Решение по дело №232/2024 на Административен съд - Габрово

Номер на акта: 1436
Дата: 13 ноември 2024 г.
Съдия: Емилия Кирова-Тодорова
Дело: 20247090700232
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 6 юни 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 1436

Габрово, 13.11.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Габрово - II състав, в съдебно заседание на шестнадесети октомври две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

Председател: ГАЛИН КОСЕВ
Членове: ЕМИЛИЯ КИРОВА-ТОДОРОВА
ЦВЕТОМИЛ ГОРЧЕВ

При секретар МАРИЕЛА КАРАДЖОВА като разгледа докладваното от съдия ЕМИЛИЯ КИРОВА-ТОДОРОВА административно дело № 20247090700232 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Делото е образувано по входирана в деловодството на съда жалба с вх. № СДА-01-1416 от 06.06.2024 г., на Животновъдно сдружение «С. Б.», Карлово, ЕИК: *********, подадена чрез адв. Н. П. от АК - Смолян, против Годишен план за пашата и ползването на сено в Национален парк «Ц. Б.» за 2024 г., утвърден със Заповед № РД-103/23.05.2024 г. на директора на НПЦБ, в частта му, касаеща т. 2 на раздел четвърти, както и «Процедура за разпределение на свободните пасищни площи» /Приложение № 4/.

Жалба с вх. № СДА-01-1432 от 10.06.2024 г. против същия АА е подадена и от Сдружение «Развъдна асоциация на българските породи говеда – родопско късорого, българско родопско и искърско», [населено място], ЕИК *********, по която е образувано адм. д. № 235 от 2024 г. по описа на същия съд, като с Определение № 863 от 27.06.2024 г. второто дело е присъединено към първото и производството по адм.д. № 235/2024 г. е прекратено.

На 12.07.2024 г. по делото е постъпила молба от О. А. за присъединяване и участие по същото като заинтересована страна. Молбата е разгледана в о.с.з. от 16.10.2024 г. при изслушване становищата по нея на конституираните и участващи страни по спора, като с мотивирано определение на съдебния състав същата е оставена без уважение, т.к. съдът е счел, че за този субект не е налице правен интерес, т.к. с процесния АА не се създават права или задължения и непосредствено не се засягат права, свободи или законни интереси на същия. Увеличаването на норматива за площ за паша на стопанска единица – основен мотив от молбата, касае лицата, които реализират такава дейност и това са съответните физически лица – селски стопани и/или юридическите лица, занимаващи се пряко с такава дейност или в чиито устройствен акт се съдържат цели за защита интересите на именно тези лица. Общината няма такива цели и е недопустимо да осъществява ролята на процесуален субституент в административния процес, предявявайки жалби и искови молби от чуждо име, в чужд интерес, след като това не е изрично законово предвидено, нито е заложено в неин устройствен акт.

С молба от 19.07.2024 г. на Животновъдно сдружение «С. Б.», подписана от упълномощен процесуален представител адв. П., подадената от същото жалба е оттеглена. С Определение № 1011 от 30.07.2024 г. на АСГ жалбата на Сдружението е оставена без разглеждане поради оттеглянето й. Определението е влязло в сила като необжалвано. Като жалбоподател остава Сдружение «Развъдна асоциация на българските породи говеда – родопско късорого, българско родопско и искърско», [населено място] /наричано по-долу за краткост «Сдружението»/.

По делото е направено възражение от страна на ответника за липса на правен интерес на този жалбоподател и е отправена в тази връзка молба за прекратяване на производството по делото. За да се произнесе по този въпрос, съдът взе предвид, че правният интерес при оспорване на административни актове е регламентиран в чл. 120, ал. 2 от Конституцията на Република България. Освен в предвидените от закона случаи, никой не може да предявява от свое име чужди права пред съд (чл. 26, ал. 2 от ГПК), като посочените в устава цели и предмет на дейност на едно юридическо лице, какъвто е настоящият жалбоподател, не представляват упълномощаване и учредяване на мандат в полза на юридическото лице с нестопанска цел да защитава права, законни интереси и да оспорва породени задължения на други правни субекти. В тази връзка - Тълкувателно решение № 2/12.02.2010 г. по тълкувателно дело № 4/2009 г. ОСС от I и II колегия на Върховния административен съд. ВАС, в свое ТР № 1 от 18.01.2021 по т.д. № 5/2019 г., напомня, че «съсловните (браншовите) организации и другите юридически лица с нестопанска цел могат да оспорват подзаконови нормативни актове, обоснован от предмета на дейност и целите, за които са създадени», което следва да важи и за оспорването на общи административни актове, вкл. и на основание чл. 126 от АПК, които изрично изискват наличие на правен интерес от оспорения АА на жалбоподатгеля. Нормата на чл. 176 от АПК, касаеща конкретно общите АА, какъвто е процесният, предвижда, че тези актове могат да се оспорят и от лицата, участвали в производството пред административния орган.

Сред целите на Сдружението, които са общодостъпни чрез публичния сайт на Търговски регистър и регистър на юридическите лица с нестопанска цел, са следните: «Да представлява обединения интерес на своите членове пред държавните органи и институции, както и пред международни и други сродни организации в страната и чужбина; Да отстоява интересите на членовете си, свързани с развиване на селекцията и репродукцията в областта на животновъдството и да разработва програми за развитие на дейността на членовете си; Съхраняване и усъвършенстване на генетичния потенциал на българските породи говеда - родопско късорого, българско родопско, искърско; Гарантиране породната чистота на българските породи говеда - родопско късорого, българско родопско, искърско; Да популяризира постиженията и възможностите на говедата от българските породи - родопско късорого, българско родопско, искърско, в страната и чужбина; Развитие на говедовъдството, подобряване качеството на продукцията, защита и контрол на произхода и автентичността на породата.».

Планът за паша касае собствениците на посочени изрично видове животни, сред които и говеда различна възраст, т.е. има пряко отношение към физически лица – земеделски стопани, отглеждащи такива животни, по смисъла на §.1, т. 23 от ЗПЗР по мерки по програми за развитие на селските райони, регистрирани като земеделски производители и бенефициенти по агроекологичен ангажимент по направление „Опазване на застрашени от изчезване местни породи“ и „Традиционни практики за сезонна паша на животни /пасторализъм/“, чиито интереси именно защитава Сдружението във връзка с основната им дейност – пашата и храненето със сено на съответната територия.

Със Заповед № РД-103 от 23.05.2024 г. на директора на ДНП «ЦБ» се утвърждава план за паша и ползване на сено в парка за 2024 година. Така, този ОАА има пряко отношение към основните цели на Сдружението, което «представлява» по устав интереса на членовете си – развъдчиците на български породи говеда, без значение от кой район на България са те, т.к. не е налице ограничение за подаване на заявления и издаване на разрешения за ползване на пасищата на територията на Парка въз основа признак за уседналост, поради което и местонахождението на седалището на дружеството не го изключва от обхвата субекти, които имат правен интерес от оспорването на издадения административен акт.

Нещо повече – следва да се отбележи, че аналогичен правен спор е развит пред АС– Габрово по адм. д. № 79 от 2022 г., срещу предходен Годишен план за паша, като един от жалбоподателите по него е именно настоящият такъв. Съдът е разгледал жалбата му по същество, като също е счел, че лицето има правен интерес от оспорването на акта, като тази позиция е потвърдена и от ВАС при касационната проверка по адм. д. № 3301/2023 г., по което е налице Решение № 21.12.2023 г. по описа на ВАС, шесто отделение. Спорът е разгледан по същество, без да е отчетена като недопустима жалбата на Сдружението против Плана за паша от 2022 година. Няма правно основание, поради което в настоящия случай да следва да се прилага различен подход. В заключение настоящият съдебен състав намира, че жалбоподателят има правен интерес от оспорването на процесния административен акт и жалбата му е редовна и допустима, поради което подлежи на разглеждане по същество.

Планът е утвърден на основание чл. 5, т. 2, б. «б», чл. 7, ал. 2 от Правилника за условията и реда за управлението, възлагането на дейностите по поддържане и възстановяване, възлагането на туристически дейности, охраната и контрола в горите, земите, водните площи в защитените територии – изключителна държавна собственост /накратко по-долу – «Правилникът»/ и чл. 50, т. 5 и т. 8 от Закона за защитените територии /ЗЗТ/. С него е утвърден годишният план за паша и ползване на сено в НП «ЦБ» за 2024 година. Основна цел на акта е опазването, поддържането и регулирането на допустимите за паша природни местообитания в Парка, както и биоразнообразието в тях, като се създадат предпоставки за развитието на екологосъобразния поминък на населението. В тази връзка с него се определят: 1. Основни места и площи за пашуване, посочени в Приложение № 1 към плана; 2. В. на селскостопанските животни, за които е позволено това; 3. Броят на селскостопанските животни в пасищата /натовареност на пасищата/ и количеството сено, разрешено за ползване; 4. Периода, през който може да се извършва пашата и ползването на сеното; 5. Начина и средствата за ползване на сено и условията за опазване и поддържане на местообитанията, предмет на пашата; 6. Процедурата за подаване и разглеждане на заявления и за издаване на разрешителни за паша и ползване на сено и за контрол по осъществяване на ползванията.

В депозираната жалба Сдружението оспорва процесния административен акт в горепосочената негова част, като излага следните съображения в подкрепа на искането за неговата отмяна:

С Плана е предвидено ограничаване на площите за паша, в сравнение с предходна година, като мотивът е дадено становище по Екологична оценка № 5-4/2023 относно прилагането на Стратегически план за развитие на земеделието и селските райони за периода 2023 – 2027 г. Екологичното становище е съгласувано с министъра на МОСВ. В частта по т. 2 от раздел четвърти на Плана са приети и нормите за натовареност на пасищата в НП по годишен план: за овце – минимум 0.5 хка на глава; за говеда над 2 години – 2.5 хка на глава; за говеда между 6 м. и 2 г. – 1.5 хка на глава; за говеда до 6 м– 1 хка на глава; за коне – 2.5 хка на глава. Размерът на пасищната площ за предходната 2023 година е бил до 15 000 хка, този за настоящата 2024 година е същият, но нормата за брой животните се намалява. Не са изложени мотиви относно причините за промяна в натовареността на пасищата в НП, която през 2023 г. е била за говеда над 2 г. – 1 хка на глава; за говеда между 6 м. и 2 г. – 0.6 хка на глава; за говеда до 6 м. – 0.4 хка на глава и за коне – 1 хка на глава.

По този начин с така приетите норми на натовареност за настоящата година е налице несъответствие с Плана за управление на НП за периода 2016 – 2025 г., т.к. Сдружението не е уведомено за съдържанието на екологичната оценка и Планът не съдържа конкретни данни от нея. Последният е издаден с голямо забавяне. Подадени са преди него вече всички заявления за подпомагане за 2022/2023 г. Самите бенефициенти не са уведомени и не са взели участие в консултации, обсъждания, не им предоставена възможност да дават становища при подготовката още на екологичната оценка и становището. Членовете на Сдружението, в качеството си на ползватели и заинтересовани лица, са били лишени от възможността да възразяват и/или оспорят становището, което касае настоящата 2024 година.

От съдържанието на плана не става ясно каква е оценката на пасищния ресурс и такива данни не са оповестявани на заинтересованите лица, вкл. в процедурата по издаването на ОАА. Ц. П. № 82 00 – 14/28.02.2024 г. и екологичната оценка не са били публикувани на интернет страницата на ДНРЦБ. Дейностите, предвидени в Плана, не попадат в обхвата на чл. 85, ал. 1 и ал. 2 на ЗООС и не се отнасят към позициите на чл. 2,, ал. 1 и ал. 2 от Наредбата за условията и реда за извършване на екологична оценка на планове и програми /по-долу за краткост – „Наредбата“/. Неправилно са утвърдени нормите за натовареност на пасищата в Парка в сравнение с предходната година по видове животни и площи.

Налице е противоречие и с материалноправните норми. Въведеното ограничение в т. 2, раздел четвърти не съответства на Националната рамка за приоритетно действие на „Натура 2000“ за периода 2021 – 2027. Не става ясно какъв мониторинг е бил извършен, през какъв период от време, къде, кога и от кого, как са били определени процесните площи; кои местообитания и видове са били обект на проверка и в какви граници; какви са резултатите от този мониторинг, как са били анализирани събраните данни, по какъв метод и от кого; как е била извършена преценката, че с утвърдения План за 2024 г. се постига „оптимално регулиране“ на процеса за разпределяне на пасищния ресурс. С въведеното ограничение в обжалваната част от Плана се поставя в риск реализирането на подмярка „Пасторализъм“ от ПРСР, т.к. тази подмярка се осъществява само на територията на трите национални парка в държавата, като по този начин се нарушават принципите „Предвидимост“ и „Стабилност“ в предходния период – до приемане на новото законодателство на Е., уреждащо Общата селскостопанска политика след 2022 година. Липсва провеждане на мониторинг за предходните два периода, за да е налице основание за промяна на съдържанието на раздел четвърти от Плана.

Актът е немотивиран и поради липсата на извършена оценка относно това, как процесните ограничения биха се отразили върху развитието на животновъдството в България и финансовото отражение от това ограничение върху самите животновъди с оглед финансирането им по програми със средства на ЕЗФРСР. Неизвестни са съображенията за така изразената воля на ответната страна, като по този начин се накърнява и правото на защита на адресатите на акта.

В резултат от направените промени с Плана се стига до унищожаване на българското животновъдство, още повече, че екологичното становище е неотносимо към Плана за управление на НП „ЦБ“, т.к. то не е било действащо през двата програмни периода. Липсва правно основание за ограничаване и/или прекратяване на възможността за реализиране дейността на Сдружението чрез въвеждане на ограничения и/или забрани в досега прилаганите правила за провеждане на сезонна паша на територията на Парка.

Заповедта, с която се утвърждава Планът за паша за 2024 година, е издадена на 23.05.2024 г., като в нея изрично е посочено, че подлежи на обжалване до 22.06.2024 г., а за лицата, получили индивидуални съобщения срокът е 14-дневен от получаването. В случая няма данни Сдружението да било индивидуално изрично уведомено, поради което за него следва да важи първия посочен срок. Жалбата е депозирана на 06.06.2024 г. – в рамките на законния срок за оспорване.

В проведеното по делото открито съдебно заседание жалбоподателят се представлява от адв. П., която поддържа жалбата и моли за присъждане на деловодни разноски.

Ответната страна се представлява от адв. А., който оспорва жалбата и моли за присъждане на деловодни разноски.

В процеса на цялостен съдебен контрол за законосъобразност на оспорения акт съдът изследва наличието на отменителни основания по смисъла на чл. 146 от АПК, вкл. и такива, които не се съдържат в жалбата.

От фактическа и правна страна се правят следните установявания и изводи:

Национален парк „Централен Балкан“ е защитена територия съгласно ЗЗТ и е обявен за такава със Заповед № 843 от 31.10.1991 г. на МОС. За парка е налице одобрен с Решение на МС № 195 от 24.03.2016 г. План за управление 2016 – 2025 г., находящ се на интернет страницата на парка:

https://visitcentralbalkan.net/assets/userfiles/APU/%D0%9F%D0%A3%202016%20-%202025/APU_CBNP_2016[интернет адрес]

На интернет страницата на НП е публикувана покана за среща за обсъждане на проекта за Годишния план за паша на 05.02.2024 г., насочена към кандидат-ползвателите на пасища в Националния парк, в раздел „новини“. Посочено е, че ще се обсъждат промени, които са продиктувани от утвърдения през 2023 г. Стратегически план за развитие на земеделието и селските райони на Република България в периода 2023 – 2027 г. и че срещата ще се състои на 13 февруари, вторник, от 10:30 часа в зала „Васил Караиванов“ на Община Карлово. Оповестяването на проекта е направено в същия раздел на интернет страницата на 22.03.2024 г., като е налице и предоставена възможност за запознаване с проекта, вкл. онлайн. Стратегическият план е също общодостъпен на интернет страницата на МЗХ:

https://www.mzh.government.bg/bg/obsha-selskostopanska-politika-2021-2027-g/strategicheski-plan-za-razvitie-na-zemedelieto-i-selskite-rajoni/

Със Заповед № РД-53 от 22.03.2024 г. на директора на Дирекция НП „ЦБ“ /л. 5/ е открито производство по издаването на общ административен акт – заповед за утвърждаване на Годишен план за пашата и ползването на сено в НП за 2024 г., като проектът на този план е част от така издадената заповед – Приложение № 1 от същата. На заинтересованите лица е предоставена възможност за участие с подаване на писмени предложения и възражения и срокът за това е 22.04.2024 г. Заповедта и проектът за План са оповестени публично чрез публикуването им на интернет страницата на НП и поставянето им на видни места в Централен офис на Дирекцията в [населено място] и в офисите на Паркови участъци „Тетевен“ – офис [населено място], „Троян“ – [населено място], „Стоките“ – [населено място], „Тъжа“ – [населено място], „Калофер“ – [населено място], „Карлово“– [населено място], и „Клисура“ – [населено място].

Със Заповед № РД-26 от 20.02.2024 г. на ответника е назначена комисия, на която е възложено до 27.02.2024 г. да изготви Годишен план за паша и ползване на сено за 2024 година. На същата дата комисията е провела заседание, на което е приела отчет за изпълнението на плана за предходната година, изготвила е проект за настоящата и го предоставя на директора на Парка, извършва оценка на състоянието на пасищния ресурс за предходната година.

На 22.03.2024 г. посредством Заповед № РД-53 от 22.03.2024 г. ответникът открива производство по издаване на ОАА – заповед за утвърждаване на Годишен план за паша и ползване на сено за 2024 година и определя форма за участие на заинтересованите лица– писмени предложения и възражения, които се подават до 22.04.2024 г. Проектът е публикуван на страницата на ДНПЦБ и е поставена на видни места в централни офиси на Дирекцията, посочени в заповедта. Изпълнението на тези форми на оповестяване се установява посредством приложени към преписката протоколи за оповестяване и снимков материал.

На 02.04.2024 г. е проведена работна среща за представяне и обсъждане на проекта, като е приложен и списък на присъствалите на нея, както и снимков материал.

С проекта е запознат министърът на МОСВ.

На 05.04.2024 г. е постъпило писмено възражение от Сдружение „Стария Балкан“, Карлово. Със Заповед № РД-80 от 23.04.2024 г. директорът на Парка е назначил комисия, която да обсъди постъпилите възражения и предложения. Същата е заседавала на 24.04.2024 г., като е обсъдила постъпилите такива, вкл. и това на Сдружението, излагайки мотиви за това. Едно от възраженията е свързано именно с определената норма на натовареност на пасищата, като помощният орган е счел, че оставане на нормата в минимално допустимите й размери и за 2024 година е невъзможно, поради изложените по-долу причини. Прието е обаче като основателно възражение, свързано с разпределяне на свободните пасищни площи, което следва да става на случаен принцип, но само по отношение на стопани, които не са извършили административни нарушения и не им е съставян АУАН, като идеята заляга в Приложение № 4 от плана.

Въз основа на така изложеното, Съдът намира, че не са допуснати съществени процесуални нарушения при издаването на процесния ОАА. На заинтересованите лица е своевременно известено намерението за издаването му, като те са запознати с проект, който съответства на приетото и одобрено съдържание на Годишния план. Всички желаещи са имали възможност да участват в обсъжданията, както и да правят своите предложения и допълнения, да подават възражения. Така, напр., на 09.04.2924 г. е подадено възражение /предложение/ от УС на Животновъдно сдружение „Стария Балкан“, което е било обсъдено, като части от него са били възприети за основателни от комисията и са намерили отражение в процесния ОАА. Няма данни за постъпили други възражения, предложения, несъгласия, сигнали и т.н. по повод обсъждания проект.

Фактическите и правни мотиви, посочени в процесната част от Плана, се изразяват в предвижданията по част 3.2.2.2. на Плана за управление на НП „Централен Балкан“ 2016– 2025 г., чл. 50, т. 5 и 8 от ЗЗТ, чл. 5, ал. 3, т. 11а и чл. 7, ал. 1, т. 7 от Правилника за устройството и дейността на националните паркове; чл. 5, т. 2б и чл. 7 от Правилника за условията и реда за управлението, възлагането на дейностите по поддържане и възстановяване, възлагането на туристическите дейности, охраната и контрола в горите и водните площи в защитените територии – изключителна държавна собственост.

Съгласно цитираната норма на ЗЗТ, в изпълнение на своите правомощия директорите на регионалните органи на Министерството на околната среда и водите в защитените територии в своите райони издават годишни разрешителни за паша и разрешителни за ползване на дървесина от местното население в рамките на поддържащите и възстановителните дейности в горите, в националните паркове и поддържаните резервати, в съответствие с плановете и проектите по глава четвърта и координират и контролират прилагането на плановете за управление в областта на научноизследователската работа, поддържащите и възстановителните мерки за застрашени видове и местообитания, просветните и образователните екологични програми и други природозащитни дейности, осъществявани от други държавни органи, общини, неправителствени организации и лица. При изпълнение на тези свои правомощия издава разрешителни за паша в националния парк в съответствие с плановете и проектите по глава четвърта от ЗЗТ /чл. 5, ал. 3, т.11а от ПУДДНП/, която норма няма отношение към случая. Според другата посочена нормативна разпоредба – чл. 7, ал. 1, т. 5 от същия подзаконов нормативен акт, директорът на ДНП организира, ръководи и контролира цялостната дейност на ДНП, в т.ч. издава годишни разрешителни за паша и разрешителни за ползване на дървесина от местното население в рамките на поддържащите и възстановителните дейности в горите на територията на националния парк в съответствие с утвърдените планове и проекти, като и тази разпоредба не касае съставянето на Планове от вида на процесния.

Съгласно другия цитиран нормативен акт - Правилник за условията и реда за управлението, възлагането на дейностите по поддържане и възстановяване, възлагането на туристически дейности, охраната и контрола в горите, земите и водните площи в защитените територии - изключителна държавна собственост, изготвянето на планове за дейностите в защитената територия обхваща план за пашата и ползването на сено /чл. 5, т. 2, б. „б“/. Нормата на чл. 7 от този Правилник очертава обхвата и реда за приемане на този план. Според нея изготвянето на годишните планове за определяне на обема на дейностите по ползване на природни ресурси се извършва в зависимост от състоянието на защитената територия и в съответствие с плановете за управление, устройствените и техническите планове и проекти за съответната защитена територия, следователно за изготвянето на процесния такъв е необходимо да се установи състоянието на конкретната защитена територия – НП „ЦБ“. Съгласно ал. 2, във вр. с чл. 48 от ЗЗТ, планът за пашата и ползването на сено, се утвърждават със заповед на съответния регионален орган, какъвто се явява именно директорът на НП, поради което съдът счита, че планът и заповедта за неговото одобряване са издадени от компетентен орган. Нормата на ал. 3 предвижда, че обемът на разрешените ползвания с плановете по ал. 2 за всяка година се определя в зависимост от оценката на състоянието на съответния ресурс, в резултат на анализа на данните, получени от мониторинга (наблюденията), извършван ежегодно от ДНП/РИОСВ. Ал. 4 очертава съдържанието на годишния план, като процесният такъв съответства на предвиденото в тази разпоредба.

На 31.10.2022 г. е проведено обществено обсъждане на Стратегическата оценка на околната среда на Стратегическия план за развитието на земеделието в селските райони 2023- 2027 г., в който е отразено, че през декември, 2021 година, заданието с обхвата на екологичната оценка е публикувано на интернет страницата на Министерство на земеделието и е предоставена възможност за становища и коментари. То е изпратено и конкретно за изразяване на становища на посочените институции – ИАГ, МОСВ, МЗ и др. /л.104/, като са получени и становища, приложени по делото. Изготвен е Доклад за оценка на степента на въздействие, чийто проект също е публикуван през месец юли, 2022 г. и поставен за обществено обсъждане на интернет страницата на МЗ и МОСВ, като са получени и становища, също приложени по делото. Достъпът до тези документи е свободен.

Според становището на министъра на околната среда и водите /л. 77 и сл./, дейностите по плана не се отнасят към обхвата на областите по чл. 85, ал. 1 от ЗООС, не определят рамката за развитие на конкретни инвестиционни предложения по Приложения № 1 и № 2 на ЗООС. Планът не попада и в някоя от позициите на чл. 2, ал. 1 и 2 на Наредбата за условията и реда за извършване на екологична оценка на планове и програми /Наредба за ЕО/, поради което не подлежи на процедура по екологична оценка и няма основание да се изисква провеждане на регламентираните в глава шеста от ЗООС процедури по ЕО или оценка на въздействието на околната среда /ОВОС/. Предвидените дейности ще се осъществяват на територията на парка, който е защитена територия. Териториите, определени за паша и ползване на сено в парка, са съобразени с нормите на част 3.2.2.2. „Зона Многофункционална“ от Плана за управление на НП, приет с Решение на МС № 195 от 24.03.2026 г. Писмото на министъра е от 30.03.2023 г. и в него се упоменава Плана за паша за 2023 година, но с него се тълкува съдържанието на Плана за управление на парка, който е публикуван на интернет страницата на НП, въз основа на който е изготвен и Годишният план:

https://visitcentralbalkan.net/assets/userfiles/APU/%D0%9F%D0%A3%202016%20-%202025/APU_CBNP_2016[интернет адрес]

Съгласно този План за управление и във връзка с обжалваната т. 2 от раздел четвърти на Годишния план за паша, е предвидено, че действащите в първия План за управление норми за натовареност са осъвременени през 2010 г. За разлика от настоящата година, през предходната такава – 2023, нормата за натовареност на пасищата съвпада изцяло за всички групи животни на посочената минимална такава в Плана за управление на НП. В Годишния план изрично се сочи, че същият е издаден въз основа на Плана за управление на парка, но в случая по отношение на натовареността на пасищата административният орган не е приел минимално посочената такава. В изрично цитираната част 3.2.2.2. от Плана за управление е посочено, че за паша на селскостопански животни и сенокос се определят нормите за натовареност на пасищата, както следва:  За коне – минимум 1 ха на глава; За говеда до 6 месечна възраст – минимум 0.4 ха на глава;  За говеда до [възраст] възраст – минимум 0.6 ха на глава;  За говеда над [възраст] възраст – минимум 1 ха на глава;  За овце – минимум 0.5 ха на глава.

Както е видно от формулировката, така посочените стойности са минимално количество площ на глава, което означава, че оправомощеният орган може да определи и по-големи количества, както е и сторил в случая с одобряването на плана за 2024 година досежно оспорената негова част в раздел 4, т. 2. Не са налице нормативни ограничения, които да определят дали, кога и при какви предпоставки този административен орган може да определи по-големи стойности и какви могат да са те в максимален размер. Дефиниран е единствено минималният размер. В случая ежегодната норма се определя с Годишния план и каква е тя е въпрос на оперативна самостоятелност, а не на законосъобразност, т.к. нормативните актове не съдържат императивни разпоредби, задаващи такива параметри. Съдът не може да контролира такива решения на административните органи, те са въпрос на целесъобразност, а по нея не се осъществява съдебен контрол. В тази си част годишният план за 2024 г. е съобразен с Плана за управление на парка. Същото е решението и по отношение на аналогичния правен спор по горецитираното адм. д. № 79 от 2022 г. на АС- Габрово, възприет и по адм. д. № 3301 от 2023 г. на ВАС, шесто отделение. Въпреки това в преписката по приемането на ОАА са налице мотиви за тази промяна през 2024 година, разгледани по-долу.

Изискваните от Правилника оценки за състоянието на пасищния ресурс, анализът на данните, получени от мониторинга на пасищата от предходната 2023 година и на състоянието на защитената територия се съдържат в Отчет за изпълнение на ГППС за тази предходна година, те не съдържат също подобни максимални ограничения за определената площ на животинска единица.

В заповедта, с която се утвърждава Годишния план, е посочено като мотив и това, че от значение за неговото съдържание са: 1. Оценката на състоянието на пасищния ресурс, ползван през 2023 година, направен след анализ на данните, получени от мониторинга, извършен от ДНПЦБ, отразена в Протокол вх. № 82-00-14 от 28.02.2024 г. от комисията, назначена със Заповед № РД-26 от 20.02.2024 г. на директора на НП; 2. Площта за пашуване на животните, предоставяна за ползване по силата на утвърдения със същата заповед План за 2024 година; и 3. Ограниченият пасищен ресурс, който се предоставя с оглед осигуряване на селскостопанския поминък на населението чрез практики за паша на домашни животни и сенокос, с които се опазват, поддържат и регулират природните местообитания във високопланинската част на парка.

В Отчета за изпълнението на Годишен план за паша на парка за 2023 година е отразено, че продължава тенденцията за загуба на част от тревните местообитания поради сукцесионни процеси, като са дадени и примери в тази насока. Налице е и самозалесяване, което ограничава и намалява тревните площи. При извършен през 2023 година мониторинг на състоянието и производството на пасищата е преизчислена необходимата площ за изхранване на едно говедо, като получените данни показват недостиг на ресурс, предвид установените с Плана за управление на парка 2016 – 2025 г. норми за паша на говеда, като една от основните причини е липсата на контролни площи в пасищата, до които не се допускат пашуващи животни. По тази причина в пробни площи е установено частично изпасване, което не позволява пълно отчитане на продуктивността на съответното пасище. Затова достъпът на селскостопански животни до тези площи следва да се ограничи преди началото на пасищния сезон. Това е причина и мотив за увеличаване на нормата за пасищна площ на глава добитък. От направен експертен анализ на пасищния ресурс в парка се установява, че високопланинските пасища са с ниска продуктивност и се използват само и изключително чрез паша. Продължителното им ползване с тази цел без отдих допълнително намалява тяхната продуктивност чрез редуцирането на някои ценни растения. Това налага ограничаване на броя животни, които могат да пашуват на определена територия в Парка.

По делото не са оборени констатациите по този отчет. Същият съдържа достатъчни относими мотиви, които навеждат на извода за причините, поради които през настоящата година се предвижда завишаване на нормата на натовареност на пасищата в обхвата на Парка в сравнение с предходната.

По отношение на Приложение № 4 от Плана, съставляващо регламентиране на „Процедура за разпределяне на свободните пасищни площи“, чиято отмяна се иска също изрично с жалбата на Сдружението, жалбоподателят не е изложил конкретни мотиви в жалбата си. Съдът не намира, че с регламентирането на тази процедура е нарушен процесуалния или материалния закон, както и интересите на селските стопани. В приложението се предвижда разпределението да се проведе досежно всички свободни пасища в дадено землище, според одобрената цифрова карта. Принципът на разпределение е на основата на томбола, като при наличие на незаети площи след провеждането на процедурата се провежда второ теглене отново на случаен принцип, като тогава участват останалите без пасище кандидати. При регламентирането на тази процедура ответникът се е старал да бъде обективен и интересите на стопаните да бъдат защитени по възможно най-ефективен начин, като се отчита и фактът, че не винаги е възможно това удовлетворяване да е пълно и за абсолютно всички желаещи, поради което е въведен такъв метод на разпределение на свободните площи. Ограничени са единствено, и то на втори етап, в правото си да участват, лица, извършили доказани административни нарушения, установени от служители на ДНПЦБ; лица, които въпреки че са заявили площи за ползване и имат издадени разрешения, не са ползвали същите, както и лица, санкционирани с влезли в сила НП, които не са заплатили санкциите си, като това ограничение е справедливо и отчита ограниченията на пасищния ресурс и невъзможността за пълно удовлетворяване на всички желаещи да се възползват от него.

Съдът не намира, че с оспорените части от Годишния план за 2024 г. са нарушени конкретни императивни правни норми, нито духът и принципите на закона.

В заключение настоящият съдебен състав намира, че депозираната против процесния ОАА жалба е неоснователна, поради което следва да се остави без уважение.

С оглед изхода на правния спор съдът намира за своевременно предявено и основателно искането на процесуалния представител на ответната страна за присъждане на деловодни разноски – договорено и заплатено адвокатско възнаграждение. Такива се дължат на основание чл. 143, ал. 3 от АПК, като съгласно приложен списък на разноските, договор за правна защита и съдействие от 15.10.2024 г. и фактура от същата дата те са на стойност 1 200.00 лв., които не са в прекомерно висок размер, с оглед вида и обема на правния спор и следва да се присъдят в цялост на ответната страна.

Воден от горното и на основание чл. 172, ал. 2, във вр. с ал. 1 от АПК във връзка с чл. 73, ал. 4 от ЗУСЕСИФ, съдът

Р Е Ш И:

О. О. по Жалба с вх. № СДА-01-1432 от 10.06.2024 г. на Сдружение „Развъдна асоциация на българските породи говеда – родопско късорого, българско родопско, искърско“, седалище – [населено място], ЕИК: *********, против Годишен план за паша и ползване на сено в Национален парк „Централен Балкан“ за 2024 г., утвърден със Заповед № РД-103 от 23.05.2024 г. на директора на Д. Н. парк „Централен Балкан“, в частта на т. 2, раздел четвърти и Приложение № 4 – „Процедура за разпределение на свободните пасищни площи“, като неоснователна.

ОСЪЖДА Сдружение „Развъдна асоциация на българските породи говеда – родопско късорого, българско родопско, искърско“, седалище и адрес – [населено място], [улица], с ЕИК: *********, да заплати на Д. Н. парк „Централен Балкан деловодни разноски на стойност 1 200.00 /хиляда и двеста лева/, съставляващи договорено и заплатено адвокатско възнаграждение.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба, подадена чрез Административен съд Габрово до Върховен административен съд в 14 дневен срок от съобщаването му на страните.

Препис от Решението да се връчи на страните в едно със съобщенията.

Председател:
Членове: