Определение по дело №2109/2021 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1532
Дата: 19 май 2022 г. (в сила от 7 юни 2022 г.)
Съдия: Станислава Петкова Стоева
Дело: 20217050702109
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 септември 2021 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

 

 

_______

 

 

гр. Варна,___________________________2022 г.

 

 

Варненският административен съд, VІІ-ми състав, в закрито заседание на деветнадесети май две хиляди двадесет и втора  година в състав:

 

                                                                                    СЪДИЯ: СТАНИСЛАВА СТОЕВА

 

като разгледа докладваното от съдията Стоева адм. дело N 2109 по описа на Административен съд Варна за 2021 год., за да се произнесе, взе предвид:

 

Производството по делото е образувано по жалба вх. 13788/21.09.2021 г. от Ц.С.Д., ЕГН **********,*** против Отказ рег. № РД21014749ВН-002ВН/01.09.2021 г. на кмета Община Варна да разпореди премахването на 3 бр. контейнери за събиране на смесени отпадъци, находящи се в гр. Варна на кръстовището между улиците „Васил Априлов“ и „Гоце Делчев“.

Делото е било обявено за решаване, като с Определение № 437/14.02.2022г. съдията е отменил хода по същество, поради откомандироването си и е насрочил производството за нова дата. При разглеждането на делото, настоящият състав установи, че се оспорва отказ на Директор на Дирекция „Екология и опазване на  околната среда“ в община Варна. След надлежното конституиране на ответника, по делото е постъпило становище от процесуален представител юрисконсулт Д.С., с което се поддържа, че жалбата е недопустима, поради липса на годен за оспорване административен акт, а в отношение на евентуалност – че е неоснователна. Иска от съда жалбата да се остави без разглеждане и делото да бъде прекратено или да се отхвърли жалбата като неоснователна.

Жалбоподателят, във връзка с дадени указания да уточни в какво се изразява незаконосъобразността на отказа, какво оспорва и в какво състои искането до съда, с молба с.д. № 6486/20.04.2022г. прави уточнение, че жалбата е срещу разположени в нарушение на чл. 19 т. 5 от Наредба за организация на движението на територията на община Варна, приета от ОбС Варна през 2018г. три броя контейнери за битови отпадъци и иска тяхното преместване.

По делото са представени и приети писмени доказателства, представляващи административната преписка, изслушани са свидетели за установяване на твърденията в жалбата.

Съдът, като съобрази становищата на страните, приема следното:

На оспорване по реда на чл. 145 и сл. от АПК пред административния съд подлежат индивидуалните административни актове, които по смисъла на  чл. 21, ал. 1 от АПК са изрични волеизявления или изразеното с действие или бездействие волеизявление на административен орган, с които се създават права или се засягат законни интереси на граждани или юридически лица. Индивидуални административни актове са тези, които са издадени в сферата на изпълнителната власт и с които се осъществяват пряко функциите на държавното управление. Една от основните характеристики на властническия характер на волеизявлението е то да поражда едностранно права и задължения за трети лица независимо от тяхната воля. В зависимост от това за кого се създават тези задължения, лицето има право да оспорва акта.

Наличието на годен и подлежащ на оспорване административен акт е процесуална предпоставка за допустимостта на производството, за което съдът следи служебно на всеки един етап в хода на производството. От значение за надлежното упражняване на процесуалното право на жалба е въпросът за прякото и непосредствено въздействие на атакуваното административно волеизявление в правната сфера на оспорващия, т. е. с административния акт да се засягат неговите права, свободи или законни интереси или да се създават задължения.

В конкретния случай, оспореното писмо не притежава нито един от белезите на административен акт, който да създава задължения за оспорващия или да нарушава неговите права. В писмото само се посочва, че трите броя контейнери, чието преместване се иска, са разположени така, че да обслужват живущите в района и са на място, което е определено и не са налице основания за неговата промяна. Същото е в отговор на подадени сигнали от жалбоподателя за нередовно почистване на контейнерите от фирмата, отговаряща за това.

С оглед изричното уточняване на предмета на оспорване – разполагането на контейнерите в нарушение на чл. 19 т. 5 от Наредбата за организация на движението на територията на община Варна, съдът счита също и че оспорването е недопустимо и за жалбоподателят не е налице правен интерес. Правният интерес е абсолютно необходима процесуална предпоставка за допустимостта на всяка форма на съдебна защита, за която съдът е длъжен да следи служебно във всяка фаза на процеса. Правен интерес е налице, ако без обжалването жалбоподателят не би могъл да защити своите права или законни интереси, ако подаването на жалбата е абсолютно необходим и единствен път за правна защита, чието неизползване би довело до неблагоприятни за жалбоподателя правни последици. Правният интерес е правната необходимост за жалбоподателя да постигне – чрез съдебния процес – премахване на породените от административния акт неблагоприятни за него правни последици, респективно – да предотврати увреждането на негово субективно право или законен интерес.

В случая,  както бе посочено по-горе, жалбоподателят е подавал сигнали за неправилното разполагане според него на контейнерите на пътното платно и непочистването им своевременно, което създава неприятна миризма и дискомфорт на обитаването на офиса, в който упражнява дейност. Позоваването на нормата на чл. 19 т. 5 от Наредбата за организация на движението на територията на община Варна не може да обоснове правен интерес, тъй като нормата на чл. 19 определя задълженията на лицата, свързани с нормалното ползване на улиците и забраната за въздействие върху тях.

За пълнота на изложението, съдът посочва, че съгласно чл. 9 ал. 1 от Наредбата за управление на отпадъците на територията на община Варна, собствениците, наемателите и ползвателите на недвижими имоти или части от тях, физическите и юридически лица, извършващи икономически дейности на територията на община Варна имат право:

1. да правят предложения за подобряване на организацията и изпълнението на дейностите по събиране, транспортиране и третиране на отпадъците и поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване;

2. да сигнализират общинската администрация за нарушения на разпоредбите на Закона за управление на отпадъците /ЗУО/ и настоящата наредба;

3. да сигнализират общинската администрация за неизпълнение или некачествено изпълнение на задълженията на лицата, извършващи дейностите по събиране, транспортиране и третиране на отпадъците и поддържане на чистотата на територията на общината.

В случая, според съда, жалбоподателят е упражнил това свое право, като от страна на органа, отговарящ за организацията и контрола на дейността по управление на отпадъците, са извършени съответните действия и е даден отговор на сигнала. Подаването на сигнали не формира  правен интерес за лицата, които са ги отправили да оспорват последвалите действия /бездействия/ или актове, когато те не влияят пряко на правната сфера на лицето и не се засягат неговите права, свободи или законни интереси или да се създават задължения, както вече бе посочено. Когато липсва нормативно уредена възможност или задължение за органа да издаде акт и/или да извърши определено действие, не се формира подлежащ и годен за оспорване акт, поради което подадената жалба не подлежи на разглеждане от съда и производството по делото следва да бъде прекратено.

В тази връзка основателно се явява искането на процесуалния представител на ответника за присъждане на деловодни разноски, което е направено своевременно. В полза на страната следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение.

Предвид изложеното и на основание чл. 159 т. 1 и т. 4 от АПК, съдът

 

О П Р Е Д Е Л И:    

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Ц.С.Д. *** срещу писмо рег. № РД21014749ВН-002ВН/01.09.2021 г. на Директор на Дирекция „Екология и опазване на  околната среда“ в община Варна.

 

ОСЪЖДА Ц.С.Д. *** юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева.

 

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 2109/2021г. на Административен съд Варна.

 

Определението подлежи на обжалване с частна жалба в 7 дневен срок от  датата на съобщаването му, пред Върховен административен съд.

 

 

 

 

                                                                                                                                    СЪДИЯ: