Р Е Ш Е Н И Е
01.10.2018 Дупница
Номер Година Град
В ИМЕТО НА НАРОДА
Н.о. II
Районен съд – Дупница състав
27.09. 2018
на Година
Маргарита
Алексиева
В публично съдебно заседание в следния състав:
Председател
Членове
Съдебни заседатели:
1.
Деа Маркова
2.
Секретар:
Председателя на
състава
Прокурор:
Сложи за разглеждане докладваното от
АН 955 2018
дело № по описа за година.
Настоящото
производство е по реда на чл. 59, ал. 1
от ЗАНН и чл. 189, ал. 8 от ЗДвП и е образувано по жалба от адв. А.С. с
адрес: *** в качеството си на пълномощник на С.В.С., ЕГН ********** *** против
Електронен фиш Серия К № 1517160, издаден от ОДМВР Кюстендил, с който на жалбоподателката
е наложено административно наказание ,,глоба” в размер на 100.00 лева, на
основание чл.189, ал. 4 вр. с чл.182, ал.1, т.3 от ЗДвП, за извършено нарушение
по чл. 21, ал. 1 от ЗДвП. Жалбоподателката излага доводи, че електронният фиш е
неправилен и незаконосъобразен, поради което моли за неговата отмяна.
Въззиваемата страна не взема становище по жалбата.
Съдът като обсъди събраните по делото доказателства поотделно
и в тяхната съвкупност, прие за установено следното от фактическа страна:
На 20.02.2017 г.
в 11:15 часа на ПП-1 Е79 км 353+700 кв. Левски гр. Кочериново в посока гр. София
при ограничение на скоростта 50 км/ч за населено място с поставен пътен знак
Е24 е установено нарушение заснето с АТСС 628 и приспаднат толеранс от 3 % в
полза на водача при управление на МПС ,,Хюндай Санта фе“ с рег. № КН0590ВК. В
електронния фиш са посочени данни за разрешена стойност на скоростта 50 км/ч,
установена стойност на скоростта 71 км/ч и превишена стойност на скоростта 21 км/ч.
Като собственик на МПС е посочено лицето С.В.С.. Като нарушена е посочена
нормата на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП и като основание за налагане на санкцията е
посочен чл. 189, ал. 4 във вр. с чл. 182, ал. 1, т. 3 от ЗДвП.
Електронният фиш
е получен от С.С. на 01.04.2017 г. Същата е подала възражение до Директора на
ОД на МВР гр. Кюстендил вх. № 191000-3913/07.04.2017 г., в което сочи, че на
20.02.2017 г. МПС-то не е управлявано от нея, а от друго лице, на което го е
предоставила и тъй като през втората половина на м. февруари 2017 г.
автомобилът й многократно бил транспортиран от гр. Дупница до гр. Кочериново за
извършване на ремонтни дейности и съответно е бил предоставян на различни лица
за управление, изпитва затруднение относно идентифицирането на лицето
управлявало автомобила в деня на нарушението и за да може да упражни правата си
по чл. 189, ал. 5 от ЗДвП е направила искане да й бъде предоставен снимков
материал на лицето управлявало автомобила и заснето да извършва визираното
нарушение. Представена е служебна бележка изх. № 530/14.05.2018 г., изд. от
Началника на затвора гр. Бобов дол, видно от която инсп. С.В.С. – инспектор
човешки ресурси в затвора гр. Бобов дол на 20.02.2017 г. е изпълнявала
служебните си задължения в Затвора гр. бобов дол на адрес: гр. Бобов дол, ул.
,,Васил Коларов“ № 1 с работно време от 08:30 ч. до 12:00 ч. и от 12:30 ч. до
17.00 ч. Изпратено е съобщение за доброволно изпълнение по чл. 221 от ДОПК с изх.
№ С180010-048-0112833/23.04.2018 г. до С.С., на задължението по ЕФ серия К №
1517160/20.02.2017 г. в размер на 100 лв. Представена е справка в Централна
база – КАТ, изготвена на 19.06.2018 г., видно от която лек автомобил ,,Хюндай
Санта фе“с рег. № КН0590ВК е собственост на С.В.С..
По делото са
събрани писмени доказателства, които съдът изцяло кредитира: ел. фиш за
налагане на глоба за нарушение установено с автоматизирано техническо средство;
копие на клип № 7221, снет от паметта на АТСС-628; справка за собственост на
МПС; разписка за връчване на ел. фиш К № 1517169; удостоверение за одобрен тип
средство за измерване № 10.02.4835/24.02.2010 г.; протокол № 6-20-17 от
проверка на мобилна система за видеоконтрол TFR 1-M
АТСС 628; писмо с рег. № ОВ-5090/19.07.2011 г.; Заповед рег. № 2555/23.08.11 г.
на Директора на ОДМВР-гр. Кюстендил; Заповед № Iз-305/04.02.11
г. на министъра на вътрешните работи.
При така установените факти съдът намира от правна
страна следното:
Жалбата е
допустима, като подадена в законоустановения срок по чл. 59, ал. 2, вр. с чл.
189, ал. 8 от ЗДвП, от надлежна страна и против подлежащ на обжалване
административен акт. Жалбоподателката е подала възражение против издадения
електронен фиш, поради което съдът приема, че е проведена
процедурата по чл.189, ал.6 от ЗДвП. При това положение съгласно разпоредбата
на чл. 189, ал.8 от АПК срокът за обжалване на ЕФ е 14-дневен и тече от датата
на съобщаване на отказа за анулиране на фиша. Пред настоящия състав на съда не
са представени писмени доказателства за постановен отказ във връзка
с възражението на С. от анулиране на електронния фиш, при което положение,
съдът намира, че жалбата е подадена в срока по чл. 189, ал.8, вр. с ал.6 от ЗДвП.
Разгледана по
същество, жалбата е основателна.
С
ТР 1/2014г. на ВАС се прие, че електронният фиш е електронно
изявление, записано върху хартиен, магнитен или друг носител, създадено чрез
административно-информационна система въз основа на постъпили и обработени
данни за нарушения от автоматизирани технически средства. От това произтича, че
електронният фиш е своеобразен властнически акт с установителни и санкционни
функции. Той се приравнява едновременно към АУАН и НП, но само по отношение на
правното му действие (съгласно чл. 189, ал. 11 ЗДвП), не и по форма,
съдържание, реквизити и процедура по издаване.
С
цитираното тълкувателно решение се потвърди също така принципното положение, че
поставянето на технически средства, които автоматично да записват
административни нарушения, трябва да се извършва по определена процедура и с
оглед спазването на определени изисквания (арг. чл. 32, ал. 2 от Конституцията). Във връзка с използването на мобилни технически средства,
правилата трябва да бъдат достатъчно ясни и подробни, за да дадат на гражданите
съответно указание за условията и обстоятелствата, при които контролните органи
имат право да ги използват. Тези правила бяха законодателно уредени с
приемането на Наредба № 8121з-532/12.05.2015г. за условията и реда за
използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на
правилата за движение по пътищата.
За
да е законосъобразно използването на мобилно средство за видеоконтрол, следва
да са налице следните условия: използваното техническо средство да е от одобрен
тип; техническото средство да е преминало през последваща
метрологична проверка; мястото за контрол да е обозначено с пътен знак Е 24; да
са спазени изискванията на чл. 10, ал.1 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015г.
В съответствие с Тълкувателно решение№ 1/2014г. на ВАС, съдебната практика
трайно приема, че всяко едно от гореизброените изисквания е императивно, като
само при кумулативната им наличност, използването на автоматизирано техническо
средство е законно, а липсата на което и да е от изискванията опорочава
процедурата и предпоставя отмяна на електронния фиш. В процесния случай липсват
част от посочените условия. На първо място, както се посочи, чл. 7
от Наредба № 8121з-532/12.05.2015г. изисква местата за
контрол с мобилни и стационарни автоматизирани технически средства и системи да
се обозначават с пътен знак Е24, който се поставя преди
мястото за контрол във всяка посока на сработване на автоматизираните
технически средства и системи. При указване на мястото на контрол с преносим
пътен знак Е24, разположението му се документира със снимка.
Съдът намира, че по делото не се събраха доказателства установяващи,
че пътната отсечка обхваната от техническото средство е била предварително
обозначена като такава, в която се осъществява контрол за спазване правилата на
ЗДвП с техническо средство.
В тежест на въззиваемата страна е да представи в пълнота
цялата преписка по електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено
с автоматизирано техническо средство серия К № 1517160, както и всички
доказателства подкрепящи извода за констатирано нарушение на ЗДвП, включително
доказателства, че пътната отсечка обхваната от техническото средство е била
предварително обозначена.
Предвид липсата на доказателства за последното, с разпореждане
на съда от 03.07.2018 г. са изискани доказателства за посоченото обстоятелство.
Въззиваемата страна не е изпълнила разпореждането на съда, като не е
представила доказателства за това дали пътната отсечка обхваната от техническото
средство е била предварително обозначена. С оглед разпределение на
доказателствената тежест, както и поради изчерпване възможността на съда да
събере горното доказателство по свой почин, следва да се приеме за установено,
че пътната отсечка обхваната от техническото средство, не е била предварително
обозначена като такава, в която се осъществява контрол за спазване правилата на
ЗДвП с техническо средство.
Съгласно мотивите на Тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014
г. на Върховния административен съд, което на основание чл. 131, ал. 2 от ЗСВ е
задължително за органите на съдебната и изпълнителната власт, за органите на
местното самоуправление, както и за всички органи, които издават
административни актове, пътната отсечка, обхваната от техническото средство,
трябва да е предварително обозначена. Това изискване произтича от разпоредбата
на чл. 165, ал. 2, т. 7 от ЗДвП (изм. – ДВ, бр. 101
от 2015 г., в сила от 22.12.2015 г., която е действала към датата на
релевираното деяние), която задължава контролните органи
да обозначават местата за контрол по спазването на правилата за движение от
всички участници в движението, като поставят пътни знаци и техника за
видеонаблюдение като контролът се осъществява само в обхвата на средствата за
видеонаблюдение.
Ето защо съдът намира, че процедурата по установяване на
нарушението на ЗДвП с автоматизирано техническо средство, съставляваща
основание за издаване на обжалвания електронен фиш е опорочена, предвид
гореизложеното нарушение на чл. 165, ал. 2, т. 7 ЗДвП. Последната разпоредба на
закона е предоставила право на жалбоподателя, като водач на МПС, да бъде
информиран, че управлява същото в зона, в която се осъществява контрол за
спазване правилата на ЗДвП с техническо средство. Нарушаването на същото право
на водача обосновава заключение за незаконосъобразно проведено административнонаказателното
производство, във фазата на установяване на нарушението и мотивира отмяна на
издадения електронен фиш.
На
следващо място не може да се приеме, че е спазено изискването на чл. 10 от
Наредба № 8121з-532/12.05.2015г. за условията и реда за използване на
автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за
движение по пътищата. По делото не е представен (въпреки указанията на съда с
разпореждане от 03.07.2018 г.) протокол за използване на автоматизирано техническо средство
съставен към датата на извършване на нарушението, който е необходим за
установяване мястото за контрол, вкл. мястото на уреда, посоката на движение н
контролираните МПС, режима на работа на уреда и останалите обстоятелства
съгласно Приложение № 1 към чл. 10, ал. 1 от Наредбата.
Мотивиран от горното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът
Р Е
Ш И :
ОТМЕНЯ Електронен фиш Серия К № 1517160, издаден от ОДМВР Кюстендил за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство, с който на С.В.С., ЕГН ********** ***, е наложено административно наказание ,,глоба” в размер на 100.00 (сто) лева, на основание чл.189, ал. 4 вр. с чл.182, ал.1, т.3 от ЗДвП, за извършено на 20.02.2017 г. нарушение по чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗЕН.
Решението подлежи на обжалване в 14 - дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му пред Административен съд Кюстендил, по реда на АПК.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: