Решение по дело №143/2021 на Районен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 22 април 2021 г. (в сила от 2 юни 2021 г.)
Съдия: Никола Георгиев Маринов
Дело: 20212230200143
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 5 февруари 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е №260157

 

Гр. С., 22.04.2021г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

С.ски районен съд, наказателно отделение, в публично заседание на деветнадесети април през две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

                                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ: НИКОЛА МАРИНОВ

 

при секретаря ХРИСТИНА ПАНАЙОТОВА, след като разгледа докладваното от председателя АНД №143 по описа за 2021г., за да се произнесе, съобрази:

Производството е образувано по повод жалба против НП №548232- F577157/17.12.2020г., издадено от началника на отдел „Оперативни дейности”- Бургас в Централно управление на Национална агенция за приходите, с което на жалбоподателя е наложена на основание чл.185, ал.2, изр.2, вр. ал.1 от Закона за данък върху добавената стойност „Имуществена санкция” в размер на 500 (петстотин) лева за нарушение на чл.33, ал.1 от Наредба №Н- 18/13.12.2006г. на МФ за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин. Моли наказателното постановление да се отмени като незаконосъобразно.

В съдебно заседание жалбоподателят своевременно призован не изпраща процесуален представител.

В съдебно заседание органът, издал обжалваното наказателно постановление изпраща свой представител, който моли съда да потвърди обжалваното наказателно постановление като законосъобразно.

От събраните по делото доказателства, преценени в тяхната съвкупност и поотделно като безпротиворечиви и относими към предмета на делото съдът прие за установена следната фактическа обстановка:

На 22.10.2020г. в 14,20 часа служители от Национална агенция за приходите извършили проверка в обект- магазин, стопанисван от жалбоподателя търговско дружество „Контрол- А”  ЕООД, находящ се в гр. С., бул. „Цар Симеон“ №39. При проверката се установило, че е налице несъответствие между действителната наличност и наличността по междинен отчет от ЕКАФП в размер на 58,98 лева. В издадения междинен отчет за деня не е била регистрирана промяната на касовата наличност във фискалното устройство чрез операцията „служебно въведени/изведени”, т. е. установената като разлика сума в размер на 58,98 лева не е регистрирана във фискалното устройство чрез операциите „служебно въведени”, „служебно изведени“, а функциониращото в обекта устройство модел „Datecs DP- 150” притежавало операциите „служебно въведени” и „служебно изведени”. По време на проверката бил съставен протокол за извършената проверка №0050626/22.10.2020г. Служителката на НАП Д.Г. на 27.10.2020г. съставила на търговското дружество акт за установяване на административно нарушение като приела, че е нарушена разпоредбата на чл.33, ал.1 от Наредба №Н- 18 от 13.12.2006г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин, издадена от Министъра на финансите във връзка с чл.118, ал.4 от ЗДДС. Колегата й, св. В.М. се подписал като свидетел при съставянето и връчването на акта. Въз основа на съставения акт за установяване на административно нарушение е било издадено наказателно постановление №548232- F577157/17.12.2020г. за нарушение на чл.33, ал.1 от Наредба №Н- 18/13.12.2006г. на МФ и на жалбоподателя е била наложена на основание чл.185, ал.2, изр.2, вр. чл.185, ал.1 от ЗДДС „Имуществена санкция” в размер на 500 лева.

Въз основа на така установеното от фактическа страна, съдът изведе следните правни изводи:

Жалбата е допустима, подадена в седемдневния преклузивен срок от лице, имащо правен интерес от обжалването, но разгледана по същество е неоснователна. От събраните по делото доказателства безспорно се установи, че жалбоподателят е извършил описаното нарушение в акта за установяване на административно нарушение. Безспорно се установи, че е било налице несъответствие между действителната наличност и наличността по междинен отчет от ЕКАФП в размер на 58,98 лева. Това несъответствие се доказа по несъмнен начин от свидетелските показания на свидетеля В.М.. Неговите показания съдът счита за последователни, логични и същите кореспондират със събрания по делото доказателствен материал. Разпоредбата на чл.33, ал.1 от Наредба №Н- 18/13.12.2006г. гласи: Извън случаите на продажби/сторно операции всяка промяна на касовата наличност (начална сума, въвеждане и извеждане на пари във и извън касата) на фискалното устройството се регистрира във фискалното устройство чрез операциите „служебно въведени“ или „служебно изведени“ суми. По безспорен начин се установи, че не е изпълнено това изискване да е налице съответствие между действителната наличност и наличността по междинен отчет от ЕКАФП. Доказа се по безспорен начин, че е било налице такова несъответствие в размер на 58,98 лева. След като е било налице такова несъответствие, търговецът е ангажирал и следва да понесе своята административнонаказателна отговорност.

Тези обстоятелства се установиха по несъмнен начин от свидетелските показания на разпитания в съдебно заседание служител на Националната агенция за приходите, свидетеля В.М.. Показанията му съдът кредитира изцяло, тъй като те са логични и относими са към предмета на делото и се подкрепят от останалите събрани по делото доказателства. Независимо, че този свидетел е служител на Националната агенция за приходите в случая липсват основания да се приеме, че е заинтересован или предубеден от изхода на делото. Той няма никаква връзка с жалбоподателя, поради което не може да се приеме, че не е извършена обективна проверка на обекта магазин, находящ се в гр. С., бул. „Цар Симеон“ №39, стопанисван от жалбоподателя „Контрол- А” ЕООД- С..

Съдът счита, че не е следвало да се прилага разпоредбата на чл.28 от ЗАНН, тъй като маловажен случай на административно нарушение е този, при който извършеното нарушение с оглед на липсата или незначителността на вредните последици или с оглед на други смекчаващи обстоятелства представлява по- ниска степен на обществена опасност с обикновените случаи на нарушения от съответния вид. Нарушението на чл.33, ал.1 от Наредба №Н- 18 от 13.12.2006г. за регистриране и отчитане на продажби в търговски обекти чрез фискални устройства, издадена от министъра на финансите се осъществява чрез бездействие от страна на служителя, който работи с фискалното устройство. Налице е несъответствие между действителната наличност и наличността по междинен отчет от ЕКАФП. Действително извършеното нарушение е за първи път, но това обстоятелство е съобразено от наказващия орган при определяне на имуществената санкция в минимален размер. Съдът счита, че не може да се приеме, че тежестта на извършеното нарушение не е голяма и същото представлява по- ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушение от този вид. Закона за данък върху добавената стойност урежда обществените отношения, свързани с данъчното облагане на лицата като законодателят е предвидил по- тежки санкции за нарушенията, с които те се засягат в сравнение с обичайните случаи на административни нарушения.

Съдът счита, че при съставянето на акта и издаването на наказателното постановление не са допуснати нарушения на процесуалните правила, които да водят до отмяна на последното. Размерът на наложената на жалбоподателя „Имуществена санкция” е минималният предвиден в закона размер от 500 до 2000 лева, а именно в размер на 500 лева и отговаря в пълна степен на допуснатото нарушение.

Ето защо съдът счита, че издаденото наказателно постановление е законосъобразно и като такова следва да го потвърди.

С оглед правилата на процеса и при направено искане от въззиваемата страна за присъждане на разноски, представляващи юрисконсултско възнаграждение съдът счете, че следва да бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение в размер от 80 лева, определен по реда на чл.27е от Наредбата за заплащането на правната помощ предвид обстоятелството, че делото не се отличава с фактическа и правна сложност. Ето защо търговското дружество жалбоподател „Контрол- А“ ЕООД- С. следва да се осъди да заплати на Националната агенция за приходите сума в размер на 80 (осемдесет) лева, представляваща  разноски за юрисконсултско възнаграждение.

Ръководен от гореизложеното съдът

 

Р  Е  Ш  И:

 

ПОТВЪРЖДАВА НП №548232- F577157/17.12.2020г., издадено от началника на отдел „Оперативни дейности”- Б. в Централно управление на Национална агенция за приходите, с което на търговско дружество „Контрол- А” ЕООД- С. с ЕИК------, представлявано от Андрей Георгиев Неделчев с ЕГН ********** е наложена на основание чл.185, ал.2, изр.2, вр. чл.185, ал.1 от ЗДДС „Имуществена санкция” в размер на 500 (петстотин) лева като ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

ОСЪЖДА „Контрол- А“ ЕООД- С. с ЕИК------, представлявано от А. Г. Н. с ЕГН ********** да заплати на Националната агенция за приходите направените по делото разноски в размер на 80 (осемдесет) лева, представляващи юрисконсултско възнаграждение.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд- гр. С. в 14- дневен срок от получаването му от страните.

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: