Р Е Ш
Е Н И Е
№ 06.08.2020г.
гр.Димитровград
В
ИМЕТО НА НАРОДА
Димитровградският
Районен Съд в публичното заседание на седми юли през две хиляди и двадесета
година, в състав:
РАЙОНЕН СЪДИЯ:
Иван Маринов
с участието на секретаря В.Господинова и в
присъствието на прокурора ......................., като разгледа докладваното
от съдия Иван Маринов АНД №144 по
описа за 2020г., за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е на
основание чл.59 и следв. от ЗАНН.
ЖАЛБОПОДАТЕЛЯТ – „НЕОХИМ“АД,
ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр.Димитровград, ул.“Химкомбинатска“-
източна индустриална зона, представлявано от Д.С.Д. с ЕГН **********, е
депозирало жалба против Наказателно Постановление №488419-F504843/08.01.2020г.
на Началник на Отдел"Оперативни дейности"-Пловдив в Централно
управление на Национална агенция за приходите, с което за това, че при
извършена проверка на 05.07.2019г. в 14.15часа в търговски обект, представляващ
бензиностанция, намиращ се в гр.Димитровград, ул."Химкобинатска",
склад 917, стопанисван от „Неохим" АД е констатирано, че в качеството си
на задължено лице по чл.3 от Наредба № Н-18/13.12.2006г. на МФ за регистриране
и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти,
изискванията към софтуерите за управлението им и изискванията към лицата, които
извършват продажби чрез електронен магазин, е допуснало следното нарушение: В
обекта има монтирана ЕСФП тип 31, модел „ДАЙС - KL" с централно
регистриращо устройство и фискален принтер „FP 05 P-KL" с ИН на ФУ DS
004429 и ФП № 35004429, която е в работен режим и има осъществена дистанционна
връзка с НАП. От изведения отчет № 011329 за периода от 01.01.2019г. до
04.07.2019г. е видно, че извършените продажби на горива на собствени автомобили
и локомотиви се регистрират в данъчна група „В", не се установяват
зареждания, които да са регистрирани като обороти в „Резерв 2-Вътрешно потребление",
не се извършва фактическо заплащане на зареденото количество гориво.
Установеното нарушение не води до укриване на приходи от лицето, с което за
нарушение на чл.3, ал.7 от Наредба Н-18/13.12.2006г. на МФ, вр. чл.118, ал.8 от ЗДДС, на основание чл.53,
ал.2, вр. чл.27 /чл.83/ и чл.3, ал.2 от ЗАНН, чл.185, ал.2 от ЗДДС, вр. чл.185,
ал.1 от ЗДДС на дружеството е наложено административно наказание „Имуществена санкция“
в размер на 500 (петстотин) лева.
В жалбата се излагат
доводи за незаконосъобразност на издаденото наказателното постановление поради
противоречие с материалния и процесуалния закон, с посочване на множество конкретно
нарушени норми, както и необоснованост на същото. Твърди се неосъществен състав
на описаното адм.нарушение, тъй като законодателят е дал възможност за
привеждане на дейността с изискванията на посочената наредба до по-късен срок
от датата на извършване на проверката. Моли се за отмяна на наказателното
постановление.
В съдебно заседание жалбоподателят- чрез
упълномощен процесуален представител поддържа депозираната жалба, представя
допълнителни писмени и устни доказателства, счита издаденото наказателно
постановление за незаконосъобразно, пледира за отмяната му.
ОТВЕТНИКЪТ по жалбата - ТД на НАП – Пловдив -
чрез процесуалният си представител, оспорва подадената жалба. Счита издаденото
наказателно постановление за законосъобразно и правилно, като пледира за
неговото потвърждаване.
Районна Прокуратура - Димитровград не изпраща
представител и не взема становище по депозираната жалба.
С оглед представените по
делото доказателства и събраните в съдебното заседание такива, съдът приема за
установено от фактическа страна следното:
На 05.07.2019г. служители при ТД на НАП- Пловдив-
офис Хасково – св.М.А. и св.Ж.Ж., извършили проверка в 14.15часа в търговски
обект, представляващ бензиностанция, намиращ се в гр.Димитровград,
ул."Химкобинатска", склад 917, стопанисван от „Неохим"АД. При
проверката контролните органи констатирали, че на територията на предприятието,
на чиято територия достъпът е ограничен с пропускателен режим, е разположена
бензиностанция, в която има монтирана Електронна система с фискална памет (ЕСФП)
тип 31, модел „ДАЙС - KL" с централно регистриращо устройство и фискален
принтер „FP 05 P-KL" с ИН на ФУ DS 004429 и ФП № 35004429, която е в
работен режим и има осъществена дистанционна връзка с НАП. Проверили и
представеното им Свидетелство за регистрация, видно от което ФУ е въведено в
експлоатация и регистрирано в НАП с рег.№ 3443546 /28.12.2012г.
Изведен бил отчет № 011329 за периода от
01.01.2019г. до 04.07.2019г., от който установили, че извършените продажби на
горива на собствени автомобили и локомотиви се регистрират в данъчна група
„В", като не се установяват зареждания, които да са регистрирани като обороти
в „Резерв 2-Вътрешно потребление".
Установили също, че не се извършва фактическо
заплащане на зареденото количество гориво, а във всяко превозно средство има
вграден електронен чип, с който се задейства ЕСФП след което се зарежда гориво.
След приключване на зареждането се издавала фискална бележка, на която е
посочена цена, сформирана по метода на средно претеглена стойност. За деня на
проверката, цената по която се регистрирали продажбите е 1.68лв. Била извършена
справка в ИС на НАП, от която е видно, че няма отразени суми в Резерв 2
-Вътрешно потребление".
Констатациите от проверката били отразени в Протокол
за извършена проверка сер.АА № 0411786 /05.07.2019г.
За констатираните нарушения бил съставен АУАН №F504843/16.08.2019г.,
който бил връчен на представляващия дружеството прокурист С.Д. на 16.08.2019г.,
като последният не посочил възражения.
Въз основа на така съставения АУАН било издадено и
процесното наказателно постановление №488419-F504843/08.01.2020г. на Началник
на Отдел"Оперативни дейности"-Пловдив в Централно управление на
Национална агенция за приходите, с което за описаното нарушение на чл.3, ал.7
от Наредба Н-18/13.12.2006г. на МФ, вр.
чл.118, ал.8 от ЗДДС, на основание чл.53, ал.2, вр. чл.27 /чл.83/ и чл.3, ал.2
от ЗАНН, чл.185, ал.2 от ЗДДС, вр. чл.185, ал.1 от ЗДДС на дружеството е
наложено административно наказание „Имуществена санкция“ в размер на 500
(петстотин) лева.
Наказателното постановление е връчено на упълномощено
от дружеството лице на 02.03.2020г., а жалбата против него е получена от
адм.-наказващия орган на 05.03.2020г.- видно от поставения входящ номер- т.е. в
законоустановения 7-дневен срок.
Горните факти се
установяват от Протокол за извършена проверка сер.АА № 0411786 /05.07.2019г., АУАН №F504843/16.08.2019г., наказателно
постановление №488419-F504843/08.01.2020г., както и от показанията на
актосъставителя М.А. и свидетеля по установяване на нарушението и съставянето
на акта Ж.Ж., от показанията на доведените от жалбоподателя свидетели М.А.и Б.Т.,
които са еднопосочни и взаимно допълващи се относно главния за доказване факт,
поради което са и кредитирани от съда по начин, описан по-долу.
Производството е по
чл.59 и следващите от ЗАНН. Подадена е жалба от лице- представляващо дружество-
ЮЛ, на което по реда на ЗАНН и ЗДДС е наложена имуществена санкция за деяние,
третирано като нарушение от ЗАНН, против издаденото наказателно постановление е
подадена жалба пред компетентен за това съд, спазени са общите и специални изисквания
на ЗАНН и НПК в тази насока, предвид което съдът разгледа жалбата по същество.
Проверявайки по отделно съответствието на
процесуалните предпоставки при издаване на обжалваното постановление и
законосъобразността, и обосноваността на наложеното наказание, в съответствие с
материалните норми, съдът намира:
„Неохим“АД- гр.Димитровград се явява в качеството
на задължено лице по смисъла на чл.3 от Наредба № Н -18/13.12.2006г. на МФ за
регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските
обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изискванията към
лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин.
В това си качество, за дружеството възникват
редица задължения, сред които и това на чл.3, ал.7 от Наредба № Н-18
/13.12.2006г. на МФ, въвеждаща задължение за обектите: „Регистриране на зареждане
чрез ЕСФП от лице по чл.118, ал.8 от ЗДДС се приключва с вид плащане
"резерв 2" - "вътрешно потребление".
От своя страна разпоредбата на чл.118, ал.8 от ЗДДС повелява: „Данъчно задължено лице, което извършва зареждане на превозни
средства, машини, съоръжения или друга техника за собствени нужди с течни
горива, е длъжно да регистрира и отчита зареждането по реда на наредбата по
ал.4.“ (т.е. цитираната Наредба Н-18).
Безспорно се установи, че при извършената проверка
контролните органи са констатирали, че при зареждане на служебни автомобили и
локомотив с гориво, регистрирането на това зареждане чрез инсталираната ЕСФП не
е ставало по изискуемия начин - приключване с вид плащане "резерв 2"
- "вътрешно потребление", вместо което е приключвало като продажба в
данъчна група „В".
Също така безспорно се установи и доказа, че установеното
нарушение не води до укриване на приходи.
В тази връзка допуснатото нарушение е правилно
констатирано и описано от контролните органи.
В случая обаче е налице допустимо отклонение от
така описаните задължения във времето, доколкото съобразно Наредба за изменение
и допълнение на Наредба Н-18 (ДВ, бр.52 от 2019г., в сила от 02.07.2019г.), съгласно
параграф 22, ал.1 и ал.2 от Преходните заключителни разпоредби (ПЗР) на
цитираната Наредба ,,§22 (1) Лицата, използващи
ЕСФП, които към датата на влизане в сила на тази наредба не са привели
дейността си в съответствие с изискванията на Наредбата за изменение и
допълнение на Наредба № Н-18 от 2006 г. за регистриране и отчитане на продажби
в търговските обекти чрез фискални устройства (ДВ, бр. 76 от 2017 г.).
Наредбата за изменение и допълнение на Наредба № Н-18 от 2006 г. за
регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални
устройства (ДВ, бр. 80 от 2018 г.) и Наредбата за изменение и допълнение на
Наредба № Н-18 от 2006 г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските
обекти чрез фискални устройства (ДВ, бр. 26 от 2019 г.), са длъжни да приведат
дейността си в съответствие с тези изисквания до 31 юли 2019 г.“.
Ал. (2) При
условие че към 31 юли 2019 г. лицата, използващи ЕСФП, имат документ за
придобиване/сключен договор с производител/вносител за придобиване на ЕСФП от
одобрен след 31 март 2019 г. тип, както и изготвен график за въвеждане в
експлоатация на ЕСФП в стопанисваните от тях обекти, и те са подадени по
електронен път в компетентната териториална дирекция на НАП чрез използване на
квалифициран електронен подпис, срокът за привеждане в съответствие по ал.1 е
30 септември 2019г.”.
Задължението, което се въвежда към задължените
лица, е с разпоредбата на чл.3, ал.7 от Наредба Н-18, чийто текст препраща към
чл.118, ал.8 от ЗДДС. Т.е. основната, препращаща норма е тази на наредбата, а 3
дни преди извършената проверка и констатирано нарушение, е влязло в сила
изменение на същата наредба, с което изменение е дадена възможност на лице-
използващо ЕСФП, което не е приведено в съответствие с изискванията на
наредбата, да стори това съответно до 31.07.2019г. или до 30.09.2019г.
Видно от показанията на водените свидетели-
служители на дружеството-жалбоподател- св.А.- счетоводител, и св.Т.- IT- специалист, използвания
софтуер във ведомствената бензиностанция не е позволявал при зареждане с гориво
да има приключване с вид плащане "резерв 2" - "вътрешно
потребление". В тази връзка дружеството сключило нов Договор за доставка
монтаж и въвеждане в експлоатация на ново технологично оборудване за
гориво-снабдителна станция за дизел от 31.07.2019г. и със срок за изпълнение до
31.08.2019г. - с „Венера Сервиз”ООД. Този договор е бил подаден до Националната
агенция по приходите (НАП) по електронен път чрез мейл, подписан с квалифициран
електронен подпис (вх.№М-26-Н-106/31.07.2019г.) на официалната електронна поща
на Национална агенция по приходите (НАП) и регистриран като документ с
регистрационен индекс М-26-Н-106/31.07.2019г.
По този начин за дружеството срокът за изпълнение
на задължението за привеждане в
съответствие с изискванията на наредбата е бил до 30.09.2019г., докато
констатираното нарушение е на 05.07.2019г.
Описаните до тук съображения водят до
извода за незаконосъобразност на издаденото наказателно постановление, поради
което и същото следва да бъде отменено, доколкото към датата на констатиране на
описаното административно нарушение, същото не е могло да се счита за такова,
предвид изменението на цитираната наредба.
Мотивиран
от гореизложеното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът
Р Е
Ш И :
ОТМЕНЯ Наказателно Постановление №488419-F504843/08.01.2020г. на
Началник на Отдел"Оперативни дейности"-Пловдив в Централно управление
на Национална агенция за приходите, с което на „НЕОХИМ“АД, ЕИК *********, със
седалище и адрес на управление гр.Димитровград, ул.“Химкомбинатска“- източна
индустриална зона, представлявано от Д.С.Д. с ЕГН **********, за това, че при
извършена проверка на 05.07.2019г. в 14.15часа в търговски обект, представляващ
бензиностанция, намиращ се в гр.Димитровград, ул."Химкобинатска",
склад 917, стопанисван от „Неохим" АД е констатирано, че в качеството си
на задължено лице по чл.3 от Наредба № Н-18/13.12.2006г. на МФ за регистриране
и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти,
изискванията към софтуерите за управлението им и изискванията към лицата, които
извършват продажби чрез електронен магазин, е допуснало следното нарушение: В
обекта има монтирана ЕСФП тип 31, модел „ДАЙС - KL" с централно
регистриращо устройство и фискален принтер „FP 05 P-KL" с ИН на ФУ DS
004429 и ФП № 35004429, която е в работен режим и има осъществена дистанционна
връзка с НАП. От изведения отчет № 011329 за периода от 01.01.2019г. до
04.07.2019г. е видно, че извършените продажби на горива на собствени автомобили
и локомотиви се регистрират в данъчна група „В", не се установяват
зареждания, които да са регистрирани като обороти в „Резерв 2-Вътрешно
потребление", не се извършва фактическо заплащане на зареденото количество
гориво. Установеното нарушение не води до укриване на приходи от лицето, с
което за нарушение на чл.3, ал.7 от Наредба Н-18/13.12.2006г. на МФ, вр. чл.118, ал.8 от ЗДДС, на основание чл.53,
ал.2, вр. чл.27 /чл.83/ и чл.3, ал.2 от ЗАНН, чл.185, ал.2 от ЗДДС, вр. чл.185,
ал.1 от ЗДДС на дружеството е наложено административно наказание „Имуществена
санкция“ в размер на 500 (петстотин) лева - като незаконосъобразно.
Решението подлежи на
касационно обжалване пред Административен Съд - Хасково в 14-дневен срок от
съобщението до страните, че е обявено.
РАЙОНЕН СЪДИЯ :
(Ив.Маринов)