Решение по дело №49/2018 на Районен съд - Пирдоп

Номер на акта: 145
Дата: 26 октомври 2018 г. (в сила от 29 декември 2018 г.)
Съдия: Симеон Горанов Гюров
Дело: 20181860200049
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 15 март 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е 

 

гр.Пирдоп, 26.10.2018 година.

В      И М Е Т О      Н А    Н А Р О Д А

 

            Районен съд-Пирдоп, първи състав, в публичното заседание на двадесет и седми септември през  две хиляди и осемнадесета година,  в състав:

          Председател: Симеон Гюров                               

при участието на съдебния секретар: Мария Николова, като разгледа докладваното от съдия Гюров А.Н.Д. № 49 по описа за 2018 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

            Производството е по чл. 59 и сл. от Закона за административните нарушения и наказания.

Постъпила е жалба от К.Е.Ц. с ЕГН: **********,***,  срещу  наказателно постановление №17-0347-001322/14.11.2017 г. издадено от Началник РУП Пирдоп при ОДМВР-София, с което, на основание чл.189, ал.4, вр. чл.182, ал.1, т.6 от ЗДвП,  му е наложена „глоба” в размер на 700,00(седемстотин) лв. и лишаване от право да управлява МПС за срок от 3(три) месеца,за нарушение на чл.21, ал.1 ЗДвП. С НП  са отнети 12(дванадесет)контролни точки на основание Наредба №І-з2539 на МВР.

Жалбоподателят развива доводи, изразяващи несъгласие с наложеното административно наказание в обжалваното НП, твърди, че не са налице съществени реквизити, ангажира доказателствени искания, като с оглед преценката им от въззивния състав, същия е изискал административнонаказателната преписка в оригинал и цялост. В съдебно заседание, жалбоподателят, редовно призован, не се явява, не се представлява.

Въззиваемата страна не заявява становище по жалбата.

Районна прокуратура-Пирдоп не взима становище по жалбата.

 

Районен съд-Пирдоп, като взе предвид доводите на страните, прецени събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, като провери служебно атакуваното Наказателно постановление, намира за установено следното от фактическа страна:

Установи се от събраните по делото писмени доказателства, съдържащи се в изисканата с писмо рег.№ 347000-713/13.03.2018 г. административно наказателна преписка по делото, съдържаща: Жалба; АУАН от 13.09.2017 г., серия Д, бл.№ 037075 – оригинал; НП № 17-0347-001322/14.11.2017 г. на Началник РУ гр.Пирдоп – оригинал; Заповед  № 8121з-952/20.07.2017 г. на Министъра на вътрешните работи; Клип № 952; Радар № 589; Клип № 957; Радар № 589; представените с писмо рег.№ 347000-941/29.03.2018 г. на  Началника на РУ Пирдоп видеоматериал към клип 957/2017 г. и снимка на пътен знак Е-24, от която е видно, че такъв знак е поставен;представеното с писмо изх..№ 57-00-70/16.04.2018 г. Български институт по метрология Удостоверение за одобрен тип средство за измерване № 10.02.4835; представеното с писмо изх..№ 493/19.04.2018 г. „Тинел Електроникс“ ООД Техническо описание и Инструкция за експлоатация на Мобилна система за видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение тип TFR1-M, № 589; представената справка рег.№ 517000-7854/30.04.2018 г. от н-к сектор КИС „София регион“, както и не се спори от страните, че административно-наказателната преписка срещу жалбоподателя е образувана по повод съставения  срещу жалбоподателя АУАН за установено нарушение по чл.21, ал.1 ЗДвП, затова, че на 09.06.2017 г. около 16:17 часа в гр.Златица, на кръстовището на ул.Гео Милев и ул.Събко Милков - с посока на движение към гр.София,  като водач на лек автомобил - Мерцедес Ц 220 ЦДИ с peг. № СВ4229КК, държава България, при ограничение на скоростта с до 50км/ч за населено място,водача се движи с превишена наказуема скорост-102км/ч /измерена 105км/ч-3% толеранс към водача/. Нарушението е установено със система за видеоконтрол TFR 1М №589 в клип №957 по преписка, като  е превишил лазрешената максимална скорост за населено място над 50 км/ч.Въз основа на АУАН е издадено и обжалваното НП,

Свидетелят П. съставил акт за установяване на административно нарушение,  който е   бил подписан от съставителя, свидетеля А. и жалбоподателя, който е отразил наличието на възражения по същия и е  подписал акта.  Въз основа на съставения акт било издадено и обжалваното наказателно постановление,  с което на жалбоподателя му е  наложено административно наказание по чл.  182 ал.1 т. 6 от ЗДвП „глоба” от 700,00(седемстотин) лв. и лишаване от право да управлява МПС за срок от 3(три) месеца, за извършено нарушение на чл.21, ал.1 ЗДвП. С НП  са отнети 12(дванадесет)контролни точки на основание Наредба №І-з2539 на МВР.

Разпитани в хода на делото, св.П. поддържа констатациите в съставения от него акт. Св. А. твърди, че подписа в АУАН е негов.

Изложената фактическа обстановка съдът приема въз основа на приложените и приети по делото писмени доказателства, както и от събраните гласни доказателства чрез разпита на свидетелите Атанасов и А. и Милчев.

 

При така установената фактическа обстановка, съдът извежда следните правни изводи:

Подадената жалба е допустима, НП е връчено срещу подпис на жалбоподателя на 23.02.2018 г., като същото е обжалвано на 28.02.2018 г., видно от разписка за връчване.

Въз основа на служебно извършената проверка по законосъобразността на обжалваното Наказателно постановление, както и по отношение на конкретните оплаквания, сторени от жалбоподателя в жалбата, съдът намира, че в хода на административно-наказателната процедура са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила. Административно-наказателното производство е започнало, протекло е и е приключило несъобразно с процесуалните изисквания на ЗАНН. В акта и издаденото въз основа на него наказателно постановление  са допуснати процесуални нарушения, водещи до неотстраними пороци на обжалваното постановление и ограничаващи правото на защита на административно-наказания. В Наредба № 8121з-523 от 12.05. 2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата,е регламентирана процедура, регулираща действията на контролните органи при използването както на стационарни, така и на мобилни технически средства.  Към процесната дата на нарушението Наредба № 8121з-532 е приложима, поради което за контролните органи на МВР е било налице задължение при използване на мобилна камера за установяване на нарушения по движението на ППС по пътищата да поставят специалния знак Е24., Според чл. 165, ал.2, т.8 ЗДвП /отм. - ДВ, бр. 54 от 05.07.2017 г., но действаща към 10.06.2017 г./: При изпълнение на функциите си по този закон определените от министъра на вътрешните работи служби - обозначават чрез поставяне на пътни знаци, оповестяват в средствата за масово осведомяване или на интернет страницата на Министерството на вътрешните работи участъка от пътя, на който се осъществява контрол по спазването на правилата за движение чрез автоматизирани технически средства или системи. В тази насока е и разпоредбата на чл. 7 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г.: ал.1 - Местата за контрол с мобилни и стационарни автоматизирани технически средства и системи се обозначават с пътен знак Е24 и се оповестяват чрез средствата за масово осведомяване или на интернет страницата на Министерството на вътрешните работи.; ал.2 - Пътният знак Е24 се поставя преди мястото за контрол във всяка посока на сработване на автоматизираните технически средства и системи. При указване на мястото на контрол с преносим пътен знак Е24 разположението му се документира със снимка.; ал.3- Под пътен знак Е24 се поставя допълнителна табела Т2, указваща дължината на контролирания участък, в случаите, когато се осъществява контрол: 1. на няколко места за контрол, разположени в един участък; 2. във време на движение. Наредбата не е изменена, поради което след 05.07.2017 г. би противоречала на закона с неприлагане на съответната разпоредба. Съгл.чл.10 от Наредбата ал.1: За всяко използване на мобилно АТСС за контрол се попълва протокол съгласно приложението.  (2) Протоколът по ал. 1 се попълва при всяка смяна на мястото/участъка за контрол, като при контрол във време на движение с мобилно АТСС се отбелязва началото и краят на контролирания участък. (3) При работа с временно разположени на участък от пътя автоматизирани технически средства и системи за контрол на скоростта протоколът се попълва за всяко място за контрол и се съпровожда със снимка на разположението на уреда. В конкретния случай протокол по чл.10 и по образец съгл.приложението към наредбата не е съставен. Следователно при установяване на нарушението не е било спазено изискването на цитираните разпоредби - липсва информация за оповестяване чрез средствата за масово осведомяване или на интернет страницата на Министерството на вътрешните работи,липсва съставен Протокол по образец съгл.чл.10 от Наредбата,липсват доказателства за изпълнение изискванията на чл.7 ал.2 и ал.3 от наредбата изцяло.  От представените снимки - клип № 957 и клип №952 не е видно да са изпълнени в цялост изискванията на чл. 7 от Наредбата. Неспазването на посоченото изискване е опорочило процедурата по установяване и заснемане на нарушението, което представлява самостоятелно основание за отмяна на наказателното постановление, в която вр. е и трайната съдебна практика на АССО( Р.533/2018г., Р.605/2018 г., Р.754/2018г.).

 Мотивиран от изложеното, Районен съд-Пирдоп, първи състав

 

Р  Е  Ш  И:

 

  ОТМЕНЯ, на основание чл.63, ал.1 ЗАНН, наказателно постановление №17-0347-001322/14.11.2017 г. издадено от Началник РУП Пирдоп при ОДМВР-София, с което, на основание чл.189, ал.4, вр. чл.182, ал.1, т.6 от ЗДвП,  на К.Е.Ц. с ЕГН: **********,*** му е наложена „глоба” в размер на 700,00(седемстотин) лв. и лишаване от право да управлява МПС за срок от 3(три) месеца,за нарушение на чл.21, ал.1 ЗДвП.

 

Решението може да бъде обжалвано в четиринадесетдневен срок от съобщението за изготвянето му пред Административен съд София – Област по реда на глава дванадесета от АПК.

 

                                                                                                РАЙОНЕН  СЪДИЯ: