Решение по дело №549/2021 на Районен съд - Ихтиман

Номер на акта: 103
Дата: 29 декември 2021 г.
Съдия: Светозар Любомиров Георгиев
Дело: 20211840200549
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 1 октомври 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта


РЕШЕНИЕ
№ 103
гр. Ихтиман, 29.12.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ИХТИМАН, ТРЕТИ НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на шестнадесети декември през две хиляди двадесет и
първа година в следния състав:
Председател:Светозар Люб. Георгиев
при участието на секретаря Адриана К. Хаджипеткова
като разгледа докладваното от Светозар Люб. Георгиев Административно
наказателно дело № 20211840200549 по описа за 2021 година
Производство по чл. 59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба срещу Електронен фиш за налагане на глоба за
нарушение, установено от електронна система за събиране на пътни такси по чл. 10,
ал. 1 от Закона за пътищата №**********, издаден от Агенция „Пътна
инфраструктура“, с който на КЛУБ СЕВЪН ТАЙМС ООД, ЕИК ................ със законен
представител КР. АЛ. М., ЕГН **********, за нарушение на чл. 139, ал. 5 и ал. 6, вр. с
чл. 102, ал. 2 от ЗДвП на основание чл. 179, ал. 3, вр. чл. 187а, ал. 1 от ЗДвП е
наложена имуществена санкция в размер на 300 лв..
В жалбата се твърди, че липсва снимка на нарушението, че липсва изпращане на
покана за съставяне на ЕФ, както и че не са спазени сроковете по чл. 34 от ЗАНН.
Жалбоподателят, редовно призован, не се явява в съдебно заседание.
Представлява се от от адвокат, който поддържа жалбата, като допълва, че техническото
средство не отговаря на условията на Наредба 8121з-523 и не е доказано мястото на
извършване на нарушението. Претендират се разноски.
За административнонаказващия орган – редовно призован – се явява
представител, като в изложените съображения и в писмено становище се поддържа, че
жалбата е неоснователна.

1
ОТ ФАКТИЧЕСКА СТРАНА:
На 13.06.2020г., в 13,16 ч. с устройство №10012, представляващо елемент от
електронната система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от ЗП, е било
регистрирано движението на лек автомобил АУДИ А6 АВАНТ, рег. №РА9281КК, с
обща техническа допустима маса 2320, собственост на КЛУБ СЕВЪН ТАЙМС ООД,
по АМ Тракия, км 43+448 с посока на движение намаляващ километър.
АНО е приел, че няма заплатена винетна такса за ППС, чието движение е било
регистрирано на съответния пътен участък, поради което е издаден процесният
електронен фиш, с който на жалбоподателя за нарушение на чл. 139, ал. 5 и ал. 6, вр. с
чл. 102, ал. 2 от ЗДвП на основание чл. 179, ал. 3, вр. чл. 187а, ал. 1 от ЗДвП е
наложена имуществена санкция в размер на 300 лв..

ПО ДОКАЗАТЕЛСТВАТА:
Така описаната фактическа обстановка съдът възприе въз основа на събраните
по делото писмени доказателствени средства, които са непротиворечиви, взаимно
допълващи се, поради което не следва да бъдат по-подробно анализирани.

ОТ ПРАВНА СТРАНА:
Жалбата е депозирана в законоустановения срок (видно от известие за доставяне
на л. 10 от делото ЕФ е връчен на 07.09.2021г., а видно то куриерска товарителница на
л. 8 от делото жалбата е депозирана на 20.09.2021г.), от легитимарано лице и срещу
подлежащ на обжалване акт, поради което е допустима.
Съгласно чл. 10, ал. 1 от ЗП за преминаване по платената пътна мрежа се
въвежда смесена система за таксуване на различните категории пътни превозни
средства и такси на база време и на база изминато разстояние, като т. 1 предвижда
такса за ползване на платената пътна мрежа- винетна такса за пътни превозни средства
по чл. 10а, ал. 7. ППС по чл. 10а, ал. 7 от ЗП са моторните превозни средства, които
имат най-малко четири колела и са предназначени за превоз на пътници; моторните
превозни средства, които имат най-малко четири колела и са предназначени за превоз
на товари и моторни превозни средства с повишена проходимост.
В чл. 139, ал. 5 от ЗДвП е предвидено, че движението на пътни превозни
средства по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, се извършва след
изпълнение на съответните задължения, свързани с установяване размера и заплащане
на пътните такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата.
Според чл. 139, ал. 6 от ЗДвП водачът на пътно превозно средство е длъжен
преди движение по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, да заплати
2
таксата по чл. 10, ал. 1, т. 1 от Закона за пътищата в случаите, когато такава е дължима
според категорията на пътното превозно средство, освен когато таксата е заплатена от
трето лице.
В чл. 102, ал. 2 от ЗДвП е посочено, че собственикът е длъжен да не допуска
движението на пътно превозно средство по път, включен в обхвата на платената пътна
мрежа, ако за пътното превозно средство не са изпълнени задълженията във връзка с
установяване на размера и заплащане на съответната такса по чл. 10, ал. 1 от Закона за
пътищата според категорията на пътното превозно средство. Ако в свидетелството за
регистрация е вписан ползвател, задължението се изпълнява от него.
Съгласно чл. 187а, ал. 2, т. 1 от ЗДвП ако собственикът на пътното превозно
средство е юридическо лице или едноличен търговец, за допускане движението на
пътното превозно средство, без да са изпълнени задълженията по установяване размера
и заплащане на съответната такса по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата, на
собственика се налага имуществена санкция по чл. 179, ал. 3 - в размер 300 лв..
В конкретния случай се установи, че на 13.06.2020г., в 13,16 ч. по АМ Тракия,
км 43+488, с посока на движение намаляващ километър, се е движил лек автомобил
АУДИ А6 АВАНТ, рег. №....... , собственост на КЛУБ СЕВЪН ТАЙМС ООД, за който
не е била заплатена винетна такса.
Неоснователно е възражението на жалбоподателя, че не са спазени
сроковете по чл. 34 ЗАНН. Макар и нормата на чл. 189, ал. 11 ЗДвП да предвижда, че
електронният фиш е своеобразен аналог на наказателно постановление, това важи
единствено по отношение на правните последици от влизане в сила на двата акта.
Законодателят не е предвидил пълно приравняване между електронния фиш и
наказателното постановление нито по отношение на съдържанието, нито във връзка с
процедурата по съставянето и връчването им. Ето защо и след като в нормата на чл.
189, ал. 5 ЗДвП не е предвиден определен срок за връчване на електронния фиш, то
връчването му и след изтичане на едногодишния давностен срок по чл. 34, ал. 1,
изречение 2 от ЗАНН с оглед на обстоятелството, че електронният фиш е връчен на
жалбоподателя след изтичането на установените срокове, не представлява съществено
процесуално нарушение на изискванията към формата и съдържанието на електронния
фиш. Сроковете по чл. 34 ЗАНН в конкретната хипотеза са неприложими, тъй като те
регламентират сроковете за съставяне на АУАН и за издаване на наказателно
постановление, а електронният фиш не е нито едното, нито другото. Законовата
препратка на чл. 189, ал. 14 ЗДвП към разпоредбите на ЗАНН е приложима единствено
за неуредените в ЗДвП случаи по съставянето на актовете, издаването и обжалването
на наказателните постановления и по изпълнението на наложените наказания.
Електронните фишове и съкратената процедура, по която същите се издават, остават
извън обхвата на препращащата норма. В горния смисъл Решение № 2380 от 4.05.2020
3
г. на АдмС - София по адм. д. № 12692/2019 г..
Неоснователно е възражението, че не е представена снимка на
нарушението, тъй като такава е представена към приложената по делото
административнонаказателна преписка.
Неоснователно е възражението, че на жалбоподателя не е изпратена покана
за съставяне на ЕФ. С процесния ЕФ е наложена имуществена санкция на основание
чл. 179, ал. 3 от ЗДвП, вр. чл. 187а, ал. 2, т. 1 от ЗДвП. Съгласно чл. 187а, ал. 4 и ал. 5
от ЗДвП вписаният собственик, съответно ползвател, се освобождава от
административнонаказателна отговорност по ал. 1 и 2 във връзка с административни
нарушения по чл. 179, ал. 3 - 3б, ако в срок от 7 дни от връчването на акта за
установяване на административно нарушение или електронния фиш представи
декларация, в която посочи данни за лицето, което е извършило нарушението, и копие
от свидетелството му за управление на моторно превозно средство, като въз основа на
първоначално издадения акт за установяване на административно нарушение не се
издава наказателно постановление и административнонаказателното производство се
прекратява, а първоначално издаденият електронен фиш се анулира. В тези случаи се
образува административнонаказателно производство срещу лицето, за което са
установени данни, че е извършило нарушението. Следователно законът не предвижда
изпращане на покана за съставяне на ЕФ в хипотезата на чл. 179, ал. 3 от ЗДвП.
Неоснователно е възражението, че техническото средство не отговаря на
условията на Наредба 8121з-523, тъй като Електронната система за събиране на
пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата не представлява амтоматизирано
техническо средство и за нея не съществува изискване за метрологичен контрол.
Неоснователно е възражението, че не е установено мястото на извършване
на нарушението. Съгласно чл. 167а, ал. 3 от ЗДвП Електронната система за събиране
на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата създава доклади за всяко
установено нарушение по чл. 179, ал. 3 - 3в, към които автоматично се прилагат
статични изображения във вид на снимков материал и/или динамични изображения -
видеозаписи. Докладите, заедно с приложените към тях статични изображения във вид
на снимков материал и/или динамични изображения - видеозаписи, представляват
доказателства за отразените в тях обстоятелства относно пътното превозно средство,
неговата табела с регистрационен номер, датата, часа и мястото на движение по
участък от път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, и местонахождението на
техническото средство - част от системата. В конкретния случай към снимковия
материал е приложен и документ на л. 11 от делото, в който в графа „Доказателствени
записи по нарушението“ са посочени датата, часът и мястото на нарушението-
13.06.2020г., 13,16ч., А1 43+448 с посока на движение намаляващ километър.

4
ПО НАКАЗАНИЕТО:
Санкцията е определена в съответствие с чл. 179, ал. 3 от ЗДвП, според който
водач, който управлява пътно превозно средство по път, включен в обхвата на
платената пътна мрежа, за което е дължима, но не е заплатена такса по чл. 10, ал. 1, т.
1 от Закона за пътищата, се наказва с глоба в размер 300 лв..
Съгласно чл. 187а, ал. 2, т. 1 от ЗДвП ако собственикът на пътното превозно
средство е юридическо лице или едноличен търговец, за допускане движението на
пътното превозно средство, без да са изпълнени задълженията по установяване размера
и заплащане на съответната такса по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата, на
собственика се налага имуществена санкция по чл. 179, ал. 3 - в размер 300 лв..
Следователно санкцията е предвидена във фиксиран размер, поради което
независимо от липсата на данни за други нарушения на ЗДвП съдът не разполага с
правомощия да определи различен размер на глобата.
Липсва основание за приложението на чл. 28 от ЗАНН, доколкото настоящият
случай не разкрива белези, дефиниращи го като маловажен.
Така мотивиран, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение,
установено от електронна система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона
за пътищата №................., издаден от Агенция „Пътна инфраструктура“, с който на
КЛУБ СЕВЪН ТАЙМС ООД, ЕИК ....... със законен представител КР. АЛ. М., ЕГН
**********, за нарушение на чл. 139, ал. 5 и ал. 6, вр. с чл. 102, ал. 2 от ЗДвП на
основание чл. 179, ал. 3, вр. чл. 187а, ал. 1 от ЗДвП е наложена имуществена санкция в
размер на 300 лв..
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред
Административен съд София област в 14 - дневен срок от съобщаването му на
страните.
Съдия при Районен съд – Ихтиман: _______________________
5