Решение по дело №93/2020 на Районен съд - Плевен

Номер на акта: 127
Дата: 4 март 2020 г. (в сила от 21 май 2020 г.)
Съдия: Дария Иванова Митева Маринова
Дело: 20204430200093
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 14 януари 2020 г.

Съдържание на акта

                                                                  Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е №

 

                                                     Гр. Плевен , 04.03.2020г

 

                                                                       В ИМЕТО НА НАРОДА

 

    Плевенски  районен съд, трети  н. с. в публично съдебно заседание на двадесети февруари две хиляди и  деветнадесета  година, в състав:

 

                                                                 

 

                                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДАРИЯ МИТЕВА

 

         

 

при участието на секретаря Елка Ниймейер, като разгледа докладваното от съдията АНД № 93/2020г. по описа на ПлРС, трети  н. с., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството и по чл.59 и сл. от ЗАНН.

 

Обжалвано е Наказателно постановление /НП/ № 021/18.12.2019г. на *** на ***, с което на „***” АД, ***, със седалище и адрес на управление:***, ***, представлявано ***с ЛЧН ***-***и ***,., ЕГН *********** , е наложена имуществена санкция в размер на ***за нарушение на чл.156 ал.1 вр. чл120  от Закона за ***на основание чл.156 ал.1 от ЗУО.

 

По съображения, изложени в жалбата и в съдебно заседание, жалбоподателят, моли съда да отмени обжалваното НП.

 

Въззиваемата страна РОИСВ-Плевен , чрез процесуалния си представител юрисконсулт ***., моли съда да потвърди обжалваното НП като правилно и законосъобразно.

 

Съдът, като прецени събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, намира за установено следното от фактическа и правна страна:

 

Жалбата е подадена в преклузивния 7-дневен срок за обжалване, изхожда от надлежна страна /санкционираното лице/, поради което е допустима. Разгледана по същество същата е неоснователна.

 

На 08.08.2019г. била извършена проверка на място на Предприятие за производство на ***,находящо се в гр.Троян ,стопанисвано от„***” АД  от експерти към *** , по повод на подаден сигнал от жители на гр.Троян живеещи на близо до ***за ***.В момента на проверката, която била с участието на И.Б.Х. и В.Х.Н.  специалисти при  РИОСВ-гр.Плевен, в присъствието на ***– ***  на„***” АД , било констатирано наличие на генерирани от дейността на дружеството отпадъци с ***на дружеството,притежаващо документ по чл35 от ЗУО.

За резултатите от проверката бил изготвен Констативен протокол /КП/ №  ***/08.08.2019г.  на РИОСВ-гр.Плевен ,като в графа „предписания“ актосъставителят Х.  е дала предписание по   т1.  Да се предадат на генерирани от дейността на дружеството отпадъци с ***на дружеството притежаващо документ по чл35 от ЗУО.Копие на приемно предавателните документи да се представят на ***.

Посочен е като краен срок на изпълнение на предписанието до 04.09.2019,както и лицето което да организира изпълнението.След около месец от посоченият срок за изпълнение на предписанието в *** от страна на дружеството  е получено писмо със молба за удължаване на срока по изпълнението на даденото предписание .С писмо на *** на РИОСВ до дружеството с ***е удължен срокът за изпълнение  на гореописаното предписание до 01.11.2019г.

На 06.11.2019г  е съставен Протокол на ***, след преглед в деловодната система на РОСВ ,с който е установено че предписанието не е изпълнено.

Предвид горното било прието, че на 06.11.2019г дружеството не е изпълнило задължително предписание, дадено с КП № протокол /КП/ №  ***/08.08.2019г.  на РИОСВ-грПлевен,за почистване  отпадъци с ***на дружеството притежаващо документ по чл35 от ЗУО, съгласно изискванията на екологичното законодателство, за което бил съставен Акт за установяване на административно нарушение /АУАН/ № 021/14.11.2019г. срещу„***” АД,  с който актосъставителят И.Х.,квалифицирала нарушението,като такова по чл.156 ал.1 вр. чл.120 от ЗУО.

 

Въз основа на съставения АУАН е издадено обжалваното НП, с което на„***” АД „ е наложена имуществена санкция в размер на ***за нарушение на чл.156 ал.1 вр. чл.120 от ЗУО, на основание чл.156 ал.1 от ЗУО.

 

Описаната фактическа обстановка се установява от показанията на св.И.Х. . - актосъставител, и свидетелката по констатиране на нарушението В.Н. както и от приложените към административната преписка и надлежно приобщени към доказателствения материал по делото писмени доказателства.

 

При така установената фактическа обстановка съдът намира следното от правна страна:

 

Настоящият състав намира, че при провеждане на административнонаказателното производство не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, атакувания АУАН и НП са издадени в съответствие с императивните изисквания на чл.57 и чл.42 от ЗАНН. Посочени са и всички факти, които са относими към съставомерните елементи и на нарушителя е била ясна фактическата рамка, в която следва да организира защитата си. Посочени са доказателствата, въз основа на които е направен извод за извършеното нарушение и неговото авторство. НП е издадено от компетентен орган -***на ***.

 

С оглед събраните по делото гласни и писмени доказателства съдът намира, че се установява по безспорен начин, че„***” АД  не е изпълнило предписанието на проверяващите експерти на ***, дадено с/КП/ №  ***/08.08.2019г.  на РИОСВ-грПлевен  за  почистване на отпадъци с ***на дружеството притежаващо документ по чл35 от ЗУО, съгласно изискванията на екологичното законодателство. В това отношение следва да се вземат предвид съставените при даване на предписанието и при проверката за изпълнението му констативни протоколи, а към същите да се отнесат събраните гласни доказателства. Тези писмени и гласни доказателства, преценени поотделно и в съвкупността им, установяват по несъмнен и категоричен начин наличието на описаните в първия констативен протокол  отпадъци от ***, както и наличието на такива към момента на последващата проверка – 06.11.2019г. Въз основа на свидетелските показания се установява, че констатираните на 08.08.2019г.  отпадъци  от ***са същите като наличните при извършената на 06.11.2019г. проверка от експерти към ***, въпреки че срокът на даденото задължително предписание за тяхното почистване е бил удължен. Тези категорично установени факти сочат неизпълнение в определения срок на даденото задължително предписание и осъществяване състава на релевираното нарушение. Изложените съображения не се разколебават въз основа на представените писмени доказателства от страна на дужеството-жалбоподател.

 

Относно наведените доводи от страна на дружеството, че липсва точно посочване кога е извършено нарушението –липсата на дата в НП и АУАН   същите са неоснователни и правно неаргументирани.

Настоящата инстанция е на мнение, че  са спазени всички иперативни норми при съставянето на АУАН и НП,спазвайки разпоредбите на чл52,л4 от ЗАНН,наказващият орган е проверил акта с оглед на неговата законосъобразност  и обоснованост и е преценил събраните доказателства. Така направеното фактическо описание на нарушението в обстоятелствената част на НП не води до неяснота по отношение на нарушението, за което е ангажирана отговорността на дружеството, а напротив – по безспорен и категоричен начин се установява, че„***” АД   е санкционирано за това, че не е изпълнило задължително предписание по смисъла на чл.120 от ЗУО. В НП е посочено, че дружеството е нарушило разпоредбата на чл.156 ал.1 вр. чл.120 от ЗУО. В диспозитива на процесното НП като основание за ангажиране имуществената отговорност на дружеството–жалбоподател е посочена разпоредбата на чл.156 ал.1 от ЗУО. Следователно в процесните АУАН и НП наказващият орган е посочил точно нарушените от жалбоподателя разпоредби на ЗУО, за които е ангажирана административно наказателната му отговорност.

 

На жалбоподателя е наложено административно наказание имуществена санкция затова, че не е изпълнил дадено му от компетентните органи предписание по чл.120 от ЗУО. В случая актосъставителят И.Х. , е надлежно упълномощено лице, която при изпълнение на служебните си задължения служителите,  се ползват с всички права по чл.119 и чл.120 от ЗУО, като съгласно последната разпоредба при извършване на проверките контролните органи по чл.119 ал.1 съставят констативни протоколи. При констатирани нарушения контролните органи дават задължително предписание в констативния протокол с определен срок за тяхното отстраняване и/или съставят актове за установяване на административни нарушения.

В тази връзка следва да се уточни, че предмет на настоящето производство е неизпълнение на задължително предписание на контролен орган, като в същото съдът не може да преценя законосъобразността на даденото предписание, доколкото то е влязло в сила. Макар да не е изрично посочено в ЗУО, че предписанията могат да бъдат оспорвани, то разпоредбата на чл.156 ал.1 от ЗУО води до извода, че предписанията представляват индивидуален административен акт, който създава задължения в нечия правна сфера, поради което и контрол относно законосъобразността им може да бъде осъществен в отделно производство. Липсата на данни за такова развило се производство означава, че предписанието е влязло в сила и е станало задължително за своя адресат. Настоящият съдебен състав не може инцидентно да установява в това производство незаконосъобразност или недействителност на процесното предписание. Проверката, която следва да се извърши в настоящето производство се заключава в това дали има задължително предписание и дали действително същото не е изпълнено. Отговорът и на двата въпроса в случая е положителен, което обосновава и извода за извършен състав на визираното административно нарушение.

Липсва основание за прилагане на чл28 от ЗАНН,даденото предписание ,не е било изпълнено в един продължителен период от време след изтичане на определения за това срок.Предписанието е от 08.08.2019г,срокът за изпълнение на предписанието е 04.09.2019г ,които срок е удължен до 01.11.2019г от *** на РИОСВ-гр.Плевен,към момента на последваща проверка на 06.11.2019г  не е изпълнено същото  и до съставяне на АУАН и дори до съставяне на процесното НП.Видно от представеното от жалбоподателят писмо до *** на РИОСВ-гр.Плевенс вх № 6785/23.12.2019г ведно с приложените към него кантарна бележка № х11445/19.12.2019г и фактура №139/19.12.2019г,че предписанието е изпълнено на 19.12.2019г,един ден след издаване на НП.Управлението на отпадъците се осъществява с цел да се предотврати ,намали или ограничи вредното въздействие върху човешкото здраве и околната среда.

 Предвид горните правни съображения и фактически констатации настоящият състав намира, че е доказано по делото извършено от„***” АД  административно нарушение по смисъла на чл.156 ал.1 вр. чл.120 от ЗУО. С оглед на това наказващият орган правилно е ангажирал административнонаказателната отговорност на дружеството- жалбоподател като е наложил на същото административно наказание в размер ***. Размерът на санкцията е съобразен с разпоредбата на чл.27 ал.2 от ЗАНН, който е минималният предвиден от законодателя за този вид административно нарушение, поради което съдът намира, че е правилно и законосъобразно определен от административнонаказващия орган.

 

За пълнота следва да се отбележи, че хипотезата на чл.28 от ЗАНН не намира приложение в разглеждания случай. Аргументите си съставът извлече от обстоятелството, че разглежданото нарушение се осъществява чрез бездействие, което е продължило значителен период от време, като същото и след допълнително удължен срок отново не е било отстранено. Настоящата инстанция отчете и това, че констатираното бездействие засяга един значителен кръг от обществени отношения, касаещи опазване чистотата на околната среда. Ето защо и доколкото процесното нарушение е типично за вида си и не разкрива по-ниска степен на опасност в сравнение с други нарушения от същия вид, съдът приема, че чл.28 от ЗАНН не може да намери приложение в процесния случай.

 

Водим от горното и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН съдът

 

 

 

                                                                  Р   Е   Ш   И:

 ПОТВЪРЖДАВА /НП/ № 021/18.12.2019г. на *** на ***, с което на „***” АД, ***, със седалище и адрес на управление:***, ***, представлявано ***с ЛЧН ***-***и ***,., ЕГН *********** , е наложена имуществена санкция в размер на ***за нарушение на чл.156 ал.1 вр. чл120  от Закона за ***на основание чл.156 ал.1 от ЗУО като ПРАВИЛНО и  ЗАКОНОСЪОБРАЗНО

 

           Решението подлежи на обжалване в 14–дневен срок от съобщението до страните за изготвянето му пред Административен съд Плевен  по реда на АПК.           

 

                                                                                                                     Председател: