ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№582
Стара Загора, 21.09.2023 г.
Административен съд Стара Загора – VIII състав, в закрито заседание на двадесет и първи септември през
две хиляди двадесет и трета година в състав:
СЪДИЯ: ЗЛАТКО МАЗНИКОВ
сложи на разглеждане
административно дело № 486 по описа за 2023 година и за да се произнесе, съобрази:
Производството е образувано по жалба на Община Николаево,
подадена чрез пълномощник – адв. С.К. от САК, против Решение за налагане на
финансова корекция № 03-РД/3397 от 25.07.2023 г. на заместник изпълнителен
директор на Държавен фонд „Земеделие“ (ДФЗ).
С допълнителна
молба – вх. № 5190 от 21.09.2023 г., от жалбоподателя чрез пълномщника му е
направено искане за спиране на допуснатато по силата закона предварително
изпълнение на обжалваното решение, като се твърди, че на 31.08.2023 г. Общински
съвет Николаево е приел бюджета на Общината за 2023 г., предвид който, ако
предварителното изпълнение на обжалваното решение не бъде спряно, Община
Николаево няма да разполага със средства за изпълнението на редица нейни
ангажименти, засягащи интерисите на местната общност, в това число изпълнението
на социални програми.
В случая
съдът намира, че искането за
спиране на допуснатато по силата закона предварително изпълнение на обжалваното
решение е процесуално допустимо, а разгледано по същество – основателно.
Разпоредбата на чл. 73, ал. 4 от Закона
за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление (ЗУСЕФСУ) предвижда, че
решението за определяне на финансова корекция може да се оспорва пред съд по
реда на АПК,
като при съдебното оспорване се прилагат съответно разпоредбите на чл. 27, ал. 2 и
3 и ал. 5 и 6. В чл. 27, ал. 2,
изречение първо от ЗУСЕФСУ изрично е указано, че оспорването на
индивидуалните административни актове и на административните договори не спира
тяхното изпълнение. С оглед на тази правна регламентация депозираната
пред съда жалба срещу Решение за налагане на финансова корекция № 03-РД/3397 от
25.07.2023 г. на заместник изпълнителен директор на ДФЗ няма суспензивен ефект.
Допуснатото по силата на закона предварително изпълнение на
административния акт може да бъде спряно по реда на чл. 166, ал. 4 от АПК по искане на оспорващия при наличие на условията на чл. 166, ал. 2 от АПК, съгласно които норми допуснатото предварително изпълнение на
административен акт по силата на отделен закон, когато не се предвижда изрична
забрана за съдебен контрол, може по искане на оспорващия да бъде спряно от
съда, ако то би могло да причини на оспорващия значителна или трудно поправима
вреда, като изпълнението може да се спре само въз основа на нови обстоятелства.
Следователно – необходимо е наличието на две кумулативно
изискуеми предпоставки, въз основа на които съдът може да постанови спиране на
допуснато по закон предварително изпълнение на административния акт –
възможност за причиняване на оспорващия значителна или трудно поправима вреда и
възникнали след постановяване на акта нови обстоятелства, като в тежест на оспорващия е да докаже наличието
на опасност от настъпване на вредоносни за него последици в резултат на
предварителното изпълнение на административния акт, т.е. тежестта за доказване
се носи от оспорващия, защото доказването е насрещно и адресатът следва да
представи доказателства, че то би могло да причини значителна или трудно
поправима вреда. Във всеки конкретен случай съдът, разглеждащ искането за
спиране по чл. 166, ал. 2 АПК,
преценява дали незабавното му изпълнение може да причини такава вреда на
адресата, която да бъде противопоставима на предпоставките по чл. 60, ал. 1 АПК.
В този смисъл, за да бъде спряно предварителното изпълнение, жалбоподателят
следва да заяви и докаже вида и вероятността за настъпване на твърдените от
него вреди от изпълнението, за да се прецени дали са значителни или трудно
поправими, съставляващи основание за спирането на оспорения административен
акт.
Към искането за спиране на допуснатото по силата на закона
предварително изпълнение е представено Решение № 491 от 31.02023 г. на Общински
съвет Николаево, с което е приет бюджета на Общината за 2023 г., т.е.
представеното писмено доказателство установява ново обстоятелство – бюджетът е
приет след постановяване на обжалваното решение. От приетия бюджет е видно, че същият
е балансиран – предвидените разходи, по-голямата част от които са за социални
разходи (заплати, осигуровки, социално подпомагане, зимно поддържане
и др.) са в размер на приходите, поради което съдът намира, че предварителното
изпълнение на обжалвания акт за налагане на финансова корекция би довело до
надвишаване на финансови ресурс на Община Николаево и би затруднило нормалното
й функциониране, тъй като ще възпрепятства изпълнението на ангажименти,
засягащи съществено интересите на цялата местната общност, в това число за социални
и комунални дейности.
С оглед на изложеното и след преценка
на баланса между интересите, охранявани с допуснатото по силата на закона
предварително изпълнение, и правата и интересите, които евентуално ще бъдат
накърнени от това изпълнение, съдът намира, че са налице кумулативно
изискуемите предпоставки на чл. 166, ал. 2 от АПК – наличието на данни, че предварителното изпълнение би причинило
значителна или трудно поправима вреда на оспорващия, и наличието на ново
обстоятелство, възникнало след постановяване на оспорения акт.
Водим от горните мотиви, съдът
на основание чл. 166, ал. 4 във връзка с ал. 2 от АПК във връзка с чл. 73, ал. 4
във връзка с чл. 27, ал. 2 от ЗУСЕФСУ
О П
Р Е Д
Е Л И :
СПИРА допуснатато по силата закона предварително изпълнение на Решение за налагане на
финансова корекция № 03-РД/3397 от 25.07.2023 г., издадено от заместник
изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“,
до приключване на производството по адм. д. № 486/2023 г. по описа на
Административен съд Стара Загора с влязъл в сила съдебен акт.
Определението подлежи на обжалване с
частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.
СЪДИЯ: