Решение по дело №827/2023 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 13 ноември 2023 г.
Съдия: Дияна Божидарова Златева-Найденова
Дело: 20237150700827
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 23 август 2023 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№    685/13.11.2023г.

 гр. Пазарджик

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Административен съд – Пазарджик – ХІ състав, в открито съдебно заседание на единадесети октомври две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

                       ПРЕДСЕДАТЕЛ:

ДЕСИСЛАВА КРИВИРАЛЧЕВА

                                ЧЛЕНОВЕ:

1.       ГЕОРГИ ВИДЕВ

2.       ДИЯНА ЗЛАТЕВА-НАЙДЕНОВА

 

При секретар

Десислава Ангелова

и с участието

 

на прокурора

Даниела Петърнейчева

изслуша докладваното

 

от съдия

Златева - Найденова

 

по к.а.н.дело № 827 по описа на съда за 2023 г.

 

                           

Производството е по реда на чл. 63в от ЗАНН, във връзка с чл. 208 и сл. от АПК и е образувано по касационна жалба на Директора на Агенция за държавна финансова инспекция, против Решение № 293 от 23.06.2023 г., постановено по анд № 20235220200378 по описа за 2023 г. на Районен съд – Пазарджик, с което e отменено Наказателно постановление № 11-01-410/21.02.2023 г. на Директора на Агенция за държавна финансова инспекция, с което на Т.Д.П., в качеството му на кмет на Община Пазарджик е наложена глоба в размер на 2299,44 лева.

В касационната жалба се твърди, че обжалваното решение е незаконосъобразно, постановено в нарушение на материалния закон и при съществени нарушения на процесуалните правила. Посочва се, че в съдържанието на оспореното наказателно постановление (НП) ясно са описани договорите, по отношение на които е констатирано нарушението, като липсва твърдяното от районния съд разминаване. Изложени са съображения, че в случая е настъпила хипотезата на чл. 256, ал. 1 от ЗОП поради сключването на договори за обществена поръчка при надвишаване на минималния стойностен праг по чл. 20 от ЗОП. Моли се решението на районния съд да бъде отменено, а наказателното постановление да бъде потвърдено. Претендират се разноски.

В съдебно заседание касаторът, редовно призован, не се явява, не се представлява.

Ответникът по касационната жалба – Т.Д.П. оспорва жалбата с писмен отговор. Редовно призован за съдебно заседание, не се явява, представлява се от адв. К., която поддържа депозирания отговор и оспорва касационната жалба. Моли съдът да остави в сила решението на Районен съд – Пазарджик като правилно, законосъобразно и мотивирано. Претендира разноски.

Представителят на Окръжна прокуратура – Пазарджик изразява становище за неоснователност на касационната жалба. Счита, че решението на районния съд е правилно и законосъобразно.

Административен съд – Пазарджик, като взе предвид доводите на страните, прие за установено следното:

Касационната жалба е подадена в срок по чл. 211, ал. 1 от АПК и е процесуално допустима.

Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

При проверка на обжалваното решение, настоящата инстанция счита, че същото е валидно и допустимо, като съдът е постановил правилен съдебен акт като краен резултат, макар и по неправилни съображения.

С обжалваното решение е отменено Наказателно постановление № 11-01-410/21.02.2023 г. на Директора на Агенция за държавна финансова инспекция, с което на Т.Д.П., в качеството му на кмет на Община Пазарджик е наложена глоба в размер на 2299,44 лева на основание чл. 256, ал. 1 от ЗОП. За да отмени обжалваното НП, районният съд е приел, че  АУАН и НП са издадени от компетентни органи, притежаващи нужните правомощия, в сроковете по чл. 34 от ЗАНН, но в хода на проведеното производство са допуснати съществени процесуални нарушения, които според съда се явяват самостоятелно основание за отмяна на издаденото НП. В този смисъл е прието, че неправилно в процесното НП е посочено правно основание чл. 3, ал. 1, т. 2 от ЗОП, а не чл. 3, ал. 1, т. 3 от ЗОП, доколкото процесните договори касаят предоставяне на услуги, като това водело до противоречие между изложените обстоятелства по соченото нарушение и посочената като нарушена правна норма, което засягало правото на защита на наказаното лице. Приел е също, че е налице и противоречие в самите обстоятелства по извършване на нарушението, изразяващо се в това, че: 1. АНО е посочил, че на 01.04.2020 г. жалбоподателят в качеството си на публичен възложител на обществени поръчки, е сключил три договора, с които е възложил обществена поръчка за услуга, включваща дейности по дезинсекция, дезакаризация, третиране (аерозолна обработка) срещу насекоми на обща стойност 66 169,96 лв. без ДДС, с което е надвишил минималния стойностен праг по чл. 20, ал. 2, т. 2 от ЗОП, без да е приложил предвидения в закона ред, а 2. на следващата десета страница на НП, АНО е направил различен извод — че на 21.02.2020 г. и на 01.04.2020 г. (датите на сключване на петте броя договори) Т.Д.П. *** и публичен възложител на обществени поръчки по смисъла на чл. 5, ал. 2, т. 9 от ЗОП, е възложил обществена поръчка за услуга (ДДД услуга по смисъла на Наредба № 1 от 5 януари 2018 г.), включваща дейности по дезинсекция, дезакаризация, третиране (аерозолна обработка) срещу насекоми и дератизация, извършвани в закрити помещения и открити пространства в обекти и площи, собственост на Община Пазарджик на обща стойност 95 809.96 лв. без ДДС. Прието е от районния съд, че не ясно дали лицето е санкционирано по повод сключените три договора от 01.04.2020 г. или по повод общо пет договора сключени на 21.02.2020 г. и 01.04.2020 г., което също е възприето за съществено нарушение водещо до накърняване възможността за защита на лицето.

Решението е правилно като краен резултат, но по други съображения.

В хода на делото, от съда е била дадена възможност да се ангажират доказателства, като са събрани тези, относими към предмета на спора. Със събирането им решаващият съд е изяснил фактическата обстановка, но при правилно изяснена фактическа обстановка е достигнал до неправилни изводи. 

Установява се, че както през 2019 г., така и през 2020 г. в Община Пазарджик са сключвани договори за услуги по дезинсекция, дезакаризация, третиране (аерозолна обработка) срещу насекоми и дератизация.

На 01.02.2020 г. между Община Пазарджик, представлявана от кмета Т.П. - възложител и „Ди Ен Си Контрол“ ЕООД, гр. Пазарджик са сключени два договора с peг. № 144/21.02.2020 г. и peг. № 145/21.02.2020 г. за възлагане на дейности по-дезинсекция и дератизация на обща стойност 29 640.00 лв. без ДДС, при режим на директно възлагане.

На 01.04.2020 г. в Община Пазарджик, Т.Д.П.,*** и публичен възложител на обществени поръчки по смисъла на чл. 5, ал. 2, т. 9 от Закона за обществените поръчки, е сключил още три договора - с peг. № 219/01.04.2020 г., peг. № 220/01.04.2020 г. и peг. № 222/01.04.2020 г. отново с изпълнител „Ди Ен Си Контрол“ ЕООД, гр. Пазарджик, с които е възложил обществена поръчка за услуга, включваща дейности по дезинсекция, дезакаризация, третиране (аерозолна обработка) срещу насекоми и дератизация на обща стойност 66 169.96 лв. без ДДС.

Общата стойност на всички сключени през 2020 г. договори за възлагане на услуги по дезинсекция, дезакаризация, третиране (аерозолна обработка) срещу насекоми и дератизация възлиза на 95 809.96 лв. без ДДС.

            Предвид това от страна на контролните органи на АДФИ е прието, че с деянието е нарушена разпоредбата на чл. 17, ал. 1, във връзка е чл. 20, ал. 2, т. 2, чл. 3, ал. 1, т. 2 от Закона за обществените поръчки (обн. ДВ, бр. 13 от 16.02.2016 г., в сила от 15.04.2016 г.).

            В съдържанието на процесното НП изрично се посочва многократно, че се касае до сключени договори за услуги (т.е. по чл. 3, ал. 1, т. 3 от ЗОП).

В процесното НП, което е подробно разписано в 14 страници, са описани сключваните от Община Пазарджик договори за дезинсекция, дезакаризация, третиране (аерозолна обработка) срещу насекоми и дератизация на площи в Общината, всички сключени от възложителя и кмет – Т.П.. Дадено е подробно и изчерпателно описание както на сключените в началото на 2020 г. два договора (тези от 21.02.2020 г.), така и на тези от пролетта на 2020 г. (три договора от 01.04.2020 г.). Упоменати са и сключените през 2019 г. договори с аналогичен предмет, с оглед предвидимостта за възложителя, с оглед обема на услугите по дезинсекция, дезакаризация, третиране (аерозолна обработка) срещу насекоми и дератизация, които е следвало да бъдат предвидени за 2020 г. В НП са разписани и предприетите процесуални действия, вкл. по съставяне и връчване на АУАН.

В заключение изрично е прието, че доколкото на 01.04.2020 г., когато е подписал договори с peг. № 219/01.04.2020 г.; peг. № 220/01.04.2020 г. и peг. № 222/01.04.2020 г., чиято обща стойност е 66 169.96 лв. без ДДС, възложителят Т.П. е знаел, че превишава минималния стойностен праг по чл. 20, ал. 2, т. 2 от ЗОП, тъй като на 21.02.2020 г. вече е бил сключил други два договора със сходен предмет на стойност 29 640.00 лв. без ДДС, с което общата стойност на сключените договори възлиза на 95 809.96 лв. без ДДС, като въпреки това не е приложил процедурите по чл. 18, ал. 1, т. 12 или 13 от ЗОП. От това следва и, че в НП ясно е описано със сключването на кои договори е настъпила хипотезата на чл. 256, ал. 1 от ЗОП.

С оглед горните, настоящият състав намира за неправилни изводите на районния съд, че в НП са налични противоречия, които препятстват защитата на жалбоподателя.

На първо място в НП са описани само договори за услуги, като посочването на едно място на нормата на чл. 3, ал. 1, т. 2 от ЗОП, вместо на чл. 3, ал. 1, т. 3 от ЗОП, не води до съществен порок, който да препятства защитата на жалбоподателя, особено в степен да не разбира какво е нарушението, за което следва да се защитава. Услугите са упоменати като такива както с описанието на договорите (че са сключените договори за услуги по дезинфекция, дезакаризация, дератизация и аерозолна обработка), така и става видно от описанието на предметите на договорите. В НП не са описвани доставки или строителство като предмети на обществени поръчки. Освен това при внимателен прочит на НП става видно, че отговорността на санкционираното лице е ангажирана, с оглед сключените на 01.04.2020 г. три договора, при което деяние именно на 01.04.2020 г. са надвишени праговете по чл. 20 от ЗОП. В този смисъл, настоящият състав намира, че следва да се посочи, че по делото пред районния съд са събрани описаните в НП договори станали основание за налагане на административното наказание.

Установява се от фактическа страна също, че извършената финансова инспекция на Община Пазарджик е възложена със Заповед № ФК-10-212/01.03.2022 г., изменена със Заповед № ФК-10-366/19.04.2022 г. на директора на АДФИ. За крайна дата за приключване на инспекцията е определен 18.05.2022 г. Акт за установяване на административно нарушение № 11-01-410/12.05.2022 е съставен на основание чл. 261, ал. 1 от ЗОП във връзка с посочените заповеди. Описаното в акта нарушение е установено в рамките на финансовата инспекция, а АУАН е съставен на 12.05.2022 г. или в законоустановения 6 месечен срок от откриване на нарушителя.

Жалбоподателят е бил поканен за съставяне и връчване на АУАН с покана, заведена в деловодството на община Пазарджик с вх. № 11-01-205/ 05.05.2022 г., в която изрично е посочена дата, час и място на явяване, както и нарушенията, за които ще му бъдат съставени АУАН. В поканата е посочено и лице за контакт, телефон и електронен адрес. Посочено е, също така, че при неявяване, АУАН ще бъде съставен в негово отсъствие на основание чл. 40, ал. 2 от ЗАНН. АУАН е съставен в отсъствие на нарушителя и е изпратен до община Пазарджик, чиито кмет е нарушителят с писмо изх. № 11-01-410/18.05.2022 г., като в писмото изрично е указано след подписване, единият екземпляр от акта да се предяви на лицето. Указано е също, че ако актът не може да бъде връчен, същият следва да бъде върнат в цялост на адреса на АДФИ, като се посочат причините, поради които не е връчен.

Към 07.11.2022 г. АУАН не е върнат от община Пазарджик. На 07.11.2022 г. невръченият и неподписан АУАН, ведно с доказателствата към него, е предаден на длъжностно лице от АДФИ, за което е съставен протокол. На същата дата производството е спряно и АУАН, с писмо изх. № 11-01-410/08.11.2022 г., е изпратен до ОДМВР - Пазарджик с молба за съдействие за предявяване и връчване на нарушителя. Актът е връчен от органите на МВР на г-н Т.П. на 16.01.2023 г., което се потвърждава от подписаната разписка.

От страна на жалбоподателя е подадено възражение, което е възприето и обсъдено от страна на административнонаказващият орган (АНО). Последвало е издаването на процесното НП на 21.02.2023 г.

Предвид горните, следва да се приеме, че правилно районният съд е установил, че АУАН и НП са издадени от компетентните за това органи, но неправилно е приел, че са спазени сроковете по чл. 34 от ЗАНН.

От събраните по делото писмени доказателства и съобразно изложеното по – горе се установява, че са били налице всички законоустановени предпоставки за ангажиране на административнонаказателната отговорност на санкционираното лице. Безспорно е настъпила хипотезата на чл. 256 от ЗОП при сключване на договорите от 01.04.2020 г., нарушителят е открит в 3 годишния срок по чл. 261, ал. 1 от ЗОП. АУАН е съставен в срок 6 месеца от деня, в който нарушителят е открит.

Установява се обаче съществено процесуално нарушение при издаване на НП. Същото е издадено извън преклузивния срок по чл. 34, ал. 3 от ЗАНН.

Както се установи по-горе, АУАН е издаден на 12.05.2022 г. Същият е изпратен за връчване на адресата и кмет на Община Пазарджик с нарочно писмо. Подписан препис от акта обаче не е върнат на АДФИ. Установява се бездействие на административния орган за периода 12.05.2022 г. – 07.11.2022 г., в който не се установяват други опити за връчване на акта на адресата му. Производството е спряно на основание чл. 44, ал. 4 от ЗАНН едва на 07.11.2022 г. – пет дни преди изтичане на срока по чл. 34, ал. 3 от ЗАНН.

Както се посочи по – горе, АУАН е връчен със съдействието на органите на МВР на 16.01.2023 г. Наказателното постановление е издадено едва на 21.02.2023 г. Дори да се приеме, че органите на МВР са уведомили АДФИ за връчването едва на 03.02.2023 г., а не още към 16.01.2023 г, срокът по чл. 34, ал. 3 от ЗАНН пак е изтекъл преди издаване на НП, доколкото от 6 - месечния срок са оставали само пет дни. В този смисъл следва да се отбележи, че специалната норма на чл. 261 от ЗОП, в ал. 3 изрично препраща към ЗАНН, като указва, че установяването на нарушенията, издаването, обжалването и изпълнението на наказателните постановления се извършват по реда на Закона за административните нарушения и наказания. Не би могло да бъде споделено становище, че административнонаказателното производството се възобновява на по – късен етап при преценка на органа с нарочен акт, доколкото това би могло да санира пропуски по дълготрайното бездействието на администравнонаказаващите органи, респ. на АНО. Възобновяването в случаи от вида на процесния следва да бъде прието ex lege  с връчването на акта или на най-късен етап при постъпване на информацията за връчването в органа, което в случая е станало на 03.02.2023 г. Поради това и шестмесечния срок в случая е изтекъл най-късно към 08.02.2023 г.

Поради горните се установява и съществено процесуално нарушение при издаване на оспореното НП, от което следва, че същото действително е подлежало на отмяна, макар и по различни съображения от изложените от районния съд.

При този изход на делото на ответника се следват разноски в размер на 530 лева, съгласно представени списък с разноски и договор за правна защита и съдействие, с инкорпорирана разписка за полученото възнаграждение.

По изложените съображения и на основание чл. 221, ал. 2, пр. 1 от АПК, Административен съд – Пазарджик

 

Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 293 от 23.06.2023 г., постановено по анд № 20235220200378 по описа за 2023 г. на Районен съд – Пазарджик, с което e отменено Наказателно постановление № 11-01-410/21.02.2023 г. на Директора на Агенция за държавна финансова инспекция.

ОСЪЖДА Агенция за държавна финансова инспекция да заплати на Т.Д.П.  530 (петстотин и тридесет) лева разноски по делото.

РЕШЕНИЕТО е окончателно.

  

 

 

         ПРЕДСЕДАТЕЛ:  (П)                     

           

 

                  ЧЛЕНОВЕ: 1. (П)

                    

 

                                       2. (П)