се тълкува във връзка с предмета на регулиране на АПК.

 Според доктрината и съдебната практика, административният акт е властническо волеизявление на овластен от закона орган, което непосредствено поражда правни последици за адресатите си - като пряко засяга интереси, създава права и задължения или отказва такива. Вътрешно присъщ белег на административния акт е отношението на власт и подчинение между страните, а не на равнопоставеност, при която има съгласуване на насрещните им волеизявления. Ректорът на съответния университет се избира с мандат от четири години и заема длъжността по допълнително споразумение към  основен трудов договор с висшето училище - чл. 31, ал. 1 от ЗВО, въ вр. с чл.29, ал.2 от ЗВО.

 В чл. 83 - 88 от Кодекса на труда е дадена общата правна уредба на избора като основание за възникване на трудово правоотношение. С ал. 1 на чл. 83 КТ е въведено правилото, че изборът е едно изключително основание за пораждане на трудово правоотношение, т. е. намира приложение само когато е изрично установено в закон, в акт на Министерския съвет или в устав. Правнозначими факти за осъществяване на фактическия състав по трудово правоотношение от избор са: произведен избор от съответното избирателно тяло, финализиран с положителен резултат за един от кандидатите и сключване на трудов договор с него. Съществен признак на изборното трудово правоотношение е, че то е винаги срочно.

Според установената практика на ВАС/ напр. Решение по АД № 5844/2004г. на ВАС/, при изпълнение на предоставеното му по силата на ЗВО и Правилника на университета правомощие да избере ректор на висшето училище, Общото събрание наУниверситета не действа като административен орган, а има качеството на избирателно тяло по см. на чл. 85 от КТ. Проведеният избор, приключил с обжалваното решение, с което е обявен избраният кандидат, е юридическо действие, осъществено по реда и условията на Кодекса на труда. Следователно, оспореното решение не е издадено при упражняване на властническа дейност от страна на ОС, с което се възлага на избрания кандидат публичноправен мандат, т. е. то не притежава белезите на административен акт.

 След като ректорът на университета ще изпълнява произтичащите от длъжността му функции по силата на трудов договор, то обжалваният акт по своята правна природа съставлява решение на избирателното тяло, с което се определя избрания кандидат по реда, регламентиран в ЗВО, Правилника за дейността на висшето училище и общите правила на трудовото законодателство, по арг. от чл. 29 - 31 ЗВО и чл. 59 ЗВО. Изборът е правопораждащият юридически факт, въз основа на който се реализира правоотношение между равнопоставени страни. Затова преценката за законосъобразност на проведения избор и съответно на финализиращия акт следва да се извърши на плоскостта на трудовоправните разпореди по реда на общия исков процес. Според чл. 87, ал. 1 КТ спорът за законосъобразността на избора е подсъден на Районен съд.

По изложените мотиви следва производстовто пред  настоящия съд да се прекрати, на основание чл.159, т.1 от АПК и изпратено по подсъдност на РС Велико Търново.

Тъй като всички заявени в това о.с.з. на 11.07.2019г.  доказателствени искания  и това за спиране на производството са обусловени от разрешаване на въпроса за допустимостта на жалбата, то отрицателният отговор на същия прави безпредметно произнасянето по тези искания.

             С оглед изложеното и на основание чл. 159, т.1 от АПК, във вр. с 38 от ЗВО и чл.87, ал.1от КТ, във вр. с чл.59 от ЗВО, съдът

 

ОПРЕДЕЛИ:

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ, като недопустима, Жалбата на ***. М. Н. Г. срещу Решение на Общото събрание на Великотърновския университет „Св. Св. Кирил и Методий“  по т.7 от дневния ред от заседание, проведено на 20.05.2019г., с което е избран ректор на същия университет за мандат 2019-2023г.  и ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 320/2019г. по описа на Административен съд Велико Търново.

ИЗПРАЩА жалбата, в посочената част, ведно с делото по компетентност на Районен съд Велико Търново.

Определението подлежи на обжалване, в прекратителната му част, в 7-дневен срок от съобщението, с частна жалба, която се депозира чрез ВТАС.

Препис от настоящото да се изпрати на жалбоподателя, чрез упълномощения адвокат и на Председателя Общото събрание на ВТУ за сведение.

 

                                              АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: