Р Е Ш Е Н И Е
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
09.Юни.2020година
Номер 225
гр. Перник
Пернишки районен съд
01- Н. състав
На 26.05.
година 2020г.
В открито
съдебно заседание в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ
: Валери Ненков
ЧЛЕНОВЕ :
СЪДЕБНИ ЗАСЕДАТЕЛИ :
Секретар: Биляна Миткова
ПРОКУРОР
Като
разгледа докладваното от Председателя АНД
№ 00337 по описа
на съда за 2020година,
за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по чл.59 и сл. от ЗАНН
С Наказателно
постановление № 492503-F 526601/29.І.2020год. на Зам.Директор на ТД на
НАП–гр.София на основание чл.53 вр.
чл.27/83 ЗАНН и чл.74 ал.1 от
“Закон за Счетоводството” на “ДАРАКОВИ”ООД-ЕИК *********/седалище и адрес-гр.Перник ул.“Враца”
№81 представлявано от Д.Т.Д./ е
наложена “Имуществена санкция” в размер 200/двеста/лева за нарушение на чл.38
ал.1 т.1 от “Закона за
Счетоводството” за това, че при извършена проверка на 26.09.2019год. в офис Перник в Търговския регистър и регистъра на
юридическите лица с НЕстопанска
цел при
Агенцията по вписванията, е установено, че
“ДАРАКОВИ”ООД-ЕИК *********,НЕ е изпълнило задължението си да
публикува,чрез подаване на заявление за вписване и представяне за обявяване в
Агенцията по вписванията-Търговски регистър
и регистъра на юридическите лица с НЕстопанска
цел на годишния финансов отчет за 2018год. в законоустановения
срок- до 01.07.2019г./30.07.2019г.- е почивен ден/, съгласно чл.38
ал.1 т.1 от “Закона за Счетоводството”.
Към момента на съставяне на
АУАН, “ДАРАКОВИ”ООД-ЕИК
*********, НЕ е подало
заявление за
вписване и представяне за обявяване в Агенцията по вписванията-Търговски
регистър на годишния финансов отчет по реда на чл.38 ал.1 т.1
от “ЗАКОН
за СЧЕТОВОДСТВОТО”.
Против издаденото
наказателно постановление в срок е постъпила
Жалба от “ДАРАКОВИ”ООД-ЕИК *********
/седалище и адрес-гр.Перник УЛ.“ВРАЦА” №81
представлявано от Д.Т.Д./ в
която се оспорва законосъобразността и обосноваността на издаденото наказателно
постановление.
Излагат се доводи допълнително в писмена
форма,че нарушението визирано в акта и наказателното постановление не е
извършено, че в административно наказателната процедура са допусни съществени
нарушения на процесуални правила, касаещи императивните реквизити от съдържанието на акта и
наказателното постановление и досежно налагането на
административната санкция,като допълнително е застъпено становище, че поради
липса на дейност не са смятали и не са
длъжни, че следва да обявяват годишния финансов отчет по реда
на чл.38 ал.1 т.1 от “ЗАКОН
за СЧЕТОВОДСТВОТО” с оглед влязлата
в сила разпоредба по чл.38 ал.9 вр. ал.4 ЗСч вр. чл.3 ал.2 от ЗАНН/01.І.2018г./.
Въззиваемата страна, редовно призована
изпраща представител Ю.К Кирилова, като
изразява становище НП да бъде потвърдено.
Пернишкият районен съд, в
настоящия съдебен състав, след като прецени събраните по делото доказателства
по реда на чл.14 и чл.18 от НПК, както и доводите на страните, намира за
установено следното:
Със АУАН № F
526601/18.11.2019год.. съставен от Д.И.М./Инспектор
по приходите в Отдел “Оперативни проверки” ТД на НАП-София/ в присъствието на
свидетеля А.В.М. е посочено,че при
извършена проверка при извършена проверка на 26.09.2019год. в офис Перник в Търговския регистър и регистъра на
юридическите лица с НЕстопанска
цел при
Агенцията по вписванията, е
установено,че “ДАРАКОВИ”ООД-ЕИК *********, НЕ е изпълнило задължението си
да публикува,чрез подаване на заявление за вписване и представяне за обявяване в Агенцията по вписванията-Търговски
регистър и регистъра на юридическите лица с НЕстопанска цел на годишния
финансов отчет
за 2018год.
в законоустановения
срок-до 01.07.2019г./30.07.2019г.-е
почивен ден/, съгласно
чл.38 ал.1 т.1
от “Закона за Счетоводството”/чл.38. (1)Предприятията публикуват годишния финансов отчет,
консолидирания финансов отчет и годишните доклади по глава седма, приети от
общото събрание на съдружниците или акционерите или
от съответния орган, както следва: 1. (*) ВСИЧКИ ТЪРГОВЦИ по смисъла на Търговския
закон – чрез заявяване за вписване и представяне за обявяване в ТЪРГОВСКИЯ
РЕГИСТЪР, в срок до 30 юни на следващата година; 2. в сила от 1.01.2019г.)юридическите
лица с нестопанска цел–чрез заявяване за обявяване и предоставянето им в
регистър на юридическите лица с нестопанска цел, воден от Агенцията по
вписванията при условията и по реда на Закона
за юридическите лица с нестопанска цел, в срок до 30юни на
следващата година;3.(*)останалите
предприятия – чрез икономическо издание или чрез интернет, в срок до 30 юни на
следващата година.(*) Бел. ред. Съгласно § 33 от Закона за мерките и действията по време
на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март
2020 г. (ДВ, бр.
28 от 2020 г.): "През 2020 г. сроковете по чл. 38, ал. 1, т. 1, 2 и 3 от Закона за счетоводството се удължават
до 30 септември 2020 г., а срокът по чл. 38, ал. 9, т. 2 от същия закон се
удължава до 30 юни 2020 г."(2) Когато финансовият отчет първоначално е
заявен за публикуване в срока по ал. 1 и е постановен отказ за публикуване по чл. 22, ал. 5 от Закона за търговския регистър
и в 14-дневен срок от влизането му в сила е подадено повторно заявление за
публикуване, се смята, че финансовият отчет е подаден в срок. (3) Годишните
финансови отчети и докладът за дейността се публикуват във вида и с текста, въз
основа на които регистрираният одитор е изразил
становището си. На публикуване подлежи и пълният текст на одиторския
доклад.(4) Малките предприятия, които не подлежат на задължителен независим
финансов одит, публикуват най-малко баланс/отчет за финансовото състояние и
приложение, когато предприятието има задължение за изготвянето му.(5) По реда
на ал. 1 заедно с годишния финансов отчет акционерните дружества, командитните
дружества с акции и дружествата с ограничена отговорност, които са средни или
големи предприятия или предприятия от обществен интерес, публикуват и
информация за предложението на органа на управление за разпределение на
печалбата или за покриване на загуба за предходната година и решението на
общото събрание на акционерите/съдружниците за начина
на разпределяне на печалбата или за покриване на загуба за предходната година.
(6) Годишният финансов отчет на предприятие майка, което изготвя консолидиран
финансов отчет, се публикува едновременно с консолидирания финансов отчет на
групата заедно с годишните доклади по глава седма към тях.(7) Когато отчетите и
докладите на предприятията по ал. 1, т. 3 се публикуват в интернет, до тях
трябва да бъде осигурен свободен безплатен достъп за период не по-кратък от три
години след датата на публикуването им.(8) Предприятията по ал.1, т. 3 при
поискване предоставят информация за мястото, където са публикувани техните
отчети и доклади. (9)(Изм. – ДВ, бр. 92 от 2017 г., в сила от 1.01.2018г.)Алинеи 1
– 8 не се прилагат за:
1.(доп. – ДВ, бр. 96 от 2019 г., в сила от 1.01.2020 г.)бюджетни предприятия и
еднолични търговци, които не подлежат на задължителен независим финансов одит,
и еднолични търговци, които не са
осъществявали дейност през отчетния период;
и 2. (*)
(изм. – ДВ, бр. 98 от 2018 г., в сила от 1.01.2019 г., бр. 96 от 2019 г., в
сила от 1.01.2020 г.) всички останали предприятия, които не са осъществявали
дейност през отчетния период; това обстоятелство се декларира еднократно за първия
отчетен период, в който не е осъществявана дейност, с декларация по образец,
утвърден със заповед на министъра на финансите; декларацията се публикува в
срок до 31 март на следващата година, както следва: а) от лицата по ал. 1, т. 1
и 2 – в търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел; б) от лицата по ал. 1, т. 3 – чрез
икономическо издание или чрез интернет.(*) Бел. ред. Съгласно § 33 от Закона за мерките и действията по
време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13
март 2020 г. (ДВ, бр.
28 от 2020 г.): "През 2020 г. сроковете по чл. 38, ал. 1, т. 1, 2 и 3 от Закона за счетоводството се удължават
до 30 септември 2020 г., а срокът по чл. 38, ал. 9, т. 2 от същия закон се
удължава до 30 юни 2020 г." (10)
(Нова – ДВ, бр. 96 от 2019 г., в сила от 1.01.2020 г.) Едноличните търговци по
ал. 9, т. 1 не подават декларация, че не са осъществявали дейност през отчетния
период. (11) (Нова – ДВ, бр. 96 от 2019 г., в сила от 1.01.2020 г.) Такси по чл. 12, ал. 1, т. 1 от Закона за търговския регистър и
регистъра на юридическите лица с нестопанска цел за публикуване на
декларациите по ал. 9, т. 2 не се дължат. (12) (Изм. и доп. – ДВ, бр. 97 от
2017 г., в сила от 1.01.2018 г., предишна ал. 10, бр. 96 от 2019 г., в сила от
1.01.2020 г.) Предприятие майка, което едновременно е и дъщерно предприятие
(междинна майка) и съгласно приложимите счетоводни стандарти не е задължено да
съставя консолидиран финансов отчет, публикува на български език консолидирания
финансов отчет на първото предприятие майка, в което междинната майка е
консолидирана, в тримесечен срок от крайния задължителен срок за публикуването
му от консолидиращото предприятие майка. Заедно с консолидирания финансов отчет
се публикуват консолидираните годишни доклади по глава седма и одиторският доклад. Когато предприятието майка е регулирано
от законодателството на трета държава, консолидираният финансов отчет се
заверява от одитори или одиторски
дружества, които извършват одит съгласно законодателството на държавата,
приложимо към предприятието майка.(13) (Нова – ДВ, бр. 95 от 2016 г., предишна
ал. 11, изм., бр. 96 от 2019 г., в сила от 1.01.2020 г.) Агенцията по
вписванията предоставя в електронен вид на Националната агенция за приходите
списъци с предприятията, които:1. не са заявили за обявяване годишните си
финансови отчети за предходната година в сроковете по ал. 1 и 2; списъкът се
предоставя в срок до 31 юли на текущата година;2. са заявили за обявяване в
търговския регистър и регистъра за юридическите лица с нестопанска цел
декларация по ал. 9, т. 2; списъкът се предоставя в срок до 30 април на
текущата година.(14) (Нова – ДВ, бр. 96 от 2019 г., в сила от 1.01.2020 г.)
Списъците по ал. 13 следва да съдържат наименованието на предприятието и ЕИК от
търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел.(15)
(Нова – ДВ, бр. 96 от 2019 г., в сила от 1.01.2020 г.) В двумесечен срок от
получаване на списъците по ал. 13 Националната агенция за приходите предприема
необходимите мерки за извършването на проверки и установяване на нарушения по
ал. 1 – 12.“/
Анотирана
съдебна практика Към момента на съставяне на АУАН, “ДАРАКОВИ”ООД-ЕИК *********,
НЕ е подало
заявление за
вписване и представяне за обявяване в Агенцията по вписванията-Търговски
регистър на годишния финансов отчет по реда на чл.38 ал.1 т.1 от “ЗАКОН за СЧЕТОВОДСТВОТО”.
АУАН е съставен,като е
бил предявен за запознаване и подписване, при което жалбоподателя НЕ е вписал възражение.
Срещу разписка на същия бил връчен и препис
от съставения акт за нарушение.
В срока по чл.44, ал.1 от ЗАНН жалбоподателя “ДАРАКОВИ”ООД-ЕИК ********* Е упражнил
правото си на писмени възражения, срещу констатацията за посочено нарушение в
АУАН.
Въз основа на събраните по преписката
доказателства и след проверка по реда на чл.52 ал.4 от ЗАНН административно
наказващият орган приел, че са налице основанията по чл.53 вр.
чл.27/83 ЗАНН и чл.3 ал.2 от ЗАНН и чл.74 ал.1 от “ЗАКОН за СЧЕТОВОДСТВОТО” /чл.
74. (1) Който е задължен и не публикува финансов отчет в сроковете по чл. 38, се наказва с глоба в размер от 200 до 3000 лв., а на предприятието
се налага имуществена санкция в размер от 0,1 до 0,5 на сто от нетните приходи
от продажби за отчетния период, за който се отнася непубликуваният финансов
отчет, но не по-малко от 200лв. (2) При повторно нарушение по ал. 1 се налага
глоба или имуществена санкция в двоен размер./
на “ДАРАКОВИ”ООД-ЕИК
********* е
наложена “Имуществена санкция”
в размер 200/двеста/лева за нарушение на чл.74 ал.1 от “ЗАКОН за СЧЕТОВОДСТВОТО”.
Гореизложената фактическа обстановка
съдът прие за установена по несъмнен начин, като взе предвид: АУАН № F 526601/18.11.2019год..,Възражение, Покана, Разпечатка
търсене Декларации,
Известие за доставяне, Разпечатка търговски регистър,Заповед, както и показанията на свидетеля Д.И.М./Инспектор
по приходите в Отдел “Оперативни проверки” ТД на НАП-София/ в присъствието на свидетеля А.В.М. .
Съобразно установената фактическа обстановка от правна страна, съдът намира
следното:
При извършване на
служебна проверка за законосъобразност на обжалвания акт, съобразявайки
доводите на страните, съдът констатира
допуснати съществени
нарушения на административно наказателната процедура,опорочаващи
законосъобразността на обжалвания административен акт и обосноваващи отмяната му
на процесуално основание.
Съображенията са следните:
Производството,
предмет на настоящето разглеждане
е от административно наказателен характер при което
е необходимо да се установи налице ли е деяние, същото представлява ли
административно нарушение по смисъла на чл.6 от ЗАНН, ако да- извършено ли е от посоченото в
акта лице и извършено ли е виновно-предпоставките са абсолютни, като тежестта на доказване лежи върху административно наказващия
орган.
Съставянето на актове за извършеното
административно нарушение е основополагащ елемент от всяко административно производство.
Това е дейност от процесуално естество от чието добросъвестно и законосъобразно осъществяване зависи в голяма степен ефективността на последващата юрисдикционна-наказателна дейност
на административно наказващия орган .
Чрез съставения акт се сезира оторизирания административно наказателен
орган, със съответния
административно наказателен спор и се иска от него да се произнесе
по същия, като се внася твърдение, че е налице виновно извършено административно нарушение от определен вид.
Абсолютно задължително
е и в акта за установяване на административно
нарушение и в наказателното постановление административното нарушение, което е вменено във вина на нарушителя и за което
той е санкциониран да бъде
описано точно, прецизно и разбираемо, както и да съдържа всички обективни и субективни признаци на посочената, като нарушена норма
от съответния нормативен акт .
Също
така следва да съществува правно единство между описаното, като нарушение текстово и цифрово в акта и в наказателното постановление.
Не на последно
място съставеният акт за установяване на административно нарушение, следва да съдържа всички реквизити, посочени в чл.42 от ЗАНН.
В съответствие
с разпоредбата на чл.43 ал.1 от ЗАНН актът е подписан от
актосъставителя както и от свидетеля по акта. Предявен
е на нарушителя за запознаване
с неговото съдържание.
В графата
му, предоставяща му възможност да даде обяснения по нарушението и да
изложи възражения
НЕ се констатираха
такива.
При спазване
на разпоредбата на чл.43 ал.5 от ЗАНН на нарушителя е връчен препис от
акта срещу разписка.
Последващата
втора възможност за излагане
евентуални възражения,
законодателя е предоставил на евентуалния нарушител в разпоредбата на чл.44
от ЗАНН /чл.44.(1) Освен възраженията при
съставяне на акта в тридневен срок от подписването му нарушителят може да
направи и писмени възражения по него. (2) Когато във възраженията си нарушителят посочи писмени или
веществени доказателства, те трябва да бъдат събрани служебно, доколкото това е
възможно./ от която жалбоподателя в
случая СЕ е възползувал.
Издаденото
въз основа на него наказателно
постановление е необходимо да съдържа реквизитите, посочени в
чл.57 от ЗАНН и да бъде издадено
от компетентен орган / в случая същия е оторизиран/.
Изводът
на състава в настоящия
случай е, че при запознаване със всички налични материали както и
относно съставяне на процесния АУАН и издаване на Наказателното постановлен НЕ са спазени установените към съдържанието им
императивни изисквания в
чл.42 /”чл.42.Актът
за установяване на административното нарушение трябва да съдържа:1.
собственото, бащиното и фамилното име на съставителя и длъжността му;2. датата
на съставяне на акта;3. датата и мястото на извършване на нарушението;4. описание на нарушението и
обстоятелствата, при които е било извършено;
5. законните разпоредби, които са нарушени;6. собственото, бащиното
и фамилното име и възрастта на нарушителя, точния му адрес и местоработата,
единен граждански номер;7. имената и точните адреси на свидетелите, единен
граждански номер;8. обясненията или възраженията на нарушителя, ако е направил такива;9.
(доп. - ДВ, бр. 59 от 1992 г.) имената и точните адреси на лицата, които са
претърпели имуществени вреди от нарушението, единен граждански номер;10. опис
на писмените материали и на иззетите вещи, ако има такива, и кому са поверени
за пазене.”/ и съответно
чл.57 ал.1 от ЗАНН
/”чл.57.(1)Наказателното постановление
трябва да съдържа:1. собственото, бащиното и фамилното име и длъжността на
лицето, което го е издало;2. датата на издаването и номерата на
постановлението;3. датата на акта, въз основа на който се издава, и името,
длъжността и местослуженето на актосъставителя;4.
собственото, бащиното и фамилното име на нарушителя и точния му адрес, единен
граждански номер;5. описание на
нарушението, датата и мястото, където е извършено, обстоятелствата, при които е
извършено, както и на доказателствата, които го потвърждават; 6.законните разпоредби, които са били
нарушени виновно;7. вида и размера на наказанието;8. вещите, които се
отнемат в полза на държавата;9. размера на обезщетението и на кого следва да се
заплати;10. дали наказателното постановление подлежи на обжалване в какъв срок
и пред кой съд”/ ,които ще се разгледа по долу.
Конкретно,
относно казуса:
За
Дружеството-жалбоподател “ДАРАКОВИ”ООД-ЕИК *********
/седалище
и адрес-гр.Перник УЛ.“ВРАЦА” №81 представлявано
от Д.Т.Д./“ДАРАКОВИ”ООД-ЕИК *********,затова че „……НЕ
е изпълнило задължението си да публикува,чрез
подаване на заявление за вписване
и представяне за обявяване в Агенцията по вписванията-Търговски
регистър и регистъра
на юридическите лица с НЕстопанска цел на годишния финансов отчет за 2018год. в законоустановения срок-до 01.07.2019г./30.07.2019г.-е почивен
ден/,съгласно чл.38 ал.1 т.1 от “Закона за Счетоводството е наложена “Имуществена санкция” по силата на чл.38 ал.1 т.1 от “ЗАКОН за СЧЕТОВОДСТВОТО” /чл.38.(1)Предприятията публикуват годишния финансов отчет, консолидирания финансов отчет и годишните доклади по глава
седма, приети от общото събрание
на съдружниците или акционерите или от съответния
орган, както следва: 1. (*) всички търговци по смисъла на
Търговския
закон – чрез заявяване за вписване
и представяне за обявяване в търговския регистър, в срок до 30 юни на
следващата година; 2. в сила от
1.01.2019г.)юридическите лица
с нестопанска цел – чрез заявяване за обявяване и предоставянето им в регистър на юридическите
лица с нестопанска цел, воден от
Агенцията по вписванията при условията и по реда на Закона за юридическите лица с нестопанска цел, в срок до 30юни на следващата
година;3.(*)останалите предприятия – чрез икономическо издание или чрез
интернет, в срок до 30 юни на
следващата година.(*) Бел. ред. Съгласно § 33 от Закона за мерките
и действията по време на извънредното
положение, обявено с решение на Народното
събрание от 13 март 2020 г. (ДВ, бр. 28 от 2020 г.):
"През 2020 г. сроковете
по чл. 38, ал. 1, т. 1,
2 и 3 от Закона
за счетоводството
се удължават до 30 септември 2020 г., а срокът по чл. 38, ал. 9, т. 2 от същия закон
се удължава до 30 юни 2020 г."(2) Когато финансовият отчет първоначално е заявен за публикуване
в срока по ал. 1 и е постановен отказ за публикуване
по чл. 22, ал. 5 от Закона за
търговския регистър
и в 14-дневен срок от влизането му в сила е подадено повторно заявление за публикуване, се смята, че
финансовият отчет е подаден в срок. (3) Годишните финансови отчети и докладът за дейността се
публикуват във вида и с текста, въз основа на
които регистрираният одитор е изразил становището си. На публикуване подлежи и пълният текст на одиторския
доклад.(4) Малките предприятия, които не подлежат на
задължителен независим финансов одит, публикуват най-малко баланс/отчет за
финансовото състояние и приложение, когато предприятието има задължение за изготвянето
му.(5) По реда на ал.
1 заедно с годишния финансов отчет акционерните дружества, командитните дружества с акции и дружествата с ограничена отговорност, които са средни
или големи предприятия или предприятия от обществен интерес, публикуват и информация за предложението на органа на
управление за разпределение на печалбата или за
покриване на загуба за предходната
година и решението на общото събрание
на акционерите/съдружниците за начина на разпределяне
на печалбата или за покриване
на загуба за предходната година. (6) Годишният финансов отчет на предприятие майка, което изготвя
консолидиран финансов отчет, се публикува
едновременно с консолидирания
финансов отчет на групата заедно
с годишните доклади по глава седма
към тях.(7) Когато отчетите и докладите на предприятията
по ал. 1, т. 3 се публикуват в интернет, до тях
трябва да бъде осигурен свободен
безплатен достъп за период не
по-кратък от три години след
датата на публикуването им.(8) Предприятията по ал.1, т. 3 при поискване предоставят
информация за мястото, където са публикувани техните отчети и доклади. (9)(Изм.
– ДВ, бр. 92 от 2017 г., в сила от 1.01.2018г.)Алинеи 1 – 8 не се прилагат за: 1.(доп. – ДВ, бр. 96 от 2019 г., в сила от 1.01.2020 г.)бюджетни предприятия и еднолични търговци, които не подлежат
на задължителен независим финансов одит, и еднолични търговци, които не са осъществявали дейност през отчетния период;
и 2. (*) (изм. – ДВ, бр. 98
от 2018 г., в сила от 1.01.2019 г., бр. 96 от 2019 г., в сила от 1.01.2020 г.) всички останали предприятия, които не са
осъществявали дейност през отчетния период;
това обстоятелство се декларира еднократно
за първия отчетен период, в който не е осъществявана
дейност, с декларация по образец, утвърден
със заповед на министъра на
финансите; декларацията се публикува в срок до 31 март
на следващата година, както следва:
а) от лицата по ал.
1, т. 1 и 2 – в търговския регистър
и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел; ……………/.
Съдът намира,че е налице съществено
процесуално нарушение, относно посоченото за извършено нарушение от страна на
жалбоподателя, предвид следното:
Съгласно разпоредбата на чл.37 от ЗСч. /чл. 37. (1) На задължителен независим финансов одит от
регистрирани одитори подлежат годишните и
консолидираните финансови отчети на:1. малки предприятия, които към 31 декември
на текущия отчетен период надвишават най-малко два от следните показатели:a)
балансова стойност на активите – 2 000 000 лв.;б)
нетни приходи от продажби – 4 000 000 лв.;в) средна
численост на персонала за отчетния период – 50 души;2. средните и големите
предприятия;3. предприятията от обществен интерес;4. средните и големите групи
и групите, в които има поне едно предприятие от обществен интерес;5.
предприятия, за които това изискване е установено със закон.(2) Независимо от
ал. 1 годишните и консолидираните финансови отчети на акционерните дружества и
командитните дружества с акции подлежат на задължителен независим финансов
одит, с изключение на случаите, когато дружествата отговарят на условията на чл. 19, ал. 2.(3) Консолидираните финансови
отчети и годишните финансови отчети на предприятията, включени в
консолидацията, подлежат на независим финансов одит. (4) На задължителен
независим финансов одит от регистрирани одитори подлежат
годишните финансови отчети на юридическите лица с нестопанска цел, определени
за осъществяване на общественополезна дейност, когато за текущата година
превишават един от следните показатели:1. балансова стойност на активите към 31
декември – 1 000 000 лв.;2. размер на нетните приходи
от стопанска и приходите от нестопанска дейност за текущата година – 2 000 000 лв.;3. обща сума на получените през текущата година
финансирания и неусвоени към 31 декември на текущата година финансирания,
получени през предходни отчетни периоди – 1 000 000
лв.(5) На задължителен независим финансов одит от регистрирани одитори подлежат годишните финансови отчети на юридическите
лица с нестопанска цел, определени за осъществяване на общественополезна
дейност и извършващи дейност по чл. 116 от Семейния кодекс.(6)
Регистрираните одитори, които извършват независим
финансов одит на годишни и консолидирани финансови отчети, в одиторския доклад задължително изразяват становище:1.
съответства ли докладът за дейността на финансовите отчети за същия отчетен
период;2. изготвен ли е докладът за дейността в съответствие с приложимите
законови изисквания и заявяват дали в резултат на придобитото познаване и
разбиране на дейността на предприятието и обстановката, в която то работи, са
установили случаи на съществено невярно представяне в доклада за дейността и
посочват характера на невярното представяне; 3. в декларацията за корпоративно
управление представена ли е изискваната от съответните нормативни актове
информация;4. предоставена ли е нефинансовата декларация и дали декларацията е
изготвена в съответствие с изискванията на този закон;5. предоставен ли е
доклад за плащанията към правителствата и дали докладът е изготвен в
съответствие с изискванията на този закон./
на задължителен финансов одит, подлежат горпосочените
изброени субекти.
Видно от разпоредбата на чл.38 ал.1 т.2 от “ЗАКОН за
СЧЕТОВОДСТВОТО” /чл.38.(1)Предприятията публикуват годишния финансов отчет, консолидирания финансов отчет и годишните доклади по глава седма,
приети от общото събрание на съдружниците или акционерите или от съответния
орган, както следва: 1. (*) всички търговци по смисъла на
Търговския
закон – чрез заявяване за вписване
и представяне за обявяване в търговския регистър, в срок до 30 юни на
следващата година; 2. в сила от
1.01.2019г.)юридическите лица
с нестопанска цел – чрез заявяване за обявяване и предоставянето им в регистър на юридическите
лица с нестопанска цел, воден от
Агенцията по вписванията при условията и по реда на Закона за юридическите лица с нестопанска цел, в срок до 30юни на следващата
година;…………./, отделно място законодателя е
определил за „юридическите лица с НЕстопанска
цел“, която разпоредба се явява специална по
отношение приложената в процесното НП и АУАН/специалната
дерогира общата/ респ. процесното
дружество би следвало да носи отговорност за нарушение по т.2 от ЗСч, а не както му е
вменено по т.1 от същата разпоредба,което според състава е незаконосъобразно,
още повече,че неправилната квалификация е както в АУАН така и в последвалия
санкционен акт.
В
изложената фактология и в двата акта изрично е посочено,че се касае за „юридическите лица с НЕстопанска
цел“ в който смисъл би следвало да бъде приложена и
съответната разпоредба, което в дадения случай не е така. Въпросната
разпоредба е в сила от 01.І.2019г. респективно е действаща и актуална към момента на
съставяне на процесното НП/29.І.2020г./ и към дата на
съставяне на АУАН/18.ХІ.2019г./.
Следва да се отбележи и,че липсва дата на
извършване на деянието, макар същата да е изводима ,резонно би било всеки на
който е вменено нарушение да е на ясно кога е извършил същото, а не да
предполага или го извежда, като дата.
С оглед
на горното, състава счита,че процесното НП, следва да бъде отменено, като незаконосъобразно такова.
Мотивиран
от изложеното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът
Р
Е Ш И:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление №
492503-F 526601/29.І.2020год. на Зам.Директор на ТД на НАП–гр.София на основание чл.53 вр. чл.27/83 ЗАНН и чл.74
ал.1 от “Закон за Счетоводството” на “ДАРАКОВИ”ООД-ЕИК
********* е наложена “Имуществена санкция” в размер 200/двеста/лева за нарушение
на чл.38
ал.1 т.1 от
“Закона за Счетоводството”.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване
пред Административен съд–гр.Перник на основанията, предвидени в
Наказателно-процесуалния кодекс и по реда на Глава ХІІ-та от Административно
процесуалния кодекс-в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:……………………………
ВЯРНО С ОРИГИНАЛА
ВС