Решение по дело №325/2020 на Районен съд - Павликени

Номер на акта: 260011
Дата: 6 ноември 2020 г. (в сила от 24 февруари 2021 г.)
Съдия: Цветомил Борисов Горчев
Дело: 20204140200325
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 9 октомври 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е     № .......

Гр. Павликени, 06.11.2020 год.

В     И М Е Т О     Н А     Н А Р О Д А

 

ПАВЛИКЕНСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, трети наказателен състав в публично съдебно заседание на 02.11.2020 година в състав:

СЪДИЯ: ЦВЕТОМИЛ ГОРЧЕВ

при секретаря Боряна Николова, като разгледа докладваното от съдията АНД № 325 по описа на съда за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.72, ал.4 от ЗМВР вр. с чл.145 от АПК.

 

Жалбоподателят И.С.И., ЕГН ********** ***, чрез пълномощника си адв. И.Д., ВТАК обжалва Заповед за задържане на лице рег. № 311зз-109/***2020 година на РУ на МВР, гр. П., издадена от А.Л.И. – на длъжност полицай ООР при РУ – Павликени към ОДМВР – ВТ като незаконосъобразна. Поддържа, че тази заповед е издадена от некомпетентен орган, при допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила и в разрез с материалния закон. Претендира разноските по производството.

 

Ответникът - полицай ООР при РУ – П. към ОДМВР – ВТ – становище по жалбата и доказателства не ангажира.

 

Съдът, като взе предвид становищата на страните и представените по делото доказателства, приема за установено следното:

Жалбата е допустима. Видно от разписката към нея, заповеддта е връчена на датата на издаването си, като видно от датата на входирането на жалбата до съда, преклузивният 14 дневен срок е спазен.

 

От друга страна жалбоподателят е легитимиран да я оспори, тъй като е неин адресат, т.е. последиците й го засягат пряко и неблагоприятно.

 

Разгледана по същество жалбата е основателна, по съображенията, изложени по-долу.

 

Предмет на обжалване е посочената заповед за задържане на лице, с която е разпоредено задържането на жалбоподателя, на основание  чл. 72, ал.1, т.1 от ЗМВР, поради наличие на данни, че незнайно кога е извършил неописано пректъпление по чл. 216, ал. 1 от НК, като заповедта е издадена в 12,50 ч. на 14.09.2020 г., а съгласно отбелязването лицето е освободено в 12,20 ч. на 15.09.2020 г.

 

Съгласно приложената към заповедта декларация при задържането, И. е запознат с посочените права и не е направил исания.  От протокол за личен обиск се установява, че задържаното лице е предало доброволно описаните в протокола вещи.

 

Видно от докладна записка от 15.09.2020 година, изготвена от издалия оспорения акт, на 14.09.2020 г. жалбоподателят бил задържан за извършено престъпление по чл. 216, ал. 1 от НК – счупване стъклата на двете леви врати и стъкло на лек автомобил. Няма доказателства, че жалбоподателят е запознат с тази записка към момента на подаването на жалбата си, като следва да се отбележи, че тя е изготвена след връчването на заповедта, в която няма позоваване, нито отбелязване, че жалбоподателят познава съдържанието й.

 

В хода на съдебното следствие са събрани писмени доказателства.

 

Едно от наведените и поддържани оплаквания в хода на производството е за липсата на компетентност на издателя на административния акт А.Л.И. – на длъжност полицай ООР при РУ – П. към ОДМВР – ВТ, наложил на основание чл. 72, ал. 1, т. 1 от ЗМВР временната принудителна административна мярка.

 

Съгласно чл. 146, т. 1 от АПК основание за оспорване на нищожност на индивидуален административен акт е липсата на компетентност на административния орган. В този смисъл и в контекста на служебната проверка относно валидността на оспорената мярка съдът намира за уместно да изясни  въпросът за компетентността на органа, разпоредил процесната ПАМ и то в контекста както на административноправната доктрина, така и предвид действащото право.

 

ПАМ са форма на изпълнителна дейност, чрез която се дава легален израз на държавната принуда, упражнявана в предвидените от закона случаи. По своята правна същност те са актове на държавно управление от категорията на индивидуалните административни актове и следва да бъдат подчинени на принципа на законност, както по отношение на издаването им, така и по отношение на изпълнението им. Поради това те трябва да бъдат прилагани само в изрично и точно изброени в закон или указ случаи според конкретно приложимата правна норма  и по реда и начина, предвидени в нея, като издаването им трябва да е в съответствие с целта на закона, по който са предвидени (по аргумент от разпоредбата на чл. 22 и чл. 23 ЗАНН). Следователно, самите материалноправни норми, с които се предвиждат такива мерки, подлежат на стриктно и ограничително тълкуване, доколкото визираните в хипотезиса им предпоставки са с изключителен характер и прилагането им засяга директно и безусловно правната сфера на адресата.

 

Процесната ПАМ спрямо жалбоподателя е издадена от горното лице, писмено и издаването на такава мярка не се спори от страните по делото и се обосновава от събраните доказателства. Компетентността за налагане на посочената принудителна мярка е уредена в чл. 72 от ЗМВР и принадлежи на полицейските органи. В настоящото производство, въпреки дадените възможност и изрични указания доказателства за това издателят да е полицейски орган, който действа при издаването й като такъв не се представиха – не се представиха нито актът за встъпване в длъжност, нито че понастоящем изпълнява такава, т.е. следва да се приеме И. към момента на издаване на оспорената заповед да не е могъл да издава такива актове.

 

По посочените съображения съдът намира, че в случая е налице именно липсата на компетентност, като призната и гарантирано от правния ред правомощие, предизвикващо промяна в чужда правна сфера, реализирането на което да е скрепено с държавна принуда. След като не е налице възможност за издаване на подобни актове от посоченото лице, налице е нищожност на административния акт. Тъй като допуснатият недостатък не може да се поправи с последващи процедурни действия, то и постановеният краен акт е издаден при наличие на съществено процесуално нарушение. За наличието на този порок съдът следи служебно, независимо от това дали жалбоподателят се е позовал на него. Констатираната нищожност следва да бъде обявена с решението на съда, тъй като преценката за това е част от предметните предели на съдебната проверка - чл. 172, ал. 2 от АПК. При това обжалваната ПАМ следва да бъде обявена за нищожна.

 

За пълнота на изложението съдът намира за необходимо да посочи и че заповедта е и формално незаконосъобразна, като съдът счита посоченото оплакване на жалбоподателя за основателно.

 

Съгласно разпоредбата на чл. 74, ал.1 от ЗМВР в приложимата редакция, за лицата по чл. 72, ал. 1 се издава писмена заповед за задържане. Въпреки непрецизната редакция на текста, очевидно е, че при претенция за наличие на основанията, изчерпателно разписани в разпоредбата на чл. 72, ал. 1 от закона, органът упражняващ правомощията си в качеството на полицейски орган следва да издаде писмена заповед, като липсата на такава води и до нищожност на административния акт, а не до неговата формална незаконосъобразност, тъй като няма валидно властническо изявление. В този смисъл актът е валиден, както впрочем се обоснова по-горе. В разпоредбата на чл. 74, ал. 2 от ЗМВР обаче са посочени минималното задължително съдържание на властническият акт, наличието на които го прави формално законосъобразен, като липсата на форма е основание за отмяна по аргумент от чл. 146 от АПК.

 

Според чл. 74, ал. 2, т. 2 от ЗМВР заповедта следва да съдържа фактическите и правните основания за издаването си. Съдът намира, че посоченото императивно изискване на закона не е спазено понастоящем. Видно от съдържанието на самата заповед (л. 17 от делото), в нея е посочено следното: „за лицето има данни, че е извършил престъпление във връзка с чл. 216, ал. 1 от НК“. На практика е възпроизведено само цифрово изписания член от НК, което представлява формално посочване на данни за извършено престъпление и не е достатъчно, за да се счете за изпълнено изискването на чл. 74, ал.2, т.2 от ЗМВР за посочване на основанието за задържане.

 

Прецизирането на акта и фактическо му обосноваване е гаранция за законосъобразност на същия, тъй като неизлагането на съображения, защо административният орган е издал съответния акт, от една страна не дава възможност на засегнатите лица да разберат по каква причина срещу тях са въведени неблагоприятните последици на акта и оттук да осъществят адекватно защитата си срещу него, а от друга страна препятства възможността съдът да осъществи необходимия контрол за законосъобразност. Липсата на конкретни наведени в акта фактически обстоятелства – посочването на които законът изисква императивно – прави безпредметно обсъждането на събраните от администрацията и от съда доказателства, тъй като липсва предмет на доказване – така Коментар на АПК, изд. „Сиела“ с автори К.П., Г. А., И.Т. и Б. Й., стр. 301.

 

С още по-голям интензитет това изискване важи за актове от посочената категория, с които се засяга правото на свободно придвижване на лицето, което е от конституционен порядък. В случая оспорената заповедта не препраща и към друг акт от преписката, в който да се съдържат мотиви за издаването й.

 

Всичко това води до извод, че в случая не е налице хипотезата на  чл. 72, ал. 1, т. 1 ЗМВР, поради което издадената заповед по чл. 74, ал. 1 ЗМВР е незаконосъобразна на основание чл. 146, т. 4 АПК и като такава следва да се отмени.

 

Посоченото изключва необходимостта от обсъждането на материалната законосъобразност на акта, тъй като в случая, както се отбеляза впрочем, липсва предмет на доказване, респ. неприложима е хипотезата на чл. 171, ал. 4 от АПК, тъй като тази липса не може да се запълва с доказателства и доказателствени средства. Преценката за съответствие на акта с материалния закон се извършва от съда само въз основа на фактите, посочени като основание за издаване на административния акт и съда няма право да ги изменя, замества или допълва.

 

По изложените съображения жалбата се явява основателна.

 

При този изход на делото и с оглед направеното от жалбоподателя, чрез процесуалния му представител искане за присъждане разноски в размер от 410 лв., посочени в нарочен списък, които следва да му се присъдят.

 

Водим от изложеното, Съдът

 

Р   Е   Ш   И   :

 

ПРОГЛАСЯВА нищожността на Заповед за задържане на лице рег. № 311зз-109/***2020 година на РУ на МВР, гр. П., издадена от А.Л.И. *** към ОДМВР – ВТ.

 

ОСЪЖДА Областна дирекция на МВР – ВТ да заплати на И.С.И., ЕГН ********** ***, разноски по делото в размер от 410 лв.

 

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред Административен съд, Велико Търново в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

СЪДИЯ : 

Вярно с оригинала!

БН