Р Е Ш Е Н И Е №260157
Гр. С., 22.04.2021г.
В ИМЕТО НА
НАРОДА
С.ски районен съд,
наказателно отделение, в публично заседание на деветнадесети април през две
хиляди двадесет и първа година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: НИКОЛА МАРИНОВ
при секретаря ХРИСТИНА ПАНАЙОТОВА, след като разгледа докладваното от
председателя АНД №143 по описа за 2021г., за да се произнесе, съобрази:
Производството е образувано
по повод жалба против НП №548232- F577157/17.12.2020г., издадено от началника на отдел „Оперативни дейности”- Бургас
в Централно управление на Национална агенция за приходите, с което на
жалбоподателя е наложена на основание чл.185, ал.2, изр.2, вр. ал.1 от Закона
за данък върху добавената стойност „Имуществена санкция” в размер на 500 (петстотин)
лева за нарушение на чл.33, ал.1 от Наредба №Н- 18/13.12.2006г. на МФ за
регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските
обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата,
които извършват продажби чрез електронен магазин. Моли наказателното
постановление да се отмени като незаконосъобразно.
В съдебно заседание жалбоподателят своевременно
призован не изпраща процесуален представител.
В съдебно заседание органът, издал
обжалваното наказателно постановление изпраща свой представител, който моли
съда да потвърди обжалваното наказателно постановление като законосъобразно.
От
събраните по делото доказателства, преценени в тяхната съвкупност и поотделно
като безпротиворечиви и относими към предмета на делото съдът прие за
установена следната фактическа обстановка:
На 22.10.2020г.
в 14,20 часа служители от Национална агенция за приходите извършили проверка в
обект- магазин, стопанисван от жалбоподателя търговско дружество „Контрол- А” ЕООД, находящ се в гр. С., бул. „Цар Симеон“
№39. При проверката се установило, че е налице несъответствие между
действителната наличност и наличността по междинен отчет от ЕКАФП в размер на 58,98
лева. В издадения междинен отчет за деня не е била регистрирана промяната на
касовата наличност във фискалното устройство чрез операцията „служебно въведени/изведени”,
т. е. установената като разлика сума в размер на 58,98 лева не е регистрирана
във фискалното устройство чрез операциите „служебно въведени”, „служебно
изведени“, а функциониращото в обекта устройство модел „Datecs DP-
Въз основа на така
установеното от фактическа страна, съдът изведе следните правни изводи:
Жалбата
е допустима, подадена в седемдневния преклузивен срок от лице, имащо правен
интерес от обжалването, но разгледана по същество е неоснователна. От събраните
по делото доказателства безспорно се установи, че жалбоподателят е извършил
описаното нарушение в акта за установяване на административно нарушение.
Безспорно се установи, че е било налице несъответствие между действителната
наличност и наличността по междинен отчет от ЕКАФП в размер на 58,98 лева. Това
несъответствие се доказа по несъмнен начин от свидетелските показания на
свидетеля В.М.. Неговите показания съдът счита за последователни, логични и
същите кореспондират със събрания по делото доказателствен материал. Разпоредбата
на чл.33, ал.1 от Наредба №Н- 18/13.12.2006г. гласи: Извън случаите на
продажби/сторно операции всяка промяна на касовата наличност (начална сума,
въвеждане и извеждане на пари във и извън касата) на фискалното устройството се
регистрира във фискалното устройство чрез операциите „служебно въведени“ или „служебно
изведени“ суми. По безспорен начин се установи, че не е изпълнено това изискване
да е налице съответствие между действителната наличност и наличността по
междинен отчет от ЕКАФП. Доказа се по безспорен начин, че е било налице такова
несъответствие в размер на 58,98 лева. След като е било налице такова
несъответствие, търговецът е ангажирал и следва да понесе своята административнонаказателна
отговорност.
Тези обстоятелства се установиха по
несъмнен начин от свидетелските показания на разпитания в съдебно заседание
служител на Националната агенция за приходите, свидетеля В.М.. Показанията му
съдът кредитира изцяло, тъй като те са логични и относими са към предмета на
делото и се подкрепят от останалите събрани по делото доказателства.
Независимо, че този свидетел е служител на Националната агенция за приходите в
случая липсват основания да се приеме, че е заинтересован или предубеден от
изхода на делото. Той няма никаква връзка с жалбоподателя, поради което не може
да се приеме, че не е извършена обективна проверка на обекта магазин, находящ
се в гр. С., бул. „Цар Симеон“ №39, стопанисван от жалбоподателя „Контрол- А”
ЕООД- С..
Съдът счита, че не е следвало да се
прилага разпоредбата на чл.28 от ЗАНН, тъй като маловажен случай на
административно нарушение е този, при който извършеното нарушение с оглед на
липсата или незначителността на вредните последици или с оглед на други
смекчаващи обстоятелства представлява по- ниска степен на обществена опасност с
обикновените случаи на нарушения от съответния вид. Нарушението на чл.33, ал.1
от Наредба №Н- 18 от 13.12.2006г. за регистриране и отчитане на продажби в
търговски обекти чрез фискални устройства, издадена от министъра на финансите се
осъществява чрез бездействие от страна на служителя, който работи с фискалното
устройство. Налице е несъответствие между действителната наличност и
наличността по междинен отчет от ЕКАФП. Действително извършеното нарушение е за
първи път, но това обстоятелство е съобразено от наказващия орган при
определяне на имуществената санкция в минимален размер. Съдът счита, че не може
да се приеме, че тежестта на извършеното нарушение не е голяма и същото
представлява по- ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените
случаи на нарушение от този вид. Закона за данък върху добавената стойност
урежда обществените отношения, свързани с данъчното облагане на лицата като
законодателят е предвидил по- тежки санкции за нарушенията, с които те се
засягат в сравнение с обичайните случаи на административни нарушения.
Съдът счита, че при съставянето на акта и
издаването на наказателното постановление не са допуснати нарушения на
процесуалните правила, които да водят до отмяна на последното. Размерът на
наложената на жалбоподателя „Имуществена санкция” е минималният предвиден в
закона размер от 500 до 2000 лева, а именно в размер на 500 лева и отговаря в
пълна степен на допуснатото нарушение.
Ето защо съдът счита, че издаденото наказателно
постановление е законосъобразно и като такова следва да го потвърди.
С оглед правилата на процеса и
при направено искане от въззиваемата страна за присъждане на разноски,
представляващи юрисконсултско възнаграждение съдът счете, че следва да бъде
присъдено юрисконсултско възнаграждение в размер от 80 лева, определен по реда
на чл.27е от Наредбата за заплащането на правната помощ предвид
обстоятелството, че делото не се отличава с фактическа и правна сложност. Ето
защо търговското дружество жалбоподател „Контрол- А“ ЕООД- С. следва да се осъди
да заплати на Националната агенция за приходите сума в размер на 80 (осемдесет)
лева, представляваща разноски за юрисконсултско
възнаграждение.
Ръководен от
гореизложеното съдът
Р
Е Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА НП
№548232- F577157/17.12.2020г., издадено от началника
на отдел „Оперативни дейности”- Б. в Централно управление на Национална агенция
за приходите, с което на търговско дружество „Контрол- А” ЕООД- С. с ЕИК------,
представлявано от Андрей Георгиев Неделчев с ЕГН ********** е наложена на основание
чл.185, ал.2, изр.2, вр. чл.185, ал.1 от ЗДДС „Имуществена санкция” в размер на
500 (петстотин) лева като ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
ОСЪЖДА „Контрол-
А“ ЕООД- С. с ЕИК------, представлявано от А. Г. Н. с ЕГН ********** да заплати
на Националната агенция за приходите направените по делото разноски в размер на
80 (осемдесет) лева, представляващи юрисконсултско възнаграждение.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд- гр. С. в
14- дневен срок от получаването му от страните.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: