Решение по дело №921/2022 на Районен съд - Благоевград

Номер на акта: 500
Дата: 17 ноември 2022 г. (в сила от 17 ноември 2022 г.)
Съдия: Калинка Костадинова Иванова
Дело: 20221210200921
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 30 юни 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 500
гр. Благоевград, 17.11.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БЛАГОЕВГРАД, III НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на седемнадесети октомври през две хиляди двадесет и
втора година в следния състав:
Председател:Калинка К. И.а
при участието на секретаря Пенка Ив. Чалъкова
като разгледа докладваното от Калинка К. И.а Административно наказателно
дело № 20221210200921 по описа за 2022 година
Делото е образувано с жалба от Община Благоевград, представлявана от кмета И. С. с
административен адрес гр. Благоевград, пл. "Георги Измирлиев" № 1 против наказателно
постановление №1-11/09.06.2022 г. на Директора на Регионална инспекция по околната
среда и водите /РИОСВ/ - Благоевград, с което на Община Благоевград е наложена
имуществена санкция в размер на 500,00 лева на основание чл. 200, ал. 1, т. 43, във връзка с
чл. 126, ал. 1 от Закона за водите, тъй като общината като оператор на издадено от
изпълнителния директор на Изпълнителна агенция по околна среда Комплексно
разрешително №573-НО/2019 г. за експлоатация на обект „Регионална система за
управление на отпадъците (РСУО), регион Благоевград, обслужваща общини Благоевград,
Симитли, Рила, Кочериново и Бобошево - I етап“, в качеството си на ползвател на воден
обект р. Струма за заустване на отпадъчни води, не изпълнява законовите си задължения да
поддържа в техническа и експлоатационна изправност канализационната мрежа и
Пречиствателната станция за инфилтратни отпадъчни води, като не осигурява непрекъснато
нормалната им експлоатация. Жалбата се оспорва от Директора на Регионална инспекция по
околната среда и водите Благоевград като неоснователна. В съдебното производство
страните се представляват от упълномощени юрисконсулти, които поддържат становищата
им и представят доказателства в тяхна подкрепа.
По делото са приети като писмени доказателства приложените към преписката документи:
писмо изх.№ 2806/29.06.2022 г. на РИОСВ – Благоевград, известие за доставяне, писмо изх.
№ 414/09.06.2022 г. на РИОСВ – Благоевград, заповед № РД-8/10.01.2011 г. на МОСВ,
заповед № РД 709/09.07.2021 г. на МОСВ, заповед № РД-46/14.01.2022 г. на МОСВ,
известие за доставяне на НП, възражение срещу акт за установяване на административно
1
нарушение изх.№ П-00-480/04.03.2022 г. на Община Благоевград, акт за установяване на
административно нарушение № 1- 11/28.02.2022 г., писмо изх.№ 100/16.02.2022 г. на РИОСВ
– Благоевград, известие за доставяне на писмо, констативен протокол № 10-11/11.02.2022 г.
на РИОСВ – Благоевград, комплексно разрешително № 573-НО/2019 г. на ИАОС, Решение
№ 573-НО-ИО-АО/2019 г. на ИАОС. Като свидетели са разпитани Д. И. М., П. И. Ш., В. К.
Ш. и С. К. С. - главни инспектори в РИОСВ, които са участвали в извършената проверка на
място, при съставяне и връчване на акта за установеното административно нарушение.
Анализ на доказателствата води съда съда до следните фактически изводи:
На 11.02.2022 г. е извършена проверка на обект „Регионална система за управление на
отпадъците, регион Благоевград в имот №000733, местност „Такето“, землище на с. Бучино,
имот №053020, местност „Цалините“, землище на с. Българчево и имот №000272, землище
на с. Бучино, общ. Благоевград, обл. Благоевград, от инспектори на РИОСВ Благоевград и
Басейнова дирекция Западнобеломорски район във връзка с постъпил сигнал за замърсяване
на водите на р. Струма чрез Бучинско дере. Установено е, че Община Благоевград е
оператор на издадено от изпълнителния директор на Изпълнителна агенция по околна среда
Комплексно разрешително №573-НО/2019 г. за експлоатация на обект „Регионална система
за управление на отпадъците (РСУО), регион Благоевград, обслужваща общини Благоевград,
Симитли, Рила, Кочериново и Бобошево - I етап” и има качеството на ползвател на воден
обект р. Струма за заустване на отпадъчни води. На входа на ретензионния басейн
инфилтратните отпадъчни води, формирани от Клетка 1 и Клетка 3 не преминават през
пречиствателната станция, а през наличния авариен кран постъпват в заустващия колектор,
който е изграден за отвеждане на пречистените отпадъчни води до р. Струма. Този заустващ
колектор е бил затлачен и от ревизионна шахта по трасето, в точка с координати: N-
42°02'06,9" и Е- 23°01'58,8" непречистените отпадъчни води се изливали свободно по терена,
смесвали се с повърхностните води, които провежда Бучинското дере и се зауствали в река
Струма. За установените по време на проверката обстоятелства е съставен Констативен
протокол №10-11 от 11.02.2022 г. по описа на РИОСВ - Благоевград. Въз основа на
протокола на 28.02.2022 г. е съставен Акт за установяване на административно нарушение
№1-11 от служители на РИОСВ - Благоевград - актосъставителя инженер С. С. и
свидетелите С. В. и В. Ш.. В акта са посочени и присъствалите по време на проверката
инспектори Д. М. и П. Ш. от Басейнова дирекция Западнобеломорски район. В акта са
описаните обстоятелствата на нарушението и правната квалификация по чл. 200, ал.1, т.43
вр. с чл. 126, ал.1 от Закон за водите. Актът е съставен в присъствие на упълномощено от
кмета на общината лице - Д. С., която го подписала и получила екземпляр от акта. В
предвидения в закона срок е представено писмено възражение по акта, в което е посочено,
че причините за допускане на непречистени води до водния обект река Струма са
извънредните метеорологични условия, създадени от проливните дъждове и извършващия
се в района на пречиствателната станция ремонт с тежка техника, предизвикал
инфилтриране на по-големи от обичайното количество отпадъчни води. Възражението е
преценено като неоснователно и въз основа на акта е издадено наказателно постановление
2
№1-11/09.06.2022 г. на Директора на Регионална инспекция по околната среда и водите -
Благоевград, с което на Община Благоевград е наложена имуществена санкция в размер на
500,00 лева за извършено нарушение на чл. 200, ал. 1, т. 43, във връзка с чл. 126, ал. 1 от
Закона за водите. Наказателното постановление е връчено на 13.06.2022г. и е обжалвано в
предвидения 14 дневен срок пред РС Благоевград при спазване на правилата на чл. 59 от
ЗАНН. В жалбата и в съдебното производство се поддържат възраженията за
незаконосъобразност на наложената санкция и искането за отмяната й поради нарушения на
процесуалния и материалния закон. Твърди се по същество, че се касае за инцидентно
изпускане на отпадъчни води през аварийния кран на пречиствателното съоръжение,
наложено от образувалото се голямо количество вода заради проливните дъждове и
извършващия се в близост ремонт. Това е създало риск от по-голяма вреда от сериозно
замърсяване на почвения слой и водните обекти и поради това е взето решение за изпускане
на отпадъчните води през аварийния кран. Инспектор С., която е извършила проверка на
място на 11.02.2022г. обаче свидетелства, че след сигнал за замърсяване на река Струма от
отпадъчни води в района на пречиствателната станция, наричана обект „Регионална система
за управление на отпадъците” в края на работния ден са отишли на проверка с инспектор Д.
М., а на мястото е била и инспектор от Басейнова дирекция Западнобеломорски район П. Ш.
и А. М. - служител на Община Благоевград. Проверката е установила, че площадката на
пречиствателната станция за пречистване на инфилтратни води е била оградена, но отворена
за свободен достъп и не е имало работници на дружеството, което експлодира обекта. При
направения оглед проверяващите инспектори са видели, че ревизионния басейн, който е
резервоар, предназначен за подаване на равномерни количества инфилтратна вода към
пречиствателната станция, е оборудван с авариен кран. Инфилтратните води от този кран не
са постъпвали в ревизионния басейн, а са били отбити директно в колектора. Това е
съоръжението, което отвежда пречистени отпадъчни води от обекта. По този начин в
колектора са постъпвали непречистени води. Този колектор е бил с компрометирана
проводимост - затлачен и затова водите от него са се изливали свободно на терена през една
от ревизионните шахти. Така в „Бучинско дере” непречистени отпадъчни води са се
смесвали с повърхностните води и са постъпвали в река Струма. Свидетелят посочва, че
действително през месец декември 2021г. в района са паднали обилни дъждове, но
проверката е извършена през месец февруари, повече от два месеца след това и техните
последици би следвало да са вече преодолени. След проверката на Община Благоевград са
дадени предписания да бъде преустановено заустването в реката на непречистени води и те
са изпълнени. Свидетелите, които са присъствали заедно с инспектор С. - Д. М. и П. Ш.
потвърждават тези обстоятелства, като М. допълва, че през времето на проверката
пречиствателната станция, която е автоматична и следвало да се включи не се е включила.
Анализ на установените по делото фактически обстоятелства дава основание на съда да
прецени, че жалбата е допустима, разгледана по съществото си е неоснователна. Съдът
посочва, че не установява допуснати съществени процесуални нарушения, довели до
ограничаване на правото на защита, като преценява, че всички съществени факти на
нарушението са установени и описани ясно, предявени са на представител на Община
3
Благоевград и е дадена възможност за защита срещу обвинението за допуснато нарушение
на правилата за поддържане на техническата и експлоатационна изправност на
пречиствателното съоръжение.
Съдът посочва, че съгласно разпоредбата на чл. 126, ал.1 от Закон за водите лицата, които
осъществяват експлоатацията на канализационните мрежи и пречиствателните съоръжения,
са длъжни да ги поддържат в техническа и експлоатационна изправност и да осигуряват
непрекъснато нормалната им експлоатация. Съдът е установил, че Община Благоевград,
представлявана от кмета, е лице, което осъществява експлоатация на пречиствателно
съоръжение – обект „Регионална система за управление на отпадъците (РСУО), регион
Благоевград, обслужваща общини Благоевград, Симитли, Рила, Кочериново и Бобошево - I
етап”, имот №000733, местност „Такето“, землище на с. Бучино, имот №053020, местност
„Цалините“, землище на с. Българчево и имот №000272, землище на с. Бучино, общ.
Благоевград, обл. Благоевград. В това качество общината е била длъжна да поддържа
техническата и експлоатационна изправност на съоръжението и да осигури нормалната му
експлоатация, но е допуснала нарушение на това задължение, като в резултат на техническа
и експлоатационна неизправност на пречиствателното съоръжение, на 11.02.2022г. в точка с
координати: N-42°02'06,9" и Е- 23°01'58,8" непречистени отпадъчни води са се изливали
свободно по терена, смесвали са се повърхностните води, които провежда Бучинското дере и
са се зауствали в р. Струма. Нарушението е установено правилно и законосъобразно е
санкционирано със санкционната разпоредба на чл. 200, ал.1, т.43 от Закон за водите, която
предвижда налагане на санкция за всички останали случаи на нарушаване на забрани или
неизпълнение на задължения по закона. Размерът на предвиденото в закона наказание е от
500 до 2000 лв. Наложеното наказание от 500 лв. е определено правилно по вид и размер,
поради което съдът не намира основание за промяната му.
Случаят не може да бъде квалифициран като маловажен, предвид настъпилите от него
общественоопасни последици от замърсяване на водния обект река Струма от заустваните
непречистени води.
Неоснователни са възраженията за това, че нарушението е резултат от непреодолими
фактори каквито са били проливните дъждове, паднали в района на пречиствателното
съоръжение и обстоятелства, свързани с извършващ се ремонт в района на пречиствателната
станция. Съдът посочва, че независимо от неблагоприятните метеорологични условия,
Община Благоевград, която експлоатира пречиствателното съоръжение е била длъжна да
положи всички условия да поддържа нормалната му експлоатация, за да бъде предотвратено
замърсяването на водите на реката, а ако е била изправена пред авариен случай, е била
длъжна да действа съгласно предварителния авариен план и да незабавно да уведоми
басейновата дирекция и органите на Министерството на вътрешните работи. Липсата на
подобно уведомяване в този случай означава, че ползващата съоръжението Община не е
преценила случаят като извънреден и следователно е била в състояние и е била длъжна да
вземе мерки за осигуряване на правилното функциониране на пречиствателното
съоръжение.
4
Наказващият орган претендира юрисконсултстко възнаграждение и съдът намира, че тази
претенция е основателна, като съгласно разпоредбата на 63д от ЗАНН в производствата
пред районния съд страните имат право на присъждане на разноски по реда на
Административнопроцесуалния кодекс. Правилата на чл. 143 от АПК предвиждат в случай,
че съдът отхвърли оспорването, ответникът да има право на разноски, включително
юрисконсултско възнаграждение, определено съгласно чл. 37 от Закона за правната помощ
и Наредба за заплащане на правната помощ, където в чл. 27е е предвидено възнаграждение
за защита в производства по Закона за административните нарушения и наказания да е от 80
до 150 лв. Съдът счита, че съобразно с правната и фактическа сложност по делото и
свършената работа по процесуално представителство на наказващия орган, следва да бъде
присъдено юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лв.
Предвид това и на основание чл. 63, ал1 и ал.2, т.5 от ЗАНН, съдът

РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление №1-11/09.06.2022 г. на Директора на
Регионална инспекция по околната среда и водите /РИОСВ/ - Благоевград, с което на
Община Благоевград, Булстат *********, с адрес на седалище; обл. Благоевград, общ.
Благоевград, гр. Благоевград, пл. „Георги Измирлиев - Македончето“ № 1 е наложена
имуществена санкция в размер на 500,00 лева на основание чл. 200, ал. 1, т. 43 във връзка с
чл. 126, ал. 1 от Закона за водите.
ОСЪЖДА Община Благоевград да плати на РИОСВ Благоевград направените в съдебното
производство по НАХД № 921/2022г. по описа на РС Благоевград съдебни разноски за
процесуално представителство в размер на 100.00 лв.
Решението подлежи на касационно обжалване в 14 дневен срок от съобщаване на страните
пред Административен съд Благоевград.

Съдия при Районен съд – Благоевград: _______________________
5