Решение по дело №438/2020 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 12 януари 2021 г. (в сила от 12 януари 2021 г.)
Съдия: Галя Петкова Иванова
Дело: 20207220700438
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 17 ноември 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

№ 2

 

гр. Сливен, 12. 01. 2021 г.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – СЛИВЕН, в публично заседание на седми януари, две хиляди двадесет и първа година, в състав:

             

                                   АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ:  ГАЛЯ  ИВАНОВА

 

При участието на секретаря Николинка Йорданова, като разгледа докладваното от административния съдия административно дело № 438 по описа на съда за 2020 година, за да се произнесе, съобрази следното:

 

            Производството е по реда на чл. 27 от Закона за общинската собственост /ЗОС/ във връзка с чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

            Образувано е по жалба, уточнена с молба от 26.11.2020 г., подадена от И.С.Г. с адрес: ***, против Заповед № РД 15-2746 от 01.10.2020 г., издадена от Кмета на Община Сливен, В ЧАСТТА й относно размера на определеното парично обезщетение. В жалбата си оспорващата твърди, че определеното обезщетение не представлява равностойно парично обезщетение по смисъла на чл. 22, ал. 3 от ЗОС, тъй като цената е значително по-висока. Претендира присъждане на направените по делото разноски, както и на адвокатско възнаграждение по чл. 38, ал. 2 във връзка с ал. 1, т. 2 от Закона за адвокатурата /ЗА/.

            В съдебно заседание оспорващата, редовно призована, не се явява. Представлява се от упълномощен процесуален представител, който поддържа жалбата и моли да бъде уважена, като на оспорващата бъде определено обезщетение, съгласно заключението на вещото лице.

Административният орган – Кмета на Община Сливен, редовно призован, не се явява в съдебно заседание. Представлява се от упълномощен процесуален представител, който оспорва жалбата като неоснователна и моли да бъде отхвърлена. Счита, че: оцененият от вещото лице паянтов гараж е незаконен, не подлежи на оценка и лицето не се обезщетява за премахването му; от обезщетението следва да се изключат и определената от вещото лице сума за крушата, тъй като дървото е засадено на границата на двата имота в нарушение на чл. 52 от Закона за собствеността /ЗС/, както и сумата по т. 1.1 от Приложение № 2 към експертизата, тъй като вещото лице е пресметнало бъдещите разходи по изграждането на оградата. Претендира присъждане на направените по делото разноски и юрисконсултско възнаграждение. В условията на евентуалност, прави възражение за недължимост и за прекомерност на адвокатския хонорар.

Административният съд, след като обсъди и прецени наведените в жалбата доводи, становищата на страните и събраните по делото относими към спора доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

Със Заповед № РД 15-2746 от 01.10.2020 г., издадена от Кмета на Община Сливен, на основание чл. 25, ал. 1 във връзка с чл. 21, ал. 1 от ЗОС, в съответствие с влязъл в сила План за регулация на улици, на поземлени имоти за обществени мероприятия и устройствени зони на м. „Хисарлъка“, „Градището“ и „Среди дол“, СО „Изгрев“, землище Сливен, одобрен с Решение № 807 от 22.12.2005 г. на Общински съвет - Сливен, предвиждащ реализиране на задънена улица от о.т. 283 до о.т. 284, за осигуряване на достъп до ПИ 67338.404.160, кв. 34, м. „Среди дол“, СО „Изгрев“, землище Сливен, е наредено: I. Да се отчуждят в полза на Община Сливен 52 кв. м. земя, представляваща част от поземлен имот с идентификатор 67338.404.164, м. „Среди дол“, СО „Изгрев“, землище Сливен, трайно предназначение на територията: урбанизирана, начин на трайно ползване: ниско застрояване, граници на имота: ПИ 67338.404.166, ПИ 67338.404.169, ПИ 67338.404.170, ПИ 67338.404.163, ПИ 67338.404.160, ПИ 67338.404.159, ПИ 67338.404.103 и ПИ 67338.404.165; II. Определено е дължимото парично обезщетение за предвидените за отчуждаване 52,0 кв. м. земя, представляваща част от поземлен имот 67338.404.164, в размер на 878, 00 лева; III. Сумата по т. II да се изплати по банков път на И.С. А., собственик на имота, след влизане в сила на заповедта и след банков превод по сметка на Община Сливен от заинтересуваните собственици на поземлен имот с идентификатор 67338.404.160.

Горепосоченият поземлен имот - № 67338.404.164 по кадастралната карта  на гр. Сливен, целият с площ от 1027 кв. м., е собственост на оспорващата И.С.Г., видно от приложения по делото Нотариален акт за продажба на недвижим имот № 48, том ХХIV, дело № 3692 / 2013 г. по описа на Служба по вписванията – Сливен.  

В образуваното административно производство по отчуждаване е изготвена експертна оценка от независим оценител – „Финконсулт–Бургас“ ООД, съгласно която пазарната стойност за 52/1027 ид.ч. от ПИ 67338.404.164, целият с площ от 1027 кв. м., е в размер на 878 лева. Оценката е изготвена на 23.06.2020 г. Оценителят е приел, че в обсега на отчуждаемите части не попадат подобрения, които да са предмет на оценката, и е определил пазарна стойност на отчуждаемите идеални части чрез прилагане на сравнителен подход - метода на пазарните сравнения /аналози/, в размер на 878 лева. Изготвената експертна оценка е възприета от административния орган.

Данъчната оценка на предвидената за отчуждаване земя е 648,10 лева, видно от Удостоверение за данъчна оценка, издадено на 21.07.2020 г. от Община Сливен.

По делото е назначена, изслушана и приета, неоспорена от страните по предвидения процесуален ред съдебно-техническа експертиза, изготвена от вещото лице И.Х.И. – с. о.. Съгласно заключението на вещото лице: в предвидената за отчуждаване част са извършени и попадат следните подобрения: 1. Ограда по северната имотна граница от стоманена оградна мрежа и стоманобетонови колове с бетонов бордюр - L 20 м, Врата за поземления имот с размери 210/190, изпълнена от стоманени профили, мрежа и ламарина, съдържаща двукрила и единична отваряеми части, в добро състояние; 2. Гараж - паянтова постройка, построена към северната стена на вилната сграда /три оградни стени/, със застроена площ 22 м2 и светла височина Н 1.90 м., техникоексплоатационно състояние – незадоволително; 3. Настилка от четириъгълни плочи - 24 м2 - незадоволително състояние; и 4. Трайни насаждения - круша 1 бр. на около 50 г.; пазарната стойност на отчуждаваната земя и на подобренията, попадащи в отчуждаваната част, е в общ размер на 2 256 лева към 23.06.2020 г. и към 01.10.2020 г., от които: пазарна стойност на земята– 1 207 лева, и пазарна стойност на подобренията – 1 049 лева /ограда – 285,60 лева, входна дворна врата – 156 лева, гараж паянтов /три оградни стени/ - 385 лева, настилка от четириъгълни плочи – 192 лева, и круша на около 50 години, оценена като дърва за огрев – 30 лева/. Вещото лице е оценило стойността на земята по метода на сравнителната стойност, а стойността на подобренията е определена като са включени разходите по създаването им - труд, материали и всички други, свързани с това разходи, приспаднато е съответното овехтяване и е взето предвид тяхното действително състояние към момента на оценката.

Въз основа на установената по делото фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е допустима. Подадена е в срок, от надлежна страна, при наличие на правен интерес и срещу индивидуален административен акт, който подлежи на съдебен контрол за законосъобразност.  

Разгледана по същество, жалбата е основателна по следните съображения:

Оспорената заповед е издадена от компетентен административен орган, действал в кръга на предоставените му правомощия, на основание чл. 25, ал. 2 от ЗОС. Спазена е установената от закона форма. При издаването на оспорения акт не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила.

Предмет на оспорване в настоящото производство е размерът на определеното в заповедта за отчуждаване парично обезщетение. В производството по принудително отчуждаване собственикът на предвидения за отчуждаване имот следва да бъде обезщетен с равностойно парично или имотно обезщетение /чл. 21, ал. 1 от ЗОС/. Размерът на равностойното парично обезщетение се определя съобразно конкретното предназначение на имота преди влизането в сила, съответно преди одобряването на подробния устройствен план и въз основа на пазарните цени на имоти със сходни характеристики, намиращи се в близост до отчуждавания имот /чл. 22, ал. 5 от ЗОС/, като в случай че определеният размер на равностойното парично обезщетение е по-малък от данъчната оценка на имота, обезщетението се изплаща в размер, равен на данъчната му оценка /чл. 22, ал. 11 от ЗОС/. В разглеждания случай възприетата от административния орган пазарна стойност на предвидената за отчуждаване част от поземлен имот е по-висока от данъчната й оценка и е по-ниска от пазарната й стойност, определена от назначеното от съда вещо лице към дата 23.06.2020 г. /на която дата е изготвена оценката в административното производство/ и към дата 01.10.2020 г. /на която дата е издадена оспорената заповед/. Използвайки едни и същи методи, двамата оценители са достигнали до различни цени на оценяваната земя към едни и същи периоди от време. Оценителят в административното производство не е оценил подобренията, попадащи в предвидената за отчуждаване част, които е следвало да бъдат оценени отделно от земята. А назначеното от съда вещо лице е определило пазарната стойност на тези подобрения. Съдът счита, че следва да кредитира предложената от вещото лице И. пазарна стойност на отчуждаваните част от поземлен имот и подобрения, като изготвена въз основа на компетентно и безпристрастно заключение, неоспорено от страните по предвидения процесуален ред, и съобразена в максимална степен с принципа за равностойно парично обезщетение при принудително отчуждаване.

Във връзка с изложеното, съдът счита за неоснователни възраженията на административния орган, че от обезщетението следва да бъдат изключени оценените от вещото лице паянтов гараж, насаждение круша и ограда. Относно гаража, по делото липсват доказателства в подкрепа на твърдението на административния орган, че гаражът представлява незаконен строеж по смисъла на ЗУТ. Липсва представена и влязла в сила заповед за премахване на незаконен строеж, липсват и данни за издаване на такава, поради което не е налице основание за прилагане на разпоредбата на чл. 22, ал. 14 от ЗОС. Относно насаждението круша, освен че същото е оценено от вещото лице като дърва за огрев, липсват по делото доказателства за инициирано производство по чл. 52 от ЗС, няма и разпоредба в ЗОС, в която да е предвидена забрана за включване на такива насаждения в обезщетението. Относно оценката на оградата, получената от вещото лице стойност не представлява бъдещи разходи по изграждането й, а е резултат от изчисленията на експерта по направа на съществуващата такава.

По изложените съображения, заповедта на Кмета на Община Сливен в оспорената ѝ част е неправилна, поради което следва да бъде изменена в тази част, като се увеличи размера на паричното обезщетение от 878 лева на 2 256 лева.

С оглед изхода на спора, Община Сливен следва да бъде осъдена да заплати на оспорващата претендираните и направени от нея по делото разноски в размер на 10 лева, представляващи внесена държавна такса.

Независимо от изхода на спора, претенцията на процесуалния представител на оспорващата – адвокат С.И.Р., за присъждане на адвокатско възнаграждение при условията на чл. 38, ал. 1, т. 2 от ЗА е неоснователна и следва да бъде оставена без уважение. Съгласно чл. 38, ал. 2 от ЗА, в случаите, при които адвокатът е оказал безплатно адвокатска помощ и съдействие на изброени в чл. 38, ал. 1 от ЗА лица, ако в съответното производство насрещната страна е осъдена за разноски, адвокатът има право на адвокатско възнаграждение. В настоящото производство с жалбата е заявена претенция за присъждане на адвокатско възнаграждение по чл. 38, ал. 2 във връзка с ал. 1, т. 2 от ЗА, в която хипотеза адвокатът може да оказва безплатно адвокатска помощ и съдействие на материално затруднени лица. Липсват по делото доказателства, че оспорващата е материално затруднено лице по смисъла на цитираната разпоредба. От друга страна, в приложения към жалбата договор за правна защита и съдействие, сключен между оспорващата и адвоката, е уговорено безплатно възнаграждение по чл. 38, ал. 2 във връзка с ал. 1, т. 3 от ЗА с посочване „близка“. По правило, в тази хипотеза адвокатът може да оказва безплатно адвокатска помощ и съдействие на близки, но по делото отново липсват доказателства за такова качество на оспорващата. Поради изложеното, адвокатско възнаграждение по чл. 38, ал. 2 от ЗА за процесуалния представител на оспорващата не следва да се определя и присъжда. 

            С оглед изхода на спора, претенцията на административния орган за присъждане на направените по делото разноски и юрисконсултско възнаграждение е неоснователна.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2, пр. 3 от АПК, Административен  съд - Сливен

 

Р          Е          Ш          И:

 

ИЗМЕНЯ Заповед № РД 15-2746 от 01.10.2020 г., издадена от Кмета на Община Сливен, В ЧАСТТА ѝ по т. II, в която е определен размер на дължимото парично обезщетение, като УВЕЛИЧАВА размера на дължимото парично обезщетение от 878 /осемстотин седемдесет и осем/ лева на 2 256 /две хиляди двеста петдесет и шест/ лева, представляващи дължимо парично обезщетение за предвидените за отчуждаване 52,0 кв. м. земя с попадащите в нея подобрения, представляваща част от поземлен имот с идентификатор 67338.404.164, м. „Среди дол“, СО „Изгрев“, землище Сливен.

ОСЪЖДА Община Сливен да заплати на И.С.Г. с ЕГН: **********, с адрес: ***, сумата от 10 /десет/ лева, представляваща разноски по делото.

ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ искането на адвокат С.И.Р., процесуален представител на оспорващата И.С.Г., за присъждане на адвокатско възнаграждение.

Решението е окончателно.

Решението да се съобщи на страните чрез изпращане на препис от същото.

 

 

                                      АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ: