№ 279
гр. София, 24.01.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 6-ТИ СЪСТАВ, в публично заседание
на тринадесети декември през две хиляди двадесет и първа година в следния
състав:
Председател:ФЕНЯ ВЛ. СТОЯНОВА
при участието на секретаря НАДЯ М. ГЕРОВА
като разгледа докладваното от ФЕНЯ ВЛ. СТОЯНОВА Административно
наказателно дело № 20211110210650 по описа за 2021 година
и за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба на З. В. Х. срещу наказателно постановление
№ 380706/12.02.2021г., издадено от Зам.-кмета на Столична община, с което
за нарушение на чл.18, ал.1, т.1, т.2 и т.3 вр. чл.46, ал.1 и чл.47, ал.1 от
Наредбата за реда и условията за пътуване с обществения градски транспорт
на територията на Столична община /НРУПОГТТСО/ на жалбоподателката е
наложено административно наказание „глоба“ в размер на 50 лв.
Жалбоподателката твърди, че при издаване на обжалваното наказателно
постановление административнонаказващият орган извършил съществено
нарушение на материалния закон – констатациите не отговаряли на
фактическите обстоятелства. Твърди, че въпреки усилията да си закупи билет
за пътуване с обществения градски транспорт не могла да се снабди с такъв –
в пощенската станция, в близост до спирката, не продавали, ватманът също
нямал в наличност. Моли съда да отмени наказателно постановление №
380706/12.02.2021г., издадено от Зам.-кмета на Столична община, като
неправилно и незаконосъобразно.
1
Жалбоподателката З. В. Х. се явява в съдебно заседание, поддържа
депозираната жалба и моли съда да отмени обжалваното наказателно
постановление.
Въззиваемият Столична община се явява в съдебно заседание,
оспорва жалбата и моли съда да остави в сила обжалваното наказателно
постановление като правилно и законосъобразно.
Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства, приема
за установено:
По допустимостта на жалбата
Видно от придружително писмо на Столична община, не е
приложено доказателство за връчване на наказателно постановление №
380706/12.02.2021г., тъй като такова до момента – и до приключване на
съдебното производство – не е върнато. Въззиваемата страна не оспорва
допустимостта на жалбата. С оглед съдебната практика следва да се приеме,
че жалбата е депозирана в законния срок, поради което е допустима и следва
да бъде разгледана.
От фактическа страна:
На 22.01.2021г., в 10,30 часа, в гр.София, З. В. Х. пътувала в
тролейбус № 10, с инв.№ 3012. При извършена проверка от контрольори по
редовността на пътниците към Столична община, след спирка: площад
„Славейков”, с посока: площад „Гарибалди”, район „Граф Игнатиев”, било
установено, че Х. пътувала без редовен превозен документ и отказала да
закупи карта за еднократно пътуване, продавана от контрольор по
редовността на пътниците. Свидетелката С. К. Л. – контрольор в „Център за
градска мобилност“ - й съставила акт за установяване на административно
нарушение № 0380706/22.01.2021г., връчен на същата дата.
Жалбоподателката не депозирала писмено възражение в законоустановения
срок по чл.44, ал.1 ЗАНН. Въз основа на АУАН Зам.-кметът на Столична
община издал наказателно постановление № 380706 /12.02.2021г., с което за
нарушение по чл.18, ал.1, т.1, т.2 и т.3 вр. чл.46, ал.1 и чл.47, ал.1 от
НРУПОГТТСО, на жалбоподателката било наложено административно
наказание „глоба” в размер на 50 лв., на основание чл.48 НРУПОГТТСО.
От правна страна и доказателствата
2
Акт за установяване на административно нарушение № 0380706
/22.01.2021г. е издаден от компетентен орган, на основание Заповед № РД-08-
455/10.05.2018г. на Изпълнителния директор на „Център за градска
мобилност“.
Наказателно постановление № 380706/12.02.2021г. е издадено от
оправомощено лице, на основание Заповед СОА18-РД09-1062/13.01.2020г. и
чл.48, ал.1 НРУПОГТТСО, приета с Решение № 16 от 19.12.2019г. на
Столичния общински съвет.
Съгласно чл.18, т.1 от НРУПОГТТСО при пътуване с обществен
транспорт пътниците са длъжни да притежават редовен превозен документ до
слизането си на спирката.
Съгласно чл.18, т.3 от НРУПОГТТСО при констатирано нарушение и
отказ на пътника да закупи карта за еднократно пътуване контролният орган
по редовността на пътниците в случай на пътуване без редовен превозен
документ следва да го санкционира.
Осъществяването на процесното нарушение включва две
кумулативно изискуеми предпоставки: пътникът да е без редовен билет и да
отказва да закупи карта за еднократно пътуване /арг., Решение № 6775
/10.11.2014г. по д.№ 8008/2014г. на Административен съд София-град, XIII
кас.състав/.
В Акт за установяване на административно нарушение № 0380706
/22.01.2021г. е описана текстово кумулативно предвиденото изискване
проверяващите да са предложили на пътника без превозен документ да
закупи карта за еднократно пътуване и той да е отказал, т.е. да е осъществена
кумулативната предпоставка за отказ от закупуването на билета. Посочено е
и цифровото изражение нарушената разпоредба на чл.18, ал.1, т.1, т.2 и т.3 вр.
чл.46, ал.1 и чл.47, ал.1 от НРУПОГТТСО, сочеща съставомерния признак на
нарушението – пътникът да откаже да закупи карта за еднократно пътуване.
Фактът, че проверяващите са посочили детайлно /текстово и с
релевантната правна норма/ във връчения на нарушителя АУАН и НП
кумулативно изискуемата предпоставка за отказ от закупуването на билета
съдът приема за положителна предпоставка, съгласно която, при наличието й,
правото на защита на жалбоподателя не следва да се счита за нарушено.
Административнонаказателното обвинение в АУАН и НП е формулирано в
3
съответствие с очертаните в чл.18, ал.1, т.1, т.2 и т.3 вр. чл.46, ал.1 и чл.47,
ал.1 от НРУПОГТТСО признаци на състава на нарушението по начин, който
позволява на санкционираното лице да разбере в какво точно се състои
обвинението.
В чл.47, ал.1 от НРУПОГТТСО се посочва, че при констатирано
нарушение – пътуване без редовен превозен документ и отказ на пътника да
закупи карта за еднократно пътуване длъжностното лице – контрольор по
редовността на пътниците съставя АУАН по реда на ЗАНН, за което
нередовният пътник е длъжен да слезе на следващата спирка по маршрута на
превозното средство. Санкцията за установеното по реда на чл.47 от
Наредбата нарушение - пътуване без редовен превозен документ и отказ на
пътника да закупи карта за еднократно пътуване - според чл.49 от Наредбата
е във фиксиран размер от 50 лв.
При извод за доказаност на извършеното от З. В. Х. нарушение -
пътуване без редовен превозен документ и отказ на пътника да закупи карта
за еднократно пътуване от длъжностното лице, същата подлежи на
административно наказание. Касае се за деяние с ниска степен на обществена
опасност, но с относително широка разпространеност, застрашаваща
икономическите интереси както на превозвача, така и на онези пътници, които
ползват обществения транспорт, изпълнявайки задълженията си по договора
за превоз. Поради тези причини деянието не може да бъде квалифицирано
като маловажен случай по смисъла на чл.28, б.“а“ ЗАНН.
Предвид горните мотиви и на основание чл.63, ал.1 ЗАНН съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 380706
/12.02.2021г., издадено от Зам.Кмета на Столична община, с което на З. В. Х.
от гр.София, у...., за нарушение на чл.18, ал.1, т.1, т.2 и т.3 вр. чл.46, ал.1 и
чл.47, ал.1 от НРУПОГТТСО е наложена глоба в размер на 50 лв., на
основание чл.48 НРУПОГТТСО.
Решението може да се обжалва с касационна жалба пред
Административен съд – София – град в 14 дневен срок от връчването му на
4
страните.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
5