Решение по дело №1322/2019 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 6 февруари 2020 г. (в сила от 6 февруари 2020 г.)
Съдия: Павлина Христова Господинова
Дело: 20197260701322
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 27 ноември 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

   28      /  06  .02.2020г., гр.Хасково

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ХАСКОВО, в открито съдебно заседание на осми януари две хиляди и двадесета година в състав:

 

                                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ИВА БАЙНОВА

                                                      ЧЛЕНОВЕ:        1. ПАВЛИНА ГОСПОДИНОВА

                                                                                  2. АНТОАНЕТА МИТРУШЕВА

Секретар: Гергана Мазгалова

Прокурор: Н.Трендафилов

като разгледа докладваното от съдия П.Господинова  к.а.н.дело №1322 по описа на съда за 2019г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.63 от ЗАНН във вр. с Глава Дванадесета, чл.208 и сл. от АПК.

Образувано е по касационна жалба от А.Н.Й. *** - чрез адв.С. от ХАК, срещу Решение 155/04.11.2019г., постановено по АНД633 по описа на Свиленградски Районен съд за 2019г. Твърди се, че атакуваното решение е неправилно и незаконосъобразно, постановено при нарушение на закона. Наказателното постановление било потвърдено, но тава било в разрез с нормите на европейското право. При издаването му било допуснато съществено нарушение на административнопроизводствените правила, което било самостоятелно основание за отмяна – наказващият орган в нарушение на чл.52, ал.4 от ЗАНН не проверил акта с оглед неговата законосъобразност и обоснованост, не преценил възраженията и събраните доказателства, както и не извършил разследване на спорните обстоятелства. В частта на отнемане на предмета на нарушение в полза на държавата не било взето предвид Определение от 3 октомври 2019г. на СЕС по С-652/18с. Счита се, че Валутния закон на РБългария не следва да бъде прилаган, а да се прилага приоритетно правото на ЕС пред националното право, включително и относно изискването за налагане на съразмерно наказание. Съдът бил обвързан от Преюдициалното заключение по дело СС-652/18 с предмет преюдициално запитване, отправено на основание чл.267 ДФЕС от Административен съд Хасково. Установените пари не били със съмнителен характер и не попадали в санкционния обхват на посочения Регламент. Дори да се установи наличие на административно нарушение по чл.11а, ал.1 от ВЗ, то наложената санкция по чл.20, ал.1 от ВЗ – отнемане в полза на държавата на недекларираните пари, не следвало да се налага, а паричните средства следвало да бъдат върнати на лицето, от което били иззети. Освен това в конкретния случай следвало да се има предвид, че откритите парични средства не били укривани, а били открити от митническите служители на обичайни места за носенето им – в джоб и в ръчна чанта. За самия жалбоподател не съществувал проблем да декларира в случай, че е бил поканен или поне попитан. Иска се  отмяна на решението на районния съд и на наказателното постановление.

Ответникът счита, че жалбата била неоснователна, а постановеното решение било правилно и законосъобразно и следвало да бъде оставено в сила. 

Окръжна прокуратура Хасково изразяват становище за отмяна на първоинстанционното решение, както и на наказателното постановление, в частта относно отнемането в полза на държавата на недекларираната парична сума, тъй като нормата на чл.20 от ВЗ не е в синхрон с правото на ЕС. В останалата му част решението следвало да бъде оставено в сила.

Административен съд Хасково след проверка на оспорваното решение във връзка с изложените в жалбата оплаквания, както и по реда на чл.218, ал.2 от АПК, намира за установено следното:

Касационната жалба е процесуално допустима, като подадена в срок и от надлежна страна. Разгледана по същество е частично основателна.

С оспореното решение Свиленградският Районен съд е потвърдил обжалваното пред него наказателно постановление, с което на основание чл.20, ал.1 от Валутния закон от А.Н.Й. са отнети в полза на Държавата 17 300,00 евро, както и на основание чл.18, ал.1 във вр. с чл.11а, ал.1 от ВЗ на същия е наложено административно наказание глоба в размер на 1000,00 лева.

За да постанови този резултат, районният съд е приел, че при съставяне на АУАН и издаване на НП не са допуснати съществени процесуални нарушения. Приел е за доказано по безспорен начин, че санкционираното лице е извършило описаното в АУАН и НП нарушение, поради което правилно е била ангажирана административнонаказателната отговорност. Изложил е и съображения, че в конкретния случай не може да намери приложение разпоредбата на чл.28 от ЗАНН, както и посочил, че размерът на санкцията за описаното нарушение е правилно определен.

Настоящата инстанция споделя изводите на съда, че при провеждане на административнонаказателната процедура не са допуснати съществени процесуални нарушения, а процесното нарушение е безспорно установено и доказано.

Неоснователно е оплакването, че решението е постановено при неправилна преценка на събраните по делото доказателства. Районният съд, при спазване на процесуалните правила е установил и подробно описал фактическата обстановка. След пълното изясняване на релевантните по делото факти и обстоятелства, както и въз основа на събраните по делото доказателства, съдът е достигнал до правилния извод, че вмененото на касатора административно нарушение е осъществено от обективна и субективна страна. Изложените в тази връзка съображения на районния съд изцяло се споделят от настоящата инстанция без да е необходимо да се преповтарят. Следва единствено да се посочи,че правилно съдът не е споделил изложената от касатора теза, поддържана и пред касационната инстанция, че пренасяната валута не била укрита и декларирана, доколкото жалбоподателят не бил надлежно поканен да я декларира. Потвърждава се от показанията на разпитаните по делото митнически служители, че жалбоподателят е бил приканен да декларира стоки, вещи, валутни ценности, а после се пристъпило към проверка, която продължила и достатъчно дълго, включвала и рентген. Въззивниата инстанция подробно мотивира извода си да бъдат кредитирани събраните гласни доказателства. Настоящата инстанция счита, че изложеното от жалбоподателя е защитна версия, поднесена с цел избягване на следващата се за нарушението административнонаказателна отговорност. Поради това намира, че районният съд правилно е приел, че вмененото на касатора противоправно деяние е безспорно установено и доказано.

Независимо от така изложеното, касационната инстанция счита, че НП в частта му относно постановеното отнемане в полза на държавата на недекларираната валута, респ. решението, потвърждаващо НП в тази му част, следва да се отменят. В тази връзка касационният състав съобрази  Определение от 03.10.2019г. на СЕС по дело С-652/2018г. във връзка с отправено по настоящото дело преюдициално запитване, отнасящо се до тълкуването на чл.9 пар.1 от Регламент (ЕО) №1889/2005г. на Европейския парламент и на Съвета от 26.10.2005г. относно контрола на пари в брой, които се внасят и изнасят от Общността (Регламент (ЕО) №1889/2005г.)  и чл.49, пар.3 от Хартата на основните права на Европейския съюз. Съгласно посоченото определение член 9, пар.1 от Регламент (ЕО) №1889/2005г. на Европейския парламент и на Съвета от 26.10.2005г. относно контрола на пари в брой, които се внасят и изнасят от Общността, трябва да се тълкува в смисъл, че не допуска национална правна уредба като разглежданата в главното производство, която като санкция за неизпълнение на предвиденото в чл.3 от Регламента задължение за деклариране, освен налагане на административно наказание глоба,  предвижда и отнемане на недекларираната сума в полза на държавата. Възприетото от националния законодател разрешение да се понася административнонаказателна отговорност при неизпълнение на задължението по чл.11а, ал.1 от ВЗ е в съответствие с чл.9, пар.1, изр.1 от Регламент (ЕО) №1889/2005г., според който всяка държава-членка въвежда санкции, които се налагат при неспазване на задължението за деклариране, предвидено в  чл.3 от същия регламент. Разписаното в чл.9, пар.1, изр.1 от Регламент (ЕО) №1889/2005г. право да се въвеждат санкции, които според  изр.2 от същата разпоредба на регламента трябва да бъдат ефективни, съразмерни и възпиращи, държавите – членки следва да упражняват в съответствие с правото на Съюза и на неговите общи принципи, вкл. принципа за пропорционалност, заложен в чл.49, пар.3 от Хартата на основните права на Европейския съюз, приложим и при административното наказване. Поради това настоящият състав счита, че предвиденото от българския законодател в  разпоредбата на чл.20, ал.1 от ВЗ отнемане на предмета на нарушението по чл.11а от ВЗ, наред с налагане на глоба/имуществена санкция, е в противоречие с коментираната в решението на СЕС разпоредба на чл.9, пар.1 от Регламент (ЕО) №1889/2005г., а постановеното в случая отнемане в полза на държавата на процесната валута не е съобразено с принципа за пропорционалност по чл.49, пар.3 от Хартата на основните права на Европейския съюз. По аргумент от посоченото в т.32 и т.33 от акта на СЕС следва, че сама по себе си правната уредба, предвиждаща кумулативно прилагане и на глоба, и на отнемане в полза на държавата, се възприема от СЕС като надхвърляща границите на необходимото за гарантиране на изпълнението на задължението за деклариране. Постановеното на основание чл.20, ал.1 от ВЗ в настоящия случай отнемане в полза на държавата на предмета на нарушението по чл.11а, ал.1 от ВЗ,  едновременно с налагане на глоба, е в противоречие с европейска правна норма, респ. с основен, прокламиран от правото на Съюза принцип, а именно този на  пропорционалността. Така в частта му по пункт първи, в която от жалбоподателя се  отнема в полза на държавата сумата от 17 300,00 евро, НП №763/2019 от 05.09.2019г. се явява несъответстващо на материалния закон.

            По изложените съображения оспореното решение в частта му, потвърждаваща НП №763/2019 от 05.09.2019г. относно отнемането в полза на държавата на предмета на нарушението, следва да се отмени и вместо него да се постови друго, отменящо НП тази му част. В останалата му част, обжалваното решението следва да се остави в сила.

Мотивиран така и на основание чл.222, ал.1 от АПК и чл.221, ал.2, пр.първо от АПК, съдът

 

РЕШИ:

 

ОТМЕНЯ Решение 155/04.11.2019г., постановено по АНД633 по описа на Свиленградски районен съд за 2019г., в частта му, в която Наказателно постановление 763/2019 от 05.09.2019г., издадено от и.д.Началник Отдел МРР Южна Морска, е потвърдено относно отнемането в полза на държавата на предмета на нарушението и вместо него:

ОТМЕНЯ Наказателно постановление 763/2019 от 05.09.2019г., издадено от и.д.Началник Отдел МРР Южна Морска, в частта му, с която на основание чл.20, ал.1 от ВЗ от А.Н.Й. се отнемат в полза на държавата 17 300,00 евро.

ОСТАВЯ В СИЛА Решение 155/04.11.2019г., постановено по АНД633 по описа на Свиленградски районен съд за 2019г. в останалата му част.

Решението е окончателно.

 

 

Председател:                           

 

Членове:

 

1.                                

 

 

2.