Решение по дело №337/2020 на Районен съд - Перник

Номер на акта: 225
Дата: 9 юни 2020 г. (в сила от 13 октомври 2020 г.)
Съдия: Валери Митков Ненков
Дело: 20201720200337
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 24 февруари 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

                   Р Е Ш Е Н И Е

                  В   И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

                                        09.Юни.2020година

Номер   225                                                                                       гр. Перник

Пернишки  районен съд                                                              01- Н. състав

На  26.05.                                                                                     година  2020г.

В  открито  съдебно заседание в следния състав:

                                                                                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ :  Валери   Ненков

                                                                                                                              ЧЛЕНОВЕ :

                                                                                                                               СЪДЕБНИ ЗАСЕДАТЕЛИ :

Секретар: Биляна Миткова

ПРОКУРОР    

                Като разгледа докладваното от Председателя  АНД № 00337 по  описа  на съда за 2020година, за да се произнесе  взе предвид следното:

       Производството е по чл.59 и сл. от   ЗАНН

             С Наказателно постановление № 492503-F 526601/29.І.2020год. на Зам.Директор на ТД на НАП–гр.София на основание чл.53 вр. чл.27/83 ЗАНН  и чл.74 ал.1 от Закон за Счетоводството” на “ДАРАКОВИ”ООД-ЕИК *********/седалище и адрес-гр.Перник ул.“Враца” №81 представлявано от Д.Т.Д./ е наложена “Имуществена санкция в размер 200/двеста/лева за нарушение на чл.38 ал.1 т.1 от “Закона за Счетоводството” за това, че  при  извършена проверка  на  26.09.2019год. в офис Перник в Търговския регистър и регистъра на юридическите лица с НЕстопанска цел при Агенцията  по вписванията, е установено, че “ДАРАКОВИ”ООД-ЕИК *********,НЕ е изпълнило задължението си да публикува,чрез подаване на заявление за вписване и представяне за обявяване в Агенцията по вписванията-Търговски регистър  и регистъра на юридическите лица с НЕстопанска цел  на  годишния финансов отчет  за 2018год. в  законоустановения срок- до  01.07.2019г./30.07.2019г.- е почивен ден/, съгласно чл.38 ал.1 т.1  от “Закона за Счетоводството”.

             Към момента на съставяне на АУАН, ДАРАКОВИ”ООД-ЕИК *********,  НЕ   е подало заявление за вписване и представяне за обявяване в Агенцията по вписванията-Търговски регистър на годишния финансов отчет по реда на чл.38 ал.1 т.1 от ЗАКОН за СЧЕТОВОДСТВОТО”.

         Против издаденото наказателно постановление в срок е постъпила  Жалба от “ДАРАКОВИ”ООД-ЕИК ********* /седалище и адрес-гр.Перник УЛ.“ВРАЦА” №81 представлявано от Д.Т.Д./ в която се оспорва законосъобразността и обосноваността на издаденото наказателно постановление.

  Излагат се доводи допълнително в писмена форма,че нарушението визирано в акта и наказателното постановление не е извършено, че в административно наказателната процедура са допусни съществени нарушения на процесуални правила, касаещи императивните  реквизити от съдържанието на акта и наказателното постановление и досежно налагането на административната санкция,като допълнително е застъпено становище, че поради липса на дейност не са смятали  и не са длъжни, че следва да обявяват годишния финансов отчет  по реда на  чл.38 ал.1 т.1 от ЗАКОН за СЧЕТОВОДСТВОТО” с  оглед влязлата в сила разпоредба по чл.38 ал.9 вр. ал.4 ЗСч вр. чл.3 ал.2 от ЗАНН/01.І.2018г./.

  Въззиваемата страна, редовно призована изпраща представител Ю.К Кирилова, като  изразява становище НП да бъде потвърдено.

     Пернишкият районен съд, в настоящия съдебен състав, след като прецени събраните по делото доказателства по реда на чл.14 и чл.18 от НПК, както и доводите на страните, намира за установено следното:

                 Със АУАН № F 526601/18.11.2019год.. съставен от Д.И.М./Инспектор по приходите в Отдел “Оперативни проверки” ТД на НАП-София/ в присъствието на свидетеля А.В.М. е посочено,че при  извършена проверка  при извършена проверка  на  26.09.2019год. в офис Перник в Търговския регистър и регистъра на юридическите лица с НЕстопанска цел при Агенцията  по вписванията, е установено,че “ДАРАКОВИ”ООД-ЕИК *********, НЕ е изпълнило задължението си да публикува,чрез подаване на заявление за вписване и представяне за обявяване в Агенцията по вписванията-Търговски регистър  и регистъра на юридическите лица с НЕстопанска цел  на  годишния финансов отчет за 2018год.  в  законоустановения срок-до 01.07.2019г./30.07.2019г.-е почивен ден/, съгласно чл.38 ал.1 т.1 от “Закона за Счетоводството/чл.38. (1)Предприятията публикуват годишния финансов отчет, консолидирания финансов отчет и годишните доклади по глава седма, приети от общото събрание на съдружниците или акционерите или от съответния орган, както следва:   1. (*) ВСИЧКИ ТЪРГОВЦИ по смисъла на Търговския закон – чрез заявяване за вписване и представяне за обявяване в ТЪРГОВСКИЯ РЕГИСТЪР, в срок до 30 юни на следващата година;  2. в сила от 1.01.2019г.)юридическите лица с нестопанска цел–чрез заявяване за обявяване и предоставянето им в регистър на юридическите лица с нестопанска цел, воден от Агенцията по вписванията при условията и по реда на Закона за юридическите лица с нестопанска цел, в срок до 30юни на следващата година;3.(*)останалите предприятия – чрез икономическо издание или чрез интернет, в срок до 30 юни на следващата година.(*) Бел. ред. Съгласно § 33 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г. (ДВ, бр. 28 от 2020 г.): "През 2020 г. сроковете по чл. 38, ал. 1, т. 1, 2 и 3 от Закона за счетоводството се удължават до 30 септември 2020 г., а срокът по чл. 38, ал. 9, т. 2 от същия закон се удължава до 30 юни 2020 г."(2) Когато финансовият отчет първоначално е заявен за публикуване в срока по ал. 1 и е постановен отказ за публикуване по чл. 22, ал. 5 от Закона за търговския регистър и в 14-дневен срок от влизането му в сила е подадено повторно заявление за публикуване, се смята, че финансовият отчет е подаден в срок. (3) Годишните финансови отчети и докладът за дейността се публикуват във вида и с текста, въз основа на които регистрираният одитор е изразил становището си. На публикуване подлежи и пълният текст на одиторския доклад.(4) Малките предприятия, които не подлежат на задължителен независим финансов одит, публикуват най-малко баланс/отчет за финансовото състояние и приложение, когато предприятието има задължение за изготвянето му.(5) По реда на ал. 1 заедно с годишния финансов отчет акционерните дружества, командитните дружества с акции и дружествата с ограничена отговорност, които са средни или големи предприятия или предприятия от обществен интерес, публикуват и информация за предложението на органа на управление за разпределение на печалбата или за покриване на загуба за предходната година и решението на общото събрание на акционерите/съдружниците за начина на разпределяне на печалбата или за покриване на загуба за предходната година. (6) Годишният финансов отчет на предприятие майка, което изготвя консолидиран финансов отчет, се публикува едновременно с консолидирания финансов отчет на групата заедно с годишните доклади по глава седма към тях.(7) Когато отчетите и докладите на предприятията по ал. 1, т. 3 се публикуват в интернет, до тях трябва да бъде осигурен свободен безплатен достъп за период не по-кратък от три години след датата на публикуването им.(8) Предприятията по ал.1, т. 3 при поискване предоставят информация за мястото, където са публикувани техните отчети и доклади. (9)(Изм. – ДВ, бр. 92 от 2017 г., в сила от 1.01.2018г.)Алинеи 1 – 8 не се прилагат за: 1.(доп. – ДВ, бр. 96 от 2019 г., в сила от 1.01.2020 г.)бюджетни предприятия и еднолични търговци, които не подлежат на задължителен независим финансов одит, и еднолични търговци, които не са осъществявали дейност през отчетния период;   и   2. (*) (изм. – ДВ, бр. 98 от 2018 г., в сила от 1.01.2019 г., бр. 96 от 2019 г., в сила от 1.01.2020 г.) всички останали предприятия, които не са осъществявали дейност през отчетния период; това обстоятелство се декларира еднократно за първия отчетен период, в който не е осъществявана дейност, с декларация по образец, утвърден със заповед на министъра на финансите; декларацията се публикува в срок до 31 март на следващата година, както следва: а) от лицата по ал. 1, т. 1 и 2 – в търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел;  б) от лицата по ал. 1, т. 3 – чрез икономическо издание или чрез интернет.(*) Бел. ред. Съгласно § 33 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г. (ДВ, бр. 28 от 2020 г.): "През 2020 г. сроковете по чл. 38, ал. 1, т. 1, 2 и 3 от Закона за счетоводството се удължават до 30 септември 2020 г., а срокът по чл. 38, ал. 9, т. 2 от същия закон се удължава до 30 юни 2020 г."  (10) (Нова – ДВ, бр. 96 от 2019 г., в сила от 1.01.2020 г.) Едноличните търговци по ал. 9, т. 1 не подават декларация, че не са осъществявали дейност през отчетния период.  (11) (Нова – ДВ, бр. 96 от 2019 г., в сила от 1.01.2020 г.) Такси по чл. 12, ал. 1, т. 1 от Закона за търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел за публикуване на декларациите по ал. 9, т. 2 не се дължат. (12) (Изм. и доп. – ДВ, бр. 97 от 2017 г., в сила от 1.01.2018 г., предишна ал. 10, бр. 96 от 2019 г., в сила от 1.01.2020 г.) Предприятие майка, което едновременно е и дъщерно предприятие (междинна майка) и съгласно приложимите счетоводни стандарти не е задължено да съставя консолидиран финансов отчет, публикува на български език консолидирания финансов отчет на първото предприятие майка, в което междинната майка е консолидирана, в тримесечен срок от крайния задължителен срок за публикуването му от консолидиращото предприятие майка. Заедно с консолидирания финансов отчет се публикуват консолидираните годишни доклади по глава седма и одиторският доклад. Когато предприятието майка е регулирано от законодателството на трета държава, консолидираният финансов отчет се заверява от одитори или одиторски дружества, които извършват одит съгласно законодателството на държавата, приложимо към предприятието майка.(13) (Нова – ДВ, бр. 95 от 2016 г., предишна ал. 11, изм., бр. 96 от 2019 г., в сила от 1.01.2020 г.) Агенцията по вписванията предоставя в електронен вид на Националната агенция за приходите списъци с предприятията, които:1. не са заявили за обявяване годишните си финансови отчети за предходната година в сроковете по ал. 1 и 2; списъкът се предоставя в срок до 31 юли на текущата година;2. са заявили за обявяване в търговския регистър и регистъра за юридическите лица с нестопанска цел декларация по ал. 9, т. 2; списъкът се предоставя в срок до 30 април на текущата година.(14) (Нова – ДВ, бр. 96 от 2019 г., в сила от 1.01.2020 г.) Списъците по ал. 13 следва да съдържат наименованието на предприятието и ЕИК от търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел.(15) (Нова – ДВ, бр. 96 от 2019 г., в сила от 1.01.2020 г.) В двумесечен срок от получаване на списъците по ал. 13 Националната агенция за приходите предприема необходимите мерки за извършването на проверки и установяване на нарушения по ал. 1 – 12.“/

Анотирана съдебна практика    Към момента на съставяне на АУАН, ДАРАКОВИ”ООД-ЕИК *********, НЕ   е подало заявление за вписване и представяне за обявяване в Агенцията по вписванията-Търговски регистър на годишния финансов отчет по реда на чл.38 ал.1 т.1 от ЗАКОН за СЧЕТОВОДСТВОТО”.

       АУАН  е съставен,като е  бил предявен за запознаване и подписване, при което жалбоподателя НЕ е вписал възражение.

   Срещу разписка на същия бил връчен и препис от съставения акт за нарушение.

   В срока по чл.44, ал.1 от ЗАНН  жалбоподателя ДАРАКОВИ”ООД-ЕИК *********  Е  упражнил правото си на писмени възражения, срещу констатацията за посочено нарушение в АУАН.

       Въз основа на събраните по преписката доказателства и след проверка по реда на чл.52 ал.4 от ЗАНН административно наказващият орган приел, че са налице основанията по чл.53 вр. чл.27/83 ЗАНН и чл.3 ал.2 от ЗАНН и чл.74 ал.1 от ЗАКОН за СЧЕТОВОДСТВОТО” /чл. 74. (1) Който е задължен и не публикува финансов отчет в сроковете по чл. 38, се наказва с глоба в размер от 200 до 3000 лв., а на предприятието се налага имуществена санкция в размер от 0,1 до 0,5 на сто от нетните приходи от продажби за отчетния период, за който се отнася непубликуваният финансов отчет, но не по-малко от 200лв.   (2) При повторно нарушение по ал. 1 се налага глоба или имуществена санкция в двоен размер./     на “ДАРАКОВИ”ООД-ЕИК *********  е  наложена “Имуществена санкция в размер 200/двеста/лева  за нарушение на чл.74 ал.1 от ЗАКОН за СЧЕТОВОДСТВОТО”.

    Гореизложената фактическа обстановка съдът прие за установена по несъмнен начин, като взе предвид: АУАН № F 526601/18.11.2019год..,Възражение, Покана, Разпечатка търсене Декларации, Известие за доставяне, Разпечатка търговски регистър,Заповед, както и показанията на свидетеля Д.И.М./Инспектор по приходите в ОтделОперативни проверки” ТД на НАП-София/ в присъствието на свидетеля А.В.М. .

  Съобразно установената фактическа обстановка от правна страна, съдът намира следното:

  При извършване на служебна проверка за законосъобразност на обжалвания акт, съобразявайки доводите на страните, съдът  констатира допуснати съществени нарушения на административно наказателната процедура,опорочаващи законосъобразността на обжалвания административен акт и обосноваващи отмяната му на процесуално основание.

 

  Съображенията са следните:

      Производството, предмет на настоящето разглеждане е от административно наказателен   характер при което е необходимо да се установи налице ли е деяние, същото представлява ли административно нарушение  по смисъла на чл.6 от ЗАНН, ако да- извършено ли е от посоченото в акта лице и извършено ли е виновно-предпоставките са абсолютни, като тежестта на доказване лежи върху административно наказващия орган.

  Съставянето на актове за извършеното административно нарушение е основополагащ елемент  от  всяко административно  производство.  Това е дейност от процесуално естество от чието добросъвестно и законосъобразно осъществяване зависи  в голяма степен ефективността на последващата юрисдикционна-наказателна дейност на административно наказващия орган .

  Чрез съставения акт се сезира оторизирания административно наказателен орган, със съответния административно наказателен спор и се иска  от него да се произнесе по същия, като се  внася твърдение,  че е налице виновно  извършено административно нарушение от определен вид.

      Абсолютно задължително е и в акта за установяване на административно нарушение и в наказателното постановление административното нарушение,  което е вменено във вина на нарушителя и за което той е санкциониран да бъде описано точно,  прецизно  и разбираемо, както  и  да съдържа всички обективни и субективни признаци на посочената,  като нарушена норма от  съответния  нормативен акт .

       Също така следва да съществува правно единство между описаното, като нарушение текстово и цифрово в акта и в наказателното постановление.                

       Не на последно място съставеният акт за установяване на административно нарушение, следва да съдържа всички реквизити, посочени  в   чл.42 от ЗАНН.

       В съответствие с разпоредбата на чл.43 ал.1 от ЗАНН актът  е подписан от актосъставителя както и от  свидетеля по акта. Предявен е на нарушителя  за запознаване с неговото съдържание.

       В графата му, предоставяща  му  възможност  да даде обяснения по нарушението и да изложи възражения  НЕ се  констатираха такива.

       При спазване на разпоредбата на чл.43 ал.5 от ЗАНН  на нарушителя е  връчен   препис от акта  срещу   разписка.

       Последващата втора възможност за излагане евентуални възражения, законодателя е предоставил на евентуалния нарушител в разпоредбата на чл.44 от ЗАНН /чл.44.(1) Освен възраженията при съставяне на акта в тридневен срок от подписването му нарушителят може да направи и писмени възражения по него. (2) Когато във възраженията си нарушителят посочи писмени или веществени доказателства, те трябва да бъдат събрани служебно, доколкото това е възможно./ от  която  жалбоподателя   в случая  СЕ е възползувал.

       Издаденото въз основа на него наказателно постановление е необходимо  да  съдържа реквизитите, посочени  в  чл.57 от ЗАНН и да бъде издадено от компетентен орган / в случая същия е оторизиран/.

       Изводът на състава в настоящия случай е, че при запознаване със всички налични материали както и относно  съставяне на  процесния АУАН и издаване на Наказателното постановлен НЕ са спазени установените към съдържанието им  императивни  изисквания  в  чл.42 /”чл.42.Актът за установяване на административното нарушение трябва да съдържа:1. собственото, бащиното и фамилното име на съставителя и длъжността му;2. датата на съставяне на акта;3. датата и мястото на извършване на нарушението;4. описание на нарушението и обстоятелствата, при които е било извършено;  5. законните разпоредби, които са нарушени;6. собственото, бащиното и фамилното име и възрастта на нарушителя, точния му адрес и местоработата, единен граждански номер;7. имената и точните адреси на свидетелите, единен граждански номер;8. обясненията или възраженията на нарушителя, ако е направил такива;9. (доп. - ДВ, бр. 59 от 1992 г.) имената и точните адреси на лицата, които са претърпели имуществени вреди от нарушението, единен граждански номер;10. опис на писмените материали и на иззетите вещи, ако има такива, и кому са поверени за пазене.”/  и  съответно  чл.57 ал.1 от ЗАНН  /”чл.57.(1)Наказателното постановление трябва да съдържа:1. собственото, бащиното и фамилното име и длъжността на лицето, което го е издало;2. датата на издаването и номерата на постановлението;3. датата на акта, въз основа на който се издава, и името, длъжността и местослуженето на актосъставителя;4. собственото, бащиното и фамилното име на нарушителя и точния му адрес, единен граждански номер;5. описание на нарушението, датата и мястото, където е извършено, обстоятелствата, при които е извършено, както и на доказателствата, които го потвърждават; 6.законните разпоредби, които са били нарушени виновно;7. вида и размера на наказанието;8. вещите, които се отнемат в полза на държавата;9. размера на обезщетението и на кого следва да се заплати;10. дали наказателното постановление подлежи на обжалване в какъв срок и пред кой съд”/ ,които ще се разгледа по долу.

Конкретно, относно казуса:

За Дружеството-жалбоподател “ДАРАКОВИ”ООД-ЕИК ********* /седалище и адрес-гр.Перник УЛ.“ВРАЦА” №81 представлявано от Д.Т.Д./“ДАРАКОВИ”ООД-ЕИК *********,затова че „……НЕ е изпълнило задължението си да публикува,чрез подаване на заявление за вписване и представяне за обявяване в Агенцията по вписванията-Търговски регистър  и регистъра на юридическите лица с НЕстопанска цел  на  годишния финансов отчет за 2018год.  в  законоустановения срок-до 01.07.2019г./30.07.2019г.-е почивен ден/,съгласно чл.38 ал.1 т.1 отЗакона за Счетоводството е наложена “Имуществена санкция по силата на чл.38 ал.1 т.1 от ЗАКОН за СЧЕТОВОДСТВОТО” /чл.38.(1)Предприятията публикуват годишния финансов отчет, консолидирания финансов отчет и годишните доклади по глава седма, приети от общото събрание на съдружниците или акционерите или от съответния орган, както следва:  1. (*) всички търговци по смисъла на Търговския закончрез заявяване за вписване и представяне за обявяване в търговския регистър, в срок до 30 юни на следващата година;  2. в сила от 1.01.2019г.)юридическите лица с нестопанска целчрез заявяване за обявяване и предоставянето им в регистър на юридическите лица с нестопанска цел, воден от Агенцията по вписванията при условията и по реда на Закона за юридическите лица с нестопанска цел, в срок до 30юни на следващата година;3.(*)останалите предприятиячрез икономическо издание или чрез интернет, в срок до 30 юни на следващата година.(*) Бел. ред. Съгласно § 33 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г. (ДВ, бр. 28 от 2020 г.): "През 2020 г. сроковете по чл. 38, ал. 1, т. 1, 2 и 3 от Закона за счетоводството се удължават до 30 септември 2020 г., а срокът по чл. 38, ал. 9, т. 2 от същия закон се удължава до 30 юни 2020 г."(2) Когато финансовият отчет първоначално е заявен за публикуване в срока по ал. 1 и е постановен отказ за публикуване по чл. 22, ал. 5 от Закона за търговския регистър и в 14-дневен срок от влизането му в сила е подадено повторно заявление за публикуване, се смята, че финансовият отчет е подаден в срок. (3) Годишните финансови отчети и докладът за дейността се публикуват във вида и с текста, въз основа на които регистрираният одитор е изразил становището си. На публикуване подлежи и пълният текст на одиторския доклад.(4) Малките предприятия, които не подлежат на задължителен независим финансов одит, публикуват най-малко баланс/отчет за финансовото състояние и приложение, когато предприятието има задължение за изготвянето му.(5) По реда на ал. 1 заедно с годишния финансов отчет акционерните дружества, командитните дружества с акции и дружествата с ограничена отговорност, които са средни или големи предприятия или предприятия от обществен интерес, публикуват и информация за предложението на органа на управление за разпределение на печалбата или за покриване на загуба за предходната година и решението на общото събрание на акционерите/съдружниците за начина на разпределяне на печалбата или за покриване на загуба за предходната година. (6) Годишният финансов отчет на предприятие майка, което изготвя консолидиран финансов отчет, се публикува едновременно с консолидирания финансов отчет на групата заедно с годишните доклади по глава седма към тях.(7) Когато отчетите и докладите на предприятията по ал. 1, т. 3 се публикуват в интернет, до тях трябва да бъде осигурен свободен безплатен достъп за период не по-кратък от три години след датата на публикуването им.(8) Предприятията по ал.1, т. 3 при поискване предоставят информация за мястото, където са публикувани техните отчети и доклади. (9)(Изм. – ДВ, бр. 92 от 2017 г., в сила от 1.01.2018г.)Алинеи 1 – 8 не се прилагат за: 1.(доп. – ДВ, бр. 96 от 2019 г., в сила от 1.01.2020 г.)бюджетни предприятия и еднолични търговци, които не подлежат на задължителен независим финансов одит, и еднолични търговци, които не са осъществявали дейност през отчетния период; и 2. (*) (изм. – ДВ, бр. 98 от 2018 г., в сила от 1.01.2019 г., бр. 96 от 2019 г., в сила от 1.01.2020 г.) всички останали предприятия, които не са осъществявали дейност през отчетния период; това обстоятелство се декларира еднократно за първия отчетен период, в който не е осъществявана дейност, с декларация по образец, утвърден със заповед на министъра на финансите; декларацията се публикува в срок до 31 март на следващата година, както следва: а) от лицата по ал. 1, т. 1 и 2 – в търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел; ……………/.

      Съдът намира,че е налице съществено процесуално нарушение, относно посоченото за извършено нарушение от страна на жалбоподателя, предвид следното:

      Съгласно разпоредбата на чл.37 от ЗСч. /чл. 37. (1) На задължителен независим финансов одит от регистрирани одитори подлежат годишните и консолидираните финансови отчети на:1. малки предприятия, които към 31 декември на текущия отчетен период надвишават най-малко два от следните показатели:a) балансова стойност на активите – 2 000 000 лв.;б) нетни приходи от продажби – 4 000 000 лв.;в) средна численост на персонала за отчетния период – 50 души;2. средните и големите предприятия;3. предприятията от обществен интерес;4. средните и големите групи и групите, в които има поне едно предприятие от обществен интерес;5. предприятия, за които това изискване е установено със закон.(2) Независимо от ал. 1 годишните и консолидираните финансови отчети на акционерните дружества и командитните дружества с акции подлежат на задължителен независим финансов одит, с изключение на случаите, когато дружествата отговарят на условията на чл. 19, ал. 2.(3) Консолидираните финансови отчети и годишните финансови отчети на предприятията, включени в консолидацията, подлежат на независим финансов одит. (4) На задължителен независим финансов одит от регистрирани одитори подлежат годишните финансови отчети на юридическите лица с нестопанска цел, определени за осъществяване на общественополезна дейност, когато за текущата година превишават един от следните показатели:1. балансова стойност на активите към 31 декември – 1 000 000 лв.;2. размер на нетните приходи от стопанска и приходите от нестопанска дейност за текущата година – 2 000 000 лв.;3. обща сума на получените през текущата година финансирания и неусвоени към 31 декември на текущата година финансирания, получени през предходни отчетни периоди – 1 000 000 лв.(5) На задължителен независим финансов одит от регистрирани одитори подлежат годишните финансови отчети на юридическите лица с нестопанска цел, определени за осъществяване на общественополезна дейност и извършващи дейност по чл. 116 от Семейния кодекс.(6) Регистрираните одитори, които извършват независим финансов одит на годишни и консолидирани финансови отчети, в одиторския доклад задължително изразяват становище:1. съответства ли докладът за дейността на финансовите отчети за същия отчетен период;2. изготвен ли е докладът за дейността в съответствие с приложимите законови изисквания и заявяват дали в резултат на придобитото познаване и разбиране на дейността на предприятието и обстановката, в която то работи, са установили случаи на съществено невярно представяне в доклада за дейността и посочват характера на невярното представяне; 3. в декларацията за корпоративно управление представена ли е изискваната от съответните нормативни актове информация;4. предоставена ли е нефинансовата декларация и дали декларацията е изготвена в съответствие с изискванията на този закон;5. предоставен ли е доклад за плащанията към правителствата и дали докладът е изготвен в съответствие с изискванията на този закон./    на задължителен финансов одит, подлежат горпосочените изброени субекти.

      Видно от разпоредбата на чл.38 ал.1 т.2 от ЗАКОН за СЧЕТОВОДСТВОТО” /чл.38.(1)Предприятията публикуват годишния финансов отчет, консолидирания финансов отчет и годишните доклади по глава седма, приети от общото събрание на съдружниците или акционерите или от съответния орган, както следва:  1. (*) всички търговци по смисъла на Търговския закончрез заявяване за вписване и представяне за обявяване в търговския регистър, в срок до 30 юни на следващата година;  2. в сила от 1.01.2019г.)юридическите лица с нестопанска целчрез заявяване за обявяване и предоставянето им в регистър на юридическите лица с нестопанска цел, воден от Агенцията по вписванията при условията и по реда на Закона за юридическите лица с нестопанска цел, в срок до 30юни на следващата година;…………./,   отделно място законодателя е определил за  юридическите лица с НЕстопанска цел, която разпоредба се явява специална  по отношение приложената в процесното НП и АУАН/специалната дерогира общата/ респ. процесното дружество би следвало да носи отговорност за нарушение по т.2 от ЗСч, а не както му е вменено по т.1 от същата разпоредба,което според състава е незаконосъобразно, още повече,че неправилната квалификация е както в АУАН така и в последвалия санкционен акт.

      В изложената фактология и в двата акта изрично е посочено,че се касае за  юридическите лица с НЕстопанска целв който смисъл би следвало да бъде приложена и съответната разпоредба, което в дадения случай не е така. Въпросната разпоредба е в сила от 01.І.2019г. респективно е действаща и актуална към момента на съставяне на процесното НП/29.І.2020г./ и към дата на съставяне на АУАН/18.ХІ.2019г./.

      Следва да се отбележи и,че липсва дата на извършване на деянието, макар същата да е изводима ,резонно би било всеки на който е вменено нарушение да е на ясно кога е извършил същото, а не да предполага или го извежда, като дата.

              С оглед на горното, състава счита,че процесното НП, следва да бъде отменено, като незаконосъобразно такова.

                 Мотивиран от изложеното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът

 

    Р     Е     Ш     И:

          ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 492503-F 526601/29.І.2020год. на Зам.Директор на ТД на НАП–гр.София на основание чл.53 вр. чл.27/83 ЗАНН  и чл.74 ал.1 от Закон за СчетоводствотонаДАРАКОВИ”ООД-ЕИК ********* е наложенаИмуществена санкция в размер 200/двеста/лева за нарушение на чл.38 ал.1 т.1 отЗакона за Счетоводството.

  РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен съд–гр.Перник на основанията, предвидени в Наказателно-процесуалния кодекс и по реда на Глава ХІІ-та от Административно процесуалния кодекс-в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

            ПРЕДСЕДАТЕЛ:……………………………

 

 

 

 

ВЯРНО С ОРИГИНАЛА

ВС