Решение по дело №1180/2022 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 231
Дата: 19 април 2023 г.
Съдия: Мария Белева Хубчева
Дело: 20227150701180
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 16 декември 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

231/19.4.2023г.

 

    гр. Пазарджик

 

      В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Пазарджик, ХII-ти касационен състав, в открито заседание на двадесет и втори март две хиляди двадесет и трета година в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГЕОРГИ ПЕТРОВ

ЧЛЕНОВЕ: 1. ЕВА ПЕЛОВА

 2. МАРИЯ ХУБЧЕВА

 

при секретаря Антоанета Метанова с участието на прокурора Паун Савов, като разгледа докладваното от съдия Хубчева касационно административно-наказателно дело № 1180 по описа на съда за 2022 год., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 208 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл. 63в от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

          Образувано е по касационна жалба на „Йеттел България“ ЕАД, ЕИК *********, (с предишно наименование „Теленор – България“ ЕАД), със седалище и адрес на управление: гр. София, район „Младост“, ж.к. „Младост 4“, Бизнес Парк София, сграда 6, подадена чрез пълномощника А. И. – юрисконсулт и директор Дирекция „Правни отношения“, срещу Решение № 416 от 25.10.2022 год. постановено по административно-наказателно дело № 955 от 2022 год. по описа на Районен съд – Пазарджик, с което е потвърдено Наказателно постановление (НП) № К-0051168 от 01.11.2021 год. на директора на Регионална дирекция за областите Пловдив, Смолян, Пазарджик, Хасково, Кърджали и Стара Загора към Комисията за защита на потребителите (КЗПотр.) – София и е осъдено търговското дружество да заплати на Комисия за защита на потребителите сумата от 80,00 (осемдесет) лева разноски по делото за юрисконсултско възнаграждение.

В касационната жалба се релевират оплаквания за неправилност и необоснованост на атакувания съдебен акт поради неправилно приложение на материалния закон – отменителни касационни основания по чл. 348, ал. 1, т. 1 и ал. 2 от Наказателно-процесуалния кодекс (НПК), във връзка с чл. 84 от ЗАНН. Излага съображения, че инстанцията по същество неправилно е обсъждала и изложила мотиви в хипотезата на чл. 192а от ЗЗПотр. досежно наложената, с оспореното наказателно постановление, санкция за неизпълнение на даденото разпореждане с Констативен протокол № К-2690082 от 23.07.2021 год. на КЗПотр. за предоставяне на протокол на оторизиран независим сервиз. Сочи, че съдът не е изпълнил задължението си да провери законосъобразността на оспореното НП по смисъла на чл. 192, т. 2 от ЗЗПотр., за неизпълнение, на която търговското дружество е привлечено към административно-наказателна отговорност и е санкционирано за извършено нарушение по смисъла на чл. 230д от ЗЗПотр. Отбелязва, че не е доказано безспорно от обективна и субективна страна, че касационният жалбоподател е осъществил състава на чл. 230д от ЗЗПотр., във връзка с чл. 192, т. 2 от същия закон, поради което неправилно е привлечен към административно-наказателна отговорност. Налице е обективна невъзможност от страна на „Йеттел България“ ЕАД за осигуряване на допълнителен протокол, потвърждаващ верността на първия протокол за установяване на повреда, е налице единствено поради обективна невъзможност за снабдяване с такъв документ с оглед на факта, че единственият оторизиран сервиз на дефектирали продукти с търговска марка „Motorola“ е дружеството „Булграм“ ЕООД, извършил първоначалната констатация във връзка с рекламацията на мобилното устройство, собственост на потребителя. Изпращането на устройството извън страната за оценка от друг оторизиран сервиз е непропорционален разход за продавача по смисъла на чл. 112, ал. 2 от ЗЗПотр., а търговската марка „Motorola“ няма представителство РБългария. Извършеното от търговеца е малозначително, не е обществено опасно и неговата обществена опасност е явно незначителна, доколкото не осуетява осъществяването на правомощията на контролните органи по ЗЗПотр. В подкрепа на изложените оплаквания е представено заверено копие „вярно с оригинала“ от електронна кореспонденция от 21.11.2022 год., водена между касационния жалбоподател с представител на търговската марка „Леново“.Моли се за отмяна на атакувания съдебен акт и вместо него съдът да постанови отмяна на обжалваното наказателно постановление за налагане на имуществена санкция на „Йеттел България“ ЕАД. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

          Ответникът по касационната жалба – Комисията за защита на потребителите, Регионална дирекция за областите Пловдив, Смолян, Пазарджик, Хасково, Кърджали и Стара Загора, със седалище гр. Пловдив, представлявана от изпълняващия длъжността директор на регионалната дирекция, чрез адв. П., изразява становище за неоснователност на касационната жалба и моли за отхвърлянето й. От юрисконсулт Б., в качеството й на пълномощник на ответната страна по делото е постъпило писмено становище с вх. № 1286 от 14.02.2023 год., в което изразява становище по същество на спора като моли съда да остави в сила обжалваното първоинстанционно решение и да присъди направените по делото разноски, обективирани в списък по чл. 80 от ГПК, във връзка с чл. 144 от АПК.

          Представителят на Окръжна прокуратура – Пазарджик изразява становище за неоснователност на касационната жалба.

          Административен съд – Пазарджик, в настоящия касационен състав, след като обсъди събраните по делото доказателства, доводите и становищата на страните и като извърши на основание чл. 218, ал. 2 от АПК служебна проверка на валидността, допустимостта и съответствието на обжалваното съдебно решение с материалния закон, намира за установено следното:

Касационната жалба е подадена от надлежна страна, в законоустановения срок, от страна имаща правен интерес от предявеното оспорване, поради което е процесуално допустима, но разгледана по същество е неоснователна по следните съображения:

Производството пред Районен съд – Пазарджик е образувано след постановяване на Решение № 574 от 07.07.2022 год. по касационно административно дело № 483 от 2022 год. по описа на Административен съд – Пазарджик, тричленен състав, с което е отменено Решение № 161 от 15.03.2022 год. по административно-наказателно дело № 39 от 2022 год. на Районен съд – Пазарджик и делото е върнато за ново разглеждане от друг състав на същия съд. Указано е, че при новото разглеждане следва да бъде обсъдено извършено ли е описаното в наказателното постановление нарушение, независимо от основанията, посочени от страните, респективно да изпълни задължението си да провери изцяло законосъобразността на обжалвания акт.

При повторното разглеждане на спора Районен съд – Пазарджик е постановил оспореното пред настоящата касационна инстанция Решение 416 от 25.10.2022 год. по административно-наказателно дело № 955 от 2022 год. по описа на същия съд, с което е потвърдил Наказателно постановление № К-0051168 от 01.11.2021 год. на директора на Регионална дирекция за областите Пловдив, Смолян, Пазарджик, Хасково, Кърджали и Стара Загора към Комисията за защита на потребителите (КЗПотр.) – София, с която е наложена имуществена санкция в размер на 1 000,00 (хиляда) лева, на основание чл. 230д от ЗЗПотр. на „Теленор България“ ЕАД за нарушение на чл. 230д от ЗЗПотр., във връзка с чл. 192, т. 2 от същия. С процесния съдебен акт са присъдени и разноски по делото.

За да постанови обжалваното решение, инстанцията по същество е приела, че с оспореното наказателно постановление дружеството-жалбоподател е санкционирано, след като в КЗП – РД – Пловдив, РЗ – Пазарджик, е постъпила жалба с вх. № П – 03-806 от 08.07.2021 год. от потребителя Л. Д. Н. за рекламация на мобилен телефон апарат „Motorola Moto G7 power”, сериен номер 351628116258701, закупен на 19.04.2021 год. от магазин на „Теленор“ в гр. Пазарджик, стопанисван от „Теленор България“ ЕАД. Във връзка с подадената жалба е извършена проверка и е съставен Констативен протокол № К-2690082 от 23.07.2021 год., с който комисията е дала писмено нареждане на търговеца да представи становище по жалбата на потребителя, както и протокол от независим сервиз на основание чл. 108 от ЗЗПотр. От страна на дружеството е приет протокол за проверка на документи № К-01317525 от 20.08.2021 год., но не е представен протокол от независим сервиз с обяснения, изразени в писмено становище, че мобилният апарат е бил рекламиран неколкократно и е описано какви дейности е извършил единственият оторизираният сервиз „Булрам“ ЕООД, за тази марка, в страната. Във връзка с това е поискано от КЗП да посочи на дружеството в кой друг сервиз да бъде изпратен апаратът за независима експертна оценка. На търговското дружество е указан повторен срок за изпълнение с краен срок 08.09.2021 год., когато да представи протокол от независим сервиз. На посочената дата не е представен протокол от независим оценител като в писмено становище представител на търговеца е посочил, че „Булрам“ ЕООД е единственият оторизираният сервиз в РБългария и ако продуктът се изпрати в друг, неоторизиран сервиз, ще отпадне гаранционната отговорност на търговеца. При изпращане на мобилния апарат в оторизиран сервиз извън страната, ще е пропорционален разход за продавача. За описаното, на 28.09.2021 год., на „Теленор България“ ЕАД, е съставен акт за установяване на административно нарушение (АУАН) № К-0051168 за извършено административно нарушение по чл. 230д от ЗЗПотр., във връзка с чл. 192, т. 2 от същия закон от свидетелката Г. М.. Издадено е и наказателно постановление, обжалвано чрез административно-наказващия орган до Районен съд – Пазарджик, въз основа на което е образувано административно-наказателно дело № 39 от 2022 год., по което е постановено Решение № 161 от 15.03.2022 год., с което е отменено наказателното постановление. След обжалване на съдебния акт пред Административен съд – Пазарджик е постановено Решение № 161 от 15.03.2022 год. по касационно административно дело № 483 от 2022 год. по описа на същия, отменящ първостепенния съдебен акт и връщане делото на инстанцията по същество за ново разглеждане и произнасяне по същество на спора.

В хода на първоинстанционното производство е разпитан съставителя на АУАН № К-0051168 за извършено административно нарушение - Г. М., която е потвърдила фактическите констатации в цитирания акт.

Във връзка със задължителните указания на касационната инстанция и в изпълнение на чл. 226 от АПК, при разглеждане от правна страна на спора, първостепенният съд е приел, че безспорно е установено извършеното нарушение от търговското дружество. Последното не е изпълнило даденото му разпореждане да представи протокол от независим сервиз, но посоченото не е изпълнено в посочения срок, за което е и съставен АУАН. От обективна страна е приел, че търговецът е осъществил състава на административно нарушение по чл. 230д от ЗЗПотр., във връзка с чл. 192, т. 2 от цитирания, при което правилно е ангажирана имуществената му отговорност. Посочил е, че ако за дружеството е било налице такава невъзможност, то е следвало да оспори разпореждането с дадените му указания по съдебен, респективно административен ред, но след като не го е сторило законосъобразно е ангажирана административнонаказателната му отговорност с издаване на процесното наказателно постановление.

При извършена цялостна проверка за законосъобразност на обжалваното наказателно постановление съдът не е констатирал наличие на допуснати процесуални нарушения, водещи до отмяната му. Също така е разгледал дали са налице предпоставките за приложението на чл. 28 от ЗАНН и е достигнал до извода, че нарушението е леко и не разкрива по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обичайните случаи от същия вид. Приел е, че е налице  маловажен случай по смисъла на чл. 28 от ЗАНН, както и че наложената санкция е в минимален размер и няма основание за нейната отмяна. Въз основа на изложените аргументи районният съд е счел обжалваното наказателното постановление за законосъобразно, поради което го е потвърдил.

Решението е правилно.

При новото разглеждане на спора Районен съд – Пазарджик е изпълнил дадените му с отменителното решение на Административен съд – Пазарджик задължителни указания като е извършил цялостна проверка за законосъобразност на обжалваното наказателно постановление, с оглед разпоредбата на чл. 222, ал. 2, т. 1 от АПК. Посочил е, че в акта са посочени датата и мястото на нарушението, нарушените разпоредби съответстващи на подробно и точно извършеното нарушение съгласно съставомерните му признаци, поради което съответства на имеративните изисквания на чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН. Обсъдил е приложимостта на разпоредбата на чл. 192а, ал. 1, т. 2 от ЗЗПотр. и е достигнал извод за законосъобразност на ангажираната имуществена отговорност на „Теленор България“ ЕАД, поради което съдът е постановил правилен и обоснован съдебен акт. Фактите по делото са обсъдени по отделно и в тяхната съвкупност. Съобразени са в пълнота събраните гласни и писмени доказателства по делото и доводите на страните.

Въз основа на правилно установената фактическа обстановка и в изпълнение на дадените от касационната инстанция задължителни указания за проверка законосъобразността на наказателното постановление, районният съд е изложил приложил правилно материалния и процесуалния закон.

Несъстоятелни са оплакванията на касационния жалбоподател, че първоинстанционният съд неправилно е приложил и тълкувал материалния закон. Обосновано съдът не е споделил довода за липса на извършено нарушение, поради обстоятелството, че единственият оторизиран сервиз на дефектирали продукти с търговска марка „Motorola“ е дружеството „Булграм“ ЕООД, от чиито услуги вече се е възползвал търговецът във връзка с извършената рекламация от потребителя на мобилното устройство. Правилно съдът е отбелязал, че разпореждането на комисията е било дружеството да представи становище от друг независим сервиз. Неправилно касационният жалбоподателя интерпретира дадените указания на КЗП като навсякъде в жалбата си сочи, че в РБългария няма друг оторизиран сервиз на търговска марка „Motorola“, освен „Булграм“ ЕООД. В параграф 1, т. 3 от ДР на Наредба № РД-16-130 от 24.02.2006 г. за реда за предоставяне на информация на потребителите и за означаване на цените при ремонт на битови уреди законодателят е дал легална дефиниция за „оторизиран фирмен сервиз за техническо обслужване“. По смисъла на закона това е лице, предоставящо услугата „ремонт на битови уреди“, което притежава писмено разрешение от производителя или от официалния му представител в РБългария за извършване на такава дейност. По смисъла на чл. 6, ал. 4, т. 4 от цитирания подзаконов нормативен акт и оторизираните сервизи, и неоторизираните сервизи могат да извършват диагностика на повредата. Липсата на втори оторизиран сервиз, както сочи търговското дружество в касационната жалба, а и в представената пред настоящата съдебна инстанция извадка от водената електронна кореспонденция от 21.11.2022 год. между „Теленор България“ ЕАД и представителят на търговската марка „Леново“, не е релевантно за обективната невъзможност на търговеца да изпълни дадените му от КЗП разпореждания. В последните органът е указал на търговското дружество, че следва да представи протокол от независим сервиз, който е всеки сервиз, който е различен от този, който е предоставил становище на „Теленор България“ ЕАД, във връзка с направената рекламация от Нонов. Ето защо, по безспорен начин се доказва, че касаторът е осъществил състава на чл. 230д от ЗЗПотр., във връзка с чл. 192, т. 2 от посочения, поради което правилен е изводът на районният съд за законосъобразност на обжалваното пред него наказателно постановление.

Правилно инстанцията по същество е възприела и липсата на предпоставки за приложението на чл. 28 от ЗАНН, отчитайки ниската степен на засегнатите обществени отношения и разкривайки маловажността на случая.

Изложеното налага изводът за неоснователност на касационната жалба, предвид изложените в нея отменителни основания, поради което атакуваното първоинстанционно решение следва да се остави в сила като правилно и обосновано.

Предвид изхода на спора и предвид липсата на възражение от страна на касационния жалбоподателя за прекомерност на претенцията за присъждане на разноски от страна на ответната страна, то следва в полза на Комисията за защита на потребителите гр. София да се присъди юрисконсултско възнаграждение в размер, заявен в списъка по чл. 80 от ГПК, във връзка с чл. 144 от АПК (л. 26 от настоящото дело), с оглед чл. 63д, ал. 5 от ЗАНН, във връзка с чл. 143, ал. 3 от АПК, във връзка с чл. 37, ал. 1 от Закона за правна помощ, във връзка с чл. 25, ал. 1 от Наредбата за заплащането на правната помощ, в размер на 150, 00 (сто и петдесет) лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение за настоящата съдебна инстанция.

Воден от горното и на основание чл. 221, ал. 2, предложение първо от АПК, във връзка с чл. 63, ал. 1, предложение второ от ЗАНН, Административен съд – Пазарджик, в настоящия касационен състав,

 

Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 416 от 25.10.2022 год. постановено по административно-наказателно дело № 955 от 2022 год. по описа на Районен съд – Пазарджик.

ОСЪЖДА „Йеттел България“ ЕАД, ЕИК *********, (с предишно наименование „Теленор – България“ ЕАД), със седалище и адрес на управление: гр. София, район „Младост“, ж.к. „Младост 4“, Бизнес Парк София, сграда 6, да заплати на Комисията за защита на потребителите – София сумата в размер на 150, 00 (сто и петдесет) лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение за настоящата съдебна инстанция.

Решението е окончателно.

 

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

ЧЛЕНОВЕ: 1.

                                                                                      2.