Решение по дело №326/2019 на Окръжен съд - Стара Загора

Номер на акта: 491
Дата: 5 ноември 2019 г. (в сила от 17 март 2022 г.)
Съдия: Румяна Атанасова Танева
Дело: 20195500900326
Тип на делото: Търговско дело
Дата на образуване: 30 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

  Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

                                              05.11.2019 г.                    град Стара Загора                                   

 

            В ИМЕТО НА НАРОДА

 

СТАРОЗАГОРСКИЯТ ОКРЪЖЕН СЪД            ТЪРГОВСКО ОТДЕЛЕНИЕ

На 05.11                                                                                                2019 година

В закрито заседание в състав:

 

              ПРЕДСЕДАТЕЛ: РУМЯНА ТАНЕВА

 

   СЕКРЕТАР:

   изслуша докладваното от съдия ТАНЕВА

  търговско дело № 326 по описа за 2019 година.

 

Производството е по реда на чл. 25 от  ЗТРРЮЛНЦ и е образувано по жалба на ,,З.‘‘ ЕООД против отказ № 20190531212454/23.10.2019 г. на АВ – ТР и РЮЛНЦ за вписване на   обстоятелства  по чл.63, ал.1 и 4 от Закона за мерките срещу изпирането на пари.

В жалбата се излага, че в представената декларация по чл.63, ал.4 от ЗМИП, както и в заявление Б7 в раздел „Действителни собственици“, група Действителни собственици поле № 550, е деклариран и заявен за обявяване/вписване отрицателен факт: „няма действителни собственици физически лица, които да притежават повече от 25% от групата“. Отрицателният факт, а именно липсата на физическо лице, което да притежава повече от 25% от групата по смисъла на ЗМИП също представлява обстоятелство, което подлежи на деклариране и обявяване. Поради това доводът на длъжностното лице, че в полето № 550 са заявени за вписване данни/обстоятелства, които не подлежат на вписване/обявяване в ТРРЮЛНЦ е неправилен и противоречи на закона. Жалбоподателят моли, обжалвания отказ да бъде отменен и да бъде постановено обявяването в търговския регистър на декларираното с декларация по чл.63, ал.4 от ЗМИП обстоятелство в заявление Б7, а именно, че няма действителни собственици физически лица, които да притежават повече от 25% от групата.

Съдът като обсъди доказателствата по делото и взе предвид направените оплаквания намира за установено следното:

Със заявление вх. № 20190531212454/31.05.2019г. е постъпил образец Б7 за вписване на обстоятелства относно действителните собственици на ,,З.‘‘ ЕООД. В поле „529. Основание за вписване“ е посочено „Чл.63,ал.1 и 4 от Закона за мерките срещу изпиране на пари. В поле 550 „Действителни собственици“ от групата „Действителни собственици – физически лица, участващи пряко или косвено в дружеството“ е попълнено следното: няма действителни собственици физически лица, които притежават 25% от групата.

 Жалбата е подадена в срока по чл. 25, ал. 1 от ЗТРРЮЛНЦ, внесена е дължимата държавна такса, поради което е процесуално допустима, но разгледана по същество е неоснователна по следните съображения:

Съгласно чл. 61, ал.1 от ЗМИП учредените на територията на Република Б. юридически лица и други правни образувания и физическите лица за контакт по чл. 63, ал. 4, т. 3 от ЗМИП са длъжни да получават, да разполагат и да предоставят в определените по закон случаи подходяща, точна и актуална информация относно физическите лица, които са техни действителни собственици, включително с подробни данни относно притежаваните от тях права.

Разпоредбите на чл.63 от същия закон предвиждат: ал.(1) Информацията и данните по чл. 61, ал. 1 се вписват по партидите на учредените на територията на Република Б. юридически лица и други правни образувания в търговския регистър, в регистъра на юридическите лица с нестопанска цел и в регистър БУЛСТАТ.

(2)     Информацията и данните по чл. 62, ал. 1 се вписват в регистър БУЛСТАТ.

(3)    За производството, редът и сроковете за вписването на обстоятелствата относно действителните собственици се прилагат съответно Законът за търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел и Законът за регистър БУЛСТАТ.

(4)    В съответния регистър се вписват следните данни съгласно декларацията, чиято форма и съдържание се определят с правилника за прилагане на закона:

1.    идентификационните данни за действителните собственици - физически лица, включително:

а)  имената;

б) гражданството;

в) единният граждански номер за лицата по чл. 3, ал. 2 от Закона за гражданската регистрация;

г)  датата на раждане за лицата, различни от тези по буква "в";

д) държавата на пребиваване, ако е различна от Република Б. или от държавата по буква "б";

2. данните за юридическите лица или други правни образувания, чрез които пряко или непряко се упражнява контрол върху лицата по чл. 61, ал. 1 и по чл. 62, ал. 1, включително фирма, номер в национален регистър, правна форма според националното законодателство, седалище и адрес на управление и идентификационните данни по т. 1 за представляващите лица;

           3.данните по т. 1, букви "а" - "г" на физическо лице за контакт, постоянно пребиваващо на територията на Република Б., когато по партидата на лицето по чл. 61, ал. 1, съответно по чл. 62, ал. 1, не са вписани данни за постоянно пребиваващ на територията на Република Б. законен представител - физическо лице, което предоставя нотариално завереното си съгласие за това;

           4. всяка промяна в обстоятелствата по т. 1 - 3.

5) (Изм. - ДВ, бр. 37 от 2019 г.)Учредените на територията на Република Б. юридически лица и други правни образувания, с изключение на едноличните търговци, са длъжни да заявят за вписване съгласно ал. 1 действителните си собственици по § 2 от допълнителните разпоредби, ако същите не са вписани като съдружници или еднолични собственици на капитала по партидите им. Когато като съдружници или еднолични собственици на капитала са вписани юридически лица или други правни образувания, задължението по предходното изречение възниква:

          1.ако действителните собственици по § 2 от допълнителните разпоредби не са вписани в регистрите по ал. 1 като съдружници и/или еднолични собственици на капитала по партидите на участващи във веригата на собственост юридически лица или други правни образувания, учредени на територията на Република Б., или

          2.ако тези юридически лица или други правни образувания не са учредени на територията на Република Б..

         Разпоредбите на § 2 от ДР на ЗМИП предвиждат: ал.1 „Действителен собственик“ е физическо лице или физически лица, което/които в крайна сметка притежават или контролират юридическото лице или друго правно образование, и/или физическо лице или физически лица, от чието име и/или за чиято сметка се осъществява дадена операция, сделка или дейност, и които отговарят най-малко на някои от следните условия:

1.    По отношение на корпоративните юридически лица и други правни образувания действителен собственик е лицето, което пряко или косвено притежава достатъчен процент от акциите, дяловете или правата на глас в това юридическо лице или друго правно образувание, включително посредством държане на акции на приносител, или посредством контрол чрез други средства, с изключение на случаите на дружество, чиито акции се търгуват на регулиран пазар, което се подчинява на изискванията за оповестяване в съответствие с правото на Европейския съюз или на еквивалентни международни стандарти, осигуряващи адекватна степен на прозрачност по отношение на собствеността.

Индикация за пряко притежаване е налице, когато физическо лице/лица притежава акционерно или дялово участие най-малко 25 на сто от юридическо лице или друго правно образувание.

Индикация за косвено притежаване е налице, когато най-малко 25 на сто от акционерното или дяловото участие в юридическо лице или друго правно образувание принадлежи на юридическо лице или друго правно образувание, което е под контрола на едно и също физическо лице или физически лица, или на множество юридически лица и/или правни образувания, които в крайна сметка са под контрола на едно и също физическо лице/лица.

(2)  Не е действителен собственик физическото лице или физическите лица, които са номинални директори, секретари, акционери или собственици на капитала на юридическо лице или друго правно образувание, ако е установен друг действителен собственик.

(3)   "Контрол" е контролът по смисъла на § 1в от допълнителните разпоредби на Търговския закон, както и всяка възможност, която, без да представлява индикация за пряко или косвено притежаване, дава възможност за упражняване на решаващо влияние върху юридическо лице или друго правно образувание при вземане на решения за определяне състава на управителните и контролните органи, преобразуване на юридическото лице, прекратяване на дейността му и други въпроси от съществено значение за дейността му.

(4)   Индикация за "непряк контрол" е упражняването на краен ефективен контрол върху юридическо лице или друго правно образувание чрез упражняването на права чрез трети лица, включително, но не само, предоставени по силата на упълномощаване, договор или друг вид сделка, както и чрез други правни форми, осигуряващи възможност за упражняване на решаващо влияние чрез трети лица.

(5)   (Доп. - ДВ, бр. 42 от 2019 г. , в сила от 28.05.2019 г.) Когато, след като са изчерпани всички възможни средства и при условие, че няма основание за съмнения, не може да се установи като действителен собственик лице съгласно ал. 1 или когато съществуват съмнения, че установеното лице или лица не е действителният собственик, за "действителен собственик" се счита физическото лице, което изпълнява длъжността на висш ръководен служител. Задължените лица водят документация за предприетите действия с цел установяване на действителния собственик по ал. 1.

От цитираните приложими норми на закона могат да се направят следните изводи: На вписване подлежат действителните собственици - физически лица, които в крайна сметка притежават или контролират съответното търговско дружество. Не подлежат на вписване юридически лица, които притежават или контролират търговското дружество, които са били вече вписани като собственици на капитала му. Дружествата, учредени от публични дружества, не правят изключение. За тях съществува също нормативно задължение да заявят за вписване действителните си собственици - физически лица, доколкото зад всяко юридическо лице стоят реално физически лица, които законът предвижда, че следва да се осветят и да станат публично известни. Не е налице предвиденото в § 2, ал.1,т.1 от ДР на Закона за мерките срещу изпирането на пари изключение, доколкото относно публичните дружества няма предвиден във вътрешното им право друг механизъм за оповестяване в съответствие с правото на Европейския съюз или на еквивалентни международни стандарти за прозрачност по отношение на собствеността. Законът за публичното предлагане на ценни книжа, регулиращ публичното предлагане на ценни книжа и допускане на ценни книжа до търговия на регулиран пазар, съдържа задължения за разкриване на дялово участие, но само пред КФН и публичното дружество, без да е предвидено тази информация да се оповестява в публичен регистър, а това е смисълът на Директива / ЕС/ 2015/849 и на ЗМИП. Ето защо при липса на друг предвиден механизъм за публично оповестяване на действителните собственици - физически лица на търговски дружества, приложим е редът по чл. 63, ал.5 от ЗМИП, в т.ч. за такива, притежавани от публични дружества.

Предвид гореизложеното съдът намира, че отказ № 20190531212454/23.10.2019 г. на АВ – ТР и РЮЛНЦ е законосъобразен и следва да бъде потвърден.

     Водим от горните мотиви, Окръжния съд

 

Р Е Ш И:


          ПОТВЪРЖДАВА отказ № 20190531212454/23.10.2019 г. на АВ – ТР и РЮЛНЦ.

 

 РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване в 7 - дневен срок от връчването му на страните, пред П. апелативен съд.

 

 

                                                

                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ: