Решение по дело №122/2019 на Окръжен съд - Габрово

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 17 април 2019 г. (в сила от 8 юли 2019 г.)
Съдия: Валентина Йорданова Генжова
Дело: 20194200500122
Тип на делото: Въззивно гражданско дело
Дата на образуване: 4 април 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

гр. Габрово 17.04. 2019 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

          Габровският окръжен съд              колегия в закрито заседание на седемнадесети април през две хиляди и деветнадесета година в състав:

                                                            ПРЕДСЕДАТЕЛ : В. Топалова

 

                                                            ЧЛЕНОВЕ:               В. Генжова

                                                                                               Кр. Големанова

при секретаря         като разгледа докладваното от съдията Генжова в. гр.д. № 122 по описа за 2019 год., за да се произнесе взе предвид следното:

            Производство по чл. 463 от ГПК във връзка с чл. 274 от ГПК.

            Постъпила е  жалба от Т.Х. – кмет на Община Габрово против извършеното на 07.03.2019г. по изп.д. № 20147320400039/2014 г. по описа на ЧСИ - В. Цонева, рег. № 732 на КЧСИ разпределение на постъпили по делото суми.

            В жалбата се твърди, че с протокол за разпределение от 07.03.2019 г., предявен на 14.03.2019 г. е извършено разпределение на суми в размер на 85 850 лв., като  на осн. чл. 136,ал.1,т.2 ЗЗД е разпределена сума в размер на 3 543,69 лв. данък недвижим имот. С писмо  от 18.02.201г. ЧСИ В.Ц. била изискала справка за задълженията на длъжника по изп. д.  -„Елтех” ЕООД за имот находящ се в гр. Габрово, ул.”Балкан” № **, като с писмо от 06.03.2019 г. и било отговорено, че задълженията са: - данък недвижим имот – 2 694.84 лв. и лихва към 06.03.2019 г. – 848.85 лв.; - такса битови отпадъци – главница 5 476,19 лв. и лихва към 06.03.2019 г. – 1758.76 лв. Твърди, че неправилно ЧСИ с обжалваното разпределение, разпределил за изплащане само сумата дължима да данък сгради и лихвата върху главницата за това вземане, но не разпределил публичното вземане на общината за такса битови отпадъци. В чл. 162, ал.2 ДОПК били регламентирани публичните вземания на държавата и общината, като в т. 1 били посочени данците, а в т. 3 – държавните и общински такси, установени със закон. Смята за безспорен факта, че таксата битови отпадъци попада в хипотезата на т. 3 на чл. 162, ал.2 ДОПК. Счита, че с оглед публичния характер на вземането на таксата за битови отпадъци, вземането е привилегировано и попада за разпределение по реда на чл. 136, ал.1, т.2 ЗЗД, вместо в реда по чл. 136, ал.1 т.6 ЗЗД.

            Счита, че като не е съобразил публичния характер на вземането за такса битови отпадъци и не го е включил като привилегировано по чл. 136, ал.1,т.2 ЗЗД, разпределението извършено от ЧСИ на 07.03.2019 г. е неправилно и молят да бъде отменено.

            Ответникът по жалба, в законния срок е подал писмен отговор в който я оспорва и моли да бъде оставена без уважение. Счита, че доколкото в чл. 136, ал.1, т.2 ЗЗД като основание за съществуването на привилегията са посочени само данъците, то е недопустимо разширително тълкуване на тази привилегия и по отношение на местните такси. Счита, че публичният характер на вземането не го прави привилегировано по смисъла на чл. 136, ал.1, т.2 ЗЗД. Вземанията на общините за такса битови отпадъци са вземания за извършена услуга по чл. 62 от ЗМДТ. Моли  жалбата да бъде оставена без уважение.

            В писмените си обяснения ЧСИ застъпва становище за неоснователност на жалбата.. Счита, че такса битови отпадъци не попада в привилегията по чл. 136, ал.1, т.2 ЗЗД  и по тази причина не следва да бъде разпределяна в този ред, а по чл. 136, ал.1, т.6 ЗЗД.

            Габровският окръжен съд, като разгледа направените в жалбата оплаквания, прецени становищата на страните и съобрази данните по изп. дело, приема за установено следното:

            Жалбата, като   подадена в законния срок от активно легитимирана страна е процесуално допустима. Разгледана по същество  е неоснователна по следните съображения:

            Изп.д. № 39/2014 г. по описа на ЧСИ В.Ц., рег. № 732  и район на  действие Габровски окръжен съд, е с взискател „Юробанк България” АД-гр. София и длъжник „Елтех” ЕООД - гр. Габрово, като същото е образувано въз основа на изпълнителен лист от 21.01.2014 г. по Ч.гр.д. № 70/14 г. на Габровски районен съд.

            След връчване на призовка за доброволно изпълнение ЧСИ е предприел действия по принудително изпълнение, включващи публична продан на недвижим имот, намиращ се в гр. Габрово, ул. "Балкан" №**, собственост на „Елтех” ЕООД - Габрово, ипотекарен длъжник.

            С протокол от 18.02.2019 г. е обявен купувач „Бизнес идея 2006” ЕООД - Габрово за сумата от 85 850 лева.

С писмо от 18.02.2019 г., ЧСИ е поискала от Общината справка за дължими за имота данъци. С  писмо от 18.02.2019 г. Община – Габрово е уведомила ЧСИ, че за имота се дължат сумите: - Данък сгради – 2694,84 лв. главница и 848,85 лв. лихва върху главницата до 06.03.2019г. и – Такса битови отпадъци – 5576,19 лв. главница и 1758,86 лв. лихва  върху главницата до 06.03.2019 г.

            След получаване на уведомлението от Община – Габрово ЧСИ е извършила разпределение на постъпилата от публичната продан на имота сума, с протокол за разпределение  от 07.03.2019 г., като е приела, че на разпределение подлежи сумата от 85 850 лв. и ги е разпределила както следва:

1.      ПЪРВИ РЕД - вземания  по чл. 136, ал.1, т.2 ЗЗД

                   - 3543,69 лв. за Община – Габрово, дирекция „МДТ” дължим данък сгради на продадения имот

                                    2. ВТОРИ РЕД - На осн. чл. 136, ал.1,т.1 ЗЗД във вр. с т. 13 и 26 от ТТРЗЧСИ

                        - 3 363,79 лв.  такси и разноски на ЧСИ

                                    3. ТРЕТИ РЕД - вземания, обезпечени със залог или ипотека

                        -  78936,52 за взискателя „Юробанк България” АД – София, обезпечен кредитор с вписана ипотека;

-          6 лв. банкови комисионни.

            Предмет на обжалване е разпределението по пункт 2 от постановлението на ЧСИ. Жалбоподателят счита за неправилен изводът на ЧСИ, че вземането за такса битови отпадъци не е данък по смисъла на чл. 136, ал.1, т.2 от ЗЗД и не се ползва с привилегията по същата разпоредба, а съставлява публичноправно вземане по смисъла на чл. 136, ал.1, т.6 от ЗЗД и предвид наличието на вземане на ипотекарния кредитор и взискател по делото „Юробанк България” АД, което е вземане по смисъла на чл. 136, ал.1, т.3 от ЗЗД, за погасяване на таксата битови отпадъци върху имота не остава налична сума.

Разпределението е акт на съдебния изпълнител, с който той определя кои притезания подлежат на удовлетворение, какъв е реда на удовлетворението им и каква сума се полага за частично или пълно изплащане на всяко едно от тях. Разпределението предпоставя няколко взискатели, като в настоящия случай е налице присъдиняване по право. При него съдебният изпълнител е длъжен служебно да вземе предвид вземането на присъединения кредитор, като отдели сума за неговото удовлетворяване. На първо място, присъединен по право кредитор е държавата за дължимите  данъци, публични и други вземания съгл. чл. 458 ГПК.

Съгласно чл. 136, ал. 1, т. 2 от ЗЗД привилегировани са вземанията на държавата за данъци върху определен имот или превозно средство, както и вземанията, произтичащи от концесионни плащания, лихви и неустойки по концесионни договори. Настоящият състав намира, че вземането за неплатена такса "битови отпадъци" не представлява привилегировано вземане по чл. 136, ал. 1, т. 2 от ЗЗД. От изричното посочване в разпоредбата на вида на привилегированото вземане, следва, че с нея не се признава привилегията и за вземане за такса за битови отпадъци. Законодателят използва понятието "вземания на държавата", но изрично посочва техния вид, което изключва възможността да се касае за всички публични вземания. Посочената разпоредба не може да се тълкува разширително, тъй като същата съдържа в себе си основания за поставяне при разпределението във втори ред на вземанията на държавата, съответно на общините на територията, на които се намира продаденият на публична продан недвижим имот, срещу който е било насочено принудително изпълнение, за данъците, дължими във връзка с този имот. Данъкът към държавата е публично държавно вземане, установено от закона, което е гарантирано и скрепено с държавна принуда, като по своята правна същност е безвъзмездно, тъй като не предпоставя престиране от страна на държавата и което при наличието на предвидените в закона условия е задължително. Таксата за битови отпадъци във връзка с недвижимия имот, срещу който е било насочено принудителното изпълнение и осъществена публична продан, не може да се ползва от привилегията на чл. 136, ал. 1, т. 2 ЗЗД, тъй като е нещо различно от дължимите за имота данъци към държавата и общината. Таксата за битови отпадъци е заплащане за една вече извършена от съответната община услуга "по събирането, извозването и обезвреждането в депа или други съоръжения на битови отпадъци, както и за поддържането на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места, което категорично я отличава от понятието за "данък" върху тази сграда. От легалното определение на понятието "такса битови отпадъци" се извежда, че не се касае за безвъзмездно плащане от страна на задълженото лице, каквото е заплащането на данъка върху сградите, а за възмездно плащане на една предоставена от съответната община услуга. Това вземане на общината при извършване разпределение на постъпилите суми по реда на чл. 462 от ГПК  е ползващо се с привилегията по чл. 136, ал.1, т. 6 от ЗЗД, а именно като "вземане на държавата, освен тия за глоби".

            Правилно ЧСИ е приел, че съгласно разпоредбата на чл. 460 от ГПК и чл. 133 от ЗЗД с предимство т.е. преди останалите следва да бъдат удовлетворени привилегированите вземания по смисъла на чл. 136 от ЗЗД и то същите следва да бъдат погасени по реда, посочен в този текст. В този смисъл правилно ЧСИ е приел, че  привилегировани вземания по смисъла на чл. 136, ал.1, т.2 от ЗЗД се включват вземанията на съответната Община за данъци, но не и за такси, за имота, предмет на принудителното изпълнение. И следващото  по ред привилегировано вземане в случая е вземането на ипотекарния кредитор. В случая не остава сума, с която да се погасяват вземанията от следващия ред, който е по чл. 136, ал.1, т.6 от ЗЗД, където се включва и вземането на ОБЩИНА - гр. Габрово. за такса битови отпадъци, което е публичноправно, но не е от вида на вземанията по чл. 136, ал.1, т.2 от ЗЗД т.е. няма правната характеристика на данък върху недвижимия имот, предмет на извършената публична продан.

            В този смисъл е и не противоречивата съдебна практика, включително и тази цитирана от частния жалбоподател.

На основание  изложеното частната жалба на Община – Габрово против Разпределение от 07.03.2019 г. по изп.д. №20147320400039/14 г. по описа на ЧСИ В. Цонева, рег. № 732 на КЧСИ, с район на действие Габровски окръжен съд, следва да бъде оставена без уважение.

            Водим от изложеното, Габровският окръжен съд

Р Е Ш И:

ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ жалбата на Община – Габрово, гр. Габрово, пл. „Възраждане” № 3, представлявано от кмета Т.Х., срещу действията  на ЧСИ – В. Цонева, рег. № 732 на КЧСИ, с район на действие Габровски окръжен съд, по изготвения протокол за разпределение от 07.03.2019 г. ,по изп.д. № 20147320400039/14 г., като неоснователна.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване в едноседмичен срок от съобщаването му на страните, пред АС - В. Търново.

                                                Председател :

 

 

                                                                                  1.          

                                                          Членове :

                                                                                  2.