Определение по дело №292/2022 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 159
Дата: 28 април 2023 г.
Съдия: Стоян Гончев Вълчев
Дело: 20227280700292
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 ноември 2022 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

159/28.4.2023г.

Ямбол

Административният съд - Ямбол - V състав, в закрито заседание на двадесет и осми април две хиляди и двадесет и трета година в състав:

Съдия:

СТОЯН ВЪЛЧЕВ

Като разгледа докладваното от съдия СТОЯН ВЪЛЧЕВ административно дело № 292/2022

Производството е образувано по жалба на Сдружение с нестопанска цел “Бъдеще за Ямбол”, създадено в обществена полза, със седалище и адрес на управление гр.Ямбол, обл.Ямбол, ул.***, с ЕИК по Булстат: *********, представлявано от Г.И.С. и по жалба на „Пангеа груп“ ООД гр.София, ЕИК *, представлявано от управителя Б.И.Д. против Решение по т.5 от протокол № XLVI на сесия на ОбС Ямбол, проведена на 27.10.2022 г., като се претендира отмяната му.

За изясняване на фактите и обстоятелствата по делото съдът е изискал и с Определение № 439/21.11.2022 г. е приел и приложил като доказателства по делото преписката по издаване на оспоренот Решение по т.5 от протокол № XLVI на сесия на ОбС Ямбол, проведена на 27.10.2022 г.

След като се запозна с материалите по делото, доводите на страните и приложимия закон съдът приема, че депозираните от Сдружение с нестопанска цел “Бъдеще за Ямбол”, създадено в обществена полза, със седалище и адрес на управление гр.Ямбол, обл.Ямбол, ул.***, с ЕИК по Булстат: *********, представлявано от Г.И.С. и от „Пангеа груп“ ООД гр.София, ЕИК *, представлявано от управителя Б.И.Д. жалби са процесуално недопустими поради липса на правен интерес от оспорването-чл.159, т.4 АПК, т.к. оспорващите не са активно легитимирани да атакуват процесното решение, по следните съображения:

В община Ямбол е постъпило заявление с вх.№2801-15688/04.08.2022 г. от „Ексе Проджектс Ямбол 3" ЕООД, ЕИК *********, седалище и адрес на управление гр.София, п.к.1000, р-н ***, представлявано от К.К.-управител за издаване на сертификат за инвестиция клас В, в съответствие с Наредбата за насърчаване на инвестициите в Община Ямбол и реда за издаване на сертификат за инвестиция клас В, към което са приложени Удостоверение в превод на български език от съдебната картотека на К.К. – Сертификат № 17565/2022/R; Удостоверение от съдебната картотека на К.К. на италиански език – Сертификат № 17565/2022/R; Договор за наем от 15.07.2022 г.; Писмо изх.№ КОС-01-1555(2)/17.03.2022 г. на РИОСВ-Стара Загора; Счетоводен баланс на Ексе Проджектс Ямбол 3 ЕООД от 31.07.2022 г.; Отчет за приходите и разходите на Ексе Проджектс Ямбол 3 ЕООД от 31.07.2022 г.; Удостоверение изх.№ **********/27.07.2022 г. за задължения по чл.87, ал.6 от ДОПК; Удостоверение изх. № УДОС 1246/01.08.2022 г. за наличие или липса на задължения по ЗМДТ; Удостоверение изх.№ 22074297/17.08.2022 г. по чл.58, ал.1, т.3 ЗОП; Справка изх.№ R00098036/18.08.2022 г. за наличие или липса на задължения; Писмо изх.№ 225532203396062/18.08.2022 г. на НАП-София за информация за наличието или липсата на задължения по чл.87, ал.11 ДОПК; Удостоверение изх.№ УД001312/18.08.2022г. на Община Ямбол, отдел „Местни приходи“.

На основание Заповед № РД/02-00710/04.08.2022 г. на кмета на общината работна група в посочения състав е извършила оценка на заявлението и приложените към същото документи за съответствието им с изискванията на Закона за насърчаване на инвестициите /ЗНИ/, Правилника за прилагане на ЗНИ /ППЗНИ/ и Наредбата за насърчаване на инвестициите в Община Ямбол и реда за издаване на сертификат за инвестиция клас В /Наредбата/ и е приела единодушно, че заявлението и приложените към него документи, са в съответствие с изискванията на Закона за насърчаване на инвестициите, Правилника за прилагането му и Наредбата за насърчаване на инвестициите в Община Ямбол и реда за издаване на сертификат за инвестиция клас В, което е обективирала в Проткол от 30.06.2022 г., неразделна част от който е Оценъчна карта във връзка с издаване на сертификат клас B за инвестиция с общинско значение в Община Ямбол, съгласно Закона на насърчаване на инвестициите и Наредбата за насърчаване на инвестициите в Община Ямбол и реда за издаване на сертификат за инвестиция клас B (Наредбата) по заявление с вх.№ 2801-15688/04.08.2022 г.

На тази база кметът на Община Ямбол е внесъл в Общински съвет-Ямбол Предложение вх.№ В-0429/02.09.2022 г. за вземане на решение на основание чл.21, ал.2, във връзка с чл.21 ал.1, т.23 от ЗМСМА, чл.20, ал.1, т.3 от ЗНИ и чл.13, ал.2 от Наредбата за насърчаване на инвестициите в Община Ямбол и реда за издаване на сертификат за инвестиция клас В да се издаде сертификат за инвестиция клас В на „Ексе проджектс Ямбол 3“ ЕООД, ЕИК ********* седалище и адрес на управление гр.София, п.к. 1000, р-н ***, представлявано от К.К.-управител за инвестиционен проект „Изграждане на фотоволтаична електроцентрала за производство на електрическа енергия на територията на Община Ямбол“ в Поземлен имот с идентификатор 87374.19.916 по КК и КР на гр.Ямбол, одобрена със Заповед РД-18-39/30.08.2005 г. на Изпълнителния директор на АК, с площ 170946 кв. м., трайно предназначение на територията: урбанизирана, начин на трайно ползване-друг вид поземлен имот без определено стопанско предназначение, находящ се в м. Червен баир.

Представените са препис-извлечения от Протоколи №№40/24.10.2022 г.; №50/24.10.2022 г., №51/28.09.2022 г. и №XLVI/27.10.2022 г., с които съответните постоянни комисии при Общински съвет-Ямбол са взели отношение по направеното предложение.

Общински съвет Ямбол е разгледал и обсъдил направеното предложение, като след проведено гласуване с Решение по т.5 от протокол № XLVI на сесия на ОбС Ямбол, проведена на 27.10.2022 г., с което е решил: На основание чл.21, ал.2, във връзка с чл.21 ал.1, т.23 от ЗМСМА, чл.20, ал.1, т.3 от ЗНИ и чл.13, ал.2 от Наредбата за насърчаване на инвестициите в Община Ямбол и реда за издаване на сертификат за инвестиция клас В да се издаде сертификат за инвестиция клас В на „Ексе проджектс Ямбол 3“ ЕООД, ЕИК ********* седалище и адрес на управление гр.София, п.к. 1000, р-н ***, представлявано от К.К. – управител за инвестиционен проект „Изграждане на фотоволтаична електроцентрала за производство на електрическа енергия на територията на Община Ямбол“ в Поземлен имот с идентификатор 87374.19.916 по КК и КР на гр.Ямбол, одобрена със Заповед РД-18-39/30.08.2005 г. на Изпълнителния директор на АК, с площ 170946 кв. м., трайно предназначение на територията: урбанизирана, начин на трайно ползване-друг вид поземлен имот без определено стопанско предназначение, находящ се в м. Червен баир.

С Определение № 471/07.12.2022 г. по адм.д.№292/2022 г. на Административен съд-Ямбол на основание чл.159, т.1 АПК, поради липсата на годен за оспорване административен акт, са оставени без разглеждане поради недопустимост жалбите на Сдружение с нестопанска цел “Бъдеще за Ямбол”, създадено в обществена полза, със седалище и адрес на управление гр.Ямбол, обл.Ямбол, ул.***, с ЕИК по Булстат: *********, представлявано от Г.И.С. и на „Пангеа груп“ ООД гр.София, ЕИК *, представлявано от управителя Б.И.Д. против Решение по т.5 от протокол № XLVI на сесия на ОбС Ямбол, проведена на 27.10.2022 г. и е прекратено производството по адм.дело № 292/2022 г. на ЯАС.

С Определение № 3463/03.04.2023 г. по адм.д.№2067/2023 г. на ВАС е отменено Определение № 471/07.12.2022 г. по адм.д.№292/2022 г. на ЯАС и върнато делото на същия съд за продължаване на съдопроизводствените действия.

Предвид последното и твърденията в жалбите с Разпореждане № 290/06.04.2023 г. са задължени община Ямбол и Общински съвет-Ямбол да представят информация депозирано ли е при тях от „Пангеа груп“ ООД гр.София инвестиционно намерение с вх.№2801-20687/14.10.2022 г., като в случай, че такова е депозирано община Ямбол, респ. Общински съвет-Ямбол да приложат преписи с отбелязани входящи номера и дати, както и доказателства за всички извършени във връзка с него действия и постановени актове, в т.ч. резолюции, становища и други.

След изпълнение на посоченото задължение с Определение № 149/24.04.2023 г. са приети по делото доказателствата приложени с писмо вх.№ 888/13.04.2023 г. представени от община Ямбол и с писмо вх.№ 891/18.04.2023 г. представени от Общински съвет-Ямбол.

За допустимостта на жалбите следва да е налице правен интерес, какъвто оспорващите имат единствено когато атакувания акт засяга техни субективни права или законни интереси или им създава задължения.

Понастоящем оспореното решение не засяга права нито на Сдружение с нестопанска цел “Бъдеще за Ямбол”, нито на „Пангеа груп“ ООД гр.София и не се отразява на тяхната правна сфера.

Наличието на правен интерес от оспорване на административните актове, е конституционно изискване, изрично прогласено в чл.120, ал.2 от Конституцията на Република България, която конституционна норма регламентира обжалваемост на всички административни актове, но при задължително условие – актът да засяга лицето, което го обжалва. Този конституционен принцип е предвиден и в разпоредбите на чл.147, ал.1 и чл.186, ал.1 АПК, които нормативни текстове задължават съда да извършва преценка за наличието на правен интерес във всеки отделен случай.

Анализът на установената фактическа обстановка налага извод за липса на правен интерес у жалбоподателите да оспорват процесното решение на Общински съвет-Ямбол.

По силата на чл. 147, ал. 1 от АПК, право да оспорват административния акт имат гражданите и организациите, чиито права, свободи или законни интереси са нарушени или застрашени от него, или за които той поражда задължения.

Наличието на интерес от обжалване е абсолютна процесуална предпоставка за атакуване на административен акт пред съда, докато в случая оспореното решение не засяга по какъвто и да било начин правната сфера на оспорващия, тъй като актът не засяга съществуващи негови права, нито пък му създава задължения. Само когато за съответния субект е налице правопораждащ, правопроменящ и правопогасяващ правото му юридически факт, за него ще е налице правен интерес от оспорване на въпросния акт

В дадения смисъл по принцип интересът следва да е правен, пряк и личен, и той е правен когато се цели премахване на неблагоприятни правни последици или постигане на благоприятни правни последици за жалбоподателя, личен е когато оспорения акт засяга правната сфера на жалбоподателя, а не чужди права и е пряк когато с решението се отнемат права или се създават задължения, без за това да е необходимо издаване на друг административен акт.

В конкретния случай тези предпоставки не са налице за жалбоподателите, които не са обосновали и доказали факти, които да обосноват наличие на пряк и непосредствен интерес от обжалване на административния акт. При липсата на засягане на конкретни техни права и интереси, за тях липсва правен интерес от оспорване.

Възприемането на становище, че само посочените цели и предмет на дейност на Сдружение с нестопанска цел “Бъдеще за Ямбол” сами по себе си са достатъчни, за да обосноват правния интрес от съдебно оспорване на всеки подзаконов нормативен акт, за който сдружението прецени, че е незаконосъобразен, би се превърнало в надзор за законност върху актовете на администрацията, каквото правомощие е възложено изцяло на Прокуратурата, в който смисъл Определение № 6685 от 03.06.2021 г. на Върховен административен съд постановено по адм. дело № 5409/2021 г. Четвърто отделение.

Обратното ще означава, че във всеки случай на оспорване би било достатъчно само бланкетно твърдение, че оспореният акт са незаконосъобразни, за да се счете, че сдружението има интерес от оспорването им, т.к. посочените цели на сдружението не лишават съда от преценката му относно наличието на изискуемата абсолютна процесуална предпоставка за допустимостта на съдебното производство.

В подкрепа е Тълкувателно решение № 2 от 12.02.2010 г. на ВАС по т. д. № 4/2009 г., според което „Съсловните (браншовите) организации и другите юридически лица с нестопанска цел могат да оспорват подзаконови нормативни актове при наличието на правен интерес, обоснован от предмета на дейност и целите, за които са създадени“, като в мотивите му изрично е прието, че „Сдруженията на юридически или физически лица, които са организационно обособени въз основа на закон, имат качеството на "организация" по смисъла на Административнопроцесуалния кодекс съгласно даденото определение от допълнителната разпоредба на § 1, т. 2. Като организации в хипотезата на чл. 186 от Административнопроцесуалния кодекс, които са създадени по закон и устав да представляват и защитават общите интереси на своите членове, съсловните (браншовите) организации и другите сдружения с нестопанска цел имат право да участват в административното производство за издаване на подзаконовия нормативен акт. Те могат да оспорват издадения подзаконов нормативен акт в случаите, когато с него се засягат или могат да бъдат засегнати общи права, свободи или законни интереси или се пораждат задължения за членуващите в сдружението лица. Правният интерес на съсловните (браншовите) организации и другите юридически лица с нестопанска цел е обусловен от засягането на техни лични права или законни интереси, непосредствено породени от предмета на дейност и целите на учредяването им.“

В тази връзка Сдружение с нестопанска цел “Бъдеще за Ямбол” не твърди и не сочи доказателства, че то или някой от неговите членове са или в бъдеще ще бъдат лично, пряко и непосредствено засегнати от оспореното решение.

На свой ред по отношение на „Пангеа груп“ ООД гр.София правен интерес от оспорването не може да обоснове обстоятелството, че дружеството е подало да Община Ямбол и Общински съвет-Ямбол Инвестиционно намерение с вх.№2801-20687/14.10.2022 г.

В последното е изразено намерението на „Пангеа груп“ ООД гр.София да изгради производствено предприятие ФЕЦ за производство на електрическа енергия върху Поземлен имот с идентификатор 87374.19.916 по КК и КР на гр.Ямбол, одобрена със Заповед РД-18-39/30.08.2005 г. на Изпълнителния директор на АК, с площ 170946 кв. м., находящ се в м. Червен баир, трайно предназначение на територията: урбанизирана и е отправена молба след запознаване и преценка на възможностите да се вземе решение за сключване на договор за съвместна дейност между община Ямбол и „Пангеа груп“ ООД гр.София за израждане и експлоатация на обект за производство на електрически енергия и/или се учреди възмездно право на строеж по чл.62, ал.2 ЗЕ на посочения поземлен имот.

Поради това и доколкото се касае за искане различно от това, във връзка с което е решението на Общински съвет-Ямбол, то нито последния, нито кмета на общината са били длъжни да разгледат съвместно двете искания, още повече че се развиват по различен ред и са уредени в отделни правни норми.

В този аспект от една страна нормативната рамка касаеща Заявление с вх.№2801-15688/04.08.2022 г. от „Ексе Проджектс Ямбол 3" ЕООД гр.София за издаване на сертификат за инвестиция клас В е залегнала в Закона за насърчаване на инвестициите /ЗНИ/, Правилника за прилагане на ЗНИ /ППЗНИ/ и Наредбата за насърчаване на инвестициите в Община Ямбол и реда за издаване на сертификат за инвестиция клас В, където са детайлно регламентирани формата на заявлението, процедурата и компетентните органи.

От друга страна приемането на предложението на „Пангеа груп“ ООД гр.София за съвместна дейност с община Ямбол е в рамките на оперативната самостоятелност на последната, а се учредяването право на строеж за изграждане на енергийни обекти е уредено в Закона за енергетиката.

Поради това понастоящем изискуемите предпоставки, за да е налице правен интерес от обжалването, не са осъществени както за жалбоподателя Сдружение с нестопанска цел “Бъдеще за Ямбол”, така и за жалбоподателя „Пангеа груп“ ООД гр.София, които не са твърдяли и доказали факти, които да обосноват наличие на пряк и непосредствен интерес от обжалване на административния акт, а при липса на засягане на конкретни техни права и интереси, то за тях липсва правен интерес от оспорване.

Липсата на активна процесуална легитимация за предявяване на жалбата-правен интерес по смисъла на закона от оспорване на процесния акт, който да нарушава права на оспорващите, е абсолютна отрицателна процесуална предпоставка за разглеждане на жалбите и води до недопустимост на съдебното производство.

Предвид посоченото и доколкото съда следи служебно за допустимостта на жалбата, то подадените от Сдружение с нестопанска цел “Бъдеще за Ямбол” и от „Пангеа груп“ ООД гр.София са процесуално недопустими, т.к. оспорващите нямат засегнати права и съответно нямат правен интерес от оспорването, поради което на основание чл.159, ал.1, т.4 АПК жалбите им следва да се оставят без разглеждане и да се прекрати образуваното производство по отношение на него.

Водим от горното и на основание чл.159, ал.1, т.4 АПК, съдът

О П Р Е Д Е Л И :

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ поради недопустимост жалбите на Сдружение с нестопанска цел “Бъдеще за Ямбол”, създадено в обществена полза, със седалище и адрес на управление гр.Ямбол, обл.Ямбол, ул.***, с ЕИК по Булстат: *********, представлявано от Г.И.С. и наПангеа груп“ ООД гр.София, ЕИК *, представлявано от управителя Б.И.Д. против Решение по т.5 от протокол № XLVI на сесия на ОбС Ямбол, проведена на 27.10.2022 г.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм.дело № 292 по описа на Административен съд-Ямбол за 2022 г.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред ВАС в седмодневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено.

Съдия:

/п/ не се чете