РЕШЕНИЕ
№ 411
гр. Велико Търново,
13.08.2012 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд Велико Търново –
Трети състав, в съдебно заседание на трети юли две хиляди и дванадесета
година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЕВТИМ БАНЕВ
при участието на секретаря В. С., изслуша докладвано от съдия Банев Адм. д. № 393 по описа за 2012 година и за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния
кодекс /АПК/, във връзка с 216, ал. 6
и чл. 215, ал. 1 от Закона за устройство на територията /ЗУТ/.
Образувано е по жалба, подадена от Й.Н.К.,***, срещу
Заповед № ДК-02-СЦР-31 от 20.03.2012 г. на началника на Регионална дирекция за
национален строителен контрол /РДНСК/ - Северен централен район, със седалище
гр. Русе. С оспорената заповед, на основание чл. 225,
ал. 1, вр. с чл. 222, ал. 1, т. 10 от ЗУТ, е наредено премахването на извършен
незаконен строеж – “Масивна ограда”, изпълнен в урегулиран поземлен имот – УПИ X, в кв. 23 по плана на с. Ресен, общ. В. Търново, извършен
без изискващите се строителни книжа. В диспозитивната част на заповедта не е
посочено лицето, на което е наредено да премахне строежа. В мотивите на
заповедта е посочено, че същият е извършен през
Ответникът – началникът на РДНСК - Северен централен район,
чрез процесуалния си представител юрисконсулт П., оспорва жалбата като
неоснователна и недоказана, поради безспорно установената липса на строителни
книжа за процесната ограда в какъвто смисъл излага доводи в хода на устните
състезания, с позоваване на мотивите на оспорения административен акт. Моли
съда да отхвърли жалбата, не претендира за присъждане на разноски.
Във връзка са проверката на допустимостта и основателността
на жалбата и въз основа на събраните по делото доказателства, съдът намира за
установено от фактическа страна следното:
Между страните не се спори, че по силата
на продажба, извършена с Нотариален акт за покупко-продажба № 148/ 25.06.1942
г., том V,
рег. 3220, дело № 1027/
По повод жалба от председателя на Всестранна кооперация „Съгласие” – с.
Ресен, работна група при Дирекция „ТСУ” в Община Велико Търново е извършила
проверка на място в УПИ X-231 по плана на с. Ресен, собственост на кооперацията, където е
установила, че в имота е изградена масивна ограда - тухлена зидария. На проверката не
са присъствали други лица, извън членовете на комисията. В съставения при
проверката Констативен протокол № ВТ-1141/ 14.02.2011 г. е отразено, че строежът е
изпълнен от Й.Н.К., без той да притежава необходимите строителни книжа и
разрешение за строеж. В същия протокол е посочено, че на Й.К. е направено
предписание № 9100-956/ 10.12.2010 г., което не е изпълнено. Съставеният от
служителите на Община Велико Търново констативен протокол е изпратен на РДНСК –
СЦР, Сектор В. Търново. На 27.04.2005 г. от длъжностни лица в Сектор В. Търново към РДНСК-СЦР, в присъствието на служител
на общината и на Й.К., е извършена
проверка на строеж „Масивна ограда“ в УПИ X-231, кв. 23 по плана на с.
Ресен, за което е съставен констативен протокол, подписан от всички присъствали
лица. Във връзка с тази проверка, от Й.Н.К. е представена декларация от
27.04.2011 г., съгласно която през
В съдебната фаза на производството, по
искане на жалбоподателя са приобщени писмени доказателства за собствеността на Е. К.
върху УПИ XIII-229 в кв. 23 по плана на с.
Ресен. Също
по искане на жалбоподателя по делото е назначена и изслушана съдебно-техническа
експертиза, със задачи, поставени от съда. Експертното заключение е коректно и
обективно дадено, като такова е било прието по делото без да е оспорено от
страните и следва да бъде ценено заедно с останалите събрани доказателства.
Съгласно експертизата, в УПИ X, кв. 23 по плана на с. Ресен има изградена ограда с дължина
При така установената фактическа обстановка, съдът прави
следните изводи:
Жалбата е подадена от правоимащо лице, чийто интерес е засегнат от оспорения индивидуален административен акт, в установения от чл. 149, ал. 1 от АПК преклузивен срок за обжалване и отговаря на изискванията на чл. 150 и чл. 151 от АПК, приложими по силата на чл. 228 от ЗУТ. Посочените обстоятелства обуславят процесуалната допустимост на жалбата. Разгледана по същество жалбата е неоснователна.
След служебно извършена проверка съдът установи, че
обжалваната заповед на началника на РДНСК – Северен централен район е издадена
от оправомощен орган и в рамките на неговата материална компетентност. Съгласно
разпоредбите на чл. 222, ал. 1, т. 10 и чл. 225, ал. 1 от ЗУТ, заповедите за
премахване на незаконни строежи се издават от началника на Дирекцията за
национален строителен контрол /ДНСК/ или упълномощено от него длъжностно лице.
По делото е приложена Заповед № РД-13-297/ 14.12.2011 г. на началника на ДНСК –
София, според т. 3 от която, началникът на РДНСК-СЦР – гр. Русе се явява
оправомощен да издава заповеди за премахване на незаконни строежи, т.е. налице
е редовно упражняване на допуснатата от закона делегация на правомощия.
Заповед № ДК-02-СЦР-125/ 29.09.2011 г.
на началника на РДНСК – СЦР е издадена в предвидената от закона писмена форма и
съдържа изложение на обстоятелствата, послужили като фактически основания за
нейното издаване. Посочени са и доказателствата въз основа на които
специализираният орган е обосновал изводите си за извършен незаконен строеж и
строителя. Правилността на тези изводи не касае формалната законосъобразност на
акта, а съответствието му с материалноправните разпоредби на закона. Като
основания за незаконност на строежа е посочено извършването му в нарушение на
разпоредбите на чл. 55 от Закона за териториално и селищно устройство /ЗТСУ,
отм./ и чл. 148, ал. 1 от действащия ЗУТ, съответстващи на приетите за
установени от административния орган факти. Неоснователни
са възраженията за вътрешно противоречие в мотивите на оспорения акт, тъй като
органът е посочил, че имотът е частна общинска собственост, а същевременно е
приел, че строителството е извършено от жалбоподателя. Не е обективно
невъзможно, нито е непознато в правния мир и като житейска ситуация,
извършването на строеж от лице, което не е собственик или носител на ограничени
вещни права в даден имот, поради което самото описание на такава ситуация не
съдържа по правило някакви взаимно изключващи се факти или изводи. Доколко
такова едно строителство е съобразено с изискванията на закона, отново е въпрос
по съществото на спора. Не могат да бъдат споделени и доводите на
жалбоподателя, че в Заповед № ДК-02-СЦР-125/ 29.09.2011 г. на началника на РДНСК-СЦР липсва ясна разпоредителна част.
С административния акт е наредено премахването на строежа, при наличието на
негово описание и посочване на изпълнителя в мотивната част на заповедта, т.е.
разпоредено е премахването на незаконния строеж „Масивна ограда“ в УПИ X-231, кв. 23 по плана на с. Ресен, от лицето, за е прието, че го е
извършило, в съответствие с разпоредбата на чл. 225, ал. 6 от ЗУТ. В оспорената заповед не е посочен срокът за изпълнението й,
но е установено задължение той да бъде определен от административния орган,
след влизането й в сила, с което предвид спецификата на производството, съдът
счита, че е изпълнено и изискването на чл. 59, ал. 2, т. 5, предл. последно от АПК. Съобразно изложеното, съдът намира, че обжалваната заповед не страда от пороци
във формата й, а още по-малко от такива, които внесат някаква неяснота относно
адресата й, определените му задължения и начинът за изпълнението им.
Обратно на твърдяното от оспорващия, заповедта е
издадена при спазване на
регламентираните в чл. 225 от ЗУТ процесуални правила и при извършената
проверка съдът не намери в хода на административното производство да са били
допуснати съществени нарушения, ограничаващи процесуалните права жалбоподателя.
Действително, въпреки отбелязаното в него, не е безспорно установено, че
Констативен акт № 78-НП/ 15.07.2011 г. е бил съставен в присъствие на
жалбоподателя като изпълнител на строежа, доколкото актът не е подписан от него
и същевременно липсва редовно оформено удостоверяване, че той е отказал да го подпише.
Безспорно е обаче, че Й.К. е бил запознат със съдържанието на акта, след
връчването му по пощата, което е надлежно установено, и поради това е подал
възражение по реда на чл. 225, ал. 3 от ЗУТ.
Неоснователни са и изложените оплаквания за постановяване
на административния акт при неизяснена фактическа обстановка. Въз основа на
доказателствата, събрани в хода на административното производство,
контролиращият орган е приел за установени от фактическа страна определени
обстоятелства, които точно и логически последователно е изложил в оспорената
заповед и въз основа на които е изградил правните си изводи, като изрично се е
позовал на констатациите от проверката на място, отразени в Констативен акт №
78-НП/ 15.07.2011 г., както и на данните от Писмо изх. № 24-1275/
10.10.2011 г. от кмета и главния архитект на Община
Велико Търново относно липсата на искане за узаконяване на строежа или за
установяване търпимост на същия. Обстоятелството, че от К. не са подавани
искания по § 183, ал. 3 и § 184 от ПЗР към ЗИД на ЗУТ или по § 16, ал. 2 от ПР
на ЗУТ се твърди и от самия него, с аргумента, че не попада в кръга от субекти,
активно легитимирани да започнат някоя от посочените процедури. Не се спори, че
констатациите при проверката на място на строежа са извършени от длъжностни
лица и в кръга на техните служебни правомощия, при изрично възлагане на
предприетите проверки от компетентния за това орган. Що се отнася до
обстоятелството, че предвидените промени в дворищната регулация между парцел X-231 и IX-230, кв. 23 по плана на с. Ресен не са се осъществили, поради отмяната
по съдебен ред на Заповед № 635/ 03.05.1993 г. на зам. кмета на Община Велико Търново, то не се явява неизяснено
в административното производство, но е без значение за законосъобразността на
процесния строеж, поради което правилно не е било излишно коментирано от автора
на оспорената заповед. На последно място неоснователно е възражението, че в производството пред началника РДНСК – СЦР не е било
конституиран като заинтересовано лицето собственика на УПИ IX-230 по плана на с. Ресен, на границата с който в
действителност се намира оградата. Действително, надлежни страни по оспорването
на заповеди за премахване на строежи са органът, издал заповедта, лицето -
адресат на задължението за премахване и носителите на вещни права върху строежа
и поземления имот, в който попада той. В случая писмените доказателства по
делото и заключението на вещото лице сочат, че въпросната ограда най-вероятно е
изградена или изцяло в парцел X-231, кв. 23 по плана на с. Ресен, на
регулационната граница между парцел X-231 и IX-230, или пак на регулационната граница, но в двата посочени имота, като
собствениците и на двата парцела, са лица, различни от изпълнителя на строежа.
От тези лица безспорно участие в
административното производство са взели Всестранна кооперация „Съгласие“ - с.
Ресен и Община Велико Търново, няма данни за процедурата да са уведомявани
собствениците на парцел IX-230, нито е установено кои са
тези собственици. Също така обаче, не се установява собственици в парцел IX-230 да са учредявали на жалбоподателя право да строи в техния имот /ако
оградата въобще навлиза в този имот/, нито да са му възлагали фактическото
извършване на такова строителство. Освен това, за въпросните лица съществуват
самостоятелни пътища за защита срещу административния акт, ако са негови
адресати и жалбоподателят не разполага с процесуалната възможност за защитава
на техни права в настоящото производство.
Поради всичко изложено по-горе настоящият състав намира, че не са налице
сочените от жалбоподателя допуснати съществени нарушения на административно
производствените правила при постановяване на Заповед № ДК-02-СЦР-125/ 29.09.2011 г.
на началника на РДНСК – СЦР - Русе.
Оспореният административен акт съответства и на материалноправните
разпоредби на закона. Проверката, която
е следвало да извърши началникът на РДНСК – СЦР - Русе, съгласно вменените му от чл. 225 от ЗУТ и Заповед №
РД-13-297/ 14.12.2011 г. на началника на ДНСК – София правомощия, включва
изясняване на обстоятелството дали процесният строеж е законен, както и
установяване на точните фактически параметри на същия, с оглед
законосъобразността на евентуалното му последващо премахване. В конкретния
случай тази проверка е била извършена в съответствие с установените в чл. 225,
ал. 3 от ЗУТ изисквания. Заповедта за премахване на строежа е издадена след
извършени две проверки на процесния строеж и след като са били обсъдени
установените в с Констативен протокол № ВТ-1141/ 14.02.2011 г. на Община Велико Търново, Констативен протокол от
27.04.2011 г. и Констативен акт №
78-НП/ 15.07.2011 г. на Сектор В. Търново към
РДНСК - СЦР обстоятелства. Установените при двете проверки факти са
непротиворечиви, същите са подробно изложени в мотивите на оспорения акт и се
потвърждават от доказателствата, събрани в хода на административното и
съдебното производство.
По делото е безспорно установено, че е извършен строеж –
„масивна ограда“, без да е налице издадено разрешение за строеж на този обект,
без да са изготвени съответните строителни книжа. Освен това се установява и че
строежът е изграден в чужд имот, без отстъпено право на строеж и без налично
такова право по силата на специален закон. В този смисъл неоснователни са
твърденията на жалбоподателя, че одобреният през
Процесният строеж е изпълнен през
Неоснователни са и изложените в жалбата възражения, че
извършените работи представляват единствено поправка, т.е. ремонт на
съществуваща ограда, доколкото доказателства за това не са ангажирани от
страната, твърдяща този благоприятен за него факт – в случая от оспорващото
административния акт лице. От друга страна, самият жалбоподател
няколкократно в хода на административното производство и в жалбата си пред
съда, е посочил, че става въпрос за възстановяване/подновяване на съществувала
преди това, но разрушена ограда, върху неразрушените основи на зида. Такъв вид
строителна дейност всъщност представлява изцяло ново изграждане на оградата или
в най-благоприятен вариант - „реконструкция“ на същата, чрез извършени
строително-ремонтни дейности попадащи под хипотезата на чл. 315 от ППЗТСУ
/отм./, в приложимата му редакция, респ. на § 5, т. 44 от ЗУТ. Този вид
строително-монтажни работи по силата на самия закон дефинитивно са определени
като строеж - арг. от чл. 315, изр. 2 от ППЗТСУ /отм./ и §
5, т. 38 от ЗУТ. Ето защо за да бъде законен обектът, в който такива работи са
осъществени, е необходимо при изпълнението им да са спазени определените за
това към него момент нормативни изисквания. Съгласно чл. 225, ал. 1, т. 5 от
ППЗТСУ /отм., ред. обн. ДВ, бр. 48 от 1985 г./, за направата на огради се
изисква разрешение за строеж, а извършеният строеж не може да бъде отнесен към
изчерпателно посочените в чл. 225, ал. 2 от ППЗТСУ /отм./, в приложимата му редакция, случаи в които не
е задължително издаването на разрешение за строеж. Предвид горното, настоящият
състав счита, че за изграждането на процесната ограда, е било необходимо да се
издаде разрешение за строеж и съответните строителни книжа, а извършването на
строителството без тях, прави същата „незаконен строеж“ както по смисъла на
действащия към него момент чл. 159, ал.
1, т. 3 от ЗТСУ, така и на чл. 225, ал. 2, т. 2 от ЗУТ. При така установеното от
фактическа страна, началникът на РДНСК, действайки в условията на обвързана
компетентност, законосъобразно е издал заповед за премахването му, в
съответствие с императивната разпоредба на чл. 225, ал. 1 от ЗУТ.
На следващо място строителството в чужд имот без да е
налице отстъпено право на строеж, т.е. в противоречие с императивните
разпоредби на чл. 56, ал. 2, т. 1 от ЗТСУ /отм./, респ. чл. 182, ал. 1 от ЗУТ, обуславя извод, че по отношение на
процесната ограда поначало е неприложим режим на търпимост и е невъзможно
нейното узаконяване по реда на § 184, ал. 2 от ПЗР към ЗИД на ЗУТ /обн. ДВ
бр. 65 от
От всичко изложено по-горе е видно, че оспорената Заповед
№ ДК-02-СЦР-125/ 29.09.2011 г. на началника на
РДНСК – СЦР за премахване на незаконен строеж, е
издадена при законосъобразно прилагане на материалноправните разпоредби на ЗУТ
и не страда от твърдяните от оспорващия пороци, поради което жалбата срещу нея
следва да бъде отхвърлена като неоснователна.
При този изход на делото, разноски на жалбоподателя не следва да се присъждат направените разноски за воденето му. Разноски не следва да се присъждат и на ответника, поради липсата на надлежно искане в този смисъл.
Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, вр. с чл. 228 от ЗУТ, съдът
РЕШИ:
Отхвърля жалбата, подадена от Й.Н.К. с ЕГН ********** и посочен адрес ***, против Заповед № ДК-02-СЦР-125/ 29.09.2011 г. на началника на Регионална дирекция за национален строителен контрол - Северен централен район, със седалище гр. Русе, с която е наредено премахването на незаконен строеж е наредено премахването на извършен незаконен строеж – “Масивна ограда”, изпълнен в урегулиран поземлен имот – УПИ X, в кв. 23 по плана на с. Ресен, общ. В. Търново.
Решението подлежи на обжалване пред Върховен
административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на
страните.
Решението да се съобщи на страните чрез изпращане на преписи от него по реда на чл. 137 от АПК.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: