Решение по дело №224/2020 на Районен съд - Левски

Номер на акта: 260016
Дата: 20 ноември 2020 г. (в сила от 11 март 2021 г.)
Съдия: Десислава Константинова Николаева-Георгиева
Дело: 20204410200224
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 29 юли 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

гр.Левски, 20.11.2020г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

РАЙОНЕН СЪД - ЛЕВСКИ, III състав, в публично съдебно заседание на двадесети октомври през две хиляди и двадесета година, в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДЕСИСЛАВА НИКОЛАЕВА

                                      

при участието на секретаря Велина Цонева и в присъствието на прокурора…, като разгледа докладваното от съдия Николаева АНД №224 описа за 2020 год., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

         Производството е по реда на чл.59 и следващите от ЗАНН.

         Депозирана е жалба от Е.Л.Б. *** против ел. фиш серия К№3713225, издаден от ОДМВР – Плевен, с който на жалбоподателя на основание чл.189, ал.4, вр. ал.1, т.2 ЗДвП е наложено административно наказание Глоба в размер на 50 лв. за нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП. Твърди се неспазване разпоредбата на чл.34, ал.1 от ЗАНН, тъй като нарушението било извършено на 02.02.2020г., а датата на съставяне на фиша – 19.06.2020г. Иска се обжалваният електронен фиш да бъде отменен.

         В съдебно заседание жалбоподателят се представлява от адв.Р.Рачева – ПлАК, който поддържа изложените в жалбата доводи за неспазване на предвидения в чл.34 ЗАНН тримесечен срок. Изложени са съображения, че незаконосъобразно ел. фиш не съдържал името на органа, който го е съставил – имена и длъжност, предвид на което той не можел да породи правни последици, тъй като не било ясно дали бил издаден от компетентен орган. Наведен е довод, че въпреки, че в разпоредбата на чл.189, ал.4 ЗДвП и в утвърдения образец на ел. фиш не бил изрично предвиден като реквизит неговия издател, доколкото съгласно чл.189, ал.11 ЗДвП същият се приравнявал на наказателно постановление и с него се налагало административно наказание, следвало по аналогия да намери приложение разпоредбата на чл.47 от ЗАНН. Иска се ел. фиш да бъде отменен като незаконосъобразен, както и в полза на адв.Р.Рачева – ПлАК на основание чл.38, ал.2 от Закона за адвокатурата да бъде присъдено адвокатско възнаграждение в минимален размер, определен съгласно Наредба №1 от 2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения.

         Ответната страна по жалбата - ОДМВР – Плевен не се представлява в проведеното по делото съдебно заседание. В писмено становище навежда довод за неоснователност на жалбата и законосъобразност на ел.фиш, като издаден от компетентен орган в рамките на неговите правомощия и съдържащ всички задължителни реквизити. Иска се ел. фиш да бъде потвърден като законосъобразен. Направено е възражение за прекомерност на адвокатския хонорар.

Съдът, като прецени събраните по делото доказателства и становищата на страните, приема за установено следното:

Издаден е електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или система - Серия К №3713225 за това, че на 02.02.2020г. в 13:22 часа, в гр.*****до бензиностанция Лукойл, с посока на движение към с.Аспарухово, с лек автомобил с рег. *****, жалбоподателят Е.Л.Б. извършил нарушение за скорост, установено и заснето с АТСС TFR1-M с номер 586/12, като разрешената скорост е 50 км/ч., установената скорост е 68 км/ч., превишаването на разрешената скорост е 18 км/ч. За посоченото нарушение на жалбоподателя Е.Л.Б., на основание чл.189, ал.4, във вр. с чл.182, ал.1, т.2 от ЗДвП, е наложено административно наказание Глоба в размер на 50 лв., за извършено нарушение по чл.21, ал.1 от ЗДвП. Видно от приложен по делото протокол за използване на автоматизирано техническо средство или система, АТСС TFR1-M е било използвано на 02.02.2020г., като е било монтирано върху служебен автомобил с рег*****Фактическата обстановка се установява от приобщените по реда на чл.283 от НПК писмени доказателства – Електронен фиш, серия К №3713225/02.02.2020г.; Протокол №6-30-19 от проверка на мобилна система за видеоконтрол “TFR-1M”, Протокол №6-30-20 от последваща проверка на мобилна система за видеоконтрол “TFR-1M”, Протокол за проведено обучение, Справка от АИС „КАТ“ за регистрация на МПС с рег.*****, Удостоверение за одобрен тип средство за измерване №10.02.4835, Заповед №8121з-931/30.08.2016г. на Министъра на вътрешните работи, Заповед №8121з-172/29.02.2016г. на Министъра на вътрешните работи, Протокол за използване на автоматизирано техническо средство - рег.№293р-1291/02.02.2020г., справка за нарушител/водач; клип №9377/02.02.2020г.

С оглед на така установеното от фактическа страна, съдът намира от правна страна следното:

Жалбата е процесуално допустима. Същата е депозирана в срок и от лице, притежаващо активна процесуална легитимация. Разгледана по същество, жалбата е неоснователна, поради следните съображения.

Съгласно чл.189, ал.4 от ЗДвП при нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение.

Съгласно легалната дефиниция, дадена в §6, т.63 от ДР на ЗДвП, електронният фиш е електронно изявление, записано върху хартиен, магнитен или друг носител, създадено чрез административно-информационна система въз основа на постъпили и обработени данни за нарушения от автоматизирани технически средства и системи. Същият по своето естество представлява своеобразен властнически акт с установителни и санкционни функции. От гледна точка на правното му действие, уредено в чл.189, ал.11 от ЗДвП, ел. фиш притежава специфики, характерни, както за АУАН, така и за НП. По отношение на него са неприложими регламентираните в ЗАНН изисквания относно форма, съдържание, реквизити и ред за издаване на АУАН и НП. За законосъобразното ангажиране на административно-наказателна отговорност посредством ел. фиш са налице специални разпоредби в ЗДвП – чл.189, ал.4-11, дерогиращи общите правила на ЗАНН.

Установява се, че нарушението е заснето посредством, техническо средство TFR1-M 585, което съгласно представеното удостоверение за одобрен тип средство за измерване представлява мобилна система за видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение. Предвид дадената в §6, т.65 от ДР на ЗДвП дефиниция, същата представлява вид автоматизирано техническо средство. Изпълнени са изискванията на Наредба №8121з-532 от 12.05.2015г., като видно от представените писмени доказателства контролът е бил осъществен от автоматизирано техническо средство, което е одобрен тип средство за измерване и преминало последваща проверка. Установява се, че ел.фиш е бил съставен на собственика на МПС, на основание разпоредбата на чл.188, ал.1, вр. чл.189, ал.5 ЗДвП.

Обжалваният ел.фиш съдържа всички реквизити, предвидени в разпоредбата на чл.189, ал.4 ЗДвП: териториалната структура на МВР, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, начините за доброволното й заплащане.

Неоснователен е наведения довод за незаконосъобразност на ел.фиш, поради липсата на посочени имена и длъжност на органа, който го е съставил, предвид на което не може да се установи неговата компетентност. Както е посочено по-горе, относно формата и реда за издаването на ел.фиш са приложими единствено правилата на чл.189, ал.4 - ал.11 от ЗДвП. В такъв смисъл са и мотивите на ТР №1/26.02.2014г. по тълк.д. №1/2013г. на ВАС, съгласно които изискванията за форма, съдържание, реквизити и ред за издаване на АУАН и НП са неприложими по отношение на електронния фиш. В ЕФ не се посочва административно-наказващ орган - издател, а само съответната структура на МВР, в района на която е извършено нарушението. В допълнение  следва да бъде посочено, че длъжностните лица, които имат достъп до данните на автоматизираните технически средства, обработват ги и въвеждат електронните фишове в автоматизираната информационна система не са издатели на ел. фиш. Последният няма за издател конкретно физическо лице, като дейността на съответните длъжностни лица представлява техническа такава, а не волеизявление за налагане на съответното административно наказание, предвид на което е неотносим въпросът за тяхната компетентност.

Неоснователен се явява и наведения довод за неспазване на срока по чл.34 ЗАНН към момента на издаване на ел. фиш – 19.06.2020г., видно от приложената справка за нарушител/водач. Както вече бе посочено, по отношение на процедурата по издаване на ел. фиш приложение намират само специалните разпоредби, предвидени в ЗДвП, които дерогират общите правила на ЗАНН за издаване на АУАН и НП, включително разпоредбата на чл.34 ЗАНН. Съгласно ТР №1/2015г. по тълк.д. №1/2014г. на ВАС по отношение на административно-наказателната отговорност наложена с ел. фиш е приложима абсолютната давност, която съгласно разпоредбите на чл.81, ал.3, вр. чл.80, ал.1,  т.5 от НК, вр. чл.11 от ЗАНН, е 4 години и 6 месеца и считано от датата на извършване на нарушението - 02.02.2020г., не е изтекла към момента на приключване на съдебното дирене по настоящото дело.

Правилно е приложена санкционната разпоредба на чл.182, ал.1, т.2 ЗДвП, като е наложена глоба в размер на 50 лв. Видно от установените данни за измерената скорост на процесното МПС, разрешената такава е превишена с 18 км./ч. - от 11 до 20 km/h.

Поради изложените съображения обжалваният ел.фиш се явява законосъобразен и като такъв следва да бъде потвърден.

Мотивиран от горното, съдът  

                                         

Р Е Ш И:

 

ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш серия Серия К №3713225, издаден от ОДМВР – Плевен, с който на основание чл.189, ал.4 във вр. с чл.182, ал.1, т.2 от ЗДвП, за нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП, установено с автоматизирано техническо средство или система, на Е.Л.Б., ЕГН:**********, с адрес: ***, е наложена Глоба в размер на 50 лв., като законосъобразен.

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен съд - Плевен в 14 – дневен срок от съобщаването му на страните.             

       

РАЙОНЕН СЪДИЯ: